
Schoolweging
De schoolweging van De Zonnewijzer Hoorn is 32,70 , met een spreiding van 6,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 94,7% van de leerlingen gehaald, vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde (94,8%). Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit, zoals ook blijkt uit het lage percentage zittenblijvers.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een brede spreiding: 36,4% vmbo-niveaus (b/k/g/t) tegenover 30,3% havo/vwo. Opvallend is het relatief hoge percentage gecombineerde adviezen (30,3% zoals vmbo-(g)t/havo), wat wijst op zorgvuldige overgangsbegeleiding. Praktijkonderwijs (0%) blijft achter bij het regionale gemiddelde (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zonnewijzer Hoorn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het dagelijkse werk wordt met de leerlingen besproken, door leerlingen en/of leerkrachten bekeken en beoordeeld. De vorderingen en observaties worden vastgelegd in de klassenadministratie en in ons Leerling Administratiesysteem; Esis als dat van relevant is. Hiermee wordt het zicht op de ontwikkeling gewaarborgd. Ontwikkeling van vaardigheden en begrip wordt regelmatig getoetst door middel van methode-afhankelijke toetsen. De cijfers/resultaten worden door de groepsleerkracht bijgehouden in Esis en besproken in het betrokken leerteam om de effecten van de inhoud en instructie met elkaar te blijven verbeteren. Vanuit de analyse van deze resultaten en de uitkomsten van de bespreking in het leerteam en afstemming met de kwaliteitscoördinatoren wordt het aanbod al dan niet aangepast en vastgelegd. In januari en juni worden er methode onafhankelijke toetsen afgenomen van uit ons Leerling Volg Systeem. Hiervoor gebruiken we op IKC De Zonnewijzer Leerling in Beeld van Cito. De resultaten geven niet alleen een indicatie van de beheersing van de stof van de leerlingen, maar geeft ons ook inzicht in hoeverre onze instructie doeltreffend ingezet is of dat (individuele) interventies in het onderwijsaanbod noodzakelijk zijn. Om het eigenaarschap van de leerlingen zelf te vergroten, worden de resultaten ook met de leerlingen zelf gedeeld en besproken. Hiermee geven wij de leerlingen zelf inzicht over wat ze al goed beheersen en waar ze nog meer instructie voor nodig hebben. Dat inzicht helpt hen en ons om te bepalen welke tussenstappen nog nodig zijn om tot het einddoel te komen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 2,4% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), een uitzonderlijk laag percentage. 71,4% blijft op adviesniveau, wat de nauwkeurigheid van de advisering benadrukt. De school scoort hier consistent boven vergelijkbare scholen.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat alle kinderen zich prettig en vooral veilig voelen op IKC De Zonnewijzer. Daarom creëren we met elkaar een sfeer van veiligheid en vertrouwen waarin kinderen zich tolerant opstellen ten opzichte van elkaar, een ander willen helpen en zich durven uiten. Een sfeer waarin we met elkaar omgaan vanuit wederzijds respect, verantwoordelijkheid voelen voor onszelf, ons gedrag en onze omgeving. Waarin we waarden meekrijgen die er voor zorgen dat we met elkaar, voor nu en later, een positieve bijdrage kunnen leveren aan onze omgeving en maatschappij. LEES MINDER
Respectvolle omgang met elkaar
Verbinding en veiligheid
(Zelf)verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van obs De Zonnewijzer voor sociale ontwikkeling?
Bij obs De Zonnewijzer staat een veilige en prettige leeromgeving centraal. Het team zet zich in voor groepsvorming, het maken van keuzes, gedragsregulatie en voorspelbaarheid. De school werkt in alle groepen met de methode 'De Vreedzame School', waarbij kinderen leren hun gevoelens en emoties te verwoorden en afspraken te maken over omgangsregels. De focus ligt op positief gedrag en het geven van complimenten.
Welke registratievorm(en) gebruikt obs De Zonnewijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
obs De Zonnewijzer gebruikt de volgende registratievorm(en) om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen: Vensters vragenlijst en Leerling in Beeld.