Kindcentrum Montessori Hoorn
Gravenstraat 19
1621 CR Hoorn

Schoolweging

Schoolweging
34.27
Spreiding
6.1

De schoolweging van Openbare Montessorischool Hoorn Kersenboogerd is 34,27 , met een spreiding van 6,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97.4% van de leerlingen haalt het fundamenteel niveau, significant boven zowel de landelijke norm (96.4%) als de signaleringswaarde van 85%. Dit weerspiegelt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

67.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48.6%. Deze score ligt 7% hoger dan bij vergelijkbare scholen (60.5%), wat aantoont dat de Montessori-didactiek effectief differentieert in deze complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig profiel: 31.1% vwo-advies (landelijk: 18.6%) naast 8.9% vmbo-(g)t/havo-combinaties. Opvallend is de relatief hoge 2.22% vso-adviezen (landelijk: 0.12%), passend bij de complexe leerlingenpopulatie. Tegelijkertijd ontbreekt praktijkonderwijs volledig in de adviezen, wat afwijkt van regionale trends (1.01%). De mix van hoog cognitief potentieel en specifieke ondersteuningsbehoeften vraagt om maatwerk.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsOpenbare Montessorischool Hoorn KersenboogerdGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De school heeft een toetsprotocol wat betreft de tussenresultaten. In de toetskalender staat welke toetsen van het IEP leerlingvolgsysteem (IEP LVS) in welke periode worden afgenomen. Naar aanleiding van de toetsresultaten worden de resultaten op schoolniveau (met het hele team), op groepsniveau (met de Kwaliteitscoördinator) en op leerlingniveau (met de Kwaliteitscoördinator) besproken. Er wordt gekeken of de leerlingen de verwachte groei doorgemaakt hebben en er worden nieuwe verwachtingen beschreven. Op de studiedag van 13 juni zijn met het hele team de opbrengsten van de eindtoetsen besproken. De kc’ers hebben daarvoor de trendanalyse vanuit IEP gebruikt. Naast de trendanalyse is er gekeken naar de schoolambities die in september door de kc’ers gesteld zijn. Vervolgens hebben de leerkrachten een analyse gemaakt voor hun eigen groep. Hiervoor is het analyseformulier gebruikt dat gemaakt is door de kc’ers. Daarna zijn de leerteams bijeengekomen en hebben alle leerkrachten een korte presentatie gegeven van de opbrengsten en analyse van hun groep, waarna er een analyse gemaakt is op bouwniveau. Op basis van deze data wordt er gekeken of er aanpassingen gedaan moeten worden in de aanpak. Op deze manier zijn we met elkaar verantwoordelijk en alert voor de resultaten op kortere en langere termijn. Tijdens de groepsbespreking wordt de hele groep besproken met leerkracht en kc-'er. De doelen en analyses van het werken met de methodes en van IEP LVS staan dan centraal. Wanneer het nodig is om dieper op individuele leerlingen in te gaan, wordt er een aparte afspraak gemaakt voor een leerlingbespreking. De groepsbespreking gaat aan de hand van een format. Met dit formulier kan helder gemaakt worden welke vragen de leerkracht nog heeft. Als we kijken naar de ontwikkelscores, dan zijn voor alle vakken in alle groepen de drempelwaarden behaald. We zijn blij dat bij de groepen 6 en 7 nu voor taalverzorging de drempelwaarden zijn behaald. Deze groepen hebben een mooie groei laten zien. Voor alle leerlingen van groepen 3,4 en 5 hebben we de ambities op 100% 1S/2F gesteld. Uit de scores blijkt dat we dit niet halen en ook niet boven de 85% komen. Dit geeft aan dat onze gemiddelden tav de schoolweging goed zijn, maar dat te weinig leerlingen de juiste referentieniveaus halen. De ambitiewaarden voor groep 6 en 7 zijn gebaseerd op de referentieniveaus van schooljaar 2022-2023. Daarvoor hebben we gekeken naar de voortgangsgrafiek, daar de ontwikkellijnen 1F, 2F, 1S bekeken. Vervolgens hebben we gekeken naar hoeveel leerlingen onder deze lijnen zaten en naar de leerlingen die het juiste referentieniveau wel zouden moeten kunnen behalen. Daar zijn de percentages op gebaseerd. Sociaal-emotionele ontwikkeling Wij nemen de vragenlijsten af van de methode KiVa, die wij inzetten voor de sociaal-emotonele ontwikkeling. In de KiVa resultaten zien we een duidelijke vooruitgang. Toch gaat het voornamelijk om het inzoomen van alle individuele leerlingen en het zicht krijgen op de huidige groepsdynamica. Om zo weer een nieuwe aanpak neer te zetten die aansluit op wat er speelt in de groep. Kijk je naar de evaluatie van het proces, zien we dat het bespreken van de groepsrapportages in de leerteams werkt. Gezamenlijk zijn er plan van aanpakken gemaakt en dit heeft geleid tot minder pestincidenten en is de sociale veiligheid versterkt. Opvallend is dat al een aantal jaar het op welbevinden niet zo heel goed doen. In de observaties van de leerkrachten en de gedragsspecialisten zien we ook een positief beeld. Aanpak juli 2024 en start nieuwe schooljaar In juni zijn de groepsrapportages in de leerteams besproken. Net zoals de vorige keer werd er met elkaar gekeken naar bijv. het welbevinden, pestincidenten etc. Bij ons op school worden elk jaar weer nieuwe groepen geformeerd. De nadruk van deze bespreking lag dan voornamelijk op het onderwerp overdragen van leerlingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5.88% van de leerlingen presteert onder advies tegen 11.81% landelijk. De 29.41% die boven advies uitkomt, overtreft het landelijk gemiddelde van 25.27%. Dit reflecteert de nauwkeurige monitoring van leerlijnen en de Montessori-principes van gepersonaliseerde ontwikkeling.

