IKEC de Zevensprong
Wilhelminalaan 1
1623 MA Hoorn

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesbeeld toont een focus op praktijkgericht onderwijs: 25.81% praktijkonderwijs en 37.1% vmbo-b (landelijk respectievelijk 40.63% en 27.69% voor vergelijkbare scholen). De 8.06% vso-adviezen benadrukken de specialistische zorgfunctie. Opvallend is het beperkte aandeel hogere adviezen (slechts 6.45% havo/vwo-niveaus), passend bij de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toetsgemeente HoornGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
50

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De ondersteuningsroute Het volgen van de ontwikkeling Tweemaal per jaar worden alle kinderen, bij wie dit in de mogelijkheden ligt, op didactische vorderingen getoetst met de Cito toetsen. Daarnaast volgen we kinderen door methode gebonden toetsen af te nemen en door te observeren gedurende de dag. Er wordt in twee periodes gewerkt. Met name voor technisch lezen, rekenen, taal en spelling worden tijdens groepsbesprekingen doelen opgesteld en de gedifferentieerde aanpak beschreven. Op de locaties voor de kinderen van domein 2 wordt de ontwikkeling op de volgende wijze gevolgd: - Er worden observaties gedaan en de bevindingen worden geanalyseerd - Het IPP wordt twee keer per jaar aangepast, de doelen geëvalueerd en nieuwe doelen geformuleerd. Kinderen in de SBO groepen in domein 1 en 2 worden in januari en juni gescreend: Voorbereidend rekenen: - peilingsspelletjes van ‘als kleuters leren tellen en meten’ Ontluikende geletterdheid: - auditieve analyse voor kleuters - letters benoemen voor kleuters - auditieve synthese voor kleuters - kleurentoets voor kleuters Deze taken komen uit het protocol leesproblemen en dyslexie voor groep 1 en 2 (www.expertisecentrumnederlands.nl). Voor kinderen in het SO geldt dat er eenmaal per jaar Cito toetsen worden afgenomen indien dit mogelijk is (vanaf groep 3 niveau). Ook worden observaties gedaan. Verder worden de vaardigheden op de leergebieden volgens de leerlijnen tweemaal per jaar gescoord en in het leerlingvolgsysteem ParnasSys gehangen. Op basis van deze scores wordt voor de volgende periode het onderwijsaanbod bepaald. Om elk kind zoveel mogelijk te bieden wat hij/zij nodig heeft, passend bij zijn/haar onderwijs- en ondersteuningsbehoeften, is het van belang plannend, beredeneerd en gedifferentieerd te werken. We hanteren daarbij het 'handelingsgericht werken' en ‘opbrengstgericht werken’. Dit wordt als volgt uitgewerkt. De groepsbespreking Twee maal per jaar heeft een hele groep vrij zodat er die dag een uitgebreide groepsbespreking kan plaatsvinden. De leerkracht en groepscoach bespreken het aanbod en de aanpak van de groep. Het IPP staat hierin centraal en de leidraad van de groep wordt besproken. Er wordt hierbij in twee periodes gewerkt. De periodes zijn van oktober tot februari en van februari tot oktober. Deze periodes starten we met de groepsbespreking. Onderdeel van de groepsbespreking is het evalueren van de doelen van de voorafgaande periode, het opstellen van nieuwe en/of vervolgdoelen. De doelen liggen op alle ontwikkelgebieden van het beredeneerde aanbod. In domein 3 en 4 bijvoorbeeld voor technisch lezen, rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen. Dit wordt genoteerd in het formulier ‘leidraad voor de groepsbespreking’. Hierin wordt ook de gedifferentieerde aanpak beschreven. Voor elk kind worden de doelen beschreven in het Integraal Perspectief Plan (IPP). Natuurlijk worden er ook doelen gesteld op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling en de werkhouding. Ook deze worden genoteerd en vervolgens per kind uitgewerkt in het IPP. Dagelijkse monitoring De dagelijkse gang van zaken wordt voorbereid en geëvalueerd door te werken met een dagplanning of bij de samenwerkende groepen met een gezamenlijke dagplanning en/of groep doorbrekend circuit. De gedifferentieerde aanpak wordt, indien nodig, tussentijds aangepast aan de hand van de observaties en eventuele methode gebonden toetsen. Mocht uit observaties, methode gebonden toetsen of methode onafhankelijke toetsen blijken dat de ontwikkeling van uw kind niet verloopt zoals gedacht, dan bespreken we de aanpak in het ondersteuningsteam (OT, SBO) of Commissie voor de Begeleiding (CvB, SO). Daar waar wenselijk en noodzakelijk, wordt u als ouders/verzorgers uitgenodigd bij de bespreking in het ondersteuningsteam (SBO) of de Commissie van Begeleiding (SO) aan te sluiten. Alle extra begeleiding en ondersteuning wordt eerst besproken in het klein ondersteuningsteam. Het klein ondersteuningsteam is een intern overleg waar ouders niet bij aanwezig zijn. U wordt altijd op de hoogte gehouden van de bespreking zelf en van de uitkomsten van de bespreking.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

