Klavertje vier

De resultaten van Klavertje vier in Hoofddorp

Current section: resultaten
Dussenstraat 38
2134 Hoofddorp

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Klavertje vier, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Klavertje vier bij jullie?

Ontdek hoe goed Klavertje vier bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets, een cruciale graadmeter voor de ontwikkeling van uw kind. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% voor dit basisniveau. Deze 85% fungeert als de signaleringswaarde, een uniforme standaard voor alle basisscholen in Nederland, die de basis leggen voor verdere academische ontplooiing. Op Basisschool Klavertje Vier streven we ernaar dat alle leerlingen deze essentiële basisvaardigheden verwerven. Onze focus ligt op een solide voorbereiding, zodat elke leerling met vertrouwen de volgende onderwijs- of levensfase kan instromen. De resultaten van vorig jaar tonen aan dat we met 97,09% van de leerlingen ruim boven deze belangrijke norm presteren, wat de effectiviteit van ons onderwijs onderstreept en de vergelijking met het landelijk gemiddelde van 96,71% positief beïnvloedt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Excelleren in Leren

Het streefniveau markeert een ambitieuzer doel, waarbij we streven naar maximale ontplooiing van elke leerling aan het einde van groep acht. Dit niveau gaat verder dan de basale vereisten en daagt leerlingen uit om hun potentieel volledig te benutten. De onderwijsinspectie stelt voor elke school individueel een streefpercentage vast, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie en de schoolcontext. Deze individuele norm, de signaleringswaarde voor het streefniveau, is een belangrijke indicator voor de prestaties van de school. Op Basisschool Klavertje Vier behalen 64,24% van onze leerlingen dit hogere niveau, wat een uitstekend resultaat is ten opzichte van de landelijke signaleringswaarde van 51,8%. Dit resultaat, dat ook de landelijke vergelijking van 63,35% overtreft, bevestigt onze toewijding aan excellent onderwijs en de succesvolle ontwikkeling van onze leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Klavertje vier?

Op Basisschool Klavertje Vier in Hoofddorp ontvangen leerlingen in groep 8 een weloverwogen advies voor het vervolgonderwijs. Dit advies wordt opgesteld door een team van ervaren leerkrachten uit groep 6, 7 en 8, in nauwe samenwerking met de intern begeleider en de schoolleiding. Bij het bepalen van het schooladvies kijken we naar de complete onderwijsloopbaan van uw kind, met speciale aandacht voor de resultaten van observaties, methodetoetsen, Cito-toetsen en de algemene ontwikkeling, zoals werkhouding en sociaal-emotionele groei. Dit alles wordt besproken in een persoonlijk gesprek met u en uw kind, voordat de doorstroomtoets plaatsvindt. Na de doorstroomtoets in februari volgt een definitief advies, waarna de inschrijving bij het voortgezet onderwijs kan plaatsvinden. Er is een landelijk vastgestelde inschrijfweek, meestal eind maart. Mocht u het niet eens zijn met het advies, dan bieden we een klankbordgesprek met de leerkracht, intern begeleider of directie. Wij hanteren een transparante procedure om u zo goed mogelijk te informeren over de onderwijsontwikkeling van uw kind. Al vanaf groep 6 monitoren we de voortgang, zodat we in groep 8 een kansrijk en passend advies kunnen geven. Dit omvat ook een oriëntatie op de verschillende schooltypen binnen het voortgezet onderwijs. Gemiddeld genomen blijven leerlingen na doorstroom succesvol op het geadviseerde niveau. Soms kan een aanpassing nodig zijn vanwege de cognitieve of sociaal-emotionele ontwikkeling van een leerling in een nieuwe omgeving. We volgen de schoolloopbanen van onze oud-leerlingen om onze advisering continu te verbeteren.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Burgerschap op Basisschool Klavertje Vier

Op basisschool Klavertje Vier zetten we ons actief in voor de sociale ontwikkeling en het democratisch burgerschap van al onze leerlingen. We hanteren hiervoor het uitgebreide 'Vreedzaam'-programma. Dit programma transformeert de klas en school tot een levendige leefgemeenschap waar elke leerling zich gehoord en gezien voelt. Binnen deze gemeenschap krijgen kinderen een stem en leren ze gezamenlijk beslissingen te nemen en conflicten op een constructieve manier op te lossen. We stimuleren een omgeving waarin kinderen zich verantwoordelijk voelen voor elkaar en voor de bredere gemeenschap, en waarin openheid voor diversiteit centraal staat.

Authenciteit: Jezelf durven zijn

Samenwerken: Effectief omgaan met elkaar

Respect: Zorg dragen voor de leefomgeving en medemens

Hoe bevordert Klavertje Vier de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Als 'Vreedzame school' streven we ernaar leerlingen op te voeden tot actieve en verantwoordelijke burgers. De klas en school fungeren hierbij als oefenterrein voor sociale vaardigheden en burgerschapszin. Leerlingen leren deel uit te maken van en bij te dragen aan de schoolgemeenschap. We stimuleren dat leerlingen oog en oor hebben voor medeleerlingen, zich verantwoordelijk voelen voor het gemeenschappelijk belang en initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken zijn. Onze pedagogische visie, gebaseerd op Vreedzaam, omvat het constructief oplossen van conflicten door middel van mediation, het creëren van positieve sociale en morele normen, en het versterken van gemeenschapszin. Klavertje Vier beïnvloedt actief de omgeving waar kinderen zich bevinden, met als doel een leefgemeenschap te creëren die functioneert als een oefenplaats voor sociale competentie en actief burgerschap. Als onderdeel van Communityschool In de Breedte, samen met kinderopvang en basisschool de Brandaris, hebben we een leerlingenraad opgericht om leerlingen een formele stem te geven binnen onze organisaties.

Welke instrumenten gebruikt Klavertje Vier voor het meten van sociale opbrengsten?

Basisschool Klavertje Vier brengt de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart middels het instrument 'Leerling in beeld'.

  • Leerling in beeld

Met welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren werkt Klavertje Vier?

Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen maakt basisschool Klavertje Vier gebruik van de methodiek 'Vreedzame school'.

  • Vreedzame school

Onderwijsinspectie Rapport: Inzicht in de Kwaliteit van Klavertje Vier

De Onderwijsinspectie beoordeelt continu de kwaliteit van alle scholen in Nederland, waaronder onze toegewijde basisschool Klavertje Vier. Wij opereren onder een basisarrangement en streven naar uitstekend onderwijs voor al onze leerlingen. Recentelijk heeft Meer Primair, het bevoegd gezag waar Klavertje Vier onder valt, een positieve beoordeling ontvangen van de inspectie op het gebied van bestuurlijk toezicht. Dit bezoek werd afgesloten met een 'voldoende', wat onze commitment aan transparantie en effectief schoolbeleid onderstreept.

Resultaten | Klavertje vier in Hoofddorp | [2025] Schoolregister