Openbare Jenaplanschool De Bieshaar in Hoogland

Het team van Openbare Jenaplanschool De Bieshaar in Hoogland

Current section: team
Kraailandhof 3
3828 Hoogland

Zie hier hoe het team van Openbare Jenaplanschool De Bieshaar is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Jenaplanschool De Bieshaar. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Jenaplanschool De Bieshaar bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Jenaplanschool De Bieshaar bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Jenaplanschool De Bieshaar zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 65.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (65.2%)
Man (34.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Jenaplanschool De Bieshaar. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.3%)
25-35 jaar (17.4%)
35-45 jaar (30.4%)
45-55 jaar (17.4%)
55-65 jaar (26.1%)
&ge;65 jaar (4.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Jenaplanschool De Bieshaar werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (69.6%)
Direct ondersteunend personeel (8.7%)
Indirect ondersteunend personeel (8.7%)
Management (13%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Jenaplanschool De Bieshaar gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Lesvervanging op Jenaplanschool De Bieshaar

Bij Jenaplanschool De Bieshaar streven we naar optimale continuïteit in het onderwijs. We zetten ons dagelijks in om gekwalificeerde vervanging te regelen voor onze gewaardeerde stamgroepleiders die onverwachts afwezig zijn. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van een stabiele leeromgeving. Mocht het onverhoopt toch niet lukken om directe vervanging te vinden, dan wordt de leerlingen van de betreffende groep, indien mogelijk, verdeeld over andere klassen. Dit gebeurt altijd met de grootste zorg voor de individuele leerling. In uitzonderlijke gevallen, bij langdurige afwezigheid, informeren wij ouders proactief over de getroffen maatregelen. Op de tweede dag van afwezigheid bieden we, indien nodig, opvangmogelijkheden op school. Vanaf de derde dag wordt de lesrooster aangepast, waarbij een vrijgeroosterde stamgroepleider de lessen van de afwezige collega verzorgt, zodat de impact op het leerproces minimaal blijft. Alle ouders worden tijdig en transparant geïnformeerd over de specifieke situatie en de genomen stappen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Bieshaar wordt samengewerkt in 3 bouwen: Onderbouw, Middenbouw en Bovenbouw. De Middenbouw en de Bovenbouw werken met 3-jarige stamgroepen. Door te werken met 3-jarige stamgroepen bevorderen wij het inlevingsvermogen van kinderen omdat ze elk jaar een andere positie innemen in de groep (jongste, middelste, oudste). Het leren van en met elkaar gaat op deze manier makkelijker. Het is vanzelfsprekend dat je iets wel of niet kunt in een stamgroep. Dan ligt elkaar helpen voor de hand. De stamgroepleiders begeleiden de leerlingen in dit proces om met elkaar samen te werken

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Jenaplanschool De Bieshaar

4

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Hoogbegaafdheid
Logopedist

Toelichting van de school:

Jenaplanschool De Bieshaar biedt gespecialiseerde ondersteuning voor taal en rekenen. Onze Intern Begeleider coördineert de leerlingenzorg en schoolontwikkeling, terwijl de rekenspecialist het rekenonderwijs verbetert en stamgroepleiders begeleidt. De specialist voor meer- en hoogbegaafdheid richt zich op kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong en ondersteunt leerkrachten bij het creëren van uitdagend aanbod in de stamgroepen. Daarnaast is er wekelijks een logopediste van Logopediepraktijken Amersfoort aanwezig voor individuele behandelingen, met korte communicatielijnen voor advies. Deze expertise zorgt ervoor dat elke leerling de juiste stimulans krijgt om zijn of haar potentieel volledig te benutten op het gebied van taal en rekenvaardigheden.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Groepsdynamiek

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Hoogbegaafdheid
Groepsgeluk Specialisten

Toelichting van de school:

