OBS De Ontdekking
Jan Huitzingstraat 4
9601 AR Hoogezand

Schoolweging

Schoolweging
33.72
Spreiding
6.49

De schoolweging van De Ontdekking Hoogezand is 33,72 , met een spreiding van 6,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

90.0% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De score blijft wel 3.8%-punt achter bij vergelijkbare scholen (93.9%), mogelijk door de relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

45.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 38.7%. Dit ondanks de complexe populatie (schoolweging 33.72). De score ligt wel 4.3%-punt onder het vergelijkingsgemiddelde van 50.2%, wat past bij de hogere onderwijsbelemmeringen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeslag: 12.5% vwo-advies (vs. 18.6% landelijk) én 4.17% praktijkonderwijs (vs. 1.01% regio). De combinatie vmbo-(g)t/havo (16.67%) en havo/vwo (4.17%) domineert, wat past bij een school met brede differentiatie. Opvallend is het beperkte aandeel zuiver havo-advies (8.33% vs. 16.07% vergelijkingsgroep).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Ontdekking HoogezandGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Gedurende de gehele basisschoolperiode worden de leerlingen getoetst op verschillende vaardigheden. Hiervoor worden methodetoetsen en/of proefwerken gebruikt maar ook methode onafhankelijke toetsen. De leerkrachten van groep 1 en 2 maken gebruik van de Leerlijnen Jonge Kind van ParnasSys. De kleuters maken daarbij geen (schriftelijke) toets maar de leerkracht scoort de vaardigheden per lesperiode op een overzichtslijst. De resultaten op (tussentijdse) toetsen geven ons een goed beeld van de ontwikkeling van een leerling of een groep leerlingen. Daarbij geven de resultaten ons ook zicht op de kwaliteit van ons onderwijs en waar we mogelijk aanpassingen moeten maken. Voor de niet-methode gebonden toetsen gebruikt de school de IEP-toetsen. Dit zijn landelijk genormeerde toetsen. De leerlingen maken twee keer per jaar (januari en juni) een IEP-toets. De resultaten op deze toets kunnen worden vergeleken met de resultaten van leeftijdsgenoten in Nederland. Zo kunnen we de resultaten van onze leerlingen goed vergelijken met die van kinderen op andere scholen in Nederland. Ook bij deze toetsen kijken we zowel naar de ontwikkeling van individuele leerlingen, van groepen leerlingen maar ook naar de ontwikkeling van onze school op de verschillende vakgebieden. Voor de wettelijk verplichte doorstroomtoets voor groep 8 wordt de IEP-toets gebruikt. Deze doorstroomtoets speelt, naast het advies van de school, een belangrijk rol bij het advies voor het vervolgonderwijs maar speelt ook weer een rol in de beoordeling van onze eindopbrengsten. Individuele resultaten op (tussentijdse) toetsen worden met de ouders gedeeld. Dit gebeurt tijdens oudergesprekken waarbij de leerkracht een toelichting geeft op deze resultaten. Ouders ontvangen twee keer per jaar een rapport. Dit rapport volgt nadat de toetsen zijn afgenomen

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8% van de leerlingen presteert onder advies - lager dan het landelijk gemiddelde (11.81%). 64% blijft op het verwachte niveau, terwijl 28% bovenadvies presteert. Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige advisering en de beschreven 'doorgaande monitoring' met het vervolgonderwijs.

Sociale ontwikkeling

Onze schoolt hanteert een sociaal veiligheidsplan. Bij het opstellen van dit sociaal veiligheidsplan, hebben wij gekeken naar alle aspecten die naar onze beleving onder sociale veiligheid gerangschikt kunnen worden. Wij vinden het belangrijk zorg te dragen voor een veilig leef- en leerklimaat. Veiligheid is een basisvoorwaarde om te leren. Pas dan zijn kinderen in staat zich sociaal en emotioneel goed te ontwikkelen. Wij denken bij veiligheid in de school niet alleen aan onze leerlingen, maar zijn van mening dat alle personen die bij de school betrokken zijn, zich veilig moeten voelen. Dit geldt dus voor het team (directie en leerkrachten) onderwijsondersteunend personeel, ouders en leerlingen. Wij streven dan ook naar een omgeving waar iedereen zich betrokken en verantwoordelijk voelt voor veiligheid LEES MINDER

samen

verantwoordelijk

Wat is de aanpak van OBS De Ontdekking met betrekking tot sociale ontwikkeling van leerlingen?

Het sociaal veiligheidsplan van OBS De Ontdekking beschrijft de methoden en maatregelen die de school inzet om de gestelde doelen te bereiken. Veel afspraken zijn vastgelegd in protocollen. Doelstellingen zijn het bevorderen van veiligheid, gezondheid en welzijn van alle betrokkenen, het creëren van een prettig sociaal-pedagogisch klimaat, en het bijdragen aan de preventie van incidenten, conflicten en machtsmisbruik.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Ontdekking?

OBS De Ontdekking gebruikt de KiVa-methode voor sociaal-emotioneel leren.

Hoe registreert OBS De Ontdekking de sociale ontwikkeling van leerlingen?

OBS De Ontdekking gebruikt de KiVa-monitor om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen.