RKB Ter Does in Hoogmade

Het team van RKB Ter Does in Hoogmade

Current section: team
Schoollaan 4
2355 Hoogmade

Zie hier hoe het team van RKB Ter Does is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van RKB Ter Does. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past RKB Ter Does bij jullie?

Ontdek hoe goed RKB Ter Does bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij RKB Ter Does zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij RKB Ter Does. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12.5%)
25-35 jaar (0%)
35-45 jaar (12.5%)
45-55 jaar (37.5%)
55-65 jaar (37.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij RKB Ter Does werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Management (14.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor RKB Ter Does gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsplanning: Zo Regelen Wij Invallers bij RKB Ter Does

Bij RKB Ter Does begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Daarom hebben we een duidelijk beleid voor het regelen van vervanging. Als onderdeel van WIJ de Venen, een samenwerkingsverband van scholen, werken we proactief aan oplossingen voor het lerarentekort. We werven actief nieuwe leerkrachten voor onze invallerspool en bieden opleidingsmogelijkheden via zij-instroomtrajecten. Daarnaast verkennen we innovatieve interne oplossingen om lesuitval te minimaliseren. Hoewel we ons uiterste best doen, kan het lerarentekort er soms toe leiden dat er geen directe vervanging beschikbaar is. In zulke uitzonderlijke gevallen kunnen we genoodzaakt zijn u te vragen uw kind(eren) een dag thuis te houden. Dit is een laatste redmiddel, waarbij we streven naar de best mogelijke continuïteit van de lessen. Binnen WIJ de Venen zijn er duidelijke afspraken gemaakt over de inzet van onderwijspersoneel. Schoolleiders en intern begeleiders focussen zich op hun kerntaken en fungeren niet als invaller voor de klas. Hun expertise is cruciaal voor de dagelijkse leiding, coaching van het team en het ontwikkelen van structurele oplossingen voor de lange termijn. Samen met schoolleiders en de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) ontwikkelt WIJ de Venen een strategisch plan om het lerarentekort structureel aan te pakken. Dit plan waarborgt de kwaliteit van het onderwijs voor al onze leerlingen. Meer gedetailleerde informatie over ons vervangingsbeleid vindt u in ons protocol vervanging, dat beschikbaar is op onze website. Dit protocol beschrijft de procedures en de afspraken die we hanteren om de impact van het lerarentekort zoveel mogelijk te beperken.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning op RKB Ter Does: Een Diepgaande Kijk

7

Taalontwikkeling en Rekenen: Expertise op Maat

Beschikbare specialisten:

Dyslexie Expert
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Begaafdheidsspecialist
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Bij RKB Ter Does streven we naar een inclusieve onderwijsstructuur. Onze toegewijde interne specialisten, waaronder de rekencoördinator en leescoördinator, werken nauw samen met de Intern Begeleider. Als kwaliteitsbewakers evalueren zij continu ons onderwijs. Tijdens onderwijskundige overleggen bespreken we als team de beste strategieën. Dit waarborgt dat alle leerlingen hun potentieel op het gebied van taal en rekenen volledig kunnen benutten. We schakelen waar nodig onze onderwijsondersteuners, schoollogopedist, schoolfysiotherapeut, pedagoog en andere deskundigen in om optimale resultaten te behalen.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn Voorop

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Kinderfysiotherapeut
Schoolpedagoog

Toelichting van de school:

Op RKB Ter Does werken onze leerkrachten intensief samen met de intern begeleider en de schoolpedagoog. De kinderfysiotherapeut biedt ondersteuning bij sensorische integratie en prikkelverwerking. Indien een leerling extra begeleiding nodig heeft op sociaal-emotioneel gebied, streven we ernaar dit binnen de schoolmuren te faciliteren. Mochten externe expertise nodig zijn, dan betrekken we met zorgvuldigheid gespecialiseerde professionals. We besteden veel aandacht aan de rol van begaafdheid in het algehele welzijn van kinderen. Ons doel is om de ondersteuningsbehoefte van alle leerlingen zoveel mogelijk binnen de klas te vervullen. Daarom werken we met een minimale inzet van aparte groepen buiten de les. Momenteel hebben we geen aparte plusklas, maar ontwikkelen we ons onderwijs voortdurend met ondersteuning van een expert in begaafdheidsonderwijs.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Strategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Kinderfysiotherapeut
Schoolpedagoog

