OBS de Achtbaan
Beetslaan 8
9602 AX Hoogezand

Schoolweging

Schoolweging
37.24
Spreiding
5.44

De schoolweging van De Achtbaan Hoogezand is 37,24 , met een spreiding van 5,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat benadrukt de sterke basiskwaliteit van de school, zelfs in een omgeving met een hoge schoolweging (37,24 vs. 29,77 nationaal gemiddelde).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

52,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 32% ligt. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod, ondanks de complexere leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: bij vergelijkbare scholen is dit 45,4%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een nadruk op praktisch georiënteerde routes: 33,3% vmbo-k en 23,8% vmbo-(g)t. Theoretische adviezen (havo/vwo) komen met 14,3% minder vaak voor dan regionaal gemiddeld (27% havo/vwo). Opvallend is het percentage vso-advies (4,8%), wat hoger ligt dan bij vergelijkbare scholen (0,12%). Dit sluit aan bij de beschreven focus op maatwerk voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Achtbaan HoogezandGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In de onderbouw houden we zicht op de ontwikkeling van ieder kind door gebruik te maken van de leerlijn 'Het Jonge Kind'. Leerkrachten die met de module leerlijnen werken, ervaren dat het een prachtig instrument is om een goed overzicht te hebben van wat zij de leerlingen aan moeten bieden, maar zeker ook als een goed hulpmiddel om leerlingen te volgen in hun ontwikkeling. De module maakt mooi zichtbaar hoe de leerling zich ontwikkelt ten opzichte van leeftijdsgenootjes. In groep 3 wordt er op meerdere momenten in het jaar gekeken hoe o.a. de ontwikkeling van taal/lezen en rekenen verloopt. In ieder geval twee keer per schooljaar wordt dit met de ouders besproken. Soms kan het zijn dat we afspreken vaker contact te hebben met ouders. Vanaf groep 4 t/m 8 wordt dagelijks gewerkt met Snappet. Deze digitale aanpak biedt de leerkracht en de leerlingen direct inzicht in de ontwikkeling. De leerlingen kunnen dagelijks hun rapport bekijken en werken aan leerdoelen. Op deze manier worden de kinderen gestimuleerd om nog meer te leren! Onze school volgt de taal- en rekenontwikkeling van de leerlingen met behulp van het leerlingvolgsysteem Diatoetsen. Deze toetsen laten zien hoe ver de leerlingen zijn, en of er aspecten zijn waaraan nog gewerkt moet worden om het gewenste niveau te halen. De toetsen worden digitaal afgenomen en nemen per onderdeel ongeveer een lesuur in beslag. Uw kind hoeft zich niet voor te bereiden voor de toetsen. Nadat uw kind de toetsen heeft gemaakt, zijn de resultaten voor de school online beschikbaar. Tijdens de rapportgesprekken worden de resultaten met u als ouder besproken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

31,8% van de leerlingen presteert boven het oorspronkelijke advies, wat duidelijk hoger is dan het regionale gemiddelde van 25,3%. Slechts 9,1% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk). Deze resultaten onderstrepen de zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolbeleid.

Sociale ontwikkeling

Pedagogisch klimaat Een veilig klimaat is een voorwaarde om goed onderwijs te geven en te ontvangen. Het is belangrijk om kinderen in hun eigen waarde te laten. Het gedrag van de kinderen en de leerkracht beïnvloedt de sfeer in de klas. Door een positieve benadering en een productieve werksfeer worden de kinderen actief bij het leerproces betrokken. Kinderen worden eigenaar van hun eigen ontwikkeling. We gaan op een respectvolle manier met elkaar om, waarbij de regels zowel op school - als groepsniveau worden gehanteerd. In het Anti-pestbeleid kiest de school voor een werkbare en praktische aanpak, waarbij preventie het uitgangspunt is. Burgerschap Het voeren van goed burgerschap neemt een belangrijke plaats in. Door kinderen te leren samenwerken, te luisteren, een eigen mening te leren hebben en omgaan met verschillen leveren de kinderen hun bijdrage aan de samenleving. Er worden regelmatig acties gevoerd en activiteiten ondernomen om de kinderen in aanraking te brengen met de wereld om zich heen. Daarnaast bieden we Burgerschap als curriculum aan in de bovenbouw via Snappet. Ons Burgerschapsonderwijs is uitgewerkt in een ambitiekaart, volgens de kaders van Ultiemonderwijs. Wisselwerking ouders- school Aan het begin van het jaar worden er gesprekken gevoerd over het welbevinden van de kinderen met de ouders en met de kinderen zelf. Wat is er belangrijk om over uw kind te weten, waarbij is hulp nodig en hoe kunnen we elkaar ondersteunen bij het leerproces? Ons uitgangspunt is om de kwaliteit van het onderwijs te versterken door het bevorderen van een goede samenwerking. LEES MINDER

Een goed pedagogisch klimaat

Werken aan burgerschap

Wisselwerking ouders-school

Wat is de werkwijze van OBS de Achtbaan voor sociale ontwikkeling?

OBS de Achtbaan draagt bij aan een positief sociaal klimaat door goed en respectvol met elkaar om te gaan. Dit bevordert de leerprestaties. De school heeft een leerlingenraad die een positieve rol speelt. Thema's uit de methode Kwink worden besproken in de leerlingenraad. Het team organiseert op een speelse manier activiteiten over omgang met elkaar op het plein, in de school, met materialen en het voorkomen van conflicten. De methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren is de leidraad. Er is een vertrouwenspersoon op school aanwezig om problemen bespreekbaar te maken met de kinderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS de Achtbaan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS de Achtbaan gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS de Achtbaan?

OBS de Achtbaan gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.