Basisschool OBS de Achtbaan in Hoogezand

Het team van OBS de Achtbaan in Hoogezand

Current section: team
Beetslaan 8
9602 Hoogezand

Zie hier hoe het team van OBS de Achtbaan is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS de Achtbaan. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS de Achtbaan bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS de Achtbaan bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS de Achtbaan zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 72.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (72.7%)
Man (27.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS de Achtbaan. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (30%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS de Achtbaan werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (63.6%)
Direct ondersteunend personeel (31.8%)
Management (4.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS de Achtbaan gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Vervanging Leerkrachten: Zekerheid en Bekende Gezichten bij OBS de Achtbaan

Bij OBS de Achtbaan streven we naar maximale continuïteit in het onderwijs door elke groep te koppelen aan één of twee vaste leerkrachten. Deze vaste gezichten zorgen voor herkenbaarheid en een stabiele leeromgeving, wat essentieel is voor zowel onze leerlingen als hun ouders. We begrijpen het belang van vertrouwdheid in de klas. In situaties waarin de vaste leerkracht afwezig is, beschikken wij over een flexibele pool van ervaren inval­leerkrachten. Onze prioriteit ligt bij het inzetten van een invaller die al bekend is met de specifieke groep en/of de school, om zo de onderwijskwaliteit en de vertrouwensband te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsindeling

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Werken met Ontwikkelingsmaterialen
24%
Nederlandse Taal
20%
Zintuigelijke Ontwikkeling
15%
Gymnastiek
15%
Rekenen
12%
Expressie
10%
Verkeer
2%
Sociaal Emotioneel Leren
2%

Leerjaar 3 t/m 8

Lezen
22.3%
Taal
20%
Rekenen/wiskunde
20%
Wereldoriëntatie
14.3%
Kunstzinnige en creatieve vorming
8.7%
Overig
8%
Bewegingsonderwijs
6%
Engelse taal
0.7%

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam voor Elk Kind

7

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider: Coördinatie en Expertise
Orthopedagoog: Diepgaande Diagnostiek
Rekenspecialist: Wiskundige Vooruitgang
Remedial Teacher: Gerichte Hulp bij Leeruitdagingen
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid: Talentontwikkeling
Taalspecialist: Taalvaardigheid Versterken
Logopedist: Communicatie en Spraak

Toelichting van de school:

Op OBS de Achtbaan zetten we ons volledig in voor de taal- en rekenontwikkeling van elk kind. Onze 'Vliegende Brigade' biedt individuele begeleiding buiten de klas, gericht op specifieke leerdoelen. Samen met onze taalspecialist zorgen we voor extra oefenmateriaal en ondersteunen we leerlingen met taalontwikkelingsstoornissen (TOS) via Kentalis. De Plusklas van Ultiem, onder leiding van een specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen vanaf groep 6, biedt uitdaging en verdieping. Onze logopedist helpt kinderen met spraak- en taalproblemen en een beperkte woordenschat. De intern begeleiders werken nauw samen met leerkrachten en de orthopedagoog van Stichting Ultiem om eventuele ernstige taal- en rekenachterstanden te analyseren en diagnoses zoals dyslexie of dyscalculie te stellen, waarna gerichte ondersteuning wordt geboden.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Bloei in een Veilige Omgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist: Positief Gedrag Stimuleren
Pedagogisch Educatief Professional: Welbevinden van Kinderen

Toelichting van de school:

Wij geloven in de kracht van sociaal-emotioneel leren (SEL) voor het welbevinden en de ontwikkeling van elk kind. Door de vijf kerncompetenties van SEL te integreren, creëren we een veilige en stimulerende leeromgeving. Ons schoolbrede programma Kwink bevordert SEL, burgerschap en mediawijsheid. Met het leerlingvolgsysteem SCOL monitoren we de sociaal-emotionele groei, waarbij leerkrachten en intern begeleiders nauw samenwerken voor optimale ondersteuning. Ons team van vier gespecialiseerde Kwink-trainers en onze Kind-ouder-ondersteuner, Mevr. Daisy Kiers, staan klaar om ouders en leerlingen te ondersteunen bij sociaal-emotionele uitdagingen. Zij bieden laagdrempelige, kortdurende hulp om schooltijd plezieriger te maken.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider: Structuur en Begeleiding
Pedagogisch Educatief Professional: Ondersteuning op Maat

Toelichting van de school:

Voor een optimale gedragsontwikkeling, werkethiek en taakaanpak biedt OBS de Achtbaan ondersteuning door onze toegewijde intern begeleider en pedagogisch educatief professional. Zij werken nauw samen om een gestructureerde en positieve leeromgeving te waarborgen. Deze professionals bieden individuele begeleiding en ontwikkelen samen met de leerkrachten strategieën die aansluiten bij de specifieke behoeften van elk kind. Dit zorgt voor een duidelijke structuur en effectieve aanpak, zodat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Energie en Coördinatie

