ICBS De Vredeburg

Het team van ICBS De Vredeburg in Hoofddorp

Current section: team
Schuilenburg 88 (onderbouwlocatie)
2135 Hoofddorp

Zie hier hoe het team van ICBS De Vredeburg is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van ICBS De Vredeburg. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past ICBS De Vredeburg bij jullie?

Ontdek hoe goed ICBS De Vredeburg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij ICBS De Vredeburg zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij ICBS De Vredeburg. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.2%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (29.2%)
55-65 jaar (8.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij ICBS De Vredeburg werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.3%)
Direct ondersteunend personeel (8.3%)
Indirect ondersteunend personeel (4.2%)
Management (4.2%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor ICBS De Vredeburg gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij ICBS De Vredeburg: Ons Protocol

Bij ICBS De Vredeburg staat de continuïteit van het onderwijs voorop. In nauwe samenwerking met de medezeggenschapsraad hebben we een helder vervangingsprotocol opgesteld om ervoor te zorgen dat uw kind altijd les krijgt. Dit protocol garandeert de kwaliteit en beschikbaarheid van onze educatieve diensten. Ons vervangingsbeleid is gestructureerd om snel en efficiënt te handelen bij afwezigheid van leerkrachten. Bij een ziekmelding beoordelen we eerst zorgvuldig de verwachte duur van de afwezigheid. Vervolgens benaderen we de duocollega binnen de eigen groep voor directe inzet. Dit zorgt voor minimale verstoring in de klas. Indien de duocollega niet beschikbaar is, schakelen we onze zorgvuldig samengestelde vervangingspool in. Deze pool bestaat uit gekwalificeerde en ervaren leerkrachten die snel inzetbaar zijn. Als laatste optie benaderen we eigen parttime leerkrachten die flexibel kunnen bijspringen om de continuïteit te waarborgen. De directeur en intern begeleider zijn primair gericht op hun kerntaken en zijn in principe niet beschikbaar voor directe vervanging. Uitzonderingen daargelaten, ligt hun focus op schoolontwikkeling en individuele leerlingbegeleiding. Dit protocol zorgt ervoor dat ook in onvoorziene omstandigheden de onderwijskwaliteit gewaarborgd blijft. In het uiterste geval, wanneer geen van de bovengenoemde opties een passende oplossing biedt, kunnen we een groep tijdelijk naar huis sturen, conform de richtlijnen van de hoofdinspectie. Dit gebeurt alleen na de eerste ziektedag en als laatste redmiddel. Ouders worden hierover schriftelijk geïnformeerd. Voor leerlingen die hierdoor zonder opvang komen te zitten, organiseren we interne opvangfaciliteiten binnen de school.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Opleidingsschool

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op ICBS De Vredeburg: Onze Specialisten

6

Taalontwikkeling en Rekenvaardigheid: Extra Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor brede ondersteuning
Gespecialiseerde Rekencoach
Expert voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
Taalspecialist voor taalvaardigheid
Specialist Jonge Kind voor vroege ontwikkeling
Specialist Nieuwkomers voor integratie

Toelichting van de school:

Bij ICBS De Vredeburg zetten we ons in voor de optimale ontwikkeling van iedere leerling. Ons toegewijde team van specialisten biedt gerichte ondersteuning op diverse gebieden. Onze Kwaliteitscoördinatoren, Anne Haanstra en Ali Middel, bewaken de onderwijskwaliteit. Esther Huijts is onze gespecialiseerde rekencoach, klaar om leerlingen te helpen met rekenuitdagingen. Nelleke Houbiers en Anne Spaargaren zijn onze experts voor leerlingen die extra uitdaging of ondersteuning nodig hebben op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid. Voor taalontwikkeling staan onze taalspecialisten Daniëlle Tibbe en Mascha van der Maarl klaar. Paulien Wolles ondersteunt de jongste leerlingen als specialist jonge kind. Daniëlle Tibbe en Monique Ploeger zijn onze gedragsspecialisten, die leerlingen helpen met hun gedrag en werkhouding. Céline van Vliet is onze ICT-specialist. Marian Hornberg begeleidt onze nieuwkomers om hen succesvol te laten integreren in onze schoolgemeenschap.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: De Kanjertraining Centraal

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor sociaal welzijn

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen en hanteren hiervoor de effectieve Kanjertraining. Onze gedragsspecialist is het centrale aanspreekpunt en bepaalt de strategieën voor een positief sociaal klimaat op school. Zij beheert het Kanjer Volg& Advies systeem (Kanvas) en initieert samen met collega's de 'Gouden Weken', de belangrijke startweken van het schooljaar. Bovendien zorgt zij ervoor dat alle leerkrachten beschikken over de benodigde licenties voor de Kanjertraining en biedt ze ondersteuning wanneer leerkrachten vastlopen met een groep of individuele leerling op sociaal-emotioneel gebied. Ook onderhoudt zij, in nauwe samenwerking met de groepsleerkracht, de communicatie met ouders bij sociaal-emotionele vraagstukken van hun kind. Om ouders nog beter te informeren en te betrekken, organiseren wij regelmatig informatieavonden over de Kanjertraining.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Focus op Succes

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke specialist is aangewezen voor dit gebied, wordt gedrag, werkhouding en taakaanpak binnen ICBS De Vredeburg continu aandacht gegeven door alle leerkrachten en de gedragsspecialist. We streven naar een gestructureerde en motiverende leeromgeving voor alle leerlingen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen wordt gestimuleerd door de reguliere gymlessen en diverse sportactiviteiten die binnen het curriculum van ICBS De Vredeburg zijn opgenomen. Er is geen aparte specialist aangewezen, maar de nadruk ligt op een actieve en gezonde levensstijl voor alle kinderen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Welzijn Voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen en persoonlijke verzorging volgen wij de richtlijnen van de GGD en de schoolarts. De leerkrachten zijn getraind om eerste hulp te verlenen en signaleren eventuele zorgen, waarbij ouders direct worden geïnformeerd. Het welzijn en de veiligheid van onze leerlingen staan hierbij altijd centraal.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Speellokaal
Vlindertuin
Buitentheater

Ontdek Onze Uitgebreide Ondersteuning voor Elke Leerling bij ICBS De Vredeburg

Gedetailleerde Uitleg van Onze Educatieve Aanpak

Bij ICBS De Vredeburg verwelkomen we elk kind met open armen en vieren we de diversiteit die onze school verrijkt. Wij geloven