
De resultaten van O.B.S. de Goudvink in Hoogeveen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van O.B.S. de Goudvink, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past O.B.S. de Goudvink bij jullie?
Ontdek hoe goed O.B.S. de Goudvink bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op O.B.S. de Goudvink
Op O.B.S. de Goudvink streven we ernaar dat alle leerlingen een solide basis ontwikkelen in taal en rekenen. Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële vaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep 8 middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage dient als signaleringswaarde voor alle basisscholen, inclusief O.B.S. de Goudvink, om de basisvaardigheden te waarborgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Groei op O.B.S. de Goudvink
Naast het behalen van de basisvaardigheden, richt O.B.S. de Goudvink zich ook op het stimuleren van verdere groei en ontwikkeling. Het streefniveau omvat hogere academische doelen waar we onze leerlingen graag naartoe leiden. Voor elke basisschool, inclusief onze school in Hoogeveen, stelt de onderwijsinspectie een specifiek streefniveau vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als richtlijn om de ambitie en de behaalde vooruitgang van onze leerlingen te meten ten opzichte van hun potentieel.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van O.B.S. de Goudvink?
OBS de Goudvink, gelegen in Hoogeveen, biedt een stimulerende leeromgeving waar elk kind de kans krijgt om zijn of haar volledige potentieel te bereiken. Wij geloven in ambitieus onderwijs dat resulteert in kansrijke en weloverwogen schooladviezen voor het voortgezet onderwijs. Ons gestructureerde uitstroomprotocol waarborgt een zorgvuldige advisering. Na de middentoetsen in groep 7 ontvangen leerlingen een voorlopig advies. Dit advies wordt bepaald door een team van ervaren leerkrachten, de intern begeleider en de directie, met oog voor werkhouding, interesse, zelfstandigheid, probleemoplossend vermogen, ontwikkeling, huiswerkgedrag, toetsresultaten en de plaatsingswijzer. Dit advies wordt eind groep 7 herzien en als inlegvel in het rapport opgenomen. In groep 8 werken we toe naar een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs. Ouders worden aan het begin van het schooljaar uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek. Hierin bespreken we de ontwikkeling en toekomstverwachtingen van de leerling, en informeren we over de voortgang en de mogelijkheden. In oktober organiseren we een informatieavond over het voortgezet onderwijs, waarbij schooltypen, keuzefactoren en aanmeldingsprocedures worden toegelicht. Potentiële leerlingen voor extra ondersteuning worden proactief aangemeld. Kinderen die een jaar extra onderwijs volgen, kunnen na groep 7 worden aangemeld voor onderzoek om door te stromen naar PRO/Basis, mits dit passend is. De adviezen worden in november heroverwogen na de begintoetsen van Leerling in Beeld. Bij wijzigingen plannen we een gesprek met ouders. Voorlopige adviezen worden in december in Parnassys vastgelegd. Gedurende het schooljaar zijn er diverse kennismakingsactiviteiten met scholen voor voortgezet onderwijs, die we actief promoten. De ervaringen van leerlingen worden besproken om hen goed voor te bereiden op de overstap. De Doorstroomtoets in februari vormt een belangrijk onderdeel van het adviesproces. Voorafgaand aan de definitieve adviesgesprekken in maart, waarin de uitslag van de Doorstroomtoets leidend is (mits gelijk aan of hoger dan het voorlopig advies), geven ouders hun schoolkeuze door. Afwijkingen van de Doorstroomtoets worden in Parnassys gemotiveerd. De leerkracht vult het onderwijskundig rapport in en bespreekt dit met de ouders, die het aanmeldingsformulier al hebben ingevuld. Indien nodig, vindt er een mondelinge toelichting plaats ('warme overdracht') aan de vertegenwoordiger van de nieuwe school. De aanmeldingen worden direct na de adviesgesprekken afgerond. Onderwijskundige rapporten, plaatsingswijzers en aanmeldformulieren worden via OSO naar het VO gestuurd. Midden april ontvangen ouders en de basisschool de toelatingsuitslag van de scholen voor voortgezet onderwijs. Voor leerlingen met extra onderzoek is dit eerder. In juni bezoeken leerlingen hun toekomstige school en klas, met een aansluitende bespreking op de basisschool om vragen te beantwoorden en onzekerheden weg te nemen. Tevens organiseert het VO een ouderavond. In schooljaar 2024-2025 behaalden 13 leerlingen uit groep 8 het referentieniveau 1F voor taal, lezen en rekenen (100%). Voor 2F en 1S lag dit voor lezen op 92,3%, taal op 69,2% en rekenen op 46,2%. De uitstroom in datzelfde jaar: 2 leerlingen (12,5%) naar PRO, 1 (6,3%) naar VMBO-B, 1 (6,3%) naar VMBO-K, 3 (18,8%) naar VMBO-K/T, 1 (6,3%) naar VMBO-T, 5 (31,3%) naar HAVO en 3 (18,8%) naar VWO. Daarnaast stroomden 3 leerlingen uit groep 7 uit: 2 naar PRO en 1 naar VMBO-B.
