
De resultaten van RKB Ter Does in Hoogmade
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van RKB Ter Does, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past RKB Ter Does bij jullie?
Ontdek hoe goed RKB Ter Does bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau: Taal en Rekenen
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een minimumnorm van 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage geldt als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, ongeacht de specifieke basisschool.
Grafiek
Grafiek laden...
Ambitie Streefniveau: Hogere Leerresultaten op RKB Ter Does
Het streefniveau is een ambitieuzer doel, gericht op het stimuleren van een groter aantal leerlingen om aan het einde van groep acht een gevorderd niveau te bereiken. Dit niveau ligt hoger dan het fundamenteel niveau. Elke school krijgt een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau, berekend op basis van de unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen de school minimaal dient te bereiken om aan de verwachtingen van de inspectie te voldoen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van RKB Ter Does?
Ontdek het schooladvies voor leerlingen die basisschool RKB Ter Does in Hoogmade hebben afgerond. De meerderheid van onze leerlingen vervolgt hun onderwijs in Leiderdorp en Leiden, met enkelen die kiezen voor Alphen aan den Rijn. Onze aanpak voor schooladvies is gericht op optimale ontwikkeling. We streven naar een passend advies dat de kansen van elk kind vergroot, niet per se het hoogste niveau. Transparantie staat centraal; we bespreken de voortgang van leerlingen regelmatig met ouders, ondersteund door resultaten uit ons leerlingvolgsysteem. De overgang naar het voortgezet onderwijs beschouwen we als een belangrijke fase. Met 'dakpanadviezen' bieden we flexibiliteit, zodat leerlingen de kans krijgen om hun beste plek te vinden. Ons adviesteam, bestaande uit leerkrachten van groep 7-8, de intern begeleider en de directie, waarborgt een zorgvuldig proces. De Doorstroomtoets, de opvolger van de Centrale Eindtoets, is een belangrijk onderdeel van onze advisering. Het schooladvies is leidend voor plaatsing in het voortgezet onderwijs, waarbij scholen een leerling hoger kunnen plaatsen. Wij stellen het advies uiterlijk 24 maart vast, met de Doorstroomtoets als aanvullend instrument. Ons advies is gebaseerd op een brede evaluatie, inclusief leerlingvolgsysteemtoetsen, sociaal-emotionele vaardigheden, werkhouding, motivatie en resultaten van het dagelijks werk. Ook eventuele zorgdossiers worden meegenomen. De adviseringstraject start in groep 6 met een richtinggevend advies, gevolgd door een voorlopig advies in groep 7, inclusief oudergesprekken bij behoefte aan extra ondersteuning. In groep 8 bespreken we concrete werkpunten met leerling en ouders om de voorbereiding op het voortgezet onderwijs te optimaliseren.
Grafiek
Grafiek laden...
Positieve Sociale Ontwikkeling op RKB Ter Does: Samen Leren en Groeien
Bij RKB Ter Does geloven we dat een veilige omgeving essentieel is voor leren, ontwikkeling en persoonlijke groei. Deze veiligheid creëren we door een sterke teamgeest, positieve interacties tussen leerlingen en een nauwe samenwerking met ouders. We waarborgen een veilige leersfeer door duidelijke afspraken in de klas, het schoolgebouw en op het schoolplein. Coöperatief leren wordt vanaf dag één gestimuleerd, wat leidt tot wederzijds respect en een prettige sfeer. Onze sociale en preventieve interventies ondersteunen dit proces. Plezier staat centraal in ons onderwijs. Kinderen leren het beste met plezier, daarom vieren we successen en integreren we plezier in alle vakken. Ouders zijn van harte welkom om samen met ons, de leerkrachten en de kinderen belangrijke momenten te vieren, wat de band tussen school en thuis versterkt.
Samenwerken voor Succes
Respect voor Elkaar
Bouwen op Vertrouwen
Hoe bevordert RKB Ter Does de sociale ontwikkeling van leerlingen?
We starten elk schooljaar met 'Gezond van Start' om groepsvorming te stimuleren en gezamenlijke afspraken te maken. Coöperatief Leren vormt de basis van onze klassikale aanpak, waarbij leerlingen veel samenwerken en sociale vaardigheden ontwikkelen. Daarnaast gebruiken we de methode Kwink om kinderen te trainen in essentiële levensvaardigheden zoals vriendschap, burgerschap en mediawijsheid. Waar nodig passen we inzichten uit de Kanjertraining toe om een veilige en plezierige leeromgeving te garanderen.
Welke methoden gebruikt RKB Ter Does voor het meten van sociale vooruitgang?
RKB Ter Does monitort de sociale ontwikkeling van leerlingen met behulp van de volgende registratievormen:
- Kijk!
- Vensters
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op RKB Ter Does?
Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen maken we gebruik van de effectieve methode:
- Kwink
Inspectierapport RKB Ter Does: Kwaliteit en Ontwikkeling
RKB Ter Does, gelegen in het pittoreske Hoogmade, is een bloeiende basisschool met 96 leerlingen. Wij zetten ons dagelijks in voor hoogwaardig rooms-katholiek basisonderwijs, waarbij elke leerling de kans krijgt zich optimaal te ontwikkelen. Dit rapport geeft inzicht in de bevindingen van de onderwijsinspectie en onze voortdurende inspanningen voor kwaliteitsverbetering.