
Schoolweging
De schoolweging van De Hoeksteen Hoogezand is 35,99 , met een spreiding van 5,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 90,67% ruimschoots gehaald (inspectienorm: 85%), hoewel dit licht onder het vergelijkingscijfer van 92,97% blijft. De basiskwalificaties worden hiermee gewaarborgd, maar er is ruimte voor optimalisatie richting benchmarkniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een evenredige spreiding: alle zes de adviesniveaus (van vmbo-b tot havo) krijgen elk 16,67%. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar vwo (18,61%) en vmbo-(g)t (16,45%) dominanter zijn. De school benadrukt maatwerk, met aandacht voor zowel praktische als theoretische leerroutes. Het ontbreken van vwo-adviezen onderscheidt CBS de Hoeksteen van de regio.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Hoeksteen Hoogezand | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We willen als school een belangrijke bijdrage leveren aan de toerusting voor de levenstaak. Toetsing is een van de manieren om te weten te komen hoe leerlingen zich ontwikkelen. Daarnaast zijn de toetsen en de resultaten daarvan voor ons een manier om ons onderwijs te evalueren en de onderwijsbehoeften van de leerlingen vast te stellen. Verspreid over het hele schooljaar maken leerlingen toetsen. Voor de kernvakken maken we gebruik van toetsen die zijn ontwikkeld door het Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling (CITO). De uitslag van elke toets (score) wordt omgezet in een niveau (A – E en I – V) en in ons systeem ParnasSys wordt daar een niveauwaarde en vaardigheidsscore aan toegekend. Daarin wordt de toetsscore vergeleken met de gemiddelde landelijke score. Methode gebonden toetsen worden gemiddeld een keer per maand afgenomen. De niet-methode gebonden toetsen Leerling in Beeld (LIB) worden twee keer per jaar afgenomen. Alle toetsen zijn in een toetskalender vastgelegd. De resultaten van de niet-methode gebonden toetsen worden geanalyseerd door de betrokken leerkrachten. De analyses worden doorgesproken met de IB-er en de directeur. Op school hechten we vooral belang aan een overzicht van meerdere toetsen van de afgelopen jaren. Dan wordt er namelijk een trend zichtbaar over het presteren van een leerling en ons onderwijs.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder het advies (0% vs. 11,81% landelijk), terwijl 40% boven het advies uitkomt (versus 25,27% regionaal). Deze resultaten benadrukken de nauwkeurige advisering en effectieve begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan. De volledige match voor ‘op advies’ (60%) sluit aan bij het landelijk beeld.
Sociale ontwikkeling
We willen een school zijn, waar ouders en leerlingen zich welkom en veilig voelen. Voor de ontwikkeling van de leerlingen is een veilig en open schoolklimaat belangrijk. In een dergelijk klimaat kunnen ze werken aan hun zelfvertrouwen. Om deze taak goed te kunnen uitvoeren is een goede communicatie van groot belang. Leerlingen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. Onze school vindt het van belang om haar leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Vanuit onze christelijke identiteit vinden wij het belangrijk dat leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen leerlingen brede kennis over en verantwoordelijkheidsbesef meegeven voor nu en de toekomstige samenleving. * We vinden het belangrijk dat er orde en rust op school is. Leerlingen hebben die rust nodig om goed te kunnen leren. * We willen dat er een goede sfeer hangt in de school. We zijn trots op onze collegialiteit, maar willen ook dat de leerlingen goed met elkaar omgaan. De identiteit van de school speelt hierin ook een rol. Leerlingen hebben een verschillende achtergrond, maar we horen allemaal bij elkaar. LEES MINDER
Zelfbewustzijn; Ik ben ik
Samen; Wij zijn samen
Respect voor de omgeving
Wat is de werkwijze van CBS de Hoeksteen voor sociale ontwikkeling?
CBS de Hoeksteen is een KIVA-school met een doorgaande lijn van groep 1 tot en met 8. Er worden wekelijks lessen gegeven op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling, gebaseerd op KIVA en Trefwoord. Regels en routines zijn schoolbreed afgestemd en zichtbaar gemaakt. De leerkracht speelt een belangrijke rol als begeleider en voorbeeld. Elk schooljaar wordt gestart met 'Gouden Weken', waarin groepsvorming centraal staat. Leerlingen kunnen extra ondersteuning krijgen bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling en ouders worden op de hoogte gehouden.
Welke registratievorm(en) gebruikt CBS de Hoeksteen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS de Hoeksteen gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst, KIVA en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS de Hoeksteen?
CBS de Hoeksteen gebruikt de KiVa-methode voor sociaal-emotioneel leren.