
Schoolweging
De schoolweging van De Akkerwinde is 29,16 , met een spreiding van 5,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,89% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit is echter iets lager dan het vergelijkingsgemiddelde (96,37%), wat mogelijk verklaard wordt door de diversiteit in de leerlingenpopulatie. De school zet extra in op taal- en rekenvaardigheden, zoals beschreven in hun kwaliteitsplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
49,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat iets boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6% ligt. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (60,51%), toont de school hiermee aan dat ze ondanks een relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,16) voldoende uitdagend onderwijs biedt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerroutes: 26,09% vwo-advies (vs. 18,61% landelijk) en 17,39% havo-advies. Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-(g)t-advies (21,74% vs. 16,45% gemiddeld), wat past bij de brede ondersteuningsbehoefte van de leerlingenpopulatie. Het praktijkonderwijsadvies blijft met 0% onder het landelijk gemiddelde (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Akkerwinde | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van leerlingen goed te kunnen volgen nemen we op de volgende manier toetsen af: Methodegebonden toetsen (groep 3 t/m 8) die bij de leerstof horen. Na een aantal weken is voor bijna elk vakgebied een toets in de methode opgenomen. Daarbij wordt gekeken of de leerlingen de behandelde stof beheersen. De resultaten gebruiken de leerkrachten om te kijken of er meer verrijking, verdieping of herhaling aangeboden moet worden. Niet methodegebonden toetsen volgens de toetskalender. Voor groep 3 t/m 8 zijn er toetsen vastgelegd op de toetskalender. Op vaste momenten in het jaar worden toetsen vanuit het leerlingvolgsysteem, Leerling in Beeld (Cito) afgenomen als signalering. In februari en juli bekijken we de trendanalyses naar aanleiding van de afgenomen toetsen. De resultaten van deze meetmomenten gebruiken de leerkrachten om het juiste niveau helder te krijgen en het handelen daar op aan te passen. Op individueel- en groepsniveau worden plannen van aanpak en nieuwe doelen opgesteld. In groep 8 maken de leerlingen de Doorstroomtoets. Alle gegevens van de leerlingen leggen we vast in een leerlingvolgsysteem. We maken hiervoor gebruik van Parnassys. Door middel van deze toetsen proberen we de leerlingen zo goed mogelijk te volgen en ons onderwijs zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij het niveau van de leerlingen. De resultaten en de acties die daaruit voortvloeien, zullen we tijdig en zorgvuldig met de ouders bespreken. Tijdens de groepsbesprekingen worden de resultaten besproken met de intern begeleider en de directeur van de school. Op basis van de resultaten van de groep en de leerlingen worden acties en interventies uitgezet. De resultaten van de leerlingen worden gecommuniceerd met ouders, twee keer per jaar krijgen de leerlingen een rapport mee naar huis. Tijdens de oudergesprekken worden de resultaten besproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
17,65% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Desondanks scoort 64,71% op adviesniveau, wat aansluit bij de zorgvuldige adviseringprocedure. De school benadrukt in haar beleid het monitoren van doorstroomresultaten, maar de complexe populatie vraagt blijvende aandacht.
Sociale ontwikkeling
De missie van onderwijsstichting KempenKind: ‘Leerkracht door verbinden’ is een directe verwijzing naar de manier waarop wij sociaal en fysieke veiligheid willen borgen. Verbinding maken en zoeken vergroot het veiligheid beleven. In de visie van onderwijsstichting KempenKind past een doordacht veiligheidsbeleid. Personeel van onderwijsstichting KempenKind zijn maatschappelijke verbinders, gidsen en begeleiders en hebben een open mentale instelling. Goed werkgeverschap draagt zorg voor de juiste facilitering van het veiligheidsbeleid. Verbinden en respectvol met elkaar omgaan is gedrag dat wij als uitgangspunt voor ons handelen hanteren. Wij hechten als school erg veel waarde aan de sfeer op school. We volgen de kinderen niet alleen in hun cognitieve ontwikkeling, maar daarnaast ook op sociaal-emotioneel gebied. Het welbevinden van de leerling is voor ons de basis om ontwikkeling op gang te brengen. Daarnaast volgen we de betrokkenheid van de leerlingen. LEES MINDER
Samen
Veilig
Zelfstandig
Wat is de werkwijze van Basisschool De Akkerwinde voor sociale ontwikkeling?
Voorheen werd de vragenlijst van Zien! afgenomen, maar deze vervalt met de komst van het nieuwe leerlingvolgsysteem. Op dit moment is nog niet duidelijk welke vragenlijst er gebruikt gaat worden. Mogelijk het SEO-volgsysteem vanuit Leerling in Beeld of vanuit Parnassys Kindbegrip. Daarnaast wordt om het jaar in januari/februari de vragenlijst WMK (Werken Met Kwaliteit) Veiligheid bij de leerlingen van groep 5 tot en met 8 afgenomen en geanalyseerd.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Akkerwinde om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Akkerwinde gebruikte voorheen Zien! om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Akkerwinde?
Basisschool De Akkerwinde maakt gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Goed gedaan en het Rots & water programma.