Toelichting van de school:

Bij RKB Ter Does werken de leerkrachten nauw samen met onze interne kwaliteitsbewaker en de schoolpedagoog. De kinderfysiotherapeut biedt ondersteuning bij sensorische integratie. Als een leerling extra begeleiding nodig heeft op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, trachten we dit primair binnen de klas te realiseren. Ons beleid is erop gericht om elk kind passend onderwijs te bieden. Indien noodzakelijk, betrekken we externe deskundigen om de best mogelijke ondersteuning te garanderen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Deskundige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Kinderfysiotherapeut
Logopedist

Toelichting van de school:

RKB Ter Does biedt screenings aan voor logopedie en fysiotherapie direct op school. Indien ouders hier de voorkeur aan geven, kan fysiotherapeutische ondersteuning ook op school plaatsvinden.

3

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerd EHBO'er
Geregistreerde Verpleegkundige
BHV'er

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over twee gediplomeerde EHBO-ers voor directe hulp. Eén van onze toegewijde leerkrachten is tevens een gediplomeerde verpleegkundige, wat de medische zorg op school versterkt.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
20
Totaal specialisten
20
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Aula met lift
Leerpleinen
Kookcafé
Tussenruimtes tussen de lokalen
Bieb-op-school-locatie

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling bij RKB Ter Does

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid

Bij RKB Ter Does, een warme basisschool in Hoogmade, staat een bevlogen en breed onderlegd team klaar om de unieke leerstijl van elk kind te omarmen. Onze interne IB-er en schoolpedagoog bieden proactieve begeleiding aan onze teamleden, waardoor we effectief kunnen inspelen op individuele behoeften. Wanneer specialistische hulp gewenst is, werken we nauw samen met externe deskundigen. Ons uitgangspunt is altijd om kwalitatief hoogstaand onderwijs dicht bij huis te faciliteren. We streven ernaar om een inclusieve leeromgeving te creëren waar verschillen worden erkend en gewaardeerd, zodat alle kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen en ontplooien.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan RKB Ter Does: Vooruitgang en Continuïteit

Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor RKB Ter Does in de periode 2023-2027?

RKB Ter Does streeft naar optimale ontwikkeling voor al haar leerlingen en medewerkers, met een focus op hoogwaardig onderwijs en een inspirerende werkomgeving. Voor onze leerlingen zetten we in op het borgen van de recente verbeteringen en het handhaven van sterke resultaten op basisvaardigheden zoals taal en rekenen. We ontwikkelen een thematisch lesprogramma dat kerndoelen dekt en wereldoriëntatie, culturele en creatieve vorming (KCV), burgerschap, levensbeschouwing, en taal- en leesonderwijs met elkaar verbindt. Dit inclusieve programma is ontworpen voor alle kinderen, met extra aandacht voor de motorische ontwikkeling van jonge leerlingen. Bovendien transformeert onze Brede School Ter Does naar een Integraal Kindcentrum (IKC ter Does), waar onderwijs en opvang samenwerken vanuit één visie voor een doorlopende ontwikkelingslijn van 0 tot 13 jaar. Onze medewerkers versterken hun vakmanschap door de verdere ontwikkeling van ons thematisch onderwijs. We maken bewuste keuzes in lesmethoden en bieden leerkrachten de rol van architecten van het leerprogramma, met een focus op hoogwaardige instructie en effectieve leertijd. Jaarlijkse studiedagen en een cyclisch gesprek met leerkrachten zorgen voor continue professionele ontwikkeling en het delen van expertise. Binnen onze gemeenschap speelt RKB Ter Does een centrale rol in Hoogmade. We onderhouden sterke banden met ouders, lokale verenigingen, de Dorpsraad en andere maatschappelijke organisaties om de leefbaarheid van ons dorp te ondersteunen. Financiële stabiliteit blijft hierbij een prioriteit.

