R.K. basisschool St. Josephschool

Het team van R.K. basisschool St. Josephschool in Hooglanderveen

Current section: team
Disselplein 10
3829 Hooglanderveen

Zie hier hoe het team van R.K. basisschool St. Josephschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van R.K. basisschool St. Josephschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past R.K. basisschool St. Josephschool bij jullie?

Ontdek hoe goed R.K. basisschool St. Josephschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij R.K. basisschool St. Josephschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 92.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (92.3%)
Man (7.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij R.K. basisschool St. Josephschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.8%)
25-35 jaar (30.8%)
35-45 jaar (26.9%)
45-55 jaar (30.8%)
55-65 jaar (7.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij R.K. basisschool St. Josephschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.9%)
Direct ondersteunend personeel (11.5%)
Indirect ondersteunend personeel (3.8%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor R.K. basisschool St. Josephschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Engelse taal
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Leerkrachtvervanging op Sint Josephschool Hooglanderveen

Het waarborgen van continuïteit in het onderwijs is essentieel op de Sint Josephschool. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht, zoals bij ziekte of calamiteitenverlof, zorgen wij voor passende vervanging. Onze school werkt nauw samen met Transvita, een gespecialiseerde vervangingspool, om gekwalificeerde leerkrachten in te zetten. Indien Transvita onverhoopt geen geschikte kandidaat kan aanbieden, onderzoeken we proactief interne oplossingen om de lessen zo min mogelijk te verstoren. Mocht vervanging onverhoopt toch niet mogelijk zijn, dan informeren wij u tijdig, en uiterlijk vóór 08:00 uur, over de noodzaak uw kind thuis op te vangen of elders onder te brengen. In uitzonderlijke gevallen, waarbij opvang thuis niet mogelijk is, bieden wij een alternatieve opvang binnen de school, verdeeld over andere klassen. Voor de bovenbouwgroepen (3 t/m 8) staan in Microsoft Teams kant-en-klare lesmaterialen beschikbaar, zodat leerlingen zelfstandig aan de slag kunnen. Let op: Medewerkers die ingezet worden vanuit het werkdrukgeld zijn bedoeld ter verlichting van de werkdruk en niet ter vervanging van reguliere leerkrachten bij afwezigheid, conform de wettelijke richtlijnen. Daarnaast organiseren wij gedurende het schooljaar een aantal studiedagen voor ons gehele team. Deze data worden ruim van tevoren, aan het einde van het lopende schooljaar, gecommuniceerd voor het daaropvolgende schooljaar. Op deze dagen is er geen onderwijs en wordt u verzocht zelf voor opvang te zorgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De St.Josephschool is een basisschool met een leerstof-jaarklassen-systeem.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek onze gespecialiseerde ondersteuning voor elke leerling op de St. Josephschool

5

Taal en Rekenen: Extra hulp voor optimale leerresultaten

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor gepersonaliseerde ondersteuning
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor uitdaging
Leescoördinator voor leesplezier en -vaardigheid
Rekencoördinatoren voor rekenvaardigheid
Taalspecialist in opleiding voor taalontwikkeling

Toelichting van de school:

Op de St. Josephschool bieden we gerichte hulp aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij lezen en spellen. Met het effectieve computerprogramma 'BOUW!' krijgen zij tweemaal per week 30 minuten intensieve begeleiding. Dit programma is specifiek ontworpen om kinderen met een risico op lees- en spellingsproblemen te ondersteunen, zowel preventief (groep 2-4) als curatief. Onze 'BOUW!'-coördinator, Marian van Zutven, zorgt voor de begeleiding van zowel leerlingen als tutors. Thuis oefenen leerlingen twee keer per week met hun ouders, waarbij de voortgang wordt gemonitord. Oudere leerlingen worden opgeleid tot 'tutor' en begeleid door de 'BOUW!'-coördinator, wat bijdraagt aan een sterke leeromgeving.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Hoogbegaafdheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor sociaal-emotionele groei
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor talentontwikkeling

Toelichting van de school:

Voor leerlingen uit groep 2 tot en met 8 die extra uitdaging zoeken of specifieke ondersteuning nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied, hebben we speciale projectgroepen opgericht. Deze groepen worden geleid door twee deskundige specialisten op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid. De projecten vinden wekelijks plaats en stimuleren naast intellectuele ontwikkeling ook belangrijke vaardigheden zoals plannen en effectief samenwerken. Onze aanpak is gericht op het bieden van een stimulerende omgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen, zowel cognitief als sociaal-emotioneel.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Optimale begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor gedragsmanagement
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor aanpak werkhouding

