Klavertje vier

Het team van Klavertje vier in Hoofddorp

Current section: team
Dussenstraat 38
2134 Hoofddorp

Zie hier hoe het team van Klavertje vier is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Klavertje vier. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Klavertje vier bij jullie?

Ontdek hoe goed Klavertje vier bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Klavertje vier zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 86.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.7% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (86.5%)
Man (13.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.7%)
Man (17.3%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Klavertje vier. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.1%)
25-35 jaar (35.9%)
35-45 jaar (25.6%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (12.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (27%)
35-45 jaar (26.9%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (16.4%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Klavertje vier werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.1%)
Direct ondersteunend personeel (8.1%)
Indirect ondersteunend personeel (8.1%)
Management (2.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Klavertje vier gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Deskundige Invallers en Flexibele Groepsverdeling bij Basisschool Klavertje Vier

Bij Basisschool Klavertje Vier garanderen we een continue leerervaring, zelfs bij afwezigheid van een vaste leerkracht. Bij ziekte of verlof van een groepsleerkracht zetten we primair in op interne vervanging door een bevoegde collega. Dit zorgt voor continuïteit en bekendheid voor de leerlingen. Indien interne vervanging niet mogelijk is, activeren we ons netwerk van gekwalificeerde invallers. Ons doel is om altijd een passende oplossing te vinden, zodat de onderwijsontwikkeling van uw kind ongestoord doorgaat. We begrijpen het belang van stabiliteit in de klas. Als er onverhoopt toch geen geschikte invaller beschikbaar is, organiseren we de opvang van de leerlingen door de bestaande groepen te verdelen. Hierbij hanteren we een gestructureerde aanpak, waarbij we rekening houden met de leeftijd en ontwikkelingsfase van de kinderen. Groep 1 en 2 worden opgevangen in de onderbouw, groep 4 en 5 in de middenbouw, en de bovenbouwgroepen 6, 7 en 8 worden verdeeld over de klassen van de bovenbouw. In zeer uitzonderlijke situaties, waarbij geen enkele andere oplossing mogelijk is, kan het voorkomen dat een groep leerlingen incidenteel naar huis wordt gestuurd. Dit is echter een laatste redmiddel dat we strikt minimaliseren om de impact op het leerproces te beperken.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij werken op onze school nog met jaargroepen 3 t/m 8. Binnen deze jaargroepen wordt er onderscheid gemaakt in niveau en tempo, maar we kiezen er soms ook voor om de groepen los te laten en te werken op niveau. Voor de groepen 1 en 2 is er gekozen voor een andere opzet. Deze groepen zijn combinatieklassen. Hier is een bewuste keuze voor gemaakt, omdat deze kinderen elkaar ondersteunen, helpen en aanvullen. Dit past binnen onze visie op kleuteronderwijs.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning: Specialisten op Klavertje Vier

5

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Specialist Nieuwkomers
Kwaliteitscoördinatoren

Toelichting van de school:

Op basisschool Klavertje Vier zetten wij ons optimaal in voor de taal- en rekenontwikkeling van elke leerling. Rekenen: Onze toegewijde rekenspecialist versterkt ons leerteam en optimaliseert het rekenonderwijs. Leerkrachten kunnen bij deze expert terecht voor advies over het rekenaanbod, zowel algemeen als voor specifieke leerlingen. Wij bieden ondersteuning op diverse niveaus: basisondersteuning, extra ondersteuning en intensieve ondersteuning. Taal: Een gespecialiseerde taal- en leesspecialist, samen met een specialist meertaligheid, waarborgt de brede taalontwikkeling. De taalexperts focussen op het reguliere taalaanbod en ondersteunen leerlingen voor wie Nederlands niet de moedertaal is. Samen met het leerteam bewaken zij de kwaliteit van het taalonderwijs. Ook hier bieden we basisondersteuning, extra ondersteuning en intensieve ondersteuning. Kwaliteitscoördinatoren: Deze coördinatoren bewaken de voortgang binnen beide leerteams en garanderen de algehele onderwijskwaliteit.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig Leerklimaat

Beschikbare specialisten:

