Montessori Basisschool De Kosmos in Hoogland

Het team van Montessori Basisschool De Kosmos in Hoogland

Current section: team
De Bovenkruier 1
3828 Hoogland

Zie hier hoe het team van Montessori Basisschool De Kosmos is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Montessori Basisschool De Kosmos. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Montessori Basisschool De Kosmos bij jullie?

Ontdek hoe goed Montessori Basisschool De Kosmos bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Montessori Basisschool De Kosmos zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 95.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (95.2%)
Man (4.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Montessori Basisschool De Kosmos. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.1%)
25-35 jaar (9.1%)
35-45 jaar (31.8%)
45-55 jaar (36.4%)
55-65 jaar (9.1%)
&ge;65 jaar (4.5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Montessori Basisschool De Kosmos werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.2%)
Direct ondersteunend personeel (9.5%)
Indirect ondersteunend personeel (9.5%)
Management (4.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Montessori Basisschool De Kosmos gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging Leerkrachten: Ons Plan voor Continuïteit van Onderwijs

Bij Montessori Basisschool De Kosmos streven we naar een ononderbroken leerervaring voor uw kind. Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is wegens ziekte, zetten we onze interne invalpool en de expertise van Transvita in om snel een gekwalificeerde vervanger te vinden. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van de onderwijskwaliteit. Indien een interne of externe vervanging niet direct mogelijk is, organiseren we de opvang creatief. Dit kan betekenen dat we personeel intern flexibel inzetten of een onderwijsassistent de lesgevende taken laat overnemen. In uitzonderlijke situaties waarin we geen passende oplossing kunnen vinden, vragen we ouders vriendelijk hun kind thuis op te vangen. We begrijpen dat dit niet altijd mogelijk is. Daarom bieden we, als laatste redmiddel, beperkte mogelijkheden om kinderen tijdelijk te verdelen over andere klassen. Verlofsituaties worden doorgaans ruim van tevoren aangekondigd. Hierdoor hebben we de flexibiliteit om tijdig vervanging te regelen en de impact op het dagelijkse lesprogramma te minimaliseren. Ons doel is altijd een stabiele en prettige leeromgeving te garanderen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school is onderverdeeld in onderbouw (groep 1/2), middenbouw (groep 3/4), tussenbouw (groep 5/6) en bovenbouw (groep 7/8). In totaal 13 groepen.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op De Kosmos

4

Taal, Spelling en Rekenen: Sterke Basis voor Succes op De Kosmos

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor maatwerk
Remedial Teacher voor gerichte hulp
Onderwijsassistent met gespecialiseerde training
Leesspecialist voor leesontwikkeling

Toelichting van de school:

Op Montessori Basisschool De Kosmos bieden we een gestructureerd ondersteuningssysteem op drie niveaus om elke leerling optimaal te begeleiden. Voor leerlingen met lees- en spellingsuitdagingen, inclusief dyslexie, zetten we effectieve methoden in zoals de LIST-aanpak, Lijn 3 en Nieuw Nederlands Junior. Extra leertijd en gespecialiseerde instructie door de leerkracht en onderwijsassistenten zorgen voor gerichte vooruitgang. Bij rekenproblemen en dyscalculie maken we gebruik van het montessorimateriaal, de rekenkast Avé-ik en specifieke oefeningen. De begeleiding is afgestemd op de individuele leerlijn van het kind, met verlengde instructie en herhaling waar nodig. Vanaf 2025-2026 breiden we onze ondersteuning uit met een remedial teacher voor intensieve, één-op-één begeleiding op specifieke vakgebieden. Onze intern begeleiders werken nauw samen met de leerkrachten om de meest geschikte leerlingen voor deze extra hulp te identificeren. Voor leerlingen met lichte taal- en spraakproblemen integreren we taalontwikkeling in het dagelijks lesprogramma. Bij signalering van achterstanden werken we samen met logopedisten en Auris voor deskundig advies en ondersteuning. Meertalige leerlingen en kinderen met een VVE-indicatie ontvangen extra taalondersteuning in de onder- en middenbouw. Met ingang van 2025-2026 investeren we in ons VVE-aanbod om de taalontwikkeling optimaal te stimuleren, met nauwe samenwerking tussen onderwijsassistenten en leerkrachten voor een soepele overgang van binnen- en buitenschoolse taalervaringen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedragsbegeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor sociaal-emotionele steun
Gekwalificeerde Leerkracht-Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Wij bieden proactieve begeleiding aan leerlingen met sociaal-emotionele uitdagingen en gedragsproblemen. Wanneer gedrag de leerontwikkeling of de klassfeer beïnvloedt, gaan we direct in gesprek met ouders. Samen met de intern begeleider en eventueel de Gedragstolk zoeken we naar de meest passende aanpak om het welzijn en de ontwikkeling van het kind te bevorderen.