Voor een positief sociaal-emotioneel klimaat beschikt De Bieshaar over specialisten in de Groepsgeluk-methode. Twee teamleden zijn hiervoor opgeleid en bevorderen het systemisch werken binnen de klas, wat leidt tot meer inzicht in groepsdynamiek. Deze aanpak stelt ons in staat om samen met de kinderen actief te werken aan eventuele uitdagingen in de groep. De specialisten geven regelmatig lessen en bieden ondersteuning aan stamgroepleiders, wat bijdraagt aan een stabiel en prettig pedagogisch leefklimaat voor iedereen. Dit proactieve beleid rondom sociaal-emotionele ontwikkeling versterkt de algehele beleving op school.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De aanpak van gedrag, werkhouding en taakaanpak is een integraal onderdeel van onze zorg op De Bieshaar. Stamgroepleiders overleggen regelmatig met de Intern Begeleider over de individuele leerlingen en de groepsprocessen. De specialist voor meer- en hoogbegaafdheid draagt ook bij aan dit aandachtsgebied door inzichten te delen en ondersteuning te bieden bij specifieke vraagstukken. Deze samenwerking zorgt voor een effectieve en proactieve benadering. Ons doel is een omgeving te creëren waarin elke leerling optimaal kan presteren en zich op zijn of haar eigen tempo kan ontwikkelen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Logopedie

Beschikbare specialisten:

Logopedist

Toelichting van de school:

Jenaplanschool De Bieshaar faciliteert logopedische zorg voor haar leerlingen. Wekelijks is er een logopediste van Logopediepraktijken Amersfoort aanwezig voor behandelingen. We onderhouden nauwe contacten met de logopediste om snel en effectief advies in te winnen over leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van spraak, taal of mondgedrag. Deze zorg draagt bij aan de algehele ontwikkeling en communicatieve vaardigheden van onze leerlingen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische zorg en persoonlijke verzorging werken we nauw samen met ouders en externe professionals waar nodig, om de gezondheid en het welzijn van onze leerlingen te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Groen schoolplein
Rekenkamer

Ontdek Onze Schoolondersteuning: Een Plan voor Elk Kind

Gedetailleerde Informatie Over Ondersteuning op De Bieshaar

Op Jenaplanschool De Bieshaar streven we ernaar om elk kind de aandacht en begeleiding te geven die het verdient. Ons schoolondersteuningsprofiel beschrijft nauwkeurig de basisondersteuning die wij bieden voor diverse onderwijsbehoeften. Wij bieden specifieke ondersteuning aan leerlingen met lichte vormen van dyslexie en dyscalculie, en helpen kinderen die extra begeleiding nodig hebben bij hun werkhouding of concentratie. Voor gedragsproblemen beoordelen we per situatie, rekening houdend met de aard van de problematiek en onze groepsdynamiek, of inschrijving mogelijk is. Ontstaat er een onderwijsbehoefte die verder gaat dan onze basisondersteuning? Dan werken we samen met schoolondersteuners om een passend onderwijsarrangement te ontwikkelen. Dit kan ondersteuning op onze eigen school, een andere onderwijsvorm, of een combinatie van beide inhouden. De Bieshaar is aangesloten bij Samenwerkingsverband de Eem (SWV de Eem), een netwerk van 28 schoolbesturen in de regio Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest en Woudenberg. SWV de Eem is er om scholen en ouders te ondersteunen bij het vinden van het meest geschikte onderwijsaanbod voor elk kind. Samen met u, als ouder, bepalen we het optimale onderwijstraject voor uw kind. Lukt dit niet direct, dan biedt SWV de Eem deskundige hulp. Zij stimuleren, faciliteren en coachen scholen om de juiste ondersteuning zo dicht mogelijk bij het kind te organiseren, vaak via een onderwijsondersteuner of door het afgeven van een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor speciaal (basis)onderwijs. Voor aanvullende vragen over passend onderwijs, hulp aanvragen of het vinden van de juiste school, kunt u terecht bij het Jeugd en Oudersteunpunt Eemland (JOSEE). Zij bieden een luisterend oor en denken met u mee over oplossingen. Contact JOSEE: Telefoon: 033 3030488 Website: https://josee.nu/ Telefonisch spreekuur: Maandag en donderdag van 12:30 tot 15:00 uur. Vooruitblik: verbreding van ons aanbod De komende jaren blijven we ons Jenaplanconcept ontwikkelen, wat ruimte biedt voor nog meer leerlingen met uiteenlopende ondersteuningsbehoeften. Samen met onze hoogbegaafdheidsspecialist en intern begeleider verrijken we ons aanbod voor meer- en hoogbegaafde kinderen, waarbij thematisch werken een belangrijke rol speelt.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteitsborging op Jenaplanschool De Bieshaar

Wat zijn de kernambities van Jenaplanschool De Bieshaar voor de komende jaren?

