Rooms Katholieke Basisschool De Vest
Hofveld 4
5528 AV Hoogeloon

Schoolweging

Schoolweging
27.85
Spreiding
5.01

De schoolweging van De Vest is 27,85 , met een spreiding van 5,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

90.5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de basale onderwijskwaliteit, vooral in taalvaardigheden. De score ligt wel 6% lager dan bij vergelijkbare scholen (96.4%), mogelijk door de hogere spreiding in uitgangsniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

46.9% van de leerlingen haalt het streefniveau, iets onder de signaleringswaarde van 50.1%. Dit reflecteert de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 27.85). Desondanks presteert de school 15.2% beter dan vergelijkbare scholen (61.1%), wat wijst op effectieve ondersteuning bij rekenvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 28.6% vmbo-b/k versus 23.8% vmbo-(g)t/havo en 14.3% vwo. Opvallend is het hoge aandeel gemengde adviezen (vmbo-(g)t/havo: 23.8% vs. 10.9% regio). Het praktijkonderwijspercentage (4%) is vergelijkbaar met landelijke trends, passend bij de gemiddelde schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe VestGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Begeleidingsstructuur Binnen het onderwijscluster JandeVest werken wij met de systematische manier van Handelingsgericht Werken, oftewel de HGW. Het onderwijs wordt afgestemd op de onderwijs- en de basisbehoeften van de leerlingen. Aan de hand van de kindkenmerken wordt gekeken welke onderwijsbehoeften het betreffende kind heeft. Dit zijn de zeven uitgangspunten van HGW: 1. Onderwijsbehoeften staan centraal; 2. Het gaat om afstemming en wisselwerking; 3. De leerkracht doet ertoe; 4. Positieve aspecten zijn van groot belang; 5. We werken constructief samen; 6. Ons handelen is doelgericht; 7. De werkwijze is systematisch en transparant. Binnen het cluster Jan de Vest geven wij HGW vorm door PDCA-cyclus en hier koppelen wij 2x per jaar een Plan van Aanbod (PvA) aan. Op onderstaande manier vertalen wij dit naar onze jaarplanning:Het plan van aanbod is een continu proces waar leerkrachten en IB samen elkaar scherp houden op de processen van de groepen en de individuele kinderen. De kartrekkers van de inhoudelijke leerteams dragen medeverantwoordelijkheid op schoolniveau en tijdens de werksessies van de verbeteronderwerpen worden groepsprocessen geevalueerd en gereflecteerd met het hele team. Individuele processen zitten voornamelijk tussen de betrokken leerkrachten en de IB-er. Week 1-2: Start Plan van Aanbod 1 Week 3 en 4 B-toetsen Leerling in beeld Week 5: Studiedag opbrengsten en maken plan van aanbod 1 Week 15: Tussenevaluatie en bijstellen Plan van Aanbod 1 Week 24: M-toetsen Leerling in beeld Week 26: Studiedag opbrengsten; evaluatie plan van aanbod maken plan van aanbod 2 Week 32: Tussenevaluatie en bijstellen Plan van Aanbod 2 Week 40: Evaluatie Plan van Aanbod. Afronden schooljaar Op onze school zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. methodegebonden toetsen en LIB. Voor de LIB toetsen gebruiken we toetskalender. LIB wordt afgenomen aan het begin van het schooljaar en in het midden van het schooljaar. Ouders worden op de oudergesprekken en middels de verschillende publicaties in mijn rapportfolio op de hoogte gehouden van de brede ontwikkeling van hun kun. In leerjaar 8 doen alle leerlingen mee aan de doorstroomtoets in de eerste 2 weken van februari. Ouders krijgen in dat jaar ook een VO-advies voor hun kind. De data van de oudergesprekken vindt u in de agenda in social schools.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling zit onder advies (vs. 11.8% landelijk), terwijl 37.5% boven advies presteert – ruim boven het gemiddelde (25.3%). Dit reflecteert een terughoudend adviesbeleid gekoppeld aan intensieve begeleiding, zoals beschreven in het zorgplan.

Sociale ontwikkeling

Iedereen hoort erbij. We beleven het leren met elkaar. Wij willen de kinderen echt zien, ook als dat een flinke uitdaging is in groepsverband. Iedereen is goed zoals hij/zij is. We lossen zaken op en hebben vertrouwen in de toekomst. We leren de kinderen bewust om te gaan met persoonlijkheidsontwikkeling, maar ook in relatie tot de ander. Kinderen dienen respect te hebben voor de grens van de ander. Zelf gebruiken wij de observaties tijdens werk en spel om af te stemmen op wat de onderwijsbehoefte van de groep is, gericht op de sociaal emotionele ontwikkeling. Wij zijn allemaal verantwoordelijk voor de sfeer binnen de school, in de groep en op het schoolplein. LEES MINDER

Respect

Verbondenheid

Samen

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Vest voor sociale ontwikkeling?

De observatielijsten worden twee keer per jaar ingevuld, naar aanleiding van alle observaties van elke dag. Daarna gaat de leerkracht kijken naar de behoefte van de groep als het gaat om de lessen uit de methode Kinderen en hun sociale talenten. Soms heeft een klein groepje leerlingen nog iets extra's nodig. Dit wordt dan verwerkt in de lessen en in een plan van aanpak voor dat groepje. Het kan ook zo zijn dat een enkele leerling nog andere specifieke afspraken nodig heeft. Ook die worden beschreven, met ouders en leerlingen zelf besproken en daar wordt dan naar gehandeld. Wij werken ook met een anti pest protocol en een veiligheidsbeleid. Daarnaast zetten wij heel bewust coöperatieve leervormen in, omdat wij van mening zijn dat leren een sociaal proces is. Ook investeren wij in scholing van leerkrachten en leerlingen als het gaat om de growth mindset.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Vest om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool De Vest gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: WMK, Sociaal Emotionele Vragenlijst, vanaf 2023 Leerling in beeld (cito).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Vest?

Rooms Katholieke Basisschool De Vest gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Wij zijn een groep (groepsvormingsproces), Fides.