CBS de Hoeksteen in Hoogezand

Het team van CBS de Hoeksteen in Hoogezand

Current section: team
Beetslaan 2
9602 Hoogezand

Zie hier hoe het team van CBS de Hoeksteen is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van CBS de Hoeksteen. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past CBS de Hoeksteen bij jullie?

Ontdek hoe goed CBS de Hoeksteen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij CBS de Hoeksteen zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 86% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (86%)
Man (14%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij CBS de Hoeksteen. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (20%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (20%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (21.2%)
55-65 jaar (19.3%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij CBS de Hoeksteen werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (20%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor CBS de Hoeksteen gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Maat: Zekerheid voor Uw Kind

Op CBS de Hoeksteen waarborgen we de continuïteit van het onderwijs. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht, zoals bij ziekte of een professionele ontwikkeling, nemen collega's binnen het team de lessen direct over. Dit garandeert dat uw kind altijd begeleid wordt door een vertrouwde gezicht. Indien de interne capaciteit ontoereikend is, zetten we onze toegewijde vervangingspool in. Deze pool bestaat uit ervaren onderwijsprofessionals die snel kunnen worden ingeschakeld. We streven ernaar om elke lesdag optimaal te benutten voor uw kind, zelfs in geval van afwezigheid van de vaste leerkracht. In uitzonderlijke situaties, wanneer het lerarentekort landelijk impact heeft, kan het voorkomen dat we genoodzaakt zijn een andere oplossing te zoeken. Vanaf de tweede ziektedag van een leerkracht wordt er naar een passende opvang gezocht. Op de eerste ziektedag bieden we altijd opvang op school. We informeren u proactief via Klasbord over eventuele wijzigingen en de getroffen maatregelen. We begrijpen dat dit vragen kan oproepen. Ons team werkt er continu aan om de impact van afwezigheid te minimaliseren en de kwaliteit van ons onderwijs te handhaven. Uw betrokkenheid en begrip zijn hierbij van essentieel belang.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij werken op school met de groepen 1/2, 3, 4/5 6/7/8.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij CBS de Hoeksteen

3

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Bij CBS de Hoeksteen vormen taal en rekenen de hoeksteen van onze lesprogramma's. We zetten moderne lesmethodes in die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen, met praktische voorbeelden uit het dagelijks leven. Om leerachterstanden proactief te voorkomen, bieden wij preventieve interventies zoals het computerprogramma 'Bouw Lezen' voor groep 2 tot en met 4. Ook pre-teaching wordt ingezet waar nodig, net als 'Met Sprongen Vooruit' voor rekenen. Onze aanvullende ondersteuning omvat extra inzet van onderwijsassistenten, intensieve programma's zoals 'Rekensprint' voor het automatiseren van rekenvaardigheden, en 'Rekenroute' voor leerlingen die een eigen leerlijn nodig hebben, bijvoorbeeld richting praktijkonderwijs. Voor leerlingen die extra uitdaging zoeken, hebben we 'RekenXL'. Onze leerkrachten worden continu bijgeschoold, met specifieke coördinatoren voor lezen (Marjon Sassen, Dionne Massop), hoogbegaafdheid en BOUW! (Cora Harkema), rekenen (Lisa Blokzijl), en sociale veiligheid (Cora Harkema, Tonke Frans). De extra ondersteuning, zowel individueel als in kleine groepjes, wordt verzorgd door onze toegewijde leerkrachten en onderwijsassistenten, onder supervisie van de leerkracht en intern begeleider. Dit gebeurt zowel binnen als buiten de klas, met heldere ondersteuningsplannen in het Ontwikkelingsperspectiefplan of groepsplan, in nauwe samenwerking met ouders en het kind.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groeien in Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Kindercoach
Kind en Ouderondersteuner

Toelichting van de school:

Wij besteden veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen, met behulp van onze lesmethode en signaleringsvragenlijsten zoals de Succes!Spiegel en LIB. Aanvullend op onze basisondersteuning organiseren we kind- en leergesprekken, bieden we extra lessen burgerschap, en gebruiken we 'Kleuter in Beeld' voor de jongste leerlingen. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied, krijgen begeleiding van onze kindercoach. Deze coach gebruikt spel, creatieve activiteiten en gesprekken om kinderen handvatten te bieden voor het omgaan met uitdagende situaties. We onderhouden nauw contact met de schoolverpleegkundige en andere relevante instanties. Onze gespecialiseerde leerkrachten en de kind-ouderondersteuner, die wekelijks aanwezig is, bieden extra begeleiding. Ook de consultatieve leerlingbegeleider van de VCO staat tot onze beschikking. Voor leerlingen die meer ondersteuning behoeven, wordt een arrangement aangevraagd door de intern begeleider. De specifieke ondersteuning wordt vervolgens vastgelegd in het Ontwikkelingsperspectiefplan of groepsplan, in samenspraak met ouders en het kind.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Zelfvertrouwen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Kindercoach
Kind- en Ouderondersteuner

