R.K. basisschool St. Josephschool

De resultaten van R.K. basisschool St. Josephschool in Hooglanderveen

Current section: resultaten
Disselplein 10
3829 Hooglanderveen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van R.K. basisschool St. Josephschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past R.K. basisschool St. Josephschool bij jullie?

Ontdek hoe goed R.K. basisschool St. Josephschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op de St. Josephschool

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt nauwkeurig gemeten in groep acht middels de eindtoets of doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Deze 85% fungeert als de signaleringswaarde, een consistente maatstaf voor alle basisscholen in Nederland, inclusief onze St. Josephschool.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op de St. Josephschool

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische doelen te bereiken. Ons streven is dat een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen dit ambitieuze niveau haalt aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke school, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau, een belangrijk kwaliteitskenmerk van de St. Josephschool.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van R.K. basisschool St. Josephschool?

Het schooladvies is cruciaal voor de doorstroom naar het middelbaar onderwijs. Sinds schooljaar 2023-2024 is de aanpak van de eindtoets en de aanmelding voor het vervolgonderwijs vernieuwd. De centrale eindtoets heeft plaatsgemaakt voor de doorstroomtoets. Dit benadrukt dat leerlingen zich ook na groep 8 blijven ontwikkelen. De nieuwe systematiek met één aanmeldweek zorgt ervoor dat alle leerlingen gelijke kansen krijgen voor een plek op hun ideale middelbare school, passend bij het schooladvies. Het proces rondom het schooladvies en de toets is hierdoor aangepast. Leerlingen ontvangen een voorlopig schooladvies tussen 10 en 31 januari. Vervolgens maken zij in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets. De uitslagen ontvangen de scholen uiterlijk 15 maart. Het definitieve schooladvies, dat schriftelijk wordt meegegeven, ontvangen leerlingen en ouders uiterlijk 24 maart. Tussen 25 en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk aan bij de middelbare scholen met hun definitieve advies. De doorstroomtoets dient als ondersteuning voor het schooladvies, met een objectieve meting van taal- en rekenvaardigheden. Het voorlopige schooladvies, dat in januari in een gesprek met de leerkracht wordt besproken, is gebaseerd op jarenlange observaties en prestaties van de leerling. Dit advies wordt gevormd door het academisch niveau, de leerhouding, concentratie, zelfstandigheid, inzet, interesse, inzicht, tempo en werkhouding van het kind. De leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleiders en teamleiders delen hun inzichten op basis van rapporten en eerdere ervaringen. De doorstroomtoets kan het advies positief beïnvloeden en dient vaak als bevestiging van het oordeel van de school. Bij een beter dan verwachte toetsuitslag wordt het schooladvies heroverwogen in overleg met u en uw kind, wat recht geeft op toelating tot de bijbehorende schoolsoort. Om de juistheid van onze schooladviezen te evalueren, onderhoudt St. Josephschool contact met regionale middelbare scholen. Zij informeren ons over de prestaties van onze oud-leerlingen in de eerste drie jaar van hun middelbare schoolcarrière.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale en Emotionele Ontwikkeling op de St. Josephschool