Voor de periode 2023-2027 heeft Jenaplanschool De Bieshaar drie strategische verbeterdoelen vastgesteld. Ten eerste streven we ernaar dat onze leerresultaten in 2027 gemiddeld zijn ten opzichte van scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie. Ondanks eerdere uitdagingen door veel leerlingwisselingen, bouwen we nu aan een stabiel team dat zich volledig inzet voor onderwijskwaliteit. Onze Jenaplanvisie biedt ruimte voor zowel academische ontwikkeling als een rijke pedagogische benadering, waarbij individuele leerlingprestaties zeker boven het gemiddelde kunnen uitstijgen. Ten tweede willen we in 2027 bekend staan als een kwalitatief sterke Jenaplanschool. Ons team volgt of heeft recent de Jenaplanopleiding afgerond en ontwikkelt het concept continu op basis van de nieuwste inzichten. Door schoolbreed te werken met betekenisvolle thema's, die we gezamenlijk voorbereiden en evalueren, verhogen we de kwaliteit van ons thematisch onderwijs. Ten derde ambiëren we in 2027 een groeiende school te zijn. Wij geloven dat ons Jenaplanconcept een waardevolle en inspirerende basisschoolervaring biedt aan veel kinderen en hun ouders. Als enige Jenaplanschool in Amersfoort willen we onze invloed vergroten en de samenwerking met Ska Kinderopvang versterken, om zo een doorlopende pedagogische lijn van 0-12 jaar te garanderen. Sinds 1 augustus 2021 zijn de wettelijke eisen voor burgerschap aangescherpt. Burgerschap is een integraal onderdeel van ons dagelijks handelen, gericht op samenleven en verantwoordelijkheid nemen. We organiseren klassenvergaderingen met kindervoorzitters en een kinderraad die samen met de directeur afspraken maakt, wat bijdraagt aan een actieve deelname aan de schoolgemeenschap. Wij weten waar we voor staan en waar we naartoe werken, en heten u van harte welkom om dit zelf te ervaren.

Hoe zorgt Jenaplanschool De Bieshaar voor de realisatie van haar onderwijsdoelen?

Jenaplanschool De Bieshaar monitort de ontwikkeling van elke leerling nauwkeurig met behulp van een kindvolgsysteem zoals BOSOS en Cito. We hanteren een cyclus van handelingsgericht werken. Twee keer per jaar evalueren en analyseren we de schoolbrede resultaten met het voltallige team, wat resulteert in een schoolrapportage. Deze rapportage bevat concrete afspraken over ambities, onderwijstijd, didactische principes, differentiatie, organisatie en evaluatiemethoden. De stamgroepleiders vertalen deze schoolbrede afspraken naar gedetailleerde groepsplannen, inclusief extra ondersteuning voor specifieke leerlingengroepen of individuele leerlingen. De intern begeleider coacht en adviseert de stamgroepleiders bij de implementatie van deze plannen. Ons vierjarige schoolplan (2023-2027), met bijbehorende jaarplannen en -evaluaties, legt onze verbeterthema's vast en evalueert de voortgang. Het strategisch beleidsplan van onze stichting, de Meerkring, vormt de leidraad voor ons schoolplan. We voeren tweejaarlijks tevredenheidsonderzoeken uit onder zowel leerlingen als ouders, en de Meerkring organiseert jaarlijks een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Om de onderwijskwaliteit in de heterogene stamgroepen te waarborgen, hanteren we schoolbrede afspraken voor klassenmanagement en geven we instructie volgens vaste, efficiënte modellen die alle leerlingen actief betrekken. Professionalisering is een continu proces; tijdens studiedagen en teamvergaderingen werken we gezamenlijk aan de verbetering van ons onderwijs en de gezamenlijke voorbereiding van onze thematische projecten. Op De Bieshaar streven we naar een afspiegeling van de maatschappij, waarbij samenwerking, ondersteuning en ouderbetrokkenheid centraal staan. Burgerschap wordt geïntegreerd in onze thematische aanpak en we bereiden leerlingen voor op hun maatschappelijke rol door hen te betrekken bij besluitvorming en inspraak binnen onze leef-werkgemeenschap. Onze levensbeschouwelijke lessen zijn gericht op het bevorderen van wederzijds begrip door kennismaking met diverse levensbeschouwingen en religies. We stimuleren een cultuur van respect en dialoog, waarbij we bijdragen aan de identiteitsontwikkeling en het welzijn van elk kind, met actieve betrokkenheid van ouders. Hogere groepen bezoeken maatschappelijk relevante locaties om de voorbereiding op de samenleving te versterken. Stamgroepleiders en de directie bespreken periodiek taakbeleid, professionalisering en onderwijstaken, waarbij professionalisering aansluit bij de schoolontwikkeling en individuele ambities.

