
Schoolweging
De schoolweging van De Kosmos Hoogland is 23,46 , met een spreiding van 5,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,12% behaalt vrijwel elke leerling het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt de sterke basiskwaliteit op het gebied van taal en rekenen, in lijn met de Montessorifilosofie van zelfgestuurd leren.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau (63,44%) ligt ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 58,9%. Dit reflecteert de effectieve aandacht voor verdieping binnen het Montessoriconcept. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren 67,66%, wat mogelijk samenhangt met een lagere schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 27,03% vwo-advies (tegenover 18,61% regionaal) en 27,03% havo-advies. Tegelijkertijd is er aandacht voor differentiatie: 2,7% vmbo-b/k-advies versus 4,04% in de regio. Het ontbreken van praktijkonderwijsadviezen (0% vs. 1,01% regionaal) onderstreept het cognitieve profiel van de leerlingpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kosmos Hoogland | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.07 | 176.43 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Welke plaats hebben tussenresultaten in ons onderwijsproces, hoe wordt hierop gereflecteerd en wat zijn vervolgstappen? Op De Kosmos werken wij met twee periodes per jaar. De eerste periode duurt tot halverwege februari, de ander start erna en duurt tot het einde van het schooljaar. Beide periodes worden afgesloten door de halfjaarlijkse toetsen van Cito. Na elke periode volgt een groepsanalyse door de groepsleerkracht. Daarbij maakt de leerkracht gebruik van analyseformulieren om inzicht te krijgen in de leerbehoefte van de eigen groep. De groepsanalyse wordt gedeeld in de bouw, in bijzijn van IB, om ook bouwbreed te zoeken naar mogelijkheden tot verbetering van aanbod en onderwijs. Dit gesprek wordt voorbereid door de analysenotitie in te vullen. IB analyseert vervolgens de toetsen schoolbreed en koppelt de relevante bevindingen terug naar het team in een teamvergadering. Naast deze twee besprekingen heeft elke leerkracht ook vier keer per jaar een leerlingbespreking met IB. Binnen de grote periode zitten ook veel kleine cycli, op klassen- en kindniveau, waarbij we constant proberen om door waarnemen, begrijpen, plannen en evalueren ons onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoefte van de groep en de leerling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het zeer lage percentage leerlingen dat onder advies presteert: slechts 4,76% tegenover 11,81% landelijk. Daarnaast stroomt 28,57% boven advies door, wat het succes van het doorstroomprotocol en de nauwe samenwerking met het voortgezet onderwijs benadrukt. Deze resultaten passen bij de beschreven 'adaptieve toetsingscyclus' in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Betrokkenheid en welbevinden van leerlingen zijn voorwaardelijk voor de ontwikkeling binnen het onderwijsleerproces. Op leerlingniveau geldt dat als een kind niet betrokken is of als het welbevinden onder druk staat, dat het de overige (cognitieve én sociaal-emotionele) vaardigheden meestal ook niet optimaal kan ontwikkelen. In de dagelijkse praktijk sturen we daarom op hoge betrokkenheid tijdens de lessen, een goed welbevinden, een hoge veiligheidsbeleving. We willen preventief en proactief aan sociale veiligheid op onze school werken. Analyse en aanbevelingen nemen wij jaarlijks op in onze schoolanalyse. LEES MINDER
Welbevinden
Veiligheidsbeleving
Betrokkenheid
Wat is de werkwijze van Montessori Basisschool De Kosmos voor sociale ontwikkeling?
Montessori Basisschool De Kosmos gebruikt de Kanjertraining (schoolniveau), Leerling in Beeld (groepsniveau) en een waarschuwingsbeleid (individueel niveau), een vertrouwenspersoon, een klachtenregeling en het protocol ‘Schorsen en verwijderen’ om een veilig leefklimaat te realiseren en behouden. De Kanjertraining en Leerling in Beeld vormen de basis voor pedagogisch handelen. De module 'Kindbegrip' van ParnasSys wordt gebruikt om de sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen. Gedragsregels en afspraken creëren duidelijkheid en structuur, wat samenwerking, samenspel en persoonlijke ontwikkeling bevordert.
Welke registratievorm(en) gebruikt Montessori Basisschool De Kosmos om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Montessori Basisschool De Kosmos gebruikt Kindbegrip en leerlingtevredenheidsonderzoeken via WMK (1x in de twee jaar) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Montessori Basisschool De Kosmos?
Montessori Basisschool De Kosmos zet Kanjertrainingen in voor sociaal-emotioneel leren.