Op de St. Josephschool in Hooglanderveen hechten we grote waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. We streven ernaar kinderen op te voeden tot verantwoordelijke, betrokken en actieve leden van onze gemeenschap. Onze school fungeert als een democratische oefenplaats waar leerlingen leren deel uit te maken van de gemeenschap, bij te dragen aan het welzijn van anderen en verantwoordelijkheid te nemen. Ze ontwikkelen oog en oor voor elkaar, tonen initiatief en tonen zorgzaamheid en betrokkenheid. Leerlingen uit groep 5 tot en met 8 kunnen zich inzetten voor de leerlingenraad. Tevens kunnen leerlingen uit groep 7 en 8 worden opgeleid tot mediator, om zo zelf conflicten op het schoolplein of in de klas op te lossen en verantwoordelijkheid te nemen voor een positieve sfeer. Door middel van handelingsgericht werken verbeteren we continu de kwaliteit van ons onderwijs en de begeleiding. Met het groepsplan gedrag werken we preventief en planmatig aan de ontwikkeling van elk kind. We hanteren drie niveaus: aanbod voor de hele klas, voor specifieke groepen en voor individuele leerlingen. Omdat gedrag subjectief, relationeel en situationeel is, evalueren we ook het handelen van de leerkracht, en stellen we gezamenlijke doelen op voor leerling en leerkracht. Het groepsplan integreert de SEL-competenties (Sociaal Emotioneel Leren). Dit raamwerk helpt ons gedrag te analyseren, leerlingen te clusteren en onderwijsbehoeften te benoemen. Zelfbewustzijn en zelfmanagement ontwikkelen zich door het herkennen van emoties en hier gepaste acties aan te koppelen. Besef van de ander en relationele vaardigheden komen aan bod door rekening te houden met medeleerlingen. Keuzes maken wordt gekoppeld aan normen en waarden, waarbij we focussen op lange-termijn voordelen. Onze school streeft de volgende doelen na: * Het creëren van een veilige en vertrouwde leeromgeving. * Het versterken van sociale vaardigheden bij alle leerlingen. * Het aanleren van effectieve oplossingsstrategieën voor conflicten en pestgedrag. * Het bevorderen van verantwoordelijkheidsgevoel. * Het stimuleren van actief burgerschap en sociale cohesie. * Het vergroten van de betrokkenheid van ouders bij de school.

Veiligheid en structuur

Verbondenheid en samenwerking

Ruimte voor eigenheid en ontwikkeling

Hoe bevordert de St. Josephschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?

De St. Josephschool hanteert de bewezen effectieve methode 'Vreedzaam' om de sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren. Deze methode sluit naadloos aan bij ons burgerschapsonderwijs en versterkt de schoolidentiteit. 'Vreedzaam' leert kinderen sociaal wendbaar en weerbaar te zijn, en we passen de thematiek schoolbreed toe, waardoor we een consistente aanpak hanteren. Onze pedagogische visie wordt ondersteund door de kernprincipes van 'Vreedzaam'. Voor de registratie van sociale opbrengsten gebruiken we Kindbegrip, wat de basis vormt voor onze groepsplannen gedrag. De intern begeleider bespreekt deze plannen in de groepsbesprekingen, en de cyclus van handelingsgericht werken is verankerd in onze toetskalender. Groepsleerkrachten stellen tweemaal per jaar een groepsplan gedrag op. Voor de jongste leerlingen integreren we sociale en emotionele competenties in een themaplanner. Daarnaast zetten we in groep 5 het 'Rots en Water' programma in. Dit programma richt zich op het versterken van sociale en emotionele vaardigheden, zowel op het gebied van zelfbeeld (intrapersoonlijk) als op de omgang met anderen (interpersoonlijk), en helpt problemen op deze gebieden te voorkomen of te verminderen.

Welke registratiemethoden gebruikt de school voor het in kaart brengen van sociale resultaten?

De St. Josephschool maakt gebruik van Kindbegrip om de sociale opbrengsten van leerlingen systematisch in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op onze school?

Onze school maakt gebruik van de volgende effectieve methodes voor sociaal-emotioneel leren: * De Vreedzame School * Het Rots en Water programma

Onderwijsinspectie Bevestigt Kwaliteit RK Basisschool St. Josephschool

De R.K. Basisschool St. Josephschool streeft voortdurend naar uitmuntend onderwijs voor al haar leerlingen. Om de kwaliteit te waarborgen, heeft de onderwijsinspectie in oktober 2021 een grondig verificatieonderzoek uitgevoerd. De bevindingen van de inspectie zijn zeer positief. Zij hebben geconstateerd dat de onderwijskwaliteit op onze school uitstekend op orde is. Dit betekent dat de St. Josephschool geen nader kwaliteitsonderzoek behoeft, wat een testament is van de toewijding van ons team en de effectiviteit van ons onderwijsbeleid. Dit bevestigt dat onze leerlingen een stimulerende en hoogwaardige leeromgeving ervaren. We zijn trots op dit resultaat en blijven ons inzetten voor de continue ontwikkeling en het succes van elke leerling.

Resultaten | R.K. basisschool St. Josephschool in Hooglanderveen | [2025] Schoolregister