OBS Het Noorderlicht in Hoogezand

Het team van OBS Het Noorderlicht in Hoogezand

Current section: team
Zuiderkroon 6
9602 Hoogezand

Zie hier hoe het team van OBS Het Noorderlicht is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS Het Noorderlicht. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS Het Noorderlicht bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS Het Noorderlicht bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS Het Noorderlicht zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 73.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (73.9%)
Man (26.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS Het Noorderlicht. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.7%)
25-35 jaar (7.7%)
35-45 jaar (34.6%)
45-55 jaar (26.9%)
55-65 jaar (23.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS Het Noorderlicht werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (20.8%)
Management (4.2%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS Het Noorderlicht gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Vervanging van Leerkrachten bij OBS Het Noorderlicht

Bij OBS Het Noorderlicht streven we naar continuïteit en bekendheid in het onderwijs. Elke klas heeft vaste leerkrachten, wat zorgt voor een vertrouwde omgeving voor zowel leerlingen als ouders. Deze stabiliteit draagt bij aan een positieve leerervaring en een sterke band binnen de school. Wanneer een vaste leerkracht onverhoopt afwezig is, beschikken wij over een deskundige pool van invalleerkrachten. Deze professionals zijn er om de lessen naadloos voort te zetten en de educatieve kwaliteit te waarborgen. We zetten ons in om, waar mogelijk, een invalleerkracht te selecteren die al bekend is met de specifieke groep of onze school. Dit beleid voor leerkrachtvervanging garandeert dat uw kind altijd les krijgt van een gekwalificeerde en, indien mogelijk, vertrouwde leerkracht. Ontdek de voordelen van ons stabiele en professionele team op OBS Het Noorderlicht.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Speel-leer en motorische activiteiten
32%
Bewegingsonderwijs
24%
Taal
16%
Rekenen
12%
Sociaal-emotionele ontwikkeling
8%
Creatieve vorming/muziek
8%

Leerjaar 3 t/m 8

Rekenen/wiskunde
24.7%
Taal
22.7%
Lezen
21.2%
Wereldoriëntatie
10%
Overig
7.7%
Kunstzinnige en creatieve vorming
6.7%
Bewegingsonderwijs
6%
Engelse taal
1.2%

Professionele Ondersteuning op OBS Het Noorderlicht: Een Diepgaande Blik

4

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Interne Begeleider: Coördinatie en Expertise
Orthopedagoog: Diagnostiek en Advies
Rekenspecialist: Verdieping in Cijfers
Taalspecialist: Ontwikkeling van Communicatie

Toelichting van de school:

Bij OBS Het Noorderlicht zetten we vol in op een sterke taal- en rekenontwikkeling. Voor kinderen met specifieke uitdagingen op dit gebied, zoals dyslexie of dyscalculie, bieden we gerichte ondersteuning. Onze toegewijde logopedist van Logopediepraktijk Midden-Groningen is beschikbaar voor spraak- en taalproblemen. Daarnaast werkt onze dyslexiespecialist nauw samen met leerkrachten en onderwijsassistenten om extra leesondersteuning te bieden, vastgelegd in een persoonlijk handelingsplan. Bij aanhoudende lees- of rekenproblemen kan onze orthopedagoog worden ingeschakeld voor een diepgaand onderzoek en gespecialiseerde behandelplannen. Samen zorgen we ervoor dat elk kind de kans krijgt om zijn of haar volledige potentieel te benutten.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist: Positief Gedrag Stimuleren
Intern Begeleider: Brede Ondersteuning
Orthopedagoog: Psychosociaal Welzijn
Kind-Ouderondersteuner: Brug tussen Thuis en School

Toelichting van de school:

Het welzijn van onze leerlingen staat voorop. We monitoren de sociaal-emotionele ontwikkeling nauwgezet met behulp van de Kindbegrip vragenlijsten, ingevuld door zowel leerkrachten als leerlingen. Voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied, beschikt OBS Het Noorderlicht over een gespecialiseerde kind-ouderondersteuner. Deze professional biedt kortdurende, effectieve ondersteuning om kinderen te helpen bij hun sociaal-emotionele groei. Onze proactieve aanpak zorgt voor een veilige en stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich gewaardeerd en gesteund voelt. Dit draagt bij aan een positieve schoolervaring en een gezonde ontwikkeling.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist: Gedragsmanagement en Coaching
Intern Begeleider: Integrale Ondersteuning
Orthopedagoog: Gedragsanalyse en Strategieën

