Basisschool OBS Twickel in Hoofddorp

Het team van OBS Twickel in Hoofddorp

Current section: team
Schuilenburg 7
2135 Hoofddorp

Zie hier hoe het team van OBS Twickel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS Twickel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS Twickel bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS Twickel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS Twickel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 89.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (89.5%)
Man (10.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS Twickel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (40%)
45-55 jaar (35%)
55-65 jaar (5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS Twickel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (84.2%)
Direct ondersteunend personeel (5.3%)
Indirect ondersteunend personeel (5.3%)
Management (5.3%)

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op Twickel krijgen de kinderen van de groepen 3 t/m 8 twee keer per week les van de vakleerkracht voor bewegingsonderwijs. De kinderen in de groepen 1-2 krijgen een keer per week les van de vakleerkracht. Deze lessen worden gegeven in een van de grote sportzalen van een aan de school grenzend sportcomplex (De Veste).

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij OBS Twickel

5

Taal en Rekenen: Boost uw Kind's Academische Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern begeleider
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Leesspecialist

Toelichting van de school:

Bij OBS Twickel zetten wij ons in voor uitstekend onderwijs, ondersteund door een toegewijd team van specialisten. We focussen sterk op de ontwikkeling van taalvaardigheid en rekenkundige vaardigheden, met speciale aandacht voor meer- en hoogbegaafde leerlingen en leesbevordering. Onze specialisten werken nauw samen om een stimulerende leeromgeving te creëren waarin elke leerling kan excelleren en zich optimaal kan ontwikkelen op zowel academisch als persoonlijk vlak.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Specialist meer- en hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

OBS Twickel hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Onze intern begeleiders spelen een cruciale rol in het coördineren van zorg en het ondersteunen van onze leerkrachten. Voor specifieke uitdagingen op sociaal-emotioneel gebied werken we samen met externe experts en onderhouden we een waardevolle samenwerking met SO school Pi De Ster, gespecialiseerd in begeleiding bij meerbegaafdheid en gedragsproblematiek.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Op Maat Gemaakt

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Specialist meer- en hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze specialisten op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid bieden gerichte ondersteuning bij gedrag, werkhouding en de aanpak van taken. Zij beschikken over diepgaande expertise om leerlingen te helpen hun potentieel te benutten. Indien extra gespecialiseerde ondersteuning gewenst is, maken we gebruik van zorgvuldig geselecteerde externe expertise om een optimale leerervaring te garanderen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

De motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen wordt gestimuleerd door een gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs. Deze leerkracht is vier dagen per week beschikbaar om kinderen actief en gezond te laten bewegen. Dit zorgt voor een gevarieerd en uitdagend aanbod binnen onze gymlessen, wat bijdraagt aan de algehele ontwikkeling van de leerlingen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgzaam en Veilig

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Binnen OBS Twickel hebben diverse teamleden een EHBO-diploma, wat zorgt voor een veilige omgeving waarin kleine ongemakken direct kunnen worden aangepakt. We volgen een strikt medicatieprotocol bij het verstrekken van medicatie. Deze zorgvuldige aanpak waarborgt de gezondheid en het welzijn van alle leerlingen, zodat zij zich volledig kunnen richten op hun leerproces.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Speellokaal
Behandelkamer voor vergoede dyslexiebehandeling
Dramalokaal