Toelichting van de school:

Onze school zet gespecialiseerde krachten in om leerlingen te ondersteunen bij hun gedrag en werkhouding. Dit doen we onder begeleiding van onze intern begeleider en de specialist meer- en hoogbegaafdheid. Samen werken we aan effectieve strategieën om de concentratie te bevorderen en een positieve leerhouding te stimuleren. We streven ernaar dat elke leerling zich comfortabel en gemotiveerd voelt om het beste uit zichzelf te halen. Daarnaast besteden we extra aandacht aan de taalaanpak om de communicatieve vaardigheden van onze leerlingen te versterken.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve leerlingen

Beschikbare specialisten:

Vakdocenten Bewegingsonderwijs voor sportieve ontwikkeling

Toelichting van de school:

Vanaf groep 3 krijgen alle leerlingen van de St. Josephschool tweemaal per week gymlessen. Deze lessen worden met enthousiasme gegeven door gekwalificeerde vakdocenten bewegingsonderwijs. Onze gymlessen zijn ontworpen om de motorische vaardigheden, coördinatie en algemene lichamelijke conditie van de kinderen te verbeteren. We stimuleren een actieve levensstijl en plezier in bewegen. Door deze gerichte aanpak dragen we bij aan de algehele ontwikkeling en het welzijn van onze leerlingen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke medische professionals in dienst hebben voor medisch handelen, staat het welzijn van onze leerlingen centraal. We creëren een veilige en verzorgde omgeving waar leerlingen zich prettig voelen. Bij specifieke zorgvragen werken we nauw samen met ouders en externe professionals om de best mogelijke ondersteuning te bieden. We streven naar een omgeving waarin persoonlijke verzorging en gezondheid aandacht krijgen. Onze school is toegewijd aan het welzijn van iedere leerling.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Verrijkingsprogramma's

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die gebaat zijn bij extra uitdaging op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak, bieden we specifieke projectgroepen aan. Deze initiatieven worden geleid door onze specialisten meer- en hoogbegaafdheid. De wekelijkse bijeenkomsten zijn gericht op het ontwikkelen van projectvaardigheden en het aanleren van cruciale competenties zoals effectief plannen en succesvol samenwerken. Dit programma is een aanvulling op ons reguliere onderwijs en verrijkt de leerervaring van onze leerlingen, met speciale aandacht voor hun individuele behoeften en talenten.

Overzicht ondersteuning

6
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Speel- en ontdekplein
Leerplein
Diverse ondersteunende ruimtes

Ontdek Hoe Wij Elk Kind Extra Ondersteunen op de St. Josephschool

Gedetailleerde Uitleg van Onze Ondersteuningsmogelijkheden

Op de St. Josephschool in Hooglanderveen bieden we op maat gemaakte zorg voor leerlingen met speciale behoeften, met een sterke focus op handelingsgericht werken (HGW). We stellen proactief individuele ontwikkelingsperspectieven (OPP) op in nauwe samenwerking met onze toegewijde leerkrachten, betrokken ouders en de deskundige intern begeleider. Ons beleid voor passend onderwijs is een gezamenlijke inspanning met ouders en scholen binnen samenwerkingsverband de Eem. Dit garandeert dat we basisondersteuning, extra ondersteuning en specialistische hulp bieden, afgestemd op de unieke leerroute van elk kind. De schoolondersteuner van het samenwerkingsverband speelt een cruciale rol in dit proces, zoals uiteengezet in ons schoolondersteuningsprofiel (SOP). We voldoen aan de kerndoelen van het basisonderwijs en besteden extra aandacht aan de individuele verschillen tussen leerlingen. Voor kinderen die meer ondersteuning nodig hebben, ontwikkelen we passende arrangementen. Deze worden vastgelegd in een persoonlijk ontwikkelingsperspectief en uitgebreid besproken met de ouders. Onze ondersteuningsstructuur omvat vroegtijdige signalering van leerbehoeften, grondige data-analyse en continue evaluatie van de effectiviteit van de geboden extra hulp. Dit zorgt ervoor dat we proactief inspelen op de ontwikkeling van elk kind. Voor leerlingen die uitblinken in meer- en hoogbegaafdheid, zetten we gerichte differentiatie in, zoals het compacten van de leerstof en het aanbieden van verdiepende opdrachten. Indien nodig bieden we extra uitdagend materiaal of plaatsen we kinderen in speciale projectgroepen. Geselecteerde leerlingen uit groep 8 krijgen de kans om deel te nemen aan een externe plusklas, ter voorbereiding op de uitdagingen van het voortgezet onderwijs. Daarnaast hebben geselecteerde leerlingen uit groep 8 de mogelijkheid om deel te nemen aan de Pr8chtklas op Het Element. Dit programma is speciaal ontworpen voor leerlingen die uitblinken in praktische vaardigheden en behoefte hebben aan een uitdagende, praktijkgerichte leeromgeving. Het hoofddoel van de Pr8chtklas is het versterken van het zelfvertrouwen en de schoolmotivatie. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning: Onze Ambities voor Verbetering Op basis van een grondige analyse van de onderwijsbehoeften van onze leerlingen, implementeren we de volgende verbeteringen in 2024 en daarna. We borgen de verdieping en verrijking voor meer- en hoogbegaafde leerlingen in ons schoolbeleid en optimaliseren de inzet van alle extra ondersteuningsmogelijkheden. Vanaf groep 5 introduceren we divergente differentiatie binnen het vak rekenen voor specifieke leerlingen, met een eigen leerlijn en OPP. Dit initiatief breiden we de komende jaren uit naar andere vakgebieden. Tevens verstevigen we onze samenwerking met externe partners om optimale ondersteuning te garanderen voor elke onderwijs- en zorgbehoefte van onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Een Toekomstgerichte Aanpak