Grafiek
Grafiek laden...
Bevordering Sociale Ontwikkeling op O.B.S. de Goudvink
Op O.B.S. de Goudvink in Hoogeveen hechten we enorm veel waarde aan de sociale ontwikkeling van elk kind. Wij werken met de erkende methode ‘De Vreedzame School’, een integrale aanpak die verder reikt dan alleen sociaal-emotionele vaardigheden. Deze methode is volledig verweven in ons dagelijks schoolleven en wordt door ons team consequent toegepast. Het draait om het actief betrekken van kinderen bij hun omgeving, het stimuleren van hun verantwoordelijkheidsgevoel en het creëren van een sterke schoolgemeenschap. Door kinderen een stem te geven, leren ze effectief communiceren en samenwerken. Met ‘De Vreedzame School’ zorgen we voor een positieve en veilige omgeving waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. We leren hen omgaan met conflicten, respect te tonen voor elkaar en vanuit een gezamenlijk belang te handelen. Dit draagt bij aan een harmonieuze en stimulerende leeromgeving voor iedereen.
Een Vreedzame Schoolgemeenschap
Een Veilige en Stimulerende Leeromgeving
Het Kind Centraal in Educatie en Ontwikkeling
Hoe stimuleert O.B.S. de Goudvink de sociale ontwikkeling van leerlingen?
O.B.S. de Goudvink stimuleert de sociale ontwikkeling via de methode ‘De Vreedzame School’. Deze aanpak integreert sociale en emotionele leerdoelen in alle aspecten van het schoolleven, met als doel kinderen een actieve rol te geven in hun leeromgeving en hen verantwoordelijk te maken voor de schoolgemeenschap.
Welke registratiesystemen gebruikt O.B.S. de Goudvink voor het monitoren van sociale resultaten?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt O.B.S. de Goudvink gebruik van specifieke registratievormen die inzicht geven in de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen. Deze systemen helpen ons om de voortgang te volgen en waar nodig extra ondersteuning te bieden. Het zorgt ervoor dat we proactief kunnen inspelen op de behoeften van elk kind binnen onze schoolgemeenschap.
- WMK veiligheid
- Kindbegrip Parnassys
Welke methode voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast op O.B.S. de Goudvink?
Op O.B.S. de Goudvink wordt de effectieve sociaal-emotionele leermethode ‘De Vreedzame School’ toegepast. Deze methode is speciaal ontworpen om kinderen te leren hoe ze op een positieve manier met elkaar om kunnen gaan, conflicten kunnen oplossen en een gevoel van gemeenschap kunnen ontwikkelen. Het is een uitgebreid programma dat zich richt op het versterken van sociale vaardigheden, het bevorderen van empathie en het creëren van een veilige leeromgeving waar elk kind zich gewaardeerd voelt.
Inspectierapport O.B.S. de Goudvink: Kwaliteit van Onderwijs Onder de Loep
Ontdek de resultaten van het meest recente vierjaarlijkse onderzoek van de onderwijsinspectie, uitgevoerd in februari en maart 2020 door Stichting Bijeen. Dit uitgebreide onderzoek beoordeelt de onderwijskwaliteit en het financiële beheer van alle scholen binnen de stichting, met een focus op huidige prestaties en toekomstige borging. Het inspectieproces omvatte een grondige analyse van documentatie, diepgaande gesprekken met het bestuur, de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad en de Raad van Toezicht, en specifieke onderzoeken op vijf geselecteerde scholen. Hierbij werd ook het financiële beheer getoetst op continuïteit en rechtmatigheid, evenals de naleving van de leerplichtwet. Alle onderzochte aspecten werden beoordeeld als voldoende of goed. De scholen behaalden in totaal acht keer een 'voldoende' en elf keer een 'goed' score, wat onze interne evaluaties bevestigt en een accuraat beeld geeft van de onderwijskwaliteit. We zijn bijzonder trots op onze toegewijde medewerkers die dagelijks streven naar het maximale potentieel van elk kind. Onze leerlingen vormen het hart van onze school, en samen met hun leerkrachten creëren zij de unieke, warme sfeer die kenmerkend is voor O.B.S. de Goudvink. Wij streven ernaar een veilige, stimulerende omgeving te bieden waar kinderen zich prettig voelen en volop worden uitgedaagd, nu en in de toekomst. Deze missie blijft onze drijfveer. Bent u benieuwd naar het volledige inspectierapport? U vindt dit rapport op de website van Stichting Bijeen en als bijlage op deze pagina.