Montessorischool Floriande

Het team van Montessorischool Floriande in Hoofddorp

Current section: team
Deltaweg 103
2134 Hoofddorp

Zie hier hoe het team van Montessorischool Floriande is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Montessorischool Floriande. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Montessorischool Floriande bij jullie?

Ontdek hoe goed Montessorischool Floriande bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Montessorischool Floriande zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 70% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (70%)
Man (30%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Montessorischool Floriande. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.3%)
25-35 jaar (26.3%)
35-45 jaar (21.1%)
45-55 jaar (26.3%)
55-65 jaar (15.8%)
&ge;65 jaar (5.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Montessorischool Floriande werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (15%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Montessorischool Floriande gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invallers en Noodopvang: Zo Zorgen Wij Voor Continuïteit

Bij onverwachte afwezigheid van een van onze toegewijde leerkrachten, zetten wij direct een ervaren invalkracht uit ons eigen Medezeggenschaps- en Verantwoordingshuis (MVH) in. Dit garandeert de continuïteit van het onderwijs en de vertrouwde omgeving voor uw kind. Onze prioriteit is het welzijn en de leerervaring van elke leerling. Mocht er onverhoopt geen invalkracht beschikbaar zijn, dan verdelen we de klas van de afwezige leerkracht zorgvuldig over de overgebleven groepen. Bij afwezigheid in de onderbouw en zonder invalkracht, vragen we indien nodig ouders van de jongste kleuters (4 jaar) om hun kind thuis op te vangen, zodat de leerplichtige kinderen (5 jaar) wel in de klas begeleid kunnen worden. In uitzonderlijke situaties, waarbij twee leerkrachten tegelijkertijd afwezig zijn zonder mogelijke vervanging, zullen we u vragen uw kind tijdelijk thuis te houden. Bij meer dan twee afwezige leerkrachten zonder invalmogelijkheden, zien we ons genoodzaakt klassen naar huis te sturen om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. Uw begrip en medewerking zijn hierbij essentieel voor een soepele voortgang van ons onderwijs.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze montessorischool zitten meerdere jaargroepen in een klas. Dit zijn drie jaargroepen, groep 3, 4 en 5 (middenbouw) en groep 6, 7 en 8 (bovenbouw). De onderbouw bestaat uit groep (0) 1 en 2.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Montessorischool Floriande: Specialisten voor Elke Leerling

7

Taal en Rekenen: Specialistische Hulp op Maat

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Specialist Meertaligheid
Specialist Sociaal Emotioneel

Toelichting van de school:

Op Montessorischool Floriande benutten we de unieke talenten van ons onderwijspersoneel om leerlingen de best mogelijke ondersteuning te bieden. We zetten onze leerkrachten met specifieke expertise actief in voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben op het gebied van taal of rekenen. Ons team van specialisten werkt nauw samen om een stimulerende leeromgeving te creëren waarin elk kind kan excelleren. Door gerichte aandacht en op maat gesneden lesprogramma's zorgen we ervoor dat leerlingen hun potentieel volledig benutten.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groeien in Zelfvertrouwen en Samenwerking

Beschikbare specialisten:

Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional
Specialist Rots & Water

Toelichting van de school:

Leren van en met elkaar vormt de kern van ons Montessori-onderwijs. We hechten veel waarde aan de sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen, zodat ze op een positieve manier met elkaar omgaan. Als Rots & Waterschool bieden we kinderen via speelse trainingen de kans om contact te maken met zichzelf en hun omgeving. Ze leren hun eigen reacties en die van anderen beter kennen, begrijpen en beheersen. Zelfbeheersing, zelfreflectie en zelfvertrouwen staan centraal, wat bijdraagt aan een gevoel van veiligheid. Kinderen leren ook om voor zichzelf op te komen in uitdagende situaties. Rots staat voor weten wat je wilt, kunt en doet, terwijl Water verbondenheid, vriendschap en communicatie symboliseert. We moedigen kinderen aan om bewust te kiezen voor Rots of Water, om zo sterke, positieve interacties te bevorderen. Beide elementen zijn waardevol, mits op de juiste manier ingezet.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Zelfstandigheid en Motivatie