Toelichting van de school:

OBS Het Noorderlicht hanteert een duidelijke visie op zowel leren als gedrag. Rust, ritme, regelmaat en sterke relaties vormen de basis voor een stabiele en voorspelbare leeromgeving, cruciaal voor optimale prestaties. Onze leerkrachten hanteren een gestructureerde lesaanpak en leggen de nadruk op het aanleren van een effectieve werkhouding en taakaanpak. We creëren een positieve sfeer waarin leerlingen zich veilig voelen om vragen te stellen en fouten te maken, ondersteund door een goede band met hun leerkracht. Bij aanhoudende uitdagingen op het gebied van werkhouding of gedrag, wordt eerst gezocht naar oplossingen binnen het klassikale kader. Indien nodig, worden de intern begeleider, gedragsspecialist en orthopedagoog ingeschakeld om gezamenlijk een effectief plan van aanpak op te stellen en de leerling optimaal te begeleiden.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en Zelfvertrouwen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider: Coördinatie van Zorg
Orthopedagoog: Ontwikkelingsondersteuning

Toelichting van de school:

Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften op het gebied van motorische ontwikkeling, biedt OBS Het Noorderlicht gespecialiseerde ondersteuning. Onze school werkt nauw samen met een kinderoefentherapeut. Deze therapeut is tweemaal per week op school aanwezig en helpt kinderen spelenderwijs hun zelfvertrouwen te vergroten en hun motorische vaardigheden te verbeteren. Een betere motorische ontwikkeling heeft een positieve invloed op het algehele welzijn en de leerprestaties van het kind. De behandelingen vinden plaats binnen de vertrouwde omgeving van de school, wat de toegankelijkheid en effectiviteit van de ondersteuning maximaliseert.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

OBS Het Noorderlicht streeft ernaar om een veilige en ondersteunende omgeving te bieden voor alle leerlingen. Indien er specifieke behoeften zijn op het gebied van medisch handelen of persoonlijke verzorging, werken we nauw samen met ouders en externe professionals om passende zorg te garanderen. Neem contact op met de school voor een persoonlijk gesprek over de mogelijkheden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Kooklokaal
Doe-lokalen
Diverse spreekruimtes
Kinderopvang
Leerpleinen

Maatwerk Ondersteuning voor Succesvolle Schoolloopbanen

Ontdek Ons Toekomstig Aanbod voor Praktijkgerichte Educatie

OBS Het Noorderlicht ontwikkelt actief een nieuw onderwijsaanbod, speciaal gericht op leerlingen die een overstap maken naar het Praktijkonderwijs (PRO). Wij zien dat sommige leerlingen extra uitdagingen ervaren met het huidige, theoretisch ingestelde lesprogramma. Daarom streven we naar een meer praktisch georiënteerd leertraject dat beter aansluit bij hun behoeften en talenten. Momenteel draait er een succesvolle pilotklas, tot stand gekomen door een waardevolle samenwerking met het Aletta Jacobscollege, Stichting Ultiem en SBO de Sterren. Deze pilot toont de potentie van praktijkonderwijs voor onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Toekomst van Onderwijs bij OBS Het Noorderlicht

Wat zijn de Kernambities van ons Schoolplan?

