
Schoolweging
De schoolweging van De Horizon Hoogland is 24,77 , met een spreiding van 5,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit. Ter vergelijking: andere reformatorische scholen scoren gemiddeld 97,3%, wat suggereert dat De Horizon iets meer diversiteit in leerlingprestaties kent.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 56,2%. Dit toont aan dat de school ondanks de leerlingenafname voldoet aan de ambitieuze doelstellingen. Wel ligt het percentage 3,5% onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (66,9%), wat mogelijk samenhangt met de relatief hoge spreiding in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert 25% vwo (vs. 18,6% regio), met een sterke focus op theoretische doorstroom: 63,9% havo/vwo-advies. Praktijkonderwijs (1,0% vs. 2,5% landelijk) blijft beperkt. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (30,6% bv. vmbo-(g)t/havo), wat wijst op zorgvuldige, gedifferentieerde beoordeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Horizon Hoogland | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174 | 176.43 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresulaten worden geanalyseerd en meegenomen in de evaluatie door de leerkrachten en intern begeleider. N.a.v. deze evaluatie vinden eventueel bijstellingen plaats voor de zeswekelijkse lesperiode daarna.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
84,2% van de leerlingen zit op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 7,9% presteert onder advies vs. 11,8% nationaal. Deze cijfers reflecteren een realistische advisering, mede ondersteund door de relatief hoge doorstroomtoetsscores. De 7,9% die boven advies presteert, past bij de reformatorische focus op doorzettingsvermogen.
Sociale ontwikkeling
Jezus leert ons elkaar lief te hebben. Vanuit die opdracht willen we onze pedagogische visie vormgeven. We leren kinderen elkaar te accepteren en te waarderen om wie ze zijn. Ook als personeel willen we die stelregel uitdragen. We willen vanuit een positieve grondhouding met elkaar en met kinderen omgaan. Pestgedrag past daar niet bij. Daarom accepteren we dat niet en plaatsen waar nodig interventies om pestgedrag te weren en tegen te gaan. In taalgebruik en omgangsvormen vragen we een positieve, respectvolle en waarderende houding van elkaar en van leerlingen. We geloven dat ieder kind een creatie van God is, met al z’n gaven en talenten, maar ook met z’n beperkingen. Dat vraagt van ons als personeel een liefdevolle, ondersteunende houding in de groei naar volwassenheid van onze leerlingen. Om ons te ondersteunen in ons pedagogisch klimaat gebruiken we de Kanjertraining; dit geeft ons een gezamenlijke taal om te gebruiken wanneer we met leerlingen omgaan. We leren leerlingen daarbij zichzelf te zijn, en zich niet te laten beïnvloeden door (negatief) gedrag van anderen. Positief gedrag stimuleren en belonen we. LEES MINDER
Veiligheid
Betrokkenheid
Positiviteit
Wat is de werkwijze van Gereformeerde Basisschool De Horizon voor sociale ontwikkeling?
Gereformeerde Basisschool De Horizon gebruikt de Kanjertraining als instrument voor sociale ontwikkeling. Dit past bij de waarden van de school: goed en positief gedrag, duidelijke grenzen, en de acceptatie van ieders individualiteit. Dit sluit aan bij de Bijbelse principes van liefde, vergeving en aandacht voor het welzijn van jezelf en anderen. Wekelijks wordt er in de klas gewerkt met de Kanjertraining en er wordt Kanjertaal gesproken. Kanvas helpt om de sociale veiligheid in beeld te brengen en Kanjertraining XL helpt onze leerlingen om het ook in andere samenstellingen samen goed te hebben.
Welke registratievorm(en) gebruikt Gereformeerde Basisschool De Horizon om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Gereformeerde Basisschool De Horizon gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Gereformeerde Basisschool De Horizon?
Gereformeerde Basisschool De Horizon gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.