Ontdek Onze Flexibele Ondersteuning voor Elke Leerling

Gedetailleerde Uitleg van Onderwijsondersteuning op OBS Twickel

Ons Zorgplan 2022-2026 beschrijft nauwkeurig hoe wij onderwijs op maat bieden aan diverse leerlinggroepen met specifieke faciliteiten. Bij OBS Twickel staat de individuele onderwijsbehoefte centraal. De kernvraag is: welke begeleiding heeft deze leerling nodig in deze specifieke situatie en bij deze leerkracht? Wij creëren een stimulerende en plezierige leeromgeving in elke klas, waar ruimte is voor de unieke ontwikkeling van elk kind. Ons onderwijs kent een basis-, breedte- en plusaanbod, ook voor hoogbegaafde leerlingen die voltijds onderwijs volgen. Zij profiteren van een compact kernprogramma, aangevuld met specifieke uitdagingen gericht op hun leer- en ondersteuningsbehoeften. Soms hebben ook zij behoefte aan een breder aanbod. Door leerlingen vanaf het begin intensief te volgen via observaties, toetsen (Cito, CPS) en oudergesprekken, signaleren we vroegtijdig ontwikkelingsverschillen. We bieden ondersteuning aan leerlingen die meer tijd nodig hebben, maar vergeten ook leerlingen die extra uitdaging zoeken niet. Denk hierbij aan compacte leerroutes en speciaal aanbod voor hoogbegaafden. Zo garanderen we een doorlopende ontwikkeling van groep 1 tot en met 8 die recht doet aan elke leerling. Met onze zorgvisie streven we ernaar om, binnen de kaders van Passend Onderwijs, doorverwijzingen naar speciaal basis- of speciaal onderwijs te minimaliseren. Als we echter constateren dat wij een leerling niet de benodigde ondersteuning kunnen bieden, zoeken we in overleg met ouders naar de meest geschikte onderwijsplek. Elke leerling ontvangt de zorg die nodig is, bij voorkeur binnen het groepsplan. Wanneer dit binnen de groep onvoldoende mogelijk is, werken leerlingen aan een eigen leerlijn, vastgelegd in een Ontwikkelperspectief (OPP). Doelen worden halfjaarlijks bijgesteld en geëvalueerd. Voor groep 4 en jonger blijven leerlingen binnen het groepsplan. Een eigen leerlijn wordt ingezet na duidelijke signalen dat achterstanden voortkomen uit persoons- of omgevingsfactoren. Indien een OPP niet volstaat, kan een intelligentieonderzoek worden overwogen om te besluiten tot een individuele leerlijn. Indien de onderwijs- en begeleidingsbehoefte van een leerling onze capaciteiten overstijgt, bespreken we dit met de ouders. Binnen Passend Onderwijs verkennen we samen met u of speciaal basisonderwijs (SBO) of speciaal onderwijs (SO) een passender alternatief kan zijn. Toekomstig aanbod voor extra ondersteuning Binnen het samenwerkingsverband is OBS Twickel aangewezen als expertisecentrum voor arrangementen op het gebied van hoogbegaafdheid (HB) en gedrag. Dit betreft leerlingen waarvoor passend aanbod binnen de reguliere school uitdagend is. Deze arrangementen vinden plaats in 'De Tandem', die gebruik maakt van een lokaal op OBS Twickel. Er is nauwe samenwerking en kennisuitwisseling tussen De Tandem en OBS Twickel om optimale ondersteuning te garanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Vooruitstrevend Onderwijs bij OBS Twickel

Welke Concrete Doelen Bevat Ons Schoolplan voor Optimale Leerresultaten?

Twee keer per jaar, na de cruciale M- en E-toetsen van Cito, stellen de intern begeleider en directeur een uitgebreide schoolzelfevaluatie op. Dit document, gestandaardiseerd voor alle Floreer-scholen, focust op essentiële referentieniveaus en de voortgang van uw kind. Deze evaluatie belicht zorgsignalen en uitgevoerde interventies uit de voorgaande periode. We analyseren de meetbare resultaten van deze interventies en vertalen deze naar concrete acties voor de volgende fase. Bovendien omvat de analyse de tussenopbrengsten per leerjaar en de ambitieuze streefdoelen voor begrijpend lezen en rekenen/wiskunde, in lijn met de Floreer-norm. We besteden ook aandacht aan zorgsignalen die naar voren komen uit de tussentijdse toetsresultaten en de voorgenomen interventies. De vroegsignalering van laaggeletterdheid in groep 2 en 3 is een prioriteit, net als de sociale veiligheid en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen, gebaseerd op ZIEN-resultaten en onze ambitieuze plannen. De zelfevaluatie beschrijft gedetailleerd de vervolgacties op school-, groeps-, leerling- en leerkrachtniveau. We integreren burgerschap expliciet in ons onderwijs en streven ernaar dit verder te versterken. Binnen onze leergroepen – bestaande uit 4-5 scholen – presenteren we deze evaluaties aan elkaar, met aanwezigheid van de algemene directie en het hoofd Kwaliteit en Innovatie. Ons kwaliteitskader en handboek kwaliteit, vastgesteld binnen ons bestuur, vormen de basis voor ons onderwijsaanbod.