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Montessori-onderwijs stimuleert de ontwikkeling van zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid en effectieve werkplanning. Kinderen krijgen de ruimte voor vrije werkkeuzes die hun ontwikkeling bevorderen. In onze Maatwerkgroep richten we ons specifiek op 'Leren-leren'. Hier besteden we aandacht aan de 'Growth Mindset' (groeimindset) en de 'Leerkuil', zodat leerlingen leren omgaan met uitdagingen en zich continu blijven ontwikkelen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve en Gezonde Groei

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs volgt de motorische ontwikkeling van alle leerlingen nauwgezet. Bij eventuele zorgen over de ontwikkeling wordt dit tijdig gedeeld met de betreffende leerkrachten. Samen bespreken we de beste ondersteuning of vervolgstappen. Zo waarborgen we een gezonde en evenwichtige lichamelijke ontwikkeling voor elk kind op Montessorischool Floriande.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid en Protocol

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Montessorischool Floriande hanteert een duidelijk protocol voor medisch handelen om de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen te waarborgen. Specifieke instructies en procedures worden gevolgd door het schoolpersoneel.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Individuele Leerondersteuning op Maat bij Montessorischool Floriande

Onze Visie op Passend Onderwijs en Extra Begeleiding

Bij Montessorischool Floriande staat uw kind centraal. Ons onderwijs is van nature passend, waarbij de leerkracht, de omgeving en het lesmateriaal nauw aansluiten bij de unieke onderwijs- en ontwikkelingsbehoeften van elk kind. Wij omarmen verschillen en leren kinderen om hiermee om te gaan, in plaats van verschillen te negeren. Hoewel het kind centraal staat, kennen ook individuele vrijheden grenzen. De ondersteuningsbehoefte van een leerling moet haalbaar en goed beheersbaar zijn voor zowel de leerkracht als de klasgenootjes. Wij streven ernaar om samen met u als ouder de meest geschikte leeromgeving voor uw kind te creëren en te waarborgen. Gericht werken aan de Basis: Toekomstig Aanbod. Ons Koersplan, ontwikkeld met de Montessori Vereniging Haarlemmermeer, focust op 'Gericht werken aan de Basis'. Dit vertaalt zich naar een sterke nadruk op kwalitatief hoogstaand taal- en rekenonderwijs. We integreren deze vakken zoveel mogelijk in onze kosmische lessen, zodat leren plaatsvindt in een betekenisvolle context. Leren over de wereld en met elkaar. We besteden veel aandacht aan het leren in de context van de omgeving, met een focus op de wereld om ons heen. Dit omvat ook het ontwikkelen van sociale vaardigheden, samenwerken en burgerschap. Een goede beheersing van de Nederlandse taal is hierbij essentieel, zodat elk kind optimaal kan participeren op school en zich volledig kan ontwikkelen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan Montessorischool Floriande: Focus op Kindontwikkeling

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Op Montessorischool Floriande zetten we vol in op de groei van elk kind, met een sterke nadruk op onze Montessori-identiteit. Dit schooljaar versterken we de basisvaardigheden van onze leerlingen en integreren we vaardigheden voor de 21ste eeuw in ons lesaanbod. We evalueren de resultaten van onze Montessori-audit, implementeren nieuwe systemen voor leerlingvolging en breiden ons aanbod voor digitale geletterdheid en bewegend leren verder uit. Een cruciaal onderdeel van onze ontwikkeling is het versterken van de leerlingenstem. Kinderen worden actief betrokken bij hun leerproces en bij plannen die hun ontwikkeling aangaan. We werken aan een actieve leerlingenraad en formuleren samen met ouders en leerlingen een passend ondersteuningsplan. Dit sluit perfect aan bij onze visie op burgerschap: leren zelfstandig te zijn, respect te tonen voor anderen en zorg te dragen voor de omgeving. Dit jaar leggen we het beleid hiervoor vast en zorgen we voor een heldere evaluatiestructuur, zodat burgerschapsvorming een zichtbare en betekenisvolle rol speelt in ons onderwijs.

Hoe realiseren we de gestelde doelen op onze school?