2

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor studievaardigheden
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze Montessori-aanpak stimuleert zelfstandigheid en planning, wat een beroep doet op de executieve functies van leerlingen. We bieden individuele ondersteuning en werken continu aan methoden om ook groepsbreed de werkhouding en taakaanpak te optimaliseren. We faciliteren leerlingen met diverse leerachterstanden en individuele leertrajecten, van VMBO-basis tot VWO-niveau. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben om referentieniveaus te behalen, worden nauwlettend gevolgd. Kinderen die op bepaalde vakgebieden of over de gehele linie een aangepast tempo volgen, werken binnen hun eigen leerlijn, vaak met een individueel ontwikkelingsplan (OPP). Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen hanteren we een systematische signalering vanaf de kleuterklassen, aangevuld met observaties en oudergesprekken. Binnen de klas bieden we verbreding en verdieping, en bij specifieke behoeften zijn er projectgroepen en individuele begeleidingstrajecten. We streven ernaar om hoogbegaafdheidsonderwijs zoveel mogelijk in de reguliere groepen te integreren, passend binnen onze montessori-filosofie. Bij gedragsstoornissen die de leeromgeving beïnvloeden, passen we onze aanpak aan. Indien nodig schakelen we het samenwerkingsverband of de Gedragstolk in. De veiligheid van leerlingen en teamleden staat voorop; bij overschrijding van grenzen wordt er direct gehandeld.

1

Motorische Ontwikkeling en Lichamelijke Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor motorische stimulatie

Toelichting van de school:

Wij ondersteunen leerlingen met lichte motorische uitdagingen door aanpassingen in de lesomgeving, zoals het stimuleren van digitaal werken of specifieke instructies tijdens gymlessen. Voor complexere motorische behoeften werken we samen met het samenwerkingsverband om de juiste expertise in te schakelen en passende oplossingen te bieden.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Conciërge met PGB-ondersteuning

Toelichting van de school:

De Kosmos biedt ondersteuning aan leerlingen met fysieke, motorische of medische belemmeringen, waarbij we de zorgbehoefte per individu bekijken. Onze school beschikt over aangepaste faciliteiten, waaronder een begane grond voor alle groepen en een aangepast toilet, om leerlingen met mobiliteitsuitdagingen optimaal te kunnen ondersteunen en assisteren bij persoonlijke verzorging, zoals toilettraining.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij De Kosmos

