
Schoolweging
De schoolweging van Ter Does is 27,73 , met een spreiding van 5,43 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99,3% behaalt vrijwel elke leerling het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit toont aan dat de basisvaardigheden excellent worden aangeleerd, zelfs in een krimpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 73,3% ruimschoots behaald, ver boven de inspectienorm van 48,6%. Dit benadrukt de effectiviteit van het onderwijs in het stimuleren van hogere leerprestaties, vooral bij rekenen en taal.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen vertonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 21,05% vwo-advies en 21,05% havo/vwo-advies (vs. 18,61% en 10,93% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor, terwijl dit regionaal op 1,01% ligt. De combi-adviezen (zoals vmbo-(g)t/havo) zijn met 10,53% ontwikkelingsgericht, passend bij het beleid voor 'dakpanadviezen'.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Ter Does | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.43 | 175.23 | 176.47 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De ontwikkeling van leerlingen worden dagelijks nauwkeurig gevolgd. Het dagelijks werk, observaties en gesprekken met kinderen geven leerkrachten inzicht in waar kinderen staan in hun ontwikkeling. Deze informatie gebruiken we om het onderwijsaanbod vorm te geven. We toetsen kinderen met methodetoetsen en de Cito-toetsen (leerling in beeld) van het leerlingvolgsysteem. Daarmee volgen we de kinderen op langere termijn. Met behulp van vaardigheidsscores kunnen we beoordelen of een kind voldoende in zijn/haar ontwikkeling is gegroeid. We hanteren schoolbrede groepsdoelen en streefdoelen, opdat we de kwaliteit van ons onderwijs steeds verbeteren. We kijken kritisch naar alle toetsen: toetsen om het toetsen doen we niet op ter Does. Al deze gegevens geven sturing aan het handelen van de leerkracht en bepalen het leerstofaanbod. Tussenresultaten worden twee keer per schooljaar besproken door de leerkracht, de intern begeleider en de directeur. Daarnaast overleggen leerkrachten dagelijks met elkaar en waar nodig met de intern begeleider, vakspecialisten, schoolpedagoog of directeur over vorderingen en het welbevinden van de leerlingen. Waar nodig wordt extra ondersteuning ingezet. Wij nemen de volgende Cito-leerlingvolgsysteemtoetsen (leerling in beeld) af: groep 3: DMT, AVI, spelling, rekenen (midden/eind); groep 4: DMT, AVI, spelling, rekenen, begrijpend lezen (midden/eind); groep 5: DMT op indicatie, AVI, spelling, rekenen, begrijpend lezen (midden/eind); groep 6: DMT op indicatie, AVI, spelling, rekenen, begrijpend lezen (midden/eind); groep 7: DMT op indicatie, AVI, spelling, rekenen, begrijpend lezen, spelling werkwoorden (midden/eind); groep 8: B-toets in het najaar (DMT op indicatie, AVI, spelling, rekenen, begrijpend lezen, spelling werkwoorden) en de landelijke doorstroomtoets in februari (lezen, taalverzorging, schrijven, rekenen, wereldoriëntatie).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage (92,86%) van de leerlingen presteert op advies, tegen 62,93% landelijk. Slechts 7,14% zit onder advies (vs. 11,81% gemiddeld). Geen enkele leerling stroomt hoger door, wat mogelijk wijst op precisie in advisering. Dit sluit aan bij de transparante communicatie over ontwikkelingsverwachtingen.
Sociale ontwikkeling
Veiligheid is een randvoorwaarde om tot leren, ontwikkeling en groei te komen. Veiligheid zien we terug binnen het team, in de manier waarop kinderen met elkaar omgaan en in de wijze waarop we als school samenwerken met ouders. We bieden de kinderen veiligheid door te werken met heldere afspraken, zowel in de klas, in het gebouw als op het plein. Coöperatief werken garandeert dat de kinderen vanaf hun eerste schooldag vertrouwd zijn met de uitgangspunten van samen leren. Dit leidt tot wederzijds respect tussen leerlingen. Een veilige sfeer bereiken we ook door onze sociale en preventieve interventie. In onze samenwerking met ouders gaan we uit van wederzijds vertrouwen. Er is veel contact met ouders en de lijnen zijn kort. Plezier is belangrijk op ter Does. Kinderen leren met plezier. We vieren successen. Plezier komt terug in alle vakken. Het plezier dat wij hebben met de kinderen delen we met ouders. Ouders zijn welkom in de school. We vieren gezamenlijk (leerkrachten, kinderen en ouders/familie) de belangrijke momenten in het jaar en in de schoolcarrière van een kind. LEES MINDER
Samenwerken
Respect
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van RKB Ter Does voor sociale ontwikkeling van leerlingen?
RKB Ter Does start elk schooljaar met 'Gezond van Start', waarbij de eerste weken gewerkt wordt aan groepsvorming en afspraken hierover. Coöperatief leren is de basis voor het werken in de klas, waarbij kinderen veel samenwerken en sociale vaardigheden oefenen tijdens de reguliere lessen. Daarnaast wordt er gewerkt met Kwink, waarmee kinderen getraind worden in fundamentele levensvaardigheden zoals vriendschappen, burgerschap, sociale integratie, omgaan met pesten, mediawijsheid, en het creëren van een sterke veilige groep. Waar nodig worden de inzichten van de Kanjertraining ingezet. Zo wordt er gezorgd voor een veilig sociaal klimaat, waar plezier in samen leren centraal staat.
Welke registratievormen gebruikt RKB Ter Does om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
RKB Ter Does gebruikt Kijk! en Vensters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RKB Ter Does?
RKB Ter Does gebruikt de Kanjertraining en Kwink als methoden voor sociaal-emotioneel leren.