Hoe monitort en realiseert RKB Ter Does haar onderwijskwaliteit en ontwikkelingsdoelen?

Bij RKB Ter Does zetten we actief in op de professionele groei van ons team door middel van gerichte trainingen en deskundigheidsbevordering. We begeleiden leerkrachten bij het verbeteren van hun didactische vaardigheden en faciliteren een gestructureerde gesprekscyclus met regelmatige lesobservaties. Het actief onderzoeken van best practices op andere scholen draagt bij aan onze continue verbetering. De voortgang van onze ontwikkelingsdoelen wordt nauwlettend gevolgd met behulp van het leerlingvolgsysteem (LIB), methodetoetsen, observaties en enquêtes. Twee keer per jaar evalueren we de behaalde resultaten in een uitgebreid kwaliteitsgesprek. Tijdens deze bijeenkomsten bespreken we alle ontwikkeldoelen en stellen we de prioriteiten voor de komende periode vast. De uitkomsten van deze gesprekken worden gedeeld en geanalyseerd met het voltallige team tijdens studiedagen, wat zorgt voor collectieve betrokkenheid en verdere optimalisatie van ons onderwijs.

Ontdek Ons Rijke Aanbod voor Jonge Kinderen bij RKB Ter Does

Toelichting van de school

Bij RKB Ter Does streven we naar optimale ontwikkeling voor elk kind, met een speciale focus op de jongste leerlingen. Onze school werkt nauw samen met FloreoKids om een naadloze overgang en een gezamenlijke visie op teamontwikkeling te garanderen. Deze synergie zorgt voor een prettige en effectieve samenwerking, ten gunste van alle kinderen. We zetten ons gezamenlijk in voor de realisatie van een Integraal Kindcentrum (IKC). Deze ambitie is vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst tussen WIJdeVenen en FloreoKids. Het doel is een integrale aanpak te bieden voor kinderen van 0 tot 13 jaar, met een doorlopende leerlijn die alle ontwikkelingsfasen omvat. Om deze doorlopende leerlijn te waarborgen, faciliteren we een warme overdracht tussen peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en onze leerkrachten, IB'er en directeur. Nieuwe ouders van kleuters worden persoonlijk ontvangen tijdens een intakegesprek of een informatieve bijeenkomst, zodat we een vliegende start voor uw kind kunnen garanderen. De ontwikkeling van onze kleuters wordt nauwgezet gevolgd met het leerlingvolgsysteem KIJK. Omdat de kinderopvangorganisatie hetzelfde systeem hanteert, wordt de samenwerking en informatie-uitwisseling tussen opvang en onderwijs aanzienlijk versterkt. Dit draagt bij aan een consistente en effectieve begeleiding van uw kind.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijsaanbod is er voor jonge kinderen op RKB Ter Does?

RKB Ter Does biedt een uitgebreid en afgestemd onderwijsaanbod speciaal voor onze jongste leerlingen. Dit omvat professionele kinderopvang, stimulerende Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een geïntegreerde aanpak binnen ons Kindcentrum.

RKB Ter Does biedt een uitgebreid en afgestemd onderwijsaanbod speciaal voor onze jongste leerlingen. Dit omvat professionele kinderopvang, stimulerende Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een geïntegreerde aanpak binnen ons Kindcentrum.

Professionele Kinderopvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Integraal Kindcentrum De Ontwikkeling

Met welke partners werkt RKB Ter Does samen voor het jonge kind programma?

Onze school werkt nauw samen met FloreoKids om een consistente en hoogwaardige ontwikkeling voor jonge kinderen te waarborgen. Deze samenwerking omvat gezamenlijke teamontwikkeling en een gedeelde visie op kindgerichte educatie.

Onze school werkt nauw samen met FloreoKids om een consistente en hoogwaardige ontwikkeling voor jonge kinderen te waarborgen. Deze samenwerking omvat gezamenlijke teamontwikkeling en een gedeelde visie op kindgerichte educatie.

Team | RKB Ter Does in Hoogmade | [2025] Schoolregister