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan, gebaseerd op het INK-model en de PDCA-cyclus, stelt de continue verbetering van ons onderwijs centraal. De doelen, geëvalueerd en bijgesteld elke vier jaar, worden vertaald naar concrete jaarplannen. Deze plannen (PLAN) realiseren we door gerichte onderwijsverbeteringen en professionele ontwikkeling (DO). Halverwege het schooljaar evalueren we de effecten van deze inspanningen (CHECK). Op basis hiervan implementeren we aanvullende maatregelen, borgen we succesvolle werkwijzen en stellen we nieuwe verbeterdoelen voor het komende schooljaar (ACT). Belangrijke indicatoren voor onze doelen zijn de resultaten op basisvaardigheden zoals begrijpend lezen, technisch lezen, rekenen en spelling, evenals de ontwikkeling van sociale en burgerschapsvaardigheden. Daarnaast vormen de uitkomsten van onze monitor sociale veiligheid een cruciale bron voor het bepalen van gerichte verbeteracties. Onze schoolplandoelen zijn gericht op de brede ontwikkeling van leerlingen, onderverdeeld in vier leergebieden: KENNEN, KUNNEN, ZIJN (sociaal-emotioneel) en ZIJN (levensbeschouwelijk en burgerschap). **1. KENNEN – Kennisontwikkeling:** Onze kennisdoelen sluiten aan bij de kerndoelen en referentieniveaus voor taal en rekenen. Voor het komende schooljaar focussen we op verbeteringen in begrijpend lezen, met een focus op effectieve leesaanpakken en het selecteren van rijke teksten. Voor technisch lezen versterken we de fonemische en fonologische vaardigheden en bieden we verlengde instructie aan risicolezers. De leesconsulent draagt bij aan een stimulerend leesaanbod. Bij rekenen verdiepen we onze kennis van methodes en leerlijnen, met nadruk op gezamenlijke planning en het EDI-instructiemodel. Spelling wordt verzorgd met de methodiek van José Schraven. Voor Oriëntatie op jezelf en de wereld omarmen we de nieuwe methode Wetenswaardig en werken we aan doorlopende thematische lijnen. **2. KUNNEN – Vaardigheidsontwikkeling:** We stimuleren de ontwikkeling van praktische vaardigheden die leerlingen helpen kennis toe te passen, effectief te communiceren en hun handelen te reguleren. Voor schooljaar 2024-2025 integreren we thematisch en vakoverstijgend onderwijs met de methode Wetenswaardig. Daarnaast besteden we structureel aandacht aan digitale geletterdheid, waarbij leerlingen leren kritisch te kijken naar de digitale wereld. Dit alles met als doel leerlingen wendbaar en vaardig te maken voor de toekomst. **3. ZIJN – Sociaal-emotionele ontwikkeling:** We leggen expliciet de nadruk op pedagogische doelen, waarbij samenwerking, respect en verwondering centraal staan. We hanteren heldere gedragsverwachtingen, bekrachtigen positief gedrag en treden consequent op bij ongewenst gedrag. Observatie tijdens spelmomenten en analyses van leerresultaten helpen ons bij het opstellen van concrete acties en interventies. **4. ZIJN – Levensbeschouwelijke en Burgerschapsontwikkeling:** Onze katholieke identiteit is verweven met de waarden van De Vreedzame School. We zetten een concreet leerplan burgerschap in, met duidelijke leerdoelen op het gebied van kennis, houding en vaardigheden. We werken planmatig aan burgerschapsdoelen en volgen de ontwikkeling van onze leerlingen hierin nauwgezet.

