Basisschool De Biezen in Hoogland

De resultaten van Basisschool De Biezen in Hoogland

Current section: resultaten
Kraailandhof 1
3828 Hoogland

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Biezen, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool De Biezen bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Biezen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Beheersing op De Biezen

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht via de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage geldt als de signaleringswaarde en is uniform voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten Basisschool De Biezen

Het streefniveau biedt een verdieping van de leerresultaten, waarbij het doel is dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau bereikt. De inspectie stelt per school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Deze doelstellingen zijn cruciaal voor het monitoren van de onderwijskwaliteit op elke basisschool.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Biezen?

Op Basisschool De Biezen stellen we het schooladvies zorgvuldig samen. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de leerkrachten van groep 6, 7 en 8, en onze toegewijde intern begeleider. We kijken daarbij niet alleen naar de leerresultaten en de werkhouding van uw kind, maar ook naar de uitkomsten van het Cito leerlingvolgsysteem. In groep 7 ontvangen leerlingen een voorlopige indicatie van hun uitstroomprofiel, vaak met een meerdimensionaal advies. In maart van groep 8 presenteren we een voorlopig advies, gevolgd door het definitieve advies na de resultaten van de doorstroomtoets. Dit definitieve advies concentreert zich doorgaans op één passend niveau. De keuze voor een school voor voortgezet onderwijs maken ouders samen met hun kind. Na aanmelding versturen wij het onderwijskundig rapport naar de gekozen school. Een soepele overgang wordt gewaarborgd door een warme overdracht tussen de basisschool en de brugklascoördinatoren. Jaarlijks evalueren we deze overgangen met de VO-scholen en analyseren we de rapportgegevens van onze oud-leerlingen. BaVo Eemland faciliteert de samenwerking tussen basis- en voortgezet onderwijs in de regio Eemland. Dit overlegorgaan zorgt voor afspraken rondom de overgang, adviseert de PO- en VO-kamers en biedt een platform voor het oplossen van overgangsproblematiek. KPOA volgt deze afspraken voor een naadloze aansluiting. De overdracht omvat zowel de 'koude overdracht' (OSO-uitwisseling van documenten zoals het OKR) als de 'warme overdracht'. De warme overdracht omvat cruciale kindbesprekingen, waarbij speciale aandacht uitgaat naar begeleidingsbehoeften in de brugklas, de optimale schoolkeuze en factoren die het leerproces stimuleren of belemmeren. Brugklascoördinatoren en mentoren van het VO bezoeken onze school, waar ook onze intern begeleider en directie aanwezig kunnen zijn. Het schooladvies is hierdoor een breed gedragen advies, dat elke betrokken leerkracht kan motiveren. Het schooladvies is leidend voor toelating tot het voortgezet onderwijs. De doorstroomtoets voor taal en rekenen is een aanvulling hierop. Bij een positieve resultaatgroei op de toets, die lager is dan het schooladvies, stellen wij het advies bij, na volledige informatie aan de ouders. Ons protocol voor de overgang van PO naar VO, inclusief details over de warme en koude overdracht, is te vinden op onze website. Daarnaast organiseren we jaarlijks een informatieavond voor ouders van groep 7 en 8 over deze belangrijke stap.

Grafiek

Grafiek laden...

Sterke Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Biezen: Kanjertraining voor Positieve Groei

Bij Basisschool De Biezen geloven we dat een positief sociaal klimaat essentieel is voor optimale leerprestaties. Een kind dat zich prettig en veilig voelt, kan zich beter ontwikkelen en leren. Om dit te waarborgen, werken we met de effectieve Kanjertraining. Deze methode omvat gestructureerde lessen en praktische oefeningen, gericht op het verhogen van zelfvertrouwen en welbevinden, terwijl probleemgedrag en negatieve gevoelens worden verminderd. Kinderen leren zich op een positieve en zelfverzekerde manier te gedragen in diverse sociale situaties. Onze Kanjertraining doelen zijn helder: we stimuleren vertrouwen en veiligheid in elke klas, versterken de sociale vaardigheden van onze leerlingen, en bieden hen strategieën om effectief om te gaan met pesten en conflicten. Daarnaast bevorderen we zelfbewustzijn en nemen we verantwoordelijkheid voor eigen gedrag, wat bijdraagt aan actief burgerschap en sociale integratie. Voor het schooljaar 2025-2026 actualiseren we onze pedagogische visie om optimaal aan te sluiten bij de hedendaagse maatschappelijke ontwikkelingen. Binnen ons collectieve arrangement leggen we extra nadruk op zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Samen met een partnerbasisschool ontwikkelen we een plan voor continue verbetering van ons sociaal onderwijs.

Samenwerken en elkaar ondersteunen

Verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag

Aandacht hebben voor elkaar

Hoe bevordert Basisschool De Biezen de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Basisschool De Biezen zet de Kanjertraining in om leerlingen bewust te maken van hun rol in sociale interacties en hen te leren hoe ze deze, indien nodig, kunnen aanpassen. De kern van onze aanpak is het uitgaan van goede intenties bij anderen: 'Ik ben oké, jij bent oké'. Door de oefeningen en vertrouwenwekkende activiteiten uit de Kanjertraining versterken we het sociale klimaat binnen de klasgroepen. Jaarlijks, in november, vullen we de Kanvas-lijsten in. Deze omvatten een leerlingvragenlijst voor groep 5 tot en met 8 en een docentvragenlijst voor alle groepen. De leerlingvragenlijst peilt hoe leerlingen hun sociale functioneren in de klas ervaren. De docentenvragenlijst helpt leerkrachten om leerlingen met opvallend gedrag te identificeren. Kanvas biedt suggesties voor mogelijke oorzaken van dit gedrag en geeft advies. Op basis van de resultaten gaat de leerkracht in gesprek met de leerling en u, de ouders. Indien nodig zet de leerkracht specifieke Kanjertraining-oefeningen extra in de klas in of besteedt meer aandacht aan het eigen leerkrachtgedrag.

Welke instrumenten gebruikt Basisschool De Biezen voor het monitoren van sociale resultaten?

Basisschool De Biezen maakt gebruik van het volgende instrument om sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen:

  • Kanvas

Welke methodiek hanteert Basisschool De Biezen voor sociaal-emotioneel leren?

Basisschool De Biezen past de volgende methodiek toe voor sociaal-emotioneel leren:

  • Kanjertraining

Ontdek de Kwaliteit van Basisschool De Biezen: Inspectierapport Inzichten

Basisschool De Biezen, gelegen in het hart van Hoogland, biedt een stimulerende leeromgeving voor 216 leerlingen. Onze school legt de nadruk op een brede ontwikkeling, waarbij we streven naar excellentie in het basisonderwijs. De Onderwijsinspectie beoordeelt scholen op diverse kwaliteitskenmerken. Wij nodigen u van harte uit om de bevindingen en aanbevelingen van de inspectie voor Basisschool De Biezen in te zien. Dit rapport biedt waardevolle inzichten in ons onderwijs en onze schoolorganisatie. Bekijk het officiële inspectierapport en ontdek hoe Basisschool De Biezen zich inzet voor de educatieve toekomst van uw kind. Wij zijn trots op onze prestaties en blijven continu werken aan verbetering.

Resultaten | Basisschool De Biezen in Hoogland | [2025] Schoolregister