Sociale ontwikkeling

Het pedagogisch klimaat is voor ons de belangrijkste basis waarop kinderen kunnen ontwikkelen en groeien. We besteden dan ook veel tijd en aandacht aan dit aspect. Zo is een gedragsspecialiste toegevoegd aan ons ondersteuningsteam. Burgerschap Burgerschap is verweven met onze hele manier van lesgeven en omgaan met kinderen. Steeds weer proberen we de kinderen te laten nadenken over hun eigen rol in deze democratische samenleving. Wij willen kinderen met ons onderwijs voorbereiden op de taken en rollen die ze nu en in de toekomst in de maatschappij vervullen. Voorbeelden hiervan zijn de consument, de verkeersdeelnemer en de burger in een democratische rechtstaat. Om in die taken en rollen goed te kunnen functioneren en deelnemen aan de samenleving, moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden. Kinderen dienen hiervoor kennis te ontwikkelen over en inzicht te verwerven in belangrijke algemeen aanvaarde normen en waarden en te weten hoe daarnaar te handelen. Als school richten we ons op de samenleving als geheel en op de directe leefomgeving. We vinden het belangrijk dat kinderen met diverse culturen en achtergronden met elkaar kennismaken en leren samenwerken. Met de gemengde leerlingenpopulatie die wij hebben, krijgen ze daar veel gelegenheid toe. Als school besteden we daarnaast actief aandacht aan: democratie: kinderen leren denken en handelen volgens democratische principes; participatie: kinderen worden gestimuleerd actief deel te nemen aan zowel binnen- als buitenschoolse activiteiten; identiteit: er is aandacht voor ‘wie ben ik’ en ‘wie is die ander’. Kinderen leren hiermee ontdekken, dat er verschillende zienswijzen zijn op bepaalde problemen, ze leren kijken vanuit verschillende perspectieven en ze leren een eigen mening te formuleren en te onderbouwen. Actief burgerschap is een leerstofonderdeel van de methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling die wij op school gebruiken. Daarvoor zetten wij de methode KIVA in. Dit is een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap en levert een bijdrage aan een positief sociaal klimaat en de vorming van actieve en betrokken burgers. Het beschouwt de groep en de school als een leefgemeenschap, waarin alle kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en waarin kinderen leren wat het betekent om een ‘democratisch burger’ te zijn. Het programma streeft ernaar om kinderen te leren op een positieve manier met elkaar om te gaan, op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen en een actieve bijdrage te leveren aan de sfeer en de gang van zaken in de groep en op school. Steeds weer proberen we de kinderen te laten nadenken over hun eigen rol in deze democratische samenleving. Ook ouders zijn hierbij een belangrijke partner voor de school. LEES MINDER

Je mag zijn wie je bent

Samen verantwoordelijk

De groep als geheel

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Montessori Hoorn voor sociale ontwikkeling?

Als controle en metingsinstrument gebruikt Kindcentrum Montessori Hoorn het deel Hart van de IEP. De vragenlijsten worden tweemaal per jaar ingevuld van groep 1 t/m groep 8. Ter aanvulling van Hart zijn er ook gesprekken met de leerkrachten en de gedragsspecialiste om vanuit het perspectief van de leerkracht de sociaal-emotionele ontwikkeling en werkhouding te monitoren. De school werkt met de monitor veiligheid en welbevinden vanuit het IEP onderdeel Hart. Daarnaast wordt KiVa gebruikt als methode, maar zeker ook als instrument om te meten hoe het in de groep gesteld is met betrekking tot het sociale klimaat en het welbevinden van de individuele leerling. Vanaf groep 1 vullen de leerkrachten de lijsten tweemaal per jaar in. Leerlingen vullen vanaf groep 5 tweemaal per jaar de vragenlijsten in. Op deze manier krijgt men een helder beeld van de groep. Samen met de gedragsspecialiste wordt het verdere beleid en aanpak voor de groep op sociaal-emotioneel gebied bepaald en vervolgens de aanpak voor de locatie als geheel. Voor de school is er op gebied van gedrag een plan opgesteld, dat uitgaat van de gedragsverwachtingen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Montessori Hoorn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Montessori Hoorn gebruikt de KIVA vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Montessori Hoorn?

Kindcentrum Montessori Hoorn gebruikt KiVa en Sta sterk (training) als methodes voor sociaal-emotioneel leren.