Downloaden

Ontdek het Jenaplanonderwijs voor Jonge Kinderen op De Bieshaar

Toelichting van de school

Jenaplanonderwijs voor Peuters en Kleuters: Een Wereld van Ontwikkeling Op Jenaplanschool De Bieshaar in Hoogland bloeit het onderwijs voor jonge kinderen met thematische projecten die naadloos aansluiten bij de belevingswereld van elk kind. Deze thema's vormen de basis voor brede ontwikkeling, waarbij we aandacht besteden aan taalvaardigheid, beginnende rekenvaardigheden, fijne en grove motoriek, en de sociaal-emotionele groei van uw kind. Actieve Betrokkenheid van Ouders: Samen de Wereld Ontdekken Als Jenaplanschool geloven we sterk in de kracht van samenwerking met ouders. We nodigen u van harte uit om uw expertise of passie te delen wanneer dit relevant is voor een actueel thema. Uw bijdrage verrijkt de leerervaring van alle kinderen en brengt de wereld letterlijk naar onze klaslokalen. Integrale Kindcentra: Samenwerking met Ska Kinderopvang In ons schoolgebouw is Kindcentrum Bubbels van Ska Kinderopvang gevestigd, met een kinderdagverblijf, een speelleergroep en buitenschoolse opvang. We werken toe naar een verdere intensivering van de samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang, met de ambitie om uit te groeien tot een Integraal Kindcentrum (IKC). Praktische Informatie Kinderopvang Voor informatie over de kinderopvang en om gebruik te maken van deze faciliteiten, kunt u direct contact opnemen met Ska Kinderopvang via hun website: www.ska.nl.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijsaanbod is er voor jonge kinderen op Jenaplanschool De Bieshaar?

Jenaplanschool De Bieshaar biedt een rijke leeromgeving voor jonge kinderen, met extra aandacht voor ontwikkeling en speelplezier. Dit omvat toegankelijke kinderopvang en gespecialiseerde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma's, ook wel peuteropvang genoemd, die de basis leggen voor een succesvolle schoolcarrière.

Jenaplanschool De Bieshaar biedt een rijke leeromgeving voor jonge kinderen, met extra aandacht voor ontwikkeling en speelplezier. Dit omvat toegankelijke kinderopvang en gespecialiseerde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma's, ook wel peuteropvang genoemd, die de basis leggen voor een succesvolle schoolcarrière.

Kinderopvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke partners werkt Jenaplanschool De Bieshaar samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

Jenaplanschool De Bieshaar werkt nauw samen met Ska, de Stichting Kinderopvang Amersfoort, om een doorlopende en kwalitatief hoogwaardige ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang tussen opvang en onderwijs.

Jenaplanschool De Bieshaar werkt nauw samen met Ska, de Stichting Kinderopvang Amersfoort, om een doorlopende en kwalitatief hoogwaardige ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang tussen opvang en onderwijs.

Team | Openbare Jenaplanschool De Bieshaar in Hoogland | [2025] Schoolregister