Kwaliteitscoördinatoren

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal. Ons leerteam, gericht op het programma 'De Vreedzame School', zorgt voor een positief en veilig schoolklimaat met duidelijke regels en afspraken. We monitoren de sociale en emotionele groei nauwkeurig met behulp van een veiligheidsmonitor. Daarnaast fungeren een interne contactpersoon, een veiligheidscoördinator en een pestpreventie-aanspreekpunt als belangrijke schakels. Onze kwaliteitscoördinatoren vervullen tevens de rol van aandachtsfunctionaris. Wij bieden ondersteuning op maat voor basisondersteuning, extra ondersteuning en intensieve ondersteuning, afgestemd op de individuele behoeften van elke leerling.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Kwaliteitscoördinatoren

Toelichting van de school:

Op Klavertje Vier werken we met een gestructureerde weektaak, afgestemd op de individuele behoeften en capaciteiten van elke leerling. Duidelijke werkafspraken rondom zelfstandig werken worden consequent door de hele school gehanteerd, wat zorgt voor rust en duidelijkheid. Bij opvallendheden in gedrag, werkhouding of taakaanpak, bespreekt de kwaliteitscoördinator dit met de leerkracht. Observaties in de klas, gesprekken met de leerling en analyse van mogelijke oorzaken volgen. Indien nodig denkt de specialist meer- en hoogbegaafdheid mee om uitdaging te bieden en de werkhouding te verbeteren. Interventies worden ingezet na overleg met ouders en leerling. Evaluaties vinden plaats met alle betrokkenen. Blijft verbetering uit, dan schakelen we het Zorg Advies Team in, eventueel met externe expertise van de consulent Passend Onderwijs, GGD of schoolcoach.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Motorisch remedial teacher

Toelichting van de school:

Voor de motorische ontwikkeling van onze leerlingen zetten we de expertise van een motorisch remedial teacher (MRT'er) in. Deze specialist adviseert leerkrachten bij observaties van de grove motoriek. De MRT'er kan gerichte begeleiding bieden aan kleine groepen leerlingen met specifieke motorische uitdagingen. Wij bieden ondersteuning op verschillende niveaus: basisondersteuning, extra ondersteuning en intensieve ondersteuning, om elke leerling optimaal te laten bewegen en ontwikkelen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Professionele Grens

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool Klavertje Vier verleent geen medewerking aan het structureel uitvoeren van medische handelingen conform de Wet BIG. Uitzonderingen zijn enkel mogelijk in zeer specifieke situaties, na zorgvuldige afstemming tussen het bestuur, de directie, ouders en betreffend personeel. Dergelijke uitzonderingen worden schriftelijk vastgelegd en periodiek geëvalueerd. Voor gedetailleerde informatie verwijzen wij naar ons protocol Medisch Handelen, beschikbaar opvraagbaar bij de directie.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Creatorlab

Individuele Leerlingbegeleiding op Maat bij Klavertje Vier

Ons Aanbod voor Extra Ondersteuning en Talentontwikkeling

Bij basisschool Klavertje Vier geloven we dat elk kind uniek is en zich in een eigen tempo ontwikkelt. Daarom bieden we persoonsgerichte begeleiding om leerlingen optimaal te ondersteunen, of ze nu extra uitleg nodig hebben of juist sneller door de lesstof gaan. Onze aanpak richt zich op het zoveel mogelijk bieden van deze ondersteuning binnen de eigen klas en door de eigen leerkracht, wat zorgt voor een vertrouwde leeromgeving. Wanneer bieden wij extra ondersteuning? Extra begeleiding wordt ingezet wanneer leerlingen in de onderbouw een significante achterstand of juist een voorsprong tonen. Ook bij onvoldoende of juist uitzonderlijk hoge resultaten op methodegebonden toetsen en de 'Leerling in Beeld' CITO-toetsen, bieden we gerichte hulp. Wanneer sociaal-emotionele uitdagingen of gedragsproblemen de ontwikkeling van een kind of de groep belemmeren, grijpen we in. Tevens bieden we ondersteuning aan kinderen met een fysieke of mentale beperking die hun leerproces kunnen beïnvloeden. Toekomstig aanbod: NT2 en Meergroep voor Talentontwikkeling Ons aanbod wordt continu uitgebreid om aan te sluiten bij de behoeften van al onze leerlingen. Voor onze meertalige nieuwkomers (NT2) ontwikkelen we een versterkt taalaanbod, met focus op woordenschatuitbreiding, taalbegrip en taalproductie. Onze NT2-specialist werkt samen met taalspecialisten en leerkrachten om een rijke taalomgeving te creëren die de taalontwikkeling stimuleert. Voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben, verrijken we het aanbod binnen de klas met verdiepende activiteiten, waarvoor leerkrachten gespecialiseerde training hebben gevolgd. Onze Meergroep biedt daarnaast extra ondersteuning aan meer- en hoogbegaafde leerlingen onder leiding van een gespecialiseerde coach. We breiden het programma in de Meergroep verder uit om de executieve functies en andere talenten van deze leerlingen optimaal te ontwikkelen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan: Onze Ambitie voor Excellente Educatie