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider, Cora Harkema, coördineert de zorg, begeleidt leerkrachten en voert pedagogisch-didactisch onderzoek uit. We hanteren de sociaal-emotionele lesmethode KiVa, die ook aandacht besteedt aan gedrag, en hebben een gedragsprotocol. Als aanvulling op de basisondersteuning is kindercoach Tonke Frans wekelijks aanwezig. Zij ondersteunt kinderen en groepjes met spel, creatieve activiteiten en gesprekken om hun sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding en omgang met anderen te verbeteren. De kind-ouderondersteuner, Joppe van Leeuwen, is eveneens wekelijks beschikbaar om kinderen en gezinnen te ondersteunen. Indien een leerling of groep extra ondersteuning nodig heeft op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, zal de intern begeleider een arrangement aanvragen. De leerkrachten stellen in overleg met ouders en het kind de benodigde ondersteuning vast in het Ontwikkelingsperspectiefplan of groepsplan.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Logopedist

Toelichting van de school:

Alle leerlingen krijgen tweemaal per week gymles van een gespecialiseerde vakdocent. Daarnaast besteden we aandacht aan bewegingslessen voor groep 1 en 2. Indien nodig bieden we fysieke aanpassingen in de klas en werken we samen met het Paramedisch Team van Cedin. Ook onderhouden we contact met kinderfysiotherapeuten, kinderartsen, huisartsen en de GGD waar nodig. Voor leerlingen die meer ondersteuning behoeven op motorisch en lichamelijk gebied, vraagt de intern begeleider een arrangement aan. De leerkrachten stellen de specifieke ondersteuning vast in het Ontwikkelingsperspectiefplan, in samenspraak met ouders en het kind.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

GGD

Toelichting van de school:

Ons protocol medische handelingen beschrijft de procedures voor medisch handelen op school. We werken nauw samen met de jeugdverpleegkundige en jeugdarts van de GGD, en school maatschappelijk werk. Meerdere keren per jaar organiseren we een Onderwijs-Zorg-Overleg en onderhouden we contacten met VESTE, het expertiseteam van VCOMOG. Wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft op het gebied van medisch handelen of persoonlijke verzorging, wordt dit aangevraagd door de intern begeleider. De leerkrachten documenteren de afgesproken ondersteuning in het Ontwikkelingsperspectiefplan, in overleg met ouders en het kind.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Groepsruimtes
Kookstudio

Passende Ondersteuning op Maat: Uw Kind Centraal bij CBS de Hoeksteen

Informatie en Advies voor Ouders over Extra Ondersteuning

CBS de Hoeksteen zet zich in voor een optimale ontwikkeling van elke leerling, met aandacht voor individuele behoeften. Wij geloven in een proactieve aanpak om leerlingen de best mogelijke begeleiding te bieden. Voor uitgebreide informatie over passend onderwijs en samenwerkingsverbanden, zijn de websites www.passendonderwijs.nl en www.passendonderwijsenouders.nl waardevolle bronnen voor ouders en verzorgers. Deze platforms bieden inzicht in de ondersteuningsstructuren en hoe deze uw kind ten goede kunnen komen. Ouders met specifieke vragen over passend onderwijs kunnen terecht bij het adviespunt van Ouders & Onderwijs via telefoonnummer 088-6050101. Hier staat deskundige hulp klaar om uw vragen te beantwoorden en u te adviseren. Indien er zaken spelen die niet naar wens verlopen op het gebied van onderwijs en zorg, kunnen ouders melding maken bij het meldpunt van Ieder(in). U kunt hen bereiken via telefoonnummer 085 – 400 70 22 voor het melden van belangrijke observaties. **Contactgegevens Commissie van Advies:** Voor directe communicatie met de Commissie van Advies, kunt u bellen naar 06-48214378. U kunt tevens een e-mail sturen naar info@cvagroningen.nl. Post kunt u richten aan Postbus 8061, 9702 KB te Groningen. **Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO 20.01:** Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO 20.01 is een belangrijk netwerk voor onze school. Contactpersoon Astrid Mulder is bereikbaar via astridmulder@po2001.nl of telefonisch op 06-361 54 022. Meer informatie vindt u op http://po2001.passendonderwijsgroningen.nl. **Toekomstig Aanbod: De Praktijkgerichte Doe-Klas (vanaf schooljaar 2025/2026)** Met ingang van het schooljaar 2025/2026 introduceren we met trots de Doe-klas. Dit innovatieve concept is ontworpen om leerlingen met een praktische leerstijl te ondersteunen. Door het aanbieden van vaardigheden die nauw aansluiten bij hun ontwikkelingsfase, stimuleren we de motivatie, het zelfbeeld en de zelfredzaamheid van elk kind. De Doe-klas hanteert een praktische benadering, waarbij leerstof op een vernieuwende manier wordt aangeboden. Door te werken in kleine groepen, streven we ernaar om uitval te minimaliseren en een positieve schoolervaring te creëren. Ons doel is om kinderen veerkrachtig en zelfstandig de maatschappij in te laten stromen. **Onze Ambities voor Optimale Begeleiding:** Onze ambitie is om leerlingen zo lang mogelijk binnen onze vertrouwde schoolomgeving te begeleiden. Mocht het echter voorkomen dat wij als school handelingsverlegen zijn en niet langer de gespecialiseerde ondersteuning kunnen bieden die een leerling nodig heeft, dan zullen wij in nauwe samenspraak met ouders en VESTE een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aanvragen. Dit proces waarborgt dat ouders volledig betrokken zijn, zodat de overgang naar een andere onderwijsvorm zo soepel en positief mogelijk verloopt.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en Schoolplannen van CBS de Hoeksteen

