
Het team van Montessori Basisschool De Kosmos in Hoogland
Current section: teamZie hier hoe het team van Montessori Basisschool De Kosmos is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Montessori Basisschool De Kosmos. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Montessori Basisschool De Kosmos bij jullie?
Ontdek hoe goed Montessori Basisschool De Kosmos bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Montessori Basisschool De Kosmos zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 95.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Montessori Basisschool De Kosmos. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Montessori Basisschool De Kosmos werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Montessori Basisschool De Kosmos gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Vervanging Leerkrachten: Ons Plan voor Continuïteit van Onderwijs
Bij Montessori Basisschool De Kosmos streven we naar een ononderbroken leerervaring voor uw kind. Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is wegens ziekte, zetten we onze interne invalpool en de expertise van Transvita in om snel een gekwalificeerde vervanger te vinden. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van de onderwijskwaliteit. Indien een interne of externe vervanging niet direct mogelijk is, organiseren we de opvang creatief. Dit kan betekenen dat we personeel intern flexibel inzetten of een onderwijsassistent de lesgevende taken laat overnemen. In uitzonderlijke situaties waarin we geen passende oplossing kunnen vinden, vragen we ouders vriendelijk hun kind thuis op te vangen. We begrijpen dat dit niet altijd mogelijk is. Daarom bieden we, als laatste redmiddel, beperkte mogelijkheden om kinderen tijdelijk te verdelen over andere klassen. Verlofsituaties worden doorgaans ruim van tevoren aangekondigd. Hierdoor hebben we de flexibiliteit om tijdig vervanging te regelen en de impact op het dagelijkse lesprogramma te minimaliseren. Ons doel is altijd een stabiele en prettige leeromgeving te garanderen.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Onze school is onderverdeeld in onderbouw (groep 1/2), middenbouw (groep 3/4), tussenbouw (groep 5/6) en bovenbouw (groep 7/8). In totaal 13 groepen.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op De Kosmos
Taal, Spelling en Rekenen: Sterke Basis voor Succes op De Kosmos
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Montessori Basisschool De Kosmos bieden we een gestructureerd ondersteuningssysteem op drie niveaus om elke leerling optimaal te begeleiden. Voor leerlingen met lees- en spellingsuitdagingen, inclusief dyslexie, zetten we effectieve methoden in zoals de LIST-aanpak, Lijn 3 en Nieuw Nederlands Junior. Extra leertijd en gespecialiseerde instructie door de leerkracht en onderwijsassistenten zorgen voor gerichte vooruitgang. Bij rekenproblemen en dyscalculie maken we gebruik van het montessorimateriaal, de rekenkast Avé-ik en specifieke oefeningen. De begeleiding is afgestemd op de individuele leerlijn van het kind, met verlengde instructie en herhaling waar nodig. Vanaf 2025-2026 breiden we onze ondersteuning uit met een remedial teacher voor intensieve, één-op-één begeleiding op specifieke vakgebieden. Onze intern begeleiders werken nauw samen met de leerkrachten om de meest geschikte leerlingen voor deze extra hulp te identificeren. Voor leerlingen met lichte taal- en spraakproblemen integreren we taalontwikkeling in het dagelijks lesprogramma. Bij signalering van achterstanden werken we samen met logopedisten en Auris voor deskundig advies en ondersteuning. Meertalige leerlingen en kinderen met een VVE-indicatie ontvangen extra taalondersteuning in de onder- en middenbouw. Met ingang van 2025-2026 investeren we in ons VVE-aanbod om de taalontwikkeling optimaal te stimuleren, met nauwe samenwerking tussen onderwijsassistenten en leerkrachten voor een soepele overgang van binnen- en buitenschoolse taalervaringen.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedragsbegeleiding
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Wij bieden proactieve begeleiding aan leerlingen met sociaal-emotionele uitdagingen en gedragsproblemen. Wanneer gedrag de leerontwikkeling of de klassfeer beïnvloedt, gaan we direct in gesprek met ouders. Samen met de intern begeleider en eventueel de Gedragstolk zoeken we naar de meest passende aanpak om het welzijn en de ontwikkeling van het kind te bevorderen.
Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze Montessori-aanpak stimuleert zelfstandigheid en planning, wat een beroep doet op de executieve functies van leerlingen. We bieden individuele ondersteuning en werken continu aan methoden om ook groepsbreed de werkhouding en taakaanpak te optimaliseren. We faciliteren leerlingen met diverse leerachterstanden en individuele leertrajecten, van VMBO-basis tot VWO-niveau. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben om referentieniveaus te behalen, worden nauwlettend gevolgd. Kinderen die op bepaalde vakgebieden of over de gehele linie een aangepast tempo volgen, werken binnen hun eigen leerlijn, vaak met een individueel ontwikkelingsplan (OPP). Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen hanteren we een systematische signalering vanaf de kleuterklassen, aangevuld met observaties en oudergesprekken. Binnen de klas bieden we verbreding en verdieping, en bij specifieke behoeften zijn er projectgroepen en individuele begeleidingstrajecten. We streven ernaar om hoogbegaafdheidsonderwijs zoveel mogelijk in de reguliere groepen te integreren, passend binnen onze montessori-filosofie. Bij gedragsstoornissen die de leeromgeving beïnvloeden, passen we onze aanpak aan. Indien nodig schakelen we het samenwerkingsverband of de Gedragstolk in. De veiligheid van leerlingen en teamleden staat voorop; bij overschrijding van grenzen wordt er direct gehandeld.
Motorische Ontwikkeling en Lichamelijke Ondersteuning
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Wij ondersteunen leerlingen met lichte motorische uitdagingen door aanpassingen in de lesomgeving, zoals het stimuleren van digitaal werken of specifieke instructies tijdens gymlessen. Voor complexere motorische behoeften werken we samen met het samenwerkingsverband om de juiste expertise in te schakelen en passende oplossingen te bieden.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De Kosmos biedt ondersteuning aan leerlingen met fysieke, motorische of medische belemmeringen, waarbij we de zorgbehoefte per individu bekijken. Onze school beschikt over aangepaste faciliteiten, waaronder een begane grond voor alle groepen en een aangepast toilet, om leerlingen met mobiliteitsuitdagingen optimaal te kunnen ondersteunen en assisteren bij persoonlijke verzorging, zoals toilettraining.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij De Kosmos
Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Kwaliteitsborging en Schoolplan Montessori Basisschool De Kosmos
Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2023-2027?
Hoe implementeren we onze schoolambities in het jaarplan?
Wat is onze visie op burgerschap en kosmisch onderwijs?
Vroegschoolse Educatie bij Montessori De Kosmos: Een Sterke Start
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk speciaal programma biedt Montessori De Kosmos voor jonge kinderen?
Montessori Basisschool De Kosmos zet vol in op een stimulerende omgeving voor het jonge kind. Ons VVE-programma, gericht op groep 1 en 2, biedt extra ondersteuning aan leerlingen die dit nodig hebben. Dit programma helpt bij het ontwikkelen van taalvaardigheden en andere essentiële vaardigheden, zodat elk kind zich optimaal kan ontplooien. We creëren een veilige en uitdagende leeromgeving waar nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd.