OBS Twickel
Schuilenburg 7
2135 GJ Hoofddorp

Schoolweging

Schoolweging
27.05
Spreiding
5.77

De schoolweging van Twickel is 27,05 , met een spreiding van 5,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97.5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Hiermee toont Twickel aan dat vrijwel alle leerlingen de basisdoelen overtuigend beheersen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

65.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal/rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51.8%. Dit reflecteert de sterke focus op maatwerk, met name voor hoogbegaafde leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies is sterk theoretisch gericht: 41% vwo-advies (t.o.v. 18.6% bij vergelijkbare scholen) en 18% havo/vwo-advies. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (2.56% onbekend/overig tegen 2.09% landelijk), passend bij de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsTwickelGemeente AmsterdamNederland
LIB176.67175.23177.22

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De cognitieve ontwikkeling van de kinderen van Twickel volgen we met het leerlingvolgsysteem van CITO. Wij gebruiken de toetsen van CITO om te kijken of het aangeboden onderwijs voldoet aan de door ons gestelde eisen. Daarnaast zijn we door het volgen van de kinderen middels de CITO toetsen, de methodegebonden toetsen en de observaties in de klas in staat om de vaardigheidsgroei van de individuele kinderen te volgen en vervolgens het aanbod aan te passen op niveau. De kinderen worden na elke CITO toetsperiode ingedeeld in een instructieniveaugroep die past bij hun onderwijsbehoefte. In leerling in beeld vinden wij alle toetsresultaten van de methodegebonden toetsen en van de toetsen van CITO. Daarnaast worden er van de kinderen de stimulerende en belemmerende factoren aangegeven. Dit om bij de indeling van de kinderen in de instructiegroepen (minimaal twee keer per jaar) rekening te kunnen houden met zowel de onderwijsbehoefte als de begeleidingsbehoefte van het kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11.81% landelijk). Maar liefst 25.58% zit boven advies, wat de kwaliteit van het adviesproces en doorstroombegeleiding onderstreept. Dit sluit aan bij de multidisciplinaire aanpak bij adviesvorming.

Sociale ontwikkeling

Ons uitgangspunt is dat kinderen moeten kunnen leren in een omgeving waar ze zich veilig, gerespecteerd, gewaardeerd en geaccepteerd voelen. Onder sociale opbrengsten verstaan we het leren van sociale vaardigheden. Vaardigheden die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en zo bij te dragen aan de samenleving. Samenwerken, conflicten oplossen, zelfredzaam zijn, planmatig taken kunnen oppakken zijn sociale competenties die bijdragen aan een positief en sociaal veilig klimaat op school en daarmee aan het verbeteren van de leerprestaties van de kinderen. LEES MINDER

SOCIAAL VEILIG KLIMAAT

VAN EN MET ELKAAR LEREN

ZELFREDZAAMHEID

Wat is de werkwijze van OBS Twickel voor sociale ontwikkeling?

OBS Twickel gebruikt in alle groepen het programma Kwink, een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap, sociale integratie en mediawijsheid. Het programma sluit aan bij de fases van de groepsvorming en is gericht op het voorkomen van verstorend gedrag en pesten. Tussen de zomervakantie en de herfstvakantie worden de Kwink-lessen aangevuld met lessen uit de methoden Grip op de groep en PBS (gericht op bekrachtiging van positief gedrag). Er wordt gewerkt aan de sfeer in de groep, gevoelens, zelfvertrouwen, diversiteit en gezondheidsvaardigheden. De veiligheidsbeleving en het welbevinden van de kinderen worden gemonitord met behulp van ZIEN, een leerlingvolgsysteem dat aantoont dat zowel het gevoel van veiligheid als het gevoel van welbevinden hoog is bij de kinderen van OBS Twickel. De uitkomsten van ZIEN worden twee keer per jaar meegenomen in de schoolzelfevaluatie, waarbij indien nodig intensiever wordt ingezet op positieve groepsvorming en individuele begeleiding van kinderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Twickel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS Twickel gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: ZIEN en Kleuter in Beeld.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Twickel?

OBS Twickel gebruikt Kwink en Grip op de Groep voor sociaal-emotioneel leren.