Bij OBS Het Noorderlicht hanteren we de missie 'Samen Denken & Doen'. Ons schoolplan is zorgvuldig afgestemd op het Strategisch Beleidsplan van Stichting Ultiem. Dit plan biedt het raamwerk waarbinnen wij onze eigen onderwijskwaliteit definiëren: onze missie, onze visie en de bijbehorende ambitieuze doelen. We besteden ook aandacht aan schoolspecifieke thema's die relevant zijn voor onze ontwikkeling sinds onze oprichting in 2021. Het schoolplan dient als een cruciaal verantwoordingsdocument voor de overheid, ons bevoegd gezag en u als ouders. Tegelijkertijd functioneert het als een leidraad voor onze verbeterplannen voor de periode 2023-2027, met jaarlijkse uitwerkingen in concrete jaarplannen en evaluaties. We werken met een cyclus van plannen, uitvoeren en evalueren, waarbij jaarverslagen de realisatie van onze actiepunten inzichtelijk maken. Binnen onze school stimuleren we samenwerking door middel van leerteams en gespecialiseerde expertiseteams voor vakgebieden zoals Taal/Lezen, Rekenen, Sociaal-Emotioneel Leren, Burgerschap en Digitale Geletterdheid. Het schoolplan is een gezamenlijk product, ontwikkeld door de directie en intern begeleider, en voorgelegd aan de medezeggenschapsraad. Teamleden hebben actief bijgedragen aan de missie, visie en de actiepunten voor de komende vier jaar. Voor de periode 2023-2027 hebben we de volgende belangrijke verbeterdoelen vastgesteld die de focus vormen van ons onderwijs: Versterking Basisvaardigheden: * Rekenen: We implementeren een doorlopende leerlijn voor groep 1 t/m 8, met een focus op cruciale SLO-doelen. Docenten gebruiken het model Expliciete Directe Instructie (EDI) om de rekenresultaten te optimaliseren. Een gespecialiseerd reken-expertiseteam werkt samen met directie en intern begeleider aan een verbeterplan. * Taal/Lezen: Een effectieve doorlopende leerlijn voor lezen (groep 1-8) is essentieel. Docenten zijn bekend met de kernprincipes van effectief leesonderwijs. Naast een nieuwe leesmethode, integreren we lezen in het curriculum, zodat leerlingen onze school verlaten als vaardige en gemotiveerde lezers. Het taal/lees-expertiseteam ontwikkelt samen met directie en intern begeleider een verbeterplan. * Digitale Geletterdheid: We hanteren een doorlopende leerlijn (groep 1-8) die is onderverdeeld in vier SLO-competentiegebieden: ICT-basisvaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid en computational thinking. Dit sluit aan bij het onderzoek Peil.onderwijs. DG-coördinatoren werken met directie en intern begeleider aan een verbeterplan. * Burgerschap: Ons beleidsplan integreert burgerschap effectief in het curriculum, geleid door de 9 ijkpunten van de PO Raad. We streven ernaar dat burgerschap volledig geïntegreerd is tegen het einde van de schoolplanperiode. Burgerschap omvat kennis, besluitvorming en maatschappelijke participatie. We bieden dit aan op een actieve en betrokken wijze in een veilige omgeving, gekoppeld aan sociaal-emotioneel leren. De School als Lerende Organisatie: We opereren als een Professionele Leergemeenschap (PLG), waarbij het team continu werkt aan professionalisering en kwaliteitsverbetering via leerteams. In deze teams ontwikkelen docenten hun vakmanschap en het onderwijsprogramma, vertalen zij onderwijskundige basis naar praktische toepassing. Dit leidt tot een cultuurverandering: van lesgeven naar leren, van reactief naar proactief handelen, van individueel naar samenwerken, van resultaat- naar leerlingfocus, van individueel naar gezamenlijk leren, en van individuele naar gezamenlijke verantwoordelijkheid. Dit bevordert professionele ruimte en eigenaarschap. Leerteams en Expertiseteams: Leerteams komen regelmatig bijeen om het onderwijs te bespreken en te verbeteren via methoden als lesson study en data-analyse. Expertiseteams voor Rekenen, Taal/Lezen, Sociaal-Emotioneel Leren en Burgerschap dragen bij aan de deskundigheid van het team, blijven op de hoogte van de laatste inzichten, ontwikkelen beleid en adviseren de directie.

Hoe Borgt OBS Het Noorderlicht de Realisatie van Schoolambities?