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Montessori Basisschool De Kosmos verwelkomt 323 leerlingen uit diverse wijken, wat resulteert in een rijke en gevarieerde schoolgemeenschap. Onze schoolweging, vastgesteld door het CBS op 23,28 met een lage spreiding van 5,43, duidt op een relatief homogene en minder complexe leerlingenpopulatie. Dit betekent dat we hogere onderwijsprestaties mogen verwachten, dankzij een stabiel en voorspelbaar schoolklimaat. De schoolweging, gebaseerd op factoren zoals ouderlijk opleidingsniveau en herkomst, bevestigt dat onze leerlingenpopulatie een solide basis heeft. Dit stelt ons in staat om effectieve ondersteuning te bieden, waarbij 98% van de leerlingen binnen de basisondersteuning valt. Voor de 2% die intensieve begeleiding nodig heeft, werken we nauw samen met het Samenwerkingsverband De Eem om passende arrangementen te realiseren, zodat ook zij hun volledige potentieel kunnen bereiken binnen onze vertrouwde omgeving. Ons schoolbeleid is ontworpen om flexibel in te spelen op individuele leerbehoeften. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen deze binnen een gestructureerd kader. Tegelijkertijd bieden we uitdagende leertrajecten voor leerlingen die zich sneller ontwikkelen. Voor hoogbegaafde kinderen met specifieke ontwikkelingsbehoeften hebben we diverse tijdelijke interventies. Denk hierbij aan deelname aan projectgroepen of versnelde Da Vinci onderwijsmodules. Deze interventies worden altijd in overleg met onze intern begeleiders vormgegeven. Ze zijn van tijdelijke aard en worden per leerling op maat bepaald, om zo de meest effectieve leerervaring te garanderen en een optimale ontwikkeling te stimuleren. Toekomstige Versterking van Ondersteuning: SWV De Eem Gelden 2025-2026 Voor het schooljaar 2025-2026 zetten we de extra middelen van SWV De Eem strategisch in. Ons doel is om de ondersteuning op niveau 3 te intensiveren, waardoor we een bredere groep leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften kunnen bereiken. We streven ernaar de doorstroom naar niveau 4 te beperken door gerichte hulp te bieden. Concreet betekent dit minimaal vier uur remedial teaching per week voor leerlingen die extra ondersteuning op niveau 3 nodig hebben. De intern begeleiders stellen de criteria vast en bepalen wie wanneer deze gespecialiseerde begeleiding ontvangt. Daarnaast investeren we in de verdere professionalisering van ons team op het gebied van gedrag en executieve functies, met inhoud die we nog nader zullen bepalen. Tot slot implementeren we een verrijkend aanbod voor VVE (Vroegschoolse Educatie) in de onder- en middenbouw, om zo een nog sterkere start te garanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Schoolplan Montessori Basisschool De Kosmos

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2023-2027?

Ons schoolplan 2023-2027 richt zich op vier kerngebieden om de onderwijskwaliteit continu te verbeteren. Ten eerste streven we naar excellent onderwijs door gerichte ontwikkeling van didactische vaardigheden en een dieper inzicht in leerlingontwikkelingen. Dit omvat het effectiever sturen op onderwijsbehoeften en het verantwoorden van onderwijskundige keuzes, met een specifieke focus op rekenvaardigheden en spelling om resultaten te optimaliseren. Ten tweede bevorderen we een professionele cultuur waarin samenwerking centraal staat. Dit omvat het versterken van de betrokkenheid van ouders en het zichtbaar maken van de brede ontwikkeling van leerlingen – kwalificatie, persoonsvorming en socialisatie – via heldere verslaglegging. Ten derde zorgen we voor aantrekkelijke scholen door ons Montessori-concept te versterken, met een specifieke aandacht voor de overgang naar driejaargroepen. Dit draagt bij aan een dynamische leeromgeving die aansluit bij de behoeften van onze leerlingen. Ten vierde leggen we een solide basis door systemen en processen te optimaliseren. Binnen ons ontwikkelingsvolgsysteem beperken we de administratieve lasten en maximaliseren we de ondersteuning voor ons onderwijsteam, zodat zij zich volledig kunnen richten op het lesgeven.

Hoe implementeren we onze schoolambities in het jaarplan?

De doelen uit ons strategische schoolplan vertalen we naar concrete actiepunten in ons jaarplan, beheerd via het programma 'Mijn Schoolplan'. Dit jaarplan wordt aan het einde van elk schooljaar opgesteld, in samenspraak met het team en de Medezeggenschapsraad (MR). Gedurende het schooljaar monitoren we de voortgang en passen we waar nodig de plannen aan om effectiviteit te garanderen. Naar aanleiding van de positieve bevindingen van de Inspectie van Onderwijs en hun advies om prioriteiten te stellen, hebben we ons jaarplan voor 2024-2025 aangescherpt. We focussen op zes kerndoelen die bijdragen aan onze vier strategische pijlers. Prioriteiten omvatten de implementatie van een doelgericht curriculum voor burgerschap, de uitrol van een leerlijn digitale geletterdheid, en het verhogen van de basisvaardigheden rekenen en spelling door gerichte professionele ontwikkeling van leerkrachten. Daarnaast investeren we in een versterkt pedagogisch leerklimaat dat veiligheid en actieve betrokkenheid van leerlingen bevordert. We streven naar optimale ouderbetrokkenheid door heldere communicatie en afspraken. Continue professionele ontwikkeling en scholing van ons personeel staan centraal om de onderwijskwaliteit duurzaam te waarborgen.