Welke Educatieve Doelen Staan Centraal in Ons Schoolplan?

Ons uitgebreide schoolplan, afgestemd op het strategisch beleidsplan van Stichting Meer Primair, legt onze kernmissie, visie en de bijbehorende ambities vast. Deze kenmerken vormen de basis voor onze kwaliteitsborging. We analyseren continu onze sterke en zwakke punten met diverse instrumenten, wat resulteert in concrete actiepunten voor de komende vier jaar. Het schoolplan dient als een transparant verantwoordingsdocument voor de overheid, het bevoegd gezag en u als ouder, en als een gedetailleerd planningsinstrument voor de periode 2023-2027. Jaarlijks stellen we een gedetailleerd jaarplan op, gebaseerd op onze actiepuntenlijst. In het jaarverslag evalueren we de voortgang en realisatie van deze doelen, waarmee we een continue cyclus van plannen, uitvoeren en evalueren waarborgen. Onze onderwijskundige doelen omvatten specifieke ambities voor taal en rekenen, met meetbare resultaten gericht op referentieniveaus. Voor burgerschap streven we naar de ontwikkeling van essentiële competenties die bijdragen aan actief maatschappelijk participeren. Ook ons pedagogisch en didactisch handelen is gericht op een inclusieve, veilige en stimulerende leeromgeving waarin elke leerling kan excelleren. Een essentieel onderdeel is onze anti-pestaanpak. We hebben een gespecialiseerde coördinator aangesteld die proactief werkt aan het voorkomen en aanpakken van pestgedrag. Deze coördinator volgt jaarlijks trainingen, bezoekt klassen, organiseert voorlichtingssessies voor ouders en is beschikbaar voor ondersteunende gesprekken. De rol en bereikbaarheid zijn duidelijk vastgelegd in onze schoolgids en op de website, met een gestructureerde registratie van incidenten en regelmatige evaluaties om de effectiviteit te borgen.

Hoe Realiseren Wij de Ambitieuze Doelen uit Ons Schoolplan?

De doelen uit ons schoolplan worden concreet vertaald naar een jaarlijks actieplan. Dit plan beschrijft de specifieke doelstellingen voor het lopende schooljaar en de methoden om deze te bereiken. De leerteams, onder leiding van kartrekkers, zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van het jaarplan. Ze stellen doelen, bewaken de voortgang en presenteren hun plannen aan het team voor feedback en verbetering, wat zorgt voor brede betrokkenheid en expertise. Voor het verbeteren van ons didactisch handelen werken we met een impactteam dat leerkrachten ondersteunt en begeleidt bij het verhogen van de leskwaliteit. We stellen ambitieuze, maar haalbare doelen, waarbij we ons baseren op de referentieniveaus voor taal en rekenen. Deze doelen worden tweemaal per jaar geëvalueerd, na de M- en E-toetsen, om de voortgang te monitoren en indien nodig bij te sturen. Momenteel richten we ons op specifieke doorstroomtoetsresultaten: voor begrijpend lezen streven we naar 100% beheersing van niveau 1F en 85% van niveau 2F. Voor rekenen is dit 100% 1F en 65% 1S, en voor taalverzorging hanteren we 100% 1F en 75% 2F. Ons kwaliteitszorgsysteem is cyclisch: we stellen doelen, voeren acties uit, monitoren de voortgang met behulp van toetsgegevens en referentieniveaus, en sturen bij waar nodig. Dit proces resulteert in een jaarverslag. Voor elke groep stellen we groepsplannen op met specifieke resultaten, en voor individuele leerlingen met specifieke behoeften maken we OPP's (OntwikkelingsPersoonlijkheidsPlan), waarbij dezelfde cyclus wordt gevolgd.