Wat zijn de doelstellingen van ons schoolplan?

CBS de Hoeksteen streeft naar uitmuntend onderwijs, een eis die de maatschappij terecht aan alle basisscholen stelt. De Inspectie van het Onderwijs monitort deze kwaliteit door middel van bezoeken en beoordeelt scholen op diverse onderdelen. Deze bevindingen worden publiek gemaakt via de website van de Inspectie. Om continu te voldoen aan de verwachtingen van alle betrokkenen, hanteren wij een strategisch schoolplan. Dit plan is leidend voor onze kwaliteitszorg en beschrijft hoe we onze onderwijsdoelen realiseren. Kwaliteitszorg binnen onze school richt zich op de effectieve implementatie van de in dit plan gestelde doelen. Ons schoolplan kent een vierjarige cyclus. Elk schooljaar vertalen we concrete doelstellingen uit dit plan naar een gedetailleerd schooljaarplan met specifieke acties. Voor het schooljaar 2024-2025 hebben we een aantal kernpunten vastgesteld, die hieronder worden geëvalueerd. Tevens nemen we belangrijke speerpunten mee naar het schooljaar 2025-2026, zoals uiteengezet in ons Schoolplan 2023-2027. Doelen Schooljaar 2024-2025: 1. Verbeteren leesplezier en technisch lezen: We hebben geïnvesteerd in een uitgebreide collectie nieuwe leesboeken en actief leesbevordering gedaan. Kinderen in alle groepen lazen veel, met vaste leestijden. De komst van de Schoolschrijver, die 10 weken lang inspirerende lees- en schrijflessen gaf aan groepen 3-8, heeft ons lees- en schrijfonderwijs een significante impuls gegeven. 2. Implementatie nieuwe Taal- en Spellingsmethode: Na een driedaagse training kunnen we deze methode effectief inzetten. Voor de spellingslijn zijn schoolbrede afspraken vastgelegd in een Kwaliteitskaart. Voor de taallijn overwegen we voor volgend jaar integratie binnen ons themaonderwijs, omdat we hier minder enthousiast zijn. 3. Teamtraining Didactisch Handelen (CED groep): Deze training heeft geleid tot een meer consistente aanpak van instructielessen, vastgelegd in een Kwaliteitskaart. De training wordt volgend schooljaar voortgezet. 4. Differentiatie in combinatiegroepen: Dit punt sluit aan bij punt 3. Groepsplannen bevatten aandacht voor differentiatie, en dit is praktisch uitgewerkt in de lesvoorbereidingen. 5. Verrijking van Thematisch Werken: Dit punt is nog onvoldoende gerealiseerd en wordt volgend schooljaar opgepakt met een specifieke teamtraining. Speerpunten Schooljaar 2025-2026: 1. Schoolbrede Regels en Routines: Met begeleiding van onderwijsadviesbureau Expertis streven we naar een uniforme werkwijze voor alle teamleden, wat zorgt voor eenduidige communicatie. 2. Zicht op Ontwikkeling: Leerkrachten zetten gerichte interventies in bij leerlingen met achterstanden of juist voorsprongen. Er komt een speciaal aanbod voor meerbegaafde leerlingen en leerlingen die leren door te doen. 3. Basisvaardigheden en Didactisch Handelen: De begeleiding van de CED groep op het gebied van instructielessen wordt voortgezet. 4. Doorlopende Lijn Thematisch Werken: We willen thematisch werken verder uitbreiden en verrijken. Groep 1-3 werkt met eigen thema's, terwijl groep 4/5 de methode Wetenswaardig gebruikt, met begeleiding van Sylvia Venema.