23.61% van de leerlingen presteert onder advies – dubbel zo hoog als landelijk (11.81%). Dit reflecteert mogelijk de uitdagingen bij doorstroombegeleiding voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Tegelijkertijd scoort 11.11% boven advies, wat aansluit bij het intensieve ontwikkelingsgerichte onderwijsconcept waar de school zich op profileert.

Sociale ontwikkeling

Aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling heeft te maken met de pedagogische waarden en normen. We hebben gekozen voor een viertal gezamenlijke waarden. Het is belangrijk dat we allemaal dezelfde, heldere gedragsverwachtingen hebben naar de kinderen toe. Op de locaties worden de gedragsverwachtingen zichtbaar gemaakt door gedragskaarten. Naast de positieve benadering is het bij SWPBS ook van belang om duidelijkheid te scheppen in de consequenties als het niet lukt om je aan de afspraken rondom gedrag te houden. In de komende vier jaar zal het protocol aangepast worden tot één hanteerbaar protocol. Er wordt gebruik gemaakt van een menu van passende consequenties. Er is in de school altijd een achterwacht (telefoon) aanwezig om te assisteren bij problemen rond gedrag. Minimaal 80% van de school gedijt goed bij de basisaanpak van PBS. Voor de overige 20% zijn kleine of grote gedragsinterventies nodig. Deze staan beschreven in het Handboek PBS. Preventie: we vinden het heel belangrijk dat de kinderen op de hoogte zijn van de gedragsverwachtingen, afspraken en eventuele consequenties. Er worden in alle groepen gedragslessen gegeven om deze gedragsverwachtingen aan te leren. Positieve benadering: het is belangrijk dat we de kinderen op een positieve manier benaderen. Bekrachtigen van positief gedrag en het zo veel mogelijk negeren van (klein) ongewenst gedrag. We hebben dit schooljaar aan een schoolbreed beloningssysteem. LEES MINDER

Veiligheid

Samenwerking

Respect en Vertrouwen

Wat is de werkwijze van IKEC de Zevensprong voor sociale ontwikkeling?

IKEC de Zevensprong sluit aan bij de individuele mogelijkheden van elk kind en creëert een leeromgeving waarin kinderen zo min mogelijk worden belemmerd door hun eigen gedrag of het gedrag van anderen. De aanpak is specifiek per kind, met structuur, duidelijkheid en visuele ondersteuning. Er worden methodes ingezet zoals SWPBS, Kanjertraining en TEACCH. Er zijn PBS-teams per locatie en een regiegroep Pedagogisch klimaat. De school gebruikt Swis Suite voor gedragsregistratie om bij te sturen waar nodig. Ouders en externe partners worden betrokken middels oudergesprekken, commissie van begeleiding, ouderportaal en telefonisch contact. Er wordt twee keer per jaar een ouderochtend PBS georganiseerd.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKEC de Zevensprong om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKEC de Zevensprong gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst, Viseon en Swis Suite om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKEC de Zevensprong?

IKEC de Zevensprong gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Kwink als methodes voor sociaal-emotioneel leren.