Onze schoolambities worden concreet uitgewerkt in jaarplannen. De directeur en intern begeleider monitoren gedurende het schooljaar de voortgang en realisatie van deze doelen. Jaarlijks evalueren zij, in samenwerking met de expertiseteams, de behaalde resultaten en stellen zij nieuwe doelen op voor het komende jaar. Dit zorgt voor een continue cyclus van monitoring en verbetering. Ons kwaliteitszorgsysteem is ingericht met behulp van kwaliteitskaarten. Hierin beschrijven en borgen we al onze afspraken en beleidslijnen. Deze kaarten zijn toegankelijk voor al ons personeel, wat zorgt voor een eenduidige werkwijze binnen de school. Door deze systematische aanpak borgen we onze professionele standaard en leggen we nieuwe ontwikkelingen vast, wat bijdraagt aan de continue kwaliteitsverbetering van ons onderwijs.

Downloaden

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen bij OBS Het Noorderlicht

Toelichting van de school

OBS Het Noorderlicht biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten met een uitgebreid aanbod voor jonge kinderen. Binnen ons Kindcentrum Zuiderkroon beschikken we over een eigen peuterspeelzaal en kinderopvangfaciliteiten. Deze voorzieningen werken nauw samen om een naadloze doorlopende leerlijn te garanderen, met speciale aandacht voor taalontwikkeling. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben om leerachterstanden te voorkomen, profiteren van onze gespecialiseerde programma's voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Een soepele overgang van de peuterspeelzaal of kinderopvang naar onze basisschool is cruciaal. Daarom onderhouden we sterke banden met peuterspeelzalen en kinderopvangcentra in de gehele gemeente Midden-Groningen. Door middel van duidelijke afspraken en regelmatige communicatie zorgen we voor een consistente ontwikkelingsweg voor elk kind.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS Het Noorderlicht extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, OBS Het Noorderlicht zet zich extra in voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat een eigen peuterspeelzaal en kinderopvang binnen ons Kindcentrum Zuiderkroon. Daarnaast implementeren we specifieke programma's voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Deze programma's zijn ontworpen om kinderen met een verhoogd risico op leerachterstanden extra stimulans te bieden, zodat zij een vliegende start kunnen maken op de basisschool. We streven naar een optimale voorbereiding en een soepele overgang naar het basisonderwijs.

Ja, OBS Het Noorderlicht zet zich extra in voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat een eigen peuterspeelzaal en kinderopvang binnen ons Kindcentrum Zuiderkroon. Daarnaast implementeren we specifieke programma's voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Deze programma's zijn ontworpen om kinderen met een verhoogd risico op leerachterstanden extra stimulans te bieden, zodat zij een vliegende start kunnen maken op de basisschool. We streven naar een optimale voorbereiding en een soepele overgang naar het basisonderwijs.

Kinderopvang in de regio
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang
Kindcentrum Zuiderkroon

Met welke organisaties werkt OBS Het Noorderlicht samen voor het jonge kind?

OBS Het Noorderlicht onderhoudt een nauwe samenwerking met diverse partners om een doorlopende ontwikkelingslijn voor jonge kinderen te waarborgen. Een van onze belangrijke samenwerkingspartners is Kinderopvang Kaka Zuiderkroon. Via deze samenwerking zorgen we voor een consistente en stimulerende omgeving die aansluit bij de behoeften van jonge kinderen. Deze samenwerkingen zijn essentieel om een soepele overgang te faciliteren en de educatieve continuïteit te waarborgen voor alle jonge leerlingen.

OBS Het Noorderlicht onderhoudt een nauwe samenwerking met diverse partners om een doorlopende ontwikkelingslijn voor jonge kinderen te waarborgen. Een van onze belangrijke samenwerkingspartners is Kinderopvang Kaka Zuiderkroon. Via deze samenwerking zorgen we voor een consistente en stimulerende omgeving die aansluit bij de behoeften van jonge kinderen. Deze samenwerkingen zijn essentieel om een soepele overgang te faciliteren en de educatieve continuïteit te waarborgen voor alle jonge leerlingen.

Team | OBS Het Noorderlicht in Hoogezand | [2025] Schoolregister