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut: Beweging en Lichamelijke Gezondheid
Ergotherapeut: Praktische Vaardigheden en Aanpassingen

Toelichting van de school:

OBS de Achtbaan stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. We werken samen met gespecialiseerde externe partners om een breed scala aan ondersteuning te bieden. Indien nodig kunnen onze leerlingen rekenen op de expertise van een fysiotherapeut voor bewegingsstimulatie en lichamelijke gezondheid, en een ergotherapeut voor praktische vaardigheden en eventuele aanpassingen. Samen zorgen we ervoor dat elk kind zich fysiek optimaal kan ontplooien.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen gespecialiseerde medische of verzorgende professionals direct in dienst hebben, hechten we op OBS de Achtbaan groot belang aan het welzijn van onze leerlingen. We werken nauw samen met ouders en externe instanties om ervoor te zorgen dat alle leerlingen de nodige ondersteuning ontvangen op het gebied van persoonlijke verzorging en welzijn, en faciliteren waar nodig de toegang tot externe medische hulp.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Kookstudio
Stilteruimte
Spreekkamers
Logopedie
Fysiotherapie

Optimale Leerlingondersteuning op OBS de Achtbaan

Gedetailleerde Uitleg van Onze Ondersteuningsaanpak

OBS de Achtbaan zet zich in voor op maat gemaakte ondersteuning, zodat elke leerling kan excelleren. Onze toegewijde leerkrachten volgen de ontwikkeling van uw kind nauwgezet en bieden proactieve hulp waar nodig. Indien een leerling extra uitdaging of ondersteuning behoeft, stellen wij een aangepast leertraject samen. Dit tijdelijke, individuele programma is ontworpen om uw kind te helpen snel weer aan te sluiten bij de groep en het leerplezier te vergroten. Wanneer de aanvankelijke ondersteuning niet volstaat, starten we een diepgaand onderzoek naar de specifieke leerbehoeften. Als ouder bent u hierbij een essentiële partner. Onze Interne Begeleider (IB-er) en, indien nodig, de orthopedagoog van stichting Ultiem, werken nauw samen om een effectief ondersteuningsplan te ontwikkelen. In uitzonderlijke gevallen, waarbij de geboden begeleiding ontoereikend blijkt, schakelen we de expertise van de orthopedagoog in voor een gespecialiseerd consult of onderzoek. Dit resulteert in een langetermijnplan met nauwkeurige monitoring van de voortgang, gericht op een passend uitstroomperspectief. Mogelijk worden aanvullende arrangementen via het bestuur of samenwerkingsverband aangevraagd, zoals extra ondersteuning in de klas door een onderwijsassistent of gespecialiseerde trainingen zoals Psychomotorische Therapie (PMT) op advies van de orthopedagoog. Tenslotte, voor leerlingen met complexe problematiek, aanzienlijke leerachterstanden of gedragsproblemen die het reguliere aanbod overstijgen, onderzoeken we de mogelijkheden voor een verwijzing naar speciaal (basis)onderwijs. Dit proces verloopt altijd in nauw overleg met de specialisten van Ultiem en het Samenwerkingsverband. Toekomstige Ontwikkeling: Leren Leren Centraal Stellen Onze ambitie is om het 'leren leren' een nog prominentere plaats te geven binnen ons onderwijs. We streven ernaar een gestructureerd en gericht aanbod te ontwikkelen, dat aansluit bij de individuele leerbehoeften van elke leerling, om zo de zelfstandigheid en het leervermogen te maximaliseren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Ontwikkelingsplan OBS de Achtbaan

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?