Ontwikkeling van het Jonge Kind bij Basisschool Klavertje Vier

Toelichting van de school

De overstap van de peuteropvang naar de basisschool is een belangrijke mijlpaal. Bij Basisschool Klavertje Vier bieden we een soepele overgang met onze speciale peuter-kleuterklas. Een selecte groep peuters vanaf 3,5 jaar maakt alvast kennis met de kleuterklas. Dit stimuleert een zachte landing in een vertrouwde omgeving. Kinderen kennen hierdoor het lokaal, de leerkracht en de speelse manier van leren al op hun eerste officiële schooldag. Dit waarborgt een doorlopende leerlijn voor alle jonge leerlingen. Voor deelname aan deze peuter-kleuterklas is inschrijving bij Kindercentrum Mirakels een voorwaarde. Dit zorgt voor een optimale afstemming en continuïteit in de ontwikkeling van uw kind. Ontwikkeling Volgen met Mijn Kleutergroep In de groepen 1 en 2 maken we gebruik van het geavanceerde volgsysteem 'Mijn Kleutergroep'. Dit systeem stelt ons in staat om de voortgang van elk kind nauwkeurig te monitoren. We volgen de ontwikkeling op cruciale gebieden zoals taalvaardigheid, rekenkundige vaardigheden, sociaal-emotionele groei en motorische ontwikkeling. Dit gedetailleerde inzicht helpt ons om het onderwijs optimaal af te stemmen op de individuele behoeften van elk kind.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijsaanbod is er voor peuters en kleuters op Basisschool Klavertje Vier?

Basisschool Klavertje Vier biedt een rijk scala aan extra faciliteiten voor de allerkleinsten. Dit omvat een gestructureerd programma voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en een nauwe samenwerking binnen een geïntegreerd kindcentrum. Deze initiatieven zijn ontworpen om de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren, met een focus op een soepele overgang naar de basisschool. Door deze brede aanpak ondersteunen we de groei van elk kind optimaal.

Basisschool Klavertje Vier biedt een rijk scala aan extra faciliteiten voor de allerkleinsten. Dit omvat een gestructureerd programma voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en een nauwe samenwerking binnen een geïntegreerd kindcentrum. Deze initiatieven zijn ontworpen om de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren, met een focus op een soepele overgang naar de basisschool. Door deze brede aanpak ondersteunen we de groei van elk kind optimaal.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) peuteropvang
Geïntegreerd kindcentrum

Met welke partners werkt Basisschool Klavertje Vier samen voor het jonge kind programma?

Basisschool Klavertje Vier onderhoudt een waardevolle samenwerking met Kindcentrum Mirakels. Deze samenwerking is essentieel voor het succes van ons programma voor jonge kinderen. Kindcentrum Mirakels deelt onze visie op een doorlopende leerlijn en een warme overgang naar de basisschool. Door deze nauwe band kunnen we een naadloze educatieve ervaring garanderen, van de peuteropvang tot de eerste schooljaren.

Basisschool Klavertje Vier onderhoudt een waardevolle samenwerking met Kindcentrum Mirakels. Deze samenwerking is essentieel voor het succes van ons programma voor jonge kinderen. Kindcentrum Mirakels deelt onze visie op een doorlopende leerlijn en een warme overgang naar de basisschool. Door deze nauwe band kunnen we een naadloze educatieve ervaring garanderen, van de peuteropvang tot de eerste schooljaren.

Team | Klavertje vier in Hoofddorp | [2025] Schoolregister