
Schoolweging
De schoolweging van St. Joseph Hooglanderveen is 25,79 , met een spreiding van 6,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,34% van de leerlingen dat het fundamentele niveau bereikt, overtreft de school niet alleen de inspectienorm van 85%, maar ook het landelijk gemiddelde van 96,61%. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs, zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het percentage leerlingen dat het streefniveau behaalt, ligt met 69,57% ruim boven de signaleringswaarde van 53,8% die de inspectie voor deze school hanteert. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsaanbod, waarbij de school nadrukkelijk inzet op differentiatie naar capaciteiten. Landelijk scoort 63,97% van de leerlingen op dit niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 28,57% havo en 20,63% vwo-advies (versus 16,07% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd is het aandeel praktijkgericht advies beperkt (4,76% vmbo-b), wat lager ligt dan het regionaal gemiddelde. De brede adviesrange sluit aan bij de relatief complexe leerlingenpopulatie met een schoolweging van 25,79.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | St. Joseph Hooglanderveen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.43 | 175.23 | 181.13 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van leerlingen zo goed mogelijk te kunnen begeleiden is signalering van de voortgang noodzakelijk. Signalering is de eerste stap in het aanbieden van onderwijs en ondersteuning op maat. Signalering is onder meer mogelijk op basis van het meten en vergelijken van leerprestaties en gedrag. Het meten en vergelijken van leerprestaties helpt om per leerling en per groep te kunnen bepalen hoe het leer- en ontwikkelingsproces efficiënt en effectief ingericht kan worden. Hiervoor gebruiken wij observaties zowel systematisch als ongepland, methodegebonden toetsen en methode-onafhankelijke toetsen. Ook gesprekken met ouders en kind leveren ons waardevolle informatie op over de ontwikkeling van het kind. Methodegebonden toetsen Deze toetsen worden afgenomen na een werkperiode. De toetsen horen bij de methode die wordt gebruikt (voor spelling, rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen). Leerkrachten kunnen zo zien of de aangeboden leerstof wordt beheerst. Deze methodetoetsen gelden voor de groepen 3 t/m 8. Methode-onafhankelijke toetsen Twee keer per jaar vindt vanaf groep 3 methode-onafhankelijke toetsing plaats via CITO Leerling in Beeld. We nemen toetsen af voor spelling, technisch lezen (DMT in groep 3,4 en 5 en AVI) en rekenen. Vanaf groep 4 komt hier nog begrijpend lezen bij. Tevens nemen wij voor het sociaal-emotionele aspect 'Kindbegrip' af. Kindbegrip brengt niet alleen het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen in kaart, maar stelt ook concrete doelen op en geeft handelingssuggesties. Naast de observaties van de leerkracht(en), volgen we in de kleuterklassen de kinderen middels het observatiesysteem ‘Leerlijnen Jonge Kind’ van Driestar-Educatief. Dit is een observatiesysteem waarin we de ontwikkeling nauwlettend volgen en kunnen signaleren of doelen zijn behaald op de gebieden van spel, motoriek, sociaal emotioneel, beginnende geletterdheid (taal) en beginnende gecijferdheid (rekenen). In groep 2 wordt ook de lees- en schrijfproef afgenomen als voorbereiding op groep 3. Alle resultaten van observaties en toetsen worden geregistreerd in het leer- en onderwijsvolgsysteem Parnassys. Voor de tussenopbrengsten voor rekenen-wiskunde, DMT, begrijpend lezen en spelling zijn op basis van de schoolweging minimumnormen en -ambitienormen geformuleerd. De tussenresultaten van schooljaar 2023-2024 laten goede opbrengsten zien op het vakgebied begrijpend lezen. De meeste groepen zitten gemiddeld op een I of II score. De resultaten op het vakgebied rekenen laten een wisselend beeld zien. We hebben afgelopen schooljaar een tweetal nieuwe rekenmethodes geïmplementeerd (Semsom in groep 3 en Getal en Ruimte Junior in groep 4 t/m 8) en veel geïnvesteerd in de didactiek van rekenen. In de bovenbouw (groepen 6 t/m 8) heeft dit zijn vruchten afgeworpen en zien we een groei van de