Hoe monitoren we de voortgang van onze schoolplandoelen?

De specifieke doelen en actiepunten voor elk schooljaar zijn gedetailleerd beschreven in ons Schooljaarplan. Maandelijks volgen we de voortgang van de uitgevoerde acties en registreren we deze nauwgezet op het leerkrachtenbord.

Ontwikkeling van Jonge Kinderen op CBS de Hoeksteen

Toelichting van de school

Op CBS de Hoeksteen staat de brede ontwikkeling van jonge kinderen centraal. Ons onderwijs sluit naadloos aan bij de individuele ontwikkelbehoeften van elk kind, wat de basis vormt voor onze pedagogische en didactische aanpak. Een omgeving waarin kinderen zich veilig en vrij voelen, zelfvertrouwen opbouwen en plezier beleven, stimuleert zowel sociaal spel als persoonlijk welbevinden. Onze toegewijde leerkrachten bieden kindgericht onderwijs in een rijke leeromgeving. Zij volgen de ontwikkeling van elk kind nauwgezet en stimuleren de zone van naaste ontwikkeling, zodat ieder kind optimaal kan groeien. Kinderen leren en ontwikkelen zich het best door spel. Professioneel begeleide spel- en interactiesituaties zijn dé motor voor de ontwikkeling op alle leergebieden. Een speelse benadering sluit perfect aan bij de natuurlijke manier waarop jonge kinderen nieuwe kennis en vaardigheden opdoen. Zelfvertrouwen en emotionele vrijheid zijn hierbij essentiële bouwstenen voor verdere ontwikkeling. Door onze aanpak af te stemmen op de unieke ontwikkelbehoeften en het niveau van de kinderen, creëren we een passend en stimulerend aanbod. Onze leerkrachten kennen de kinderen, hun behoeften en leerdoelen, wat resulteert in een doelgerichte, speelse en ontwikkelingsgerichte aanpak. Een inspirerende leeromgeving is cruciaal voor het welzijn en de leerprestaties van onze kinderen. Daarom zorgen we voor lokalen die: * Prettig, verzorgd en zorgvuldig zijn ingericht. * Een gezonde balans bieden tussen veiligheid en uitdagende avonturen, waar kinderen hun grenzen kunnen ontdekken. * Rijk zijn aan aantrekkelijk en afwisselend materiaal, afgestemd op de thema's die de groep bezighouden. We volgen de brede ontwikkeling van het kind op drie kerngebieden: kwalificatie (kennisverwerving), socialisatie (identiteit binnen de groep) en subjectivering (persoonlijke groei en zelfkennis). Hiervoor gebruiken we het observatie-instrument 'Onderbouwd', dat leerlijnen structureert en de voortgang zichtbaar maakt. Dit instrument stelt ons in staat om de ontwikkeling adequaat te volgen en het effect van ons onderwijs op de groei van de kinderen te evalueren. Groepsanalyses worden twee keer per jaar uitgevoerd, gevolgd door een schoolanalyse om de voortgang op groepsniveau te verantwoorden. Voor een doorlopende lijn in woordenschatontwikkeling werken we samen met kinderopvangorganisatie KaKa en maken we gebruik van de methode LOGO3000.

Veelgestelde vragen

Biedt CBS de Hoeksteen extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, CBS de Hoeksteen biedt een breed scala aan extra ondersteuning en activiteiten speciaal gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen, waaronder programma's voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en integratie met peuteropvang binnen een kindcentrum.

Ja, CBS de Hoeksteen biedt een breed scala aan extra ondersteuning en activiteiten speciaal gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen, waaronder programma's voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en integratie met peuteropvang binnen een kindcentrum.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang
Geïntegreerd kindcentrum

Met welke partners werkt CBS de Hoeksteen samen voor het jonge kind?

CBS de Hoeksteen werkt nauw samen met erkende kinderopvangorganisaties zoals Kinderopvang het Vlinderlj en KaKa kinderopvang om een optimale doorlopende leerlijn te garanderen voor de jongste leerlingen.

CBS de Hoeksteen werkt nauw samen met erkende kinderopvangorganisaties zoals Kinderopvang het Vlinderlj en KaKa kinderopvang om een optimale doorlopende leerlijn te garanderen voor de jongste leerlingen.

Team | CBS de Hoeksteen in Hoogezand | [2025] Schoolregister