Hoe Garandeert OBS Twickel het Behalen van Haar Onderwijsdoelen?

We waarborgen het behalen van onze ambitieuze onderwijsdoelen door regelmatige evaluatiemomenten met het managementteam en het voltallige schoolteam. Vooral na elke Cito-periode analyseren we gezamenlijk de behaalde resultaten ten opzichte van de gestelde doelen. Daarnaast worden de overige doelen, zoals vastgelegd in het schoolplan en jaarplan, aan het einde van elke periode grondig geëvalueerd. Deze evaluaties vinden plaats binnen verschillende gremia, waaronder het managementteam, teamvergaderingen en het overleg met de medezeggenschapsraad (MR), om zo een breed gedragen en effectief beleid te waarborgen.

Optimale Start voor Jonge Kinderen: Het Peuterprogramma van OBS Twickel

Toelichting van de school

Bij OBS Twickel zorgen we voor een naadloze overgang naar de basisschool. We gebruiken de Peuterestafette om de ontwikkeling van uw vierjarige optimaal te ondersteunen en aan te sluiten bij de individuele behoeften. Ouders vullen het startformulier van het SIDI protocol in, wat ons helpt uw kind nog beter te begrijpen. Een persoonlijke kennismaking tussen ouder, leerkracht en kind vormt de basis voor een succesvolle schoolstart. Na ongeveer zeven weken vindt een voortgangsgesprek plaats, waarin we samen de ontwikkeling van uw kind bespreken en eventuele vervolgstappen bepalen.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod biedt OBS Twickel voor jonge kinderen?

OBS Twickel verrijkt het leerproces van jonge kinderen met specifieke ondersteuning. Zo bieden wij Meerbabbels aan, een gespecialiseerd logopedieprogramma dat helpt bij taal- en spraakontwikkeling. Dit programma is ontworpen om jonge leerlingen te helpen uitblinken in communicatie, wat essentieel is voor hun verdere schoolloopbaan. Wij geloven in een brede ontwikkeling, waar ook logopedische zorg een belangrijke rol in speelt.

OBS Twickel verrijkt het leerproces van jonge kinderen met specifieke ondersteuning. Zo bieden wij Meerbabbels aan, een gespecialiseerd logopedieprogramma dat helpt bij taal- en spraakontwikkeling. Dit programma is ontworpen om jonge leerlingen te helpen uitblinken in communicatie, wat essentieel is voor hun verdere schoolloopbaan. Wij geloven in een brede ontwikkeling, waar ook logopedische zorg een belangrijke rol in speelt.

Meerbabbels: Professionele logopedische ondersteuning

Met welke partners werkt OBS Twickel samen voor het jonge kind?

OBS Twickel hecht waarde aan een breed netwerk van samenwerkingspartners om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Een van onze gewaardeerde partners is Partou Jungle, een organisatie die gespecialiseerd is in vroege educatie en kinderopvang. Deze samenwerking stelt ons in staat om een doorlopende leerlijn te creëren, van de kinderopvang tot aan de basisschool. Door gezamenlijk expertise te bundelen, bieden we kinderen een stimulerende omgeving waarin ze zich optimaal kunnen ontwikkelen.

OBS Twickel hecht waarde aan een breed netwerk van samenwerkingspartners om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Een van onze gewaardeerde partners is Partou Jungle, een organisatie die gespecialiseerd is in vroege educatie en kinderopvang. Deze samenwerking stelt ons in staat om een doorlopende leerlijn te creëren, van de kinderopvang tot aan de basisschool. Door gezamenlijk expertise te bundelen, bieden we kinderen een stimulerende omgeving waarin ze zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Partou Jungle: Samenwerking voor vroege educatie
Team | OBS Twickel in Hoofddorp | [2025] Schoolregister