Wat is onze visie op burgerschap en kosmisch onderwijs?

Bij Montessori Basisschool De Kosmos staat de kosmische visie centraal: alles hangt samen en vormt een groter geheel. Via kosmische thema's leren leerlingen verbanden te leggen tussen kennisgebieden en de wereld om hen heen te overzien. Dit bevordert niet alleen academische groei, maar ook persoonlijke ontwikkeling en sociale vaardigheden. Onze heterogene groepen, met leerlingen van verschillende leeftijden, bieden een natuurlijke omgeving voor sociaal leren. Hier ervaren kinderen hoe het is om samen te werken, rekening te houden met elkaar en verantwoordelijkheid te nemen voor de omgeving. Dit principe van 'vrijheid in gebondenheid', zoals Maria Montessori het omschreef, is de kern van ons pedagogisch klimaat. Burgerschap is integraal onderdeel van ons kosmisch onderwijs. Het uit zich in de dagelijkse omgangsvormen, de manier waarop we samenwerken en de aandacht die we hebben voor elkaar. Door leerlingen te leren omgaan met uitgestelde aandacht, actief te luisteren en elkaar te ondersteunen, leggen we een sterke basis voor hun rol als geïnformeerde, betrokken en respectvolle burgers in de maatschappij.

Vroegschoolse Educatie bij Montessori De Kosmos: Een Sterke Start

Toelichting van de school

Montessori Basisschool De Kosmos biedt VVE (Vroeg- en Voorschoolse Educatie) voor onze jongste leerlingen in groep 1 en 2. Dit programma is speciaal ontworpen om kinderen met een mogelijke taal- of ontwikkelingsachterstand een vliegende start te geven. Bij instroom in de onderbouw zorgen wij voor een naadloze overdracht van informatie tussen peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en onze school. Indien er twijfels zijn over de beste schoolkeuze voor een kind, observeren onze ervaren leerkrachten het kind eerst op de huidige opvanglocatie. Zo garanderen we de juiste begeleiding vanaf dag één.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt Montessori De Kosmos voor jonge kinderen?

Montessori Basisschool De Kosmos zet vol in op een stimulerende omgeving voor het jonge kind. Ons VVE-programma, gericht op groep 1 en 2, biedt extra ondersteuning aan leerlingen die dit nodig hebben. Dit programma helpt bij het ontwikkelen van taalvaardigheden en andere essentiële vaardigheden, zodat elk kind zich optimaal kan ontplooien. We creëren een veilige en uitdagende leeromgeving waar nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd.

Montessori Basisschool De Kosmos zet vol in op een stimulerende omgeving voor het jonge kind. Ons VVE-programma, gericht op groep 1 en 2, biedt extra ondersteuning aan leerlingen die dit nodig hebben. Dit programma helpt bij het ontwikkelen van taalvaardigheden en andere essentiële vaardigheden, zodat elk kind zich optimaal kan ontplooien. We creëren een veilige en uitdagende leeromgeving waar nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd.

Met welke partners werkt Montessori De Kosmos samen voor het jonge kind?

Bij Montessori Basisschool De Kosmos geloven we in de kracht van een geïntegreerde aanpak. Voor ons programma voor het jonge kind werken we nauw samen met externe partners die gespecialiseerd zijn in vroeg- en voorschoolse educatie. Deze samenwerkingen zorgen ervoor dat we de best mogelijke ondersteuning kunnen bieden, afgestemd op de individuele behoeften van elk kind. We streven naar een optimale doorstroom en ontwikkeling van peuter naar basisschool.
Team | Montessori Basisschool De Kosmos in Hoogland | [2025] Schoolregister