Bij OBS de Achtbaan streven we ernaar om samen met ouders het beste onderwijs te realiseren voor elk kind. We hanteren een gestructureerde en systematische aanpak om onze onderwijskwaliteit continu te verbeteren. Met behulp van de WMK-module van Parnassys monitoren we efficiënt en effectief de onderwijskwaliteit binnen onze basisschool. Deze analyses vormen de basis voor onze toekomstige ontwikkelingen en identificeren gebieden waar we ons verder willen versterken. Jaarlijks formuleren we per onderwijsgebied specifieke doelen en bijbehorende interventies. Dit stelt ons in staat om doelgericht te werken aan onze schoolontwikkeling. Ons schoolplan, dat u op de website kunt vinden, is afgeleid van het strategisch beleidsplan van Stichting Ultiem. Stichting Ultiem hanteert drie overkoepelende doelen die als leidraad dienen voor de komende vier jaar, vastgelegd in het koersplan 'Talent voor de klas!'. Dit plan benadrukt de groei van onze onderwijsprofessionals en de talenten van de leerlingen in de klas. Ons beleid is gericht op het ontwikkelen van kennis, houdingen en vaardigheden die aansluiten bij de mogelijkheden van leerlingen. Daarnaast bevorderen we sociale en maatschappelijke competenties voor actieve deelname aan de samenleving. We bieden een onderwijsloopbaan die past bij talenten en maatschappelijke behoeften. Kwaliteit in het onderwijs begint bij de professionaliteit van leerkrachten. Een sterke kwaliteitscultuur, gebaseerd op een duidelijke visie, versterkt deze professionaliteit. Heldere afspraken over kwaliteitsbewaking, -ontwikkeling en -verantwoording zijn hierbij essentieel. Om dit te bereiken, verbinden we ons koersplan aan drie strategische thema's: Onderwijskwaliteit, Onderwijskansen en Onderwijsarbeidsmarkt. Per thema hebben we concrete ambities geformuleerd die onze koers voor de komende jaren bepalen. Ultiem bewaakt de leerlingontwikkeling door de PDCA-cyclus te versterken, met focus op taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid. We streven naar een inclusieve leeromgeving met een dekkend aanbod voor alle leerlingen. Bovendien investeren we in onze medewerkers door ontwikkelingsmogelijkheden te bieden en een aantrekkelijke werkgever te zijn. We zorgen voor een evenwichtige middelenverdeling ter bevordering van kansengelijkheid en richten ons op regionale groeimogelijkheden met een efficiënte organisatiestructuur. De doelen van OBS de Achtbaan sluiten naadloos aan bij de stichtingsdoelen. Voor de periode 2023-2027 hebben we de volgende verbeterpunten geïdentificeerd: 1. **Onderwijskwaliteit**: We gebruiken een passend leerlingvolgsysteem voor optimaal inzicht in de ontwikkeling van leerlingen op individueel, groeps- en schoolniveau. 2. **Onderwijskansen**: Op OBS de Achtbaan implementeren we actief de 9 burgerschapsthema's, ter voorbereiding op een actieve maatschappelijke rol. 3. **Onderwijskwaliteit**: Verbetering van begrijpend lezen in groep 4-8 door consequente implementatie van de nieuwe methode, met ondersteuning voor leerkrachten en regelmatige evaluaties. 4. **Onderwijskwaliteit**: Verhoging van de rekenvaardigheid door een gestructureerde aanpak en de inzet van de subsidie 'verbeteren van de basisvaardigheden'. 5. **Onderwijskansen**: Maximaliseren van de effectiviteit van middelen voor het verminderen van onderwijsachterstanden door gerichte, bewezen effectieve interventies. 6. **Onderwijsarbeidsmarkt**: Verhoging van leerkrachtbetrokkenheid en professionaliteit via lesson study en leerteams, met focus op continue reflectie en verbetering.

Hoe waarborgt de school de gestelde onderwijsdoelen?

Op alle niveaus binnen OBS de Achtbaan werken we systematisch met de PDCA-cyclus als kern voor continue kwaliteitsverbetering. Kennisdeling en transparante, geëvalueerde besluitvorming staan hierbij centraal. Via de WMK-module van Parnassys meten we de onderwijskwaliteit efficiënt en effectief. De resultaten hiervan vormen ons vertrekpunt en signaleren waar we ons verder kunnen ontwikkelen. Jaarlijks stellen we per domein concrete plannen op met doelen en interventies, wat zorgt voor een gestructureerde aanpak van onze professionele groei.

Downloaden

Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij OBS de Achtbaan

Toelichting van de school

OBS de Achtbaan biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten, met speciale aandacht voor vroege educatie. We werken met het gerenommeerde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma Piramide, dat is ontworpen om de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling te bevorderen. Om de taalontwikkeling en het leesplezier bij onze jongste leerlingen te stimuleren, maken we gebruik van het interactieve 'Boekenpret' programma. Dit programma vergroot de woordenschat en wekt een liefde voor boeken op. Onze toegewijde en goed opgeleide pedagogisch medewerkers zien de unieke behoeften van elk kind en bieden persoonlijke aandacht. We geloven in een sterke samenwerking met het consultatiebureau en onze basisschool om een naadloze overgang en optimale ontwikkeling te garanderen.

Veelgestelde vragen

Welke extra programma's zijn er voor jonge kinderen op onze basisschool?

OBS de Achtbaan legt een sterke nadruk op de ontwikkeling van jonge kinderen door middel van het VVE-programma Piramide en het 'Boekenpret' initiatief. Deze programma's zijn speciaal ontworpen om de taalvaardigheid en het leerplezier te vergroten, wat essentieel is voor een goede start op de basisschool.

Met welke partners werkt OBS de Achtbaan samen voor het jonge kind programma?

OBS de Achtbaan werkt nauw samen met Kinderopvang Kaka, specifiek met hun locatie Peuteropvang Punt-West. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende ontwikkeling en een soepele overgang van kinderopvang naar basisschool voor de jonge kinderen in Hoogezand.

OBS de Achtbaan werkt nauw samen met Kinderopvang Kaka, specifiek met hun locatie Peuteropvang Punt-West. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende ontwikkeling en een soepele overgang van kinderopvang naar basisschool voor de jonge kinderen in Hoogezand.

Team | OBS de Achtbaan in Hoogezand | [2025] Schoolregister