rekenresultaten. Deze zijn nu weer op het niveau dat we op grond van de leerlingpopulatie mogen verwachten. Zowel op het 1F niveau als op het hogere streefniveau (1S). In de middenbouw zien we dit helaas nog niet. De nieuwe methodes hebben een beduidend hoger rekenniveau dan de oude methode. In schooljaar 2024-2025 zetten we het rekenverbetertraject voort waarbij het team een scholing volgt voor rekenen en gaan we inzetten op differentiatie in de groep en het verkrijgen van meer zicht op de rekenontwikkeling van de leerlingen. De tussenresultaten van spelling laten in veel groepen een dalend beeld zien, alsmede de resultaten op de DMT (technisch snel woorden lezen). Voor de DMT is wel een verklaring te geven; dat oefenen we niet veel in de groepen. De resultaten voor AVI (technisch goed kunnen lezen) zijn veel beter. Dit schooljaar breiden we onze kennis uit over het fonemisch en fonologisch bewustzijn bij jonge kinderen (expert op studiedag) en gaan ons scholen op het bieden van effectieve leesinstructie met verlengde instructie voor de risicolezers. In de professionele leergemeenschappen zullen we komend schooljaar extra aandacht hebben voor het vakgebied spelling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage leerlingen dat onder advies presteert: slechts 3,51% tegenover 11,81% landelijk. Daarnaast stroomt 29,82% van de leerlingen door op een hoger niveau dan geadviseerd (vs. 25,27% nationaal). Deze cijfers reflecteren de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding, zoals geïllustreerd in het ondersteuningsprofiel van de school.
Sociale ontwikkeling
Binnen het onderwijs spelen sociaal-emotionele vaardigheden en normen en waarden een belangrijke rol. We willen kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen we de klas en de school als een democratische oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken. Leerlingen van groep 5 t/m 8 kunnen deelnemen aan de leerlingenraad en leerlingen van groep 7 en 8 kunnen opgeleid worden tot mediator. Mediatoren bemiddelen bij conflicten. Zo nemen de kinderen zelf de verantwooordelijkheid voor het oplossen van conflicten in de klas of op het schoolplein. Door handelingsgericht te werken verbeteren we de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen. Voorkomen is beter dan genezen. Om preventief en planmatig te werken maken we op de St. Josephschool gebruik van het groepsplan gedrag. Hierin maken we onderscheid op drie niveaus: Aanbod voor de hele klas, voor sommigen en voor enkelen. Omdat gedrag subjectief, relationeel en situationeel is, wordt ook gekeken naar het leerkrachthandelen. Doelen worden opgesteld voor zowel de leerling als voor de leerkracht. In het groepsplan komen de SEL-competenties terug. SEL staat voor Sociaal Emotioneel Leren. Dit is een raamwerk om naar gedrag te kijken en kan helpend zijn bij het clusteren van leerlingen en benoemen van onderwijsbehoeften. Het gaat bij zelfbesef en zelfmanagement om het herkennen van eigen emoties en daar bewuste acties aan te koppelen. Bij besef van de ander en relaties hanteren komt dit terug, maar dan in relatie tot een ander persoon en rekening houden met die ander. Bij keuzes maken gaat het om normen en waarden. Kiezen voor wat op de lange termijn goed is i.p.v. op korte termijn. We streven als school de volgende doelen na: Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas. Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen. Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten. Leren om verantwoordelijkheid te nemen. Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie. Het bevorderen van ouderbetrokkenheid. LEES MINDER
Structuur
Verbinding
Eigenheid
Wat is de werkwijze van R.K. basisschool St. Josephschool voor sociale ontwikkeling?
Om de sociale en emotionele ontwikkeling van de leerlingen te ontwikkelen, maakt R.K. basisschool St. Josephschool gebruik van de methode 'Vreedzaam'. Daarnaast wordt in de groepen 5 de Rots en Watertraining ingezet.
Welke registratievorm(en) gebruikt R.K. basisschool St. Josephschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
R.K. basisschool St. Josephschool gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.