
De resultaten van St Gerardus Majella in Hoogezand
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van St Gerardus Majella, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past St Gerardus Majella bij jullie?
Ontdek hoe goed St Gerardus Majella bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau door Leerlingen
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden gemeten middels de eindtoets of doorstroomtoets in groep 8. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van alle leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage van 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die voor alle basisscholen in Nederland geldt.
Grafiek
Grafiek laden...
Prestaties op het Streefniveau: Een Hoger Leerdoel
Het streefniveau biedt een uitdaging om leerlingen verder te laten ontwikkelen dan het fundamentele niveau. Het ambitieuze doel is dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen in groep 8 dit hogere niveau bereikt. De onderwijsinspectie stelt per school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de kenmerken van de leerlingenpopulatie. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen naar verwachting aan dit hogere niveau zouden moeten voldoen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van St Gerardus Majella?
Op basisschool St Gerardus Majella in Hoogezand begeleiden wij leerlingen en hun ouders bij de belangrijke keuze voor het voortgezet onderwijs. Het schooladvies, mede gebaseerd op de doorstroomtoets die in februari plaatsvindt, vormt hiervoor de leidraad. Hoewel de definitieve uitslag van de toets invloed kan hebben, blijft het schooladvies leidend. De meeste leerlingen van onze school vervolgen hun opleiding aan het Aletta Jacobs College. Daarnaast kiezen sommigen voor scholen in de stad Groningen. "Mijn scholen op de kaart" biedt inzicht in de leerlingstromen naar het voortgezet onderwijs. Wij hanteren een zorgvuldige procedure voor de overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Dit proces omvat een voorlopig advies in november, gebaseerd op de ontwikkeling van de leerling over de afgelopen drie jaar, vastgelegd in de plaatsingswijzer. De beoordeling van leerkrachten, zowel op academisch als sociaal-emotioneel vlak, speelt hierin een cruciale rol. Na de doorstroomtoets wordt, in overleg met het Aletta Jacobs College, beoordeeld of het advies moet worden bijgesteld. Een warme overdracht garandeert een soepele start in het voortgezet onderwijs. St. Gerardus Majella participeert actief in werkgroepen om deze overgang verder te optimaliseren en kansengelijkheid te bevorderen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op St Gerardus Majella: Een Positieve Leeromgeving
Op St Gerardus Majella creëren we een veilige en warme omgeving waar kinderen, ouders en leerkrachten samenwerken aan een bloeiende gemeenschap. Respect voor elkaar en voor onze wereld vormt de kern van ons samenzijn. Bij binnenkomst ervaart u direct de gastvrije sfeer, het gevoel van saamhorigheid en de ruimte om uzelf te zijn. Onze school stimuleert nieuwsgierigheid en biedt volop kansen voor optimale groei en persoonlijke ontwikkeling. Wij geloven dat een positief sociaal klimaat essentieel is voor succesvol leren en welzijn van elk kind. Hier kan uw kind ontdekken, leren en het beste uit zichzelf halen, begeleid door betrokken leerkrachten.
Veiligheid en geborgenheid
Vertrouwen en respect
Verantwoordelijkheid nemen
Hoe bevordert St Gerardus Majella de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen?
Wij hanteren de methodes "Kleuter in Beeld" en "Leerling in Beeld" als ons leerlingvolgsysteem voor een gestructureerde aanpak. In de hogere groepen (3-8) vullen leerkrachten de observatielijsten jaarlijks in, meestal in oktober of november. Leerlingen uit groep 6, 7 en 8 vullen bovendien een individuele vragenlijst in om hun eigen perspectief te delen. Voor de jongste leerlingen (groep 1 en 2) maken we gebruik van de observatielijsten van Pravoo. Door deze gegevens te analyseren, gecombineerd met de dagelijkse observaties van onze leerkrachten, besteden we continu aandacht aan de sociaal-emotionele groei van elk kind. Het programma KiVa wordt ingezet om sociale vaardigheden te versterken, zowel op groepsniveau als individueel.
Welke registratiemethoden gebruikt onze school om sociale vooruitgang te monitoren?
Om de sociale opbrengsten en de ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maken wij gebruik van de volgende registratiemethoden:
- Zien (leerlingendossier)
- Leerling in Beeld (observatiesysteem)
- Kleuter in Beeld (observatiesysteem voor kleuters)
Welke programma's zet St Gerardus Majella in voor sociaal-emotioneel leren?
Wij vinden sociaal-emotioneel leren cruciaal voor de algehele ontwikkeling. Daarom maken we gebruik van beproefde methodes die bewezen effectief zijn:
- KiVa: Een uitgebreid programma gericht op het bevorderen van positief gedrag en het voorkomen van pesten.
- Rots en Water: Een programma dat leerlingen helpt weerbaarheid, zelfvertrouwen en sociale controle te ontwikkelen.
Inspectierapport Basisschool St Gerardus Majella: Een Blik op Onderwijskwaliteit
De Inspectie van het Onderwijs bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, zodat elke leerling op Basisschool St Gerardus Majella een goede start krijgt. Zij controleren of scholen voldoen aan de wettelijke eisen en stimuleren onderwijsverbetering in samenwerking met schoolbesturen en directies. De St Gerardus Majella geniet het vertrouwen van de Inspectie, wat resulteert in een basistoezicht. Tijdens het laatste bezoek in maart 2022 sprak de inspecteur met directie, intern begeleiders, het onderwijsteam en leerlingen. Ook werden de klassen bezocht. De inspecteur uitte haar tevredenheid over de kwaliteit van de getoetste onderwijsaspecten. Het eindoordeel luidt 'voldoende', zonder geconstateerde risico's. Dit bevestigt de solide basis van onze school. Voor een gedetailleerd overzicht van de bevindingen, nodigen wij u uit het volledige inspectierapport te raadplegen.