
Schoolweging
De schoolweging van De Bosbouwers is 32,65 , met een spreiding van 5,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 99,07% excellerend behaald, ver boven de landelijke norm van 85% en het regionaal gemiddelde van 94,82%. Dit onderstreept sterke basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen nadruk op theoretische leerwegen: 13,16% vwo en 15,79% havo, boven het gemiddelde in Hoofddorp (respectievelijk 18,61% en 16,07%). Opvallend is het hoge percentage vmbo-k (28,95% vs 9,17% regio). Praktijkonderwijs blijft met 2,63% beperkt, maar ligt iets boven regionale vergelijkingsscholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bosbouwers | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176 | 176.67 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het percentage leerlingen dat onder advies presteert ligt met 23,81% dubbel zo hoog als landelijk (11,81%). Echter, 26,19% presteert boven advies (vs 25,27% gemiddeld). Deze polarisatie kan samenhangen met de brede schoolweging (spreiding 5,76). De intensieve monitoring die de school beschrijft, lijkt vooral effectief voor kansrijke leerlingen.
Sociale ontwikkeling
Sociaal-emotionele aspecten zijn van grote invloed op de cognitieve ontwikkeling van kinderen. Ruime aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen is daarom belangrijk. Onze school geeft hierbij aandacht aan de volgende aspecten: respect voor elkaar, verantwoordelijkheid en samen leren. Alles begint bij het hebben van respect voor elkaar, elkaars mening, overtuiging en geaardheid. Daarnaast vinden het belangrijk dat de kinderen zich verantwoordelijk voelen voor hun gedrag en zelfredzaam zijn om o.a. conflicten op te lossen. Zij leren op welke manier je begrip voor de ander kunt hebben zonder daarbij hun eigen belangen te kort te doen. Daarin speelt het onder woorden brengen van je emoties en luisteren naar de ander een belangrijke rol. Tot slot leren kinderen dat zij altijd onderdeel zijn van een groep. Dat is natuurlijk de klas maar ook de school. Kinderen leren dat samenwerken van groot belang kan zijn in het boeken van vooruitgang. Onze basisschool werkt met het programma van De Vreedzame School om op school een goed en veilig schoolklimaat te creëren. LEES MINDER
respect voor elkaar
verantwoordelijkheid
samen leren
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool de Bosbouwers voor sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke Basisschool de Bosbouwers werkt met Zien!, het leerlingvolgsysteem van ParnasSys. Elke leerkracht meet hiermee twee keer per jaar de sociale opbrengsten van de groep. Daarnaast vullen de leerlingen van groep 5 t/m 8 de vragenlijst Sociale Veiligheid in. Zowel op school- als groepsniveau wordt de uitkomst verwerkt in groepsplannen die een leidraad vormen voor de leerkracht in de groep en voor de medewerkers van de Bosbouwers. De leerkrachten worden begeleid door het stuurteam van De Vreedzame School. Daarnaast monitoren we met M5 (voor meer sociaal veilige scholen) wanneer en hoe vaak zich onveilige situaties zich blijven voortdoen in de klas en school. Kinderen en ouders kunnen via onze website melden wanneer zijn gepest worden. Aan de hand van de meldingen zoeken wij naar patronen en stemmen daar onze aanpak op af.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool de Bosbouwers om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool de Bosbouwers gebruikt Zien! van Parnassys om de sociale opbrengsten te registreren.