Kindcentrum Universum
Orionstraat 135
1622 BR Hoorn

Schoolweging

Schoolweging
36.79
Spreiding
5.73

De schoolweging van Universum Hoorn is 36,79 , met een spreiding van 5,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 91% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert Kindcentrum Universum boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 92.1% ligt, toont het een stevige basiskwaliteit. De Kopklas vormt hierbij mogelijk een belangrijke ondersteuningsfactor voor taalontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Kindcentrum Universum behaalt bij het streefniveau 43.2% van de leerlingen, wat boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 32% ligt. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde van 45.4%, blijft de school hiermee ruim boven de minimumeisen presteren. De focus op maatwerk in nieuwkomersklassen lijkt hieraan bij te dragen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een breed spectrum met nadruk op vmbo-k (25%) en havo/vmbo-(g)t combinaties (25%). Opvallend is het hoge percentage onbekende adviezen (10%), wat mogelijk samenhangt met de nieuwkomersklassen. Vergeleken met gelijksoortige scholen (regio gemiddelde 16.5% vmbo-(g)t) laat de school een vergelijkbaar profiel zien. De Kopklas vertaalt zich mogelijk in gerichtere adviezen voor doorstroming naar praktijkonderwijs (5% vs 1% regio).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsUniversum HoornGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het leerjaar is opgedeeld in 5 blokken van ongeveer 8 weken. Na elk blok worden alle (methode gebonden) toetsen geëvalueerd. Dit gebeurt op school/groep en leerlingniveau. Leerkrachten presenteren de gegevens aan het hele team en binnen hun eigen leerteam stellen zij aan de hand van de gegevens interventies op waar nodig. Hieruit kan bijvoorbeeld komen dat er een leerlijn 'hardop denken' ontwikkeld moet worden omdat uit wetenschappelijke bronnen blijkt dat dit de resultaten van begrijpend lezen kunnen verbeteren en hier op dit moment te weinig aandacht voor is. Ook wordt er gekeken of kinderen tijdelijk extra begeleiding nodig hebben op niet behaalde doelen (als dit nog niet eerder in het blok gesignaleerd is uiteraard). Door de resultaten 5 keer per jaar grondig door te spreken kunnen eventuele hiaten snel ondervangen worden. Behandelde leerstof wordt door formatief te evalueren voortdurend gecheckt. Op langere termijn zijn de evaluaties na 8 weken een goede graadmeter. Dit alles bij elkaar maakt dat leerkrachten goed in beeld hebben of alle stof behaald is of dat een leerling nog wat extra begeleiding nodig heeft op een bepaald onderdeel. Extra begeleiding kan plaatsvinden tijdens of na de lesgebonden uren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met slechts 5% van de leerlingen die onder hun advies presteren in het VO – beduidend lager dan het landelijk gemiddelde van 11.8% – bevestigt de school kwalitatief hoogwaardige adviezen. De intensieve begeleiding via doorstroomgesprekken in groep 7 en 8 werpt duidelijk vruchten af. Het hoge percentage van 45% dat boven advies presteert, onderstreept het ontwikkelpotentieel dat leerlingen hier meekrijgen.

Sociale ontwikkeling

Kinderen hebben een omgeving nodig waarin zij zich welkom en gerespecteerd voelen, waar positieve verwachtingen over hen bestaan en waar zij ondervinden dat zij ertoe doen. Kinderen hebben regels nodig, de sleutel voor een positief klimaat ligt vooral in het samen creëren van een cultuur van betrokkenheid en verantwoordelijkheid Wij gaan constructief om met meningsverschillen en conflicten, verwachten een actieve deelname waarin kinderen zorgzaam en sociaal zijn en een stem hebben De school besteedt extra aandacht aan het contact school/thuis; een goede samenwerking achten wij essentieel voor kinderen om zich te ontwikkelen tot volwaardige burgers in de maatschappij Scholen voor primair onderwijs hebben per 1 augustus 2021 een wettelijke opdracht om in hun onderwijsaanbod actief burgerschap en sociale cohesie te bevorderen. Scholen hebben ruimte om zelf te bepalen hoe ze dit burgerschapsonderwijs inrichten waardoor ze kunnen aansluiten bij de eigen visie op leren. Wij vinden het belangrijk dat kinderen kennis en inzicht ontwikkelen over belangrijke normen en waarden en weten hoe ze daarnaar kunnen handelen. Als school richten we ons op de samenleving als geheel en op de directe leefomgeving. We vinden het belangrijk dat kinderen met diverse culturen en achtergronden met elkaar kennismaken en leren samenwerken. Met de gemengde leerlingenpopulatie die wij hebben, krijgen ze daar veel gelegenheid toe. Als school besteden we daarnaast actief aandacht aan: - democratie: kinderen leren denken en handelen volgens democratische principes; - participatie: kinderen worden gestimuleerd actief deel te nemen aan zowel binnen- als buitenschoolse activiteiten; - identiteit: er is aandacht voor ‘wie ben ik’ en ‘wie is die ander’. Kinderen leren hiermee ontdekken, dat er verschillende zienswijzen zijn op bepaalde problemen, ze leren kijken vanuit verschillende perspectieven en ze leren een eigen mening te formuleren en te onderbouwen; Actief burgerschap is een leerstofonderdeel van de methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling die wij op school gebruiken. Daarvoor zetten wij de methode Kwink in. Dit is een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap en levert een bijdrage aan een positief sociaal klimaat en de vorming van actieve en betrokken burgers. Burgerschap is verweven met onze hele manier van lesgeven en omgaan met kinderen. Steeds weer proberen we de kinderen te laten nadenken over hun eigen rol in deze democratische samenleving. Ook ouders zijn hierbij een belangrijke partner voor de school. LEES MINDER

Je doet er toe

Samen en coöperatief

Betrokkenheid

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Universum voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Kindcentrum Universum zijn ontstaan vanuit de dagelijkse praktijk en praktijkonderzoek: Kinderen ontwikkelen zich wanneer zij zich gezien en gehoord weten, samenwerken is een vaardigheid die je nodig hebt om succesvol te kunnen zijn, door een gezamenlijke verantwoordelijkheid voorkomen we dat iemand er alleen voor staat. De school gebruikt IEP 'hart en handen' om de sociale veiligheid en het welbevinden van leerlingen in kaart te brengen in groep 7 en 8. Volwassenen geven het goede voorbeeld en leerlingen worden gecomplimenteerd en als groep beloond wanneer zij coöperatief, sociaal, betrokken en zorgzaam zijn.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Universum om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Universum gebruikt IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Universum?

Kindcentrum Universum gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren.