
Schoolweging
De schoolweging van Het Noorderlicht Hoogezand is 34,21 , met een spreiding van 5,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95.59% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, aanzienlijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen aan de basisvaardigheden voldoen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 53.43% scoort de school ruim boven haar streefnorm van 36.3% voor taal en rekenen. Dit betekent dat meer dan de helft van de leerlingen de gevorderde leerdoelen haalt, wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een breed spectrum: 7.7% praktijkonderwijs (vs 1.0% vergelijkbare scholen) naast 11.5% vwo-advies (vs 18.6% regio). De vmbo-(g)t/HAVO-combinaties vormen met 17.3% een belangrijk aandachtsgebied. Deze verdeling past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 34.21).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Noorderlicht Hoogezand | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van de kinderen in groep 1 en 2 te volgen, observeren we de kinderen tijdens het spelen en werken en noteren we hun taal- en rekenontwikkeling en motorische vorderingen in de leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind van ParnasSys. Dit doen we aan de hand van de (SLO) doelen voor de groepen 1 en 2. Om het aanbod te plannen van de leer-en ontwikkelingslijnen maken we gebruik van een themaplanner. In de themaplanner werken de leerkrachten de aangeboden thema’s uit in betekenisvolle activiteiten gekoppeld aan de doelen. Nieuwe leerstof (kennis) bieden we aan door instructie te geven en daarnaast is er veel ruimte voor (begeleid) spel om het geleerde toe te passen. In groep 1 en 2 worden geen toetsen afgenomen. Na ieder afgerond blok rekenen, taal en spelling of een hoofdstuk van geschiedenis of aardrijkskunde, krijgen de kinderen een schriftelijk toets, waaruit moet blijken of de leerling de leerstof beheerst. De groepsresultaten kunnen voor de leerkracht aanleiding zijn een stukje leerstof, dat de groep nog niet beheerst, te herhalen en/of kinderen individueel te helpen. De Diatoetsen zijn halfjaarlijkse toetsen, die los staan van de methodegebonden toetsen. De leerkracht krijgt inzicht in de resultaten van het geboden onderwijs op leerling-, groeps- en schoolniveau. Deze informatie geeft houvast bij het plannen van het onderwijsaanbod. Het resultaat kan aanleiding zijn om kinderen extra aandacht en/of hulp te geven. Vanaf groep 3 worden de Diatoetsen voor technisch lezen, rekenen, spelling, woordenschat en begrijpend lezen afgenomen. In groep 8 wordt bij alle leerlingen de doorstroomtoets afgenomen. In deze doorstroomtoets zijn de verplichte onderdelen rekenen, lezen en taalverzorging opgenomen. De doorstroomtoets laat zien welk type vervolgonderwijs bij een leerling past, op basis van de taal- en rekenvaardigheden. De doorstroomtoets is daarmee een aanvulling op andere gegevens en observaties van de leerkracht, voor het schooladvies dat een leerling krijgt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (17.95%) ligt hoger dan landelijk (11.81%), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Tegelijk blijft 64.1% op adviesniveau, wat aansluit bij het zorgvuldige adviesproces zoals omschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Op het Noorderlicht is een veilig en vertrouwd pedagogisch klimaat een voorwaarde om tot effectief onderwijs te komen. Vanuit de wetenschap is bekend dat, als leerlingen zich veilig voelen in een omgeving, ze sneller en beter in staat zijn kennis tot zich te nemen. Op de school heerst er een klimaat van rust, regelmaat en structuur waarin wangedrag en pesten niet wordt getolereerd. De leraren zijn eenduidig in hun aanpak voor belonen, corrigeren en straffen. Conform de wettelijke verplichtingen neemt de school de veiligheidsmonitor af en zet tevredenheidspeilingen (onder ouders en leerlingen) uit. De uitkomsten van deze metingen geven inzicht in het pedagogisch klimaat dat heerst op de school. N.a.v. de opbrengst zal er, als nodig, planmatig gewerkt worden aan klimaatverbetering. Daarnaast werkt de school preventief aan het vormgeven van een veilig en vertrouwd pedagogisch klimaat. De basis voor een goed pedagogisch klimaat is een fijne samenwerking tussen school, ouders en leerling. We begeleiden de leerlingen op een eenduidige wijze vanaf de start van hun schoolloopbaan. Er is bij leraren en leerlingen aandacht voor: Rust, ritme, regelmaat, routines en relatie Fases van groepsvorming door de gouden en zilveren weken Een open sfeer in de school Normen, waarden en gedrag Verantwoordelijkheid nemen en geven Sociale en maatschappelijke competenties Het jaarlijks afnemen van leerling-, ouder-, leerkracht tevredenheidsenquêtes. LEES MINDER
Respect, veiligheid en verantwoordelijkheid
Rust, ritme, regelmaat, routines en relatie
Wat is de werkwijze van OBS Het Noorderlicht voor sociale ontwikkeling?
OBS Het Noorderlicht hanteert schoolregels gebaseerd op de kernwaarden: eerlijkheid en gelijkwaardigheid, zorg voor elkaar, rustig door de school lopen/praten, en netjes omgaan met spullen. Leerlingen van groep 5 t/m 8 worden jaarlijks bevraagd over hun welbevinden middels het volgsysteem Kindbegrip, waarbij vragen gesteld worden over pesten, omgang met elkaar en de relatie leerling-leerkracht. De resultaten worden geanalyseerd en besproken in het team. Uitkomsten kunnen aanleiding geven tot individuele gesprekken met leerlingen en ouders. De onderwijsinspectie ontvangt digitaal alle gegevens omtrent de veiligheidsmonitor.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Het Noorderlicht om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS Het Noorderlicht gebruikt Kindbegrip van ParnasSys om sociale opbrengsten in kaart te brengen.