Hoe monitort en borgt de school de gestelde doelen?

De realisatie van onze schoolplandoelen wordt jaarlijks uitgewerkt in een onderwijskundig jaarplan, dat tweemaal per jaar wordt geëvalueerd. Deze evaluaties en de verantwoording vinden plaats met het bestuur en de medezeggenschapsraad. De leerteams zijn verantwoordelijk voor de voortgang en resultaten, die zichtbaar worden gemaakt op ambitie- en kwaliteitskaarten. Teamontwikkelingen en successen worden gedeeld tijdens bordsessies en studiedagen. Binnen onze professionele leergemeenschappen werken we gezamenlijk aan onderwijsverbeteringen, gebaseerd op actuele onderwijsresultaten. Onze diepte-analyses van de resultaten worden tweemaal per jaar geëvalueerd in het team, de medezeggenschapsraad en tijdens bovenschoolse schoolbezoeken. De daaruit voortvloeiende acties worden geïntegreerd in het jaarplan. Het schoolbeleid, protocollen en werkwijzen zijn vastgelegd in jaarlijks geüpdatete kwaliteitskaarten. Onze gezamenlijke aanpak voor verbetering van de resultaten in rekenen, lezen en spelling omvat een grondige analyse van de onderwijsbehoeften van leerlingen en de keuze voor passende vakdidactische instructie. Dit alles met als doel maatwerkverbeteringen per groep te realiseren. Gerichte professionalisering voor het team vindt plaats op het gebied van rekenen-wiskunde, technisch en begrijpend lezen, fonemische/fonologische vaardigheden en de motorische ontwikkeling van jonge kinderen. Dit gebeurt zowel tijdens teamstudiedagen als via individuele nascholingen. Voor de ontwikkeling van burgerschaps- en sociale vaardigheden implementeren we een planmatige aanpak met doorlopende leerlijnen en ontwikkelen we een instrument om deze ontwikkeling te monitoren.

Optimale Start: Programma's voor Jonge Kinderen op St. Josephschool

Toelichting van de school

De R.K. basisschool St. Josephschool in Hooglanderveen biedt een naadloze overgang van kinderopvang naar basisonderwijs voor uw jongste kinderen. Wij zorgen voor een warme overdracht vanuit peuterspeelzalen en kinderopvangorganisaties, met uw toestemming. Dit stelt ons in staat om de ontwikkeling van elk kind optimaal te ondersteunen en een consistente leerlijn te garanderen. Onze pedagogisch medewerkers werken nauw samen met de kinderopvang om de overstap zo soepel mogelijk te maken. Gezamenlijke activiteiten op het gebied van samenspel en taalontwikkeling versterken de continuïteit in de ontwikkeling van uw kind. Wij geloven in een gebalanceerde start, waarbij de vertrouwde omgeving van de kinderopvang wordt aangevuld met de stimulerende omgeving van onze basisschool. Dit creëert een solide basis voor toekomstig schoolsucces.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft St. Josephschool voor jonge kinderen?

De St. Josephschool in Hooglanderveen richt zich op een soepele overgang en een doorlopende ontwikkeling voor alle jonge kinderen. Er is geen apart 'extra' aanbod, maar de integratie met kinderopvang zorgt voor een optimale start.

Met welke kinderopvangpartners werkt St. Josephschool samen?

De St. Josephschool werkt nauw samen met Ska Kinderopvang om een optimale voorbereiding en begeleiding van jonge kinderen te waarborgen. Deze samenwerking zorgt voor een consistente ontwikkeling en een warme overdracht.

De St. Josephschool werkt nauw samen met Ska Kinderopvang om een optimale voorbereiding en begeleiding van jonge kinderen te waarborgen. Deze samenwerking zorgt voor een consistente ontwikkeling en een warme overdracht.

Team | R.K. basisschool St. Josephschool in Hooglanderveen | [2025] Schoolregister