Montessorischool Floriande hanteert een heldere ontwikkelagenda om ons onderwijs continu te verbeteren en de kwaliteit te waarborgen. We hebben een gestructureerde aanpak voor monitoring en evaluatie om de voortgang van onze actiepunten nauwlettend te volgen. De voortgang van onze plannen wordt periodiek besproken in diverse schooloverleggen. Directieoverleggen bewaken de algemene lijn en nemen belangrijke beslissingen. Het managementteam, bestaande uit de directie, bouwcoördinatoren en de intern begeleider, evalueert de voortgang, reflecteert op de uitvoering en bespreekt eventuele uitdagingen of nieuwe inzichten. Binnen elke bouw zorgen de bouwcoördinatoren voor een optimale betrokkenheid van alle teamleden bij de plannen en een goede terugkoppeling van de praktijk in de klas. De intern begeleider speelt een sleutelrol in het monitoren van de leerlingontwikkeling en de kwaliteit van basisvaardigheden en ondersteuning. Om het eigenaarschap binnen het team te stimuleren, delen we regelmatig tussenresultaten tijdens teambijeenkomsten en studiedagen, en reflecteren we gezamenlijk op de onderwijsontwikkeling. Twee keer per jaar evalueren we onze voortgang: halverwege het schooljaar met een voortgangsevaluatie en aan het einde van het jaar met een eindevaluatie. Op basis hiervan bepalen we behaalde doelen, aandachtspunten en nieuwe ontwikkelingsdoelen voor het komende schooljaar. Op deze doordachte wijze verzekeren we een planmatige, betrokken en transparante ontwikkeling van ons onderwijs.

Uniek Aanbod voor het Jonge Kind: Ontwikkeling en Welzijn bij Montessorischool Floriande

Toelichting van de school

Montessorischool Floriande biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. Naast onze interne opvangfaciliteiten, onderhouden we waardevolle samenwerkingen met externe partners. Deze samenwerkingen zijn erop gericht om een breed scala aan ontwikkelingsmogelijkheden te bieden, die aansluiten bij de Montessori-pedagogiek. We werken nauw samen met organisaties die expertise hebben in de vroege kinderjaren. Hoewel we specifieke partners noemen, is onze samenwerkingsbereidheid flexibel en gericht op de behoeften van uw kind. Ontdek hoe wij de ontwikkeling van uw jonge kind optimaal ondersteunen.

Veelgestelde vragen

Biedt Montessorischool Floriande Speciaal Onderwijs voor Peuters en Kleuters?

Montessorischool Floriande richt zich op het bieden van een rijke leeromgeving voor jonge kinderen, met een integrale aanpak die verder gaat dan het traditionele lesprogramma. Wij geloven in een holistische benadering, waarbij de ontwikkeling van elk kind centraal staat. Dit omvat zowel educatieve als sociale en emotionele groei, passend binnen onze Montessori-filosofie. Ontdek de unieke voordelen van ons programma voor de vroege ontwikkeling.

Met Welke Organisaties Werkt Floriande Samen voor het Jonge Kind Programma?

Montessorischool Floriande werkt samen met toonaangevende organisaties om een compleet aanbod voor het jonge kind te garanderen. Deze partnerschappen verrijken ons educatieve landschap. Wij hebben een nauwe band met Happy Kids, een organisatie die bekend staat om hun kindgerichte aanpak en uitgebreide opvangmogelijkheden. Daarnaast werken we samen met Partou Kinderopvang in Hoofddorp, wat zorgdraagt voor een naadloze overgang en aanvullende ontwikkelingskansen. Deze samenwerkingen stellen ons in staat om een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod te bieden, afgestemd op de behoeften van elk jong kind in onze gemeenschap.

Montessorischool Floriande werkt samen met toonaangevende organisaties om een compleet aanbod voor het jonge kind te garanderen. Deze partnerschappen verrijken ons educatieve landschap. Wij hebben een nauwe band met Happy Kids, een organisatie die bekend staat om hun kindgerichte aanpak en uitgebreide opvangmogelijkheden. Daarnaast werken we samen met Partou Kinderopvang in Hoofddorp, wat zorgdraagt voor een naadloze overgang en aanvullende ontwikkelingskansen. Deze samenwerkingen stellen ons in staat om een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod te bieden, afgestemd op de behoeften van elk jong kind in onze gemeenschap.

Team | Montessorischool Floriande in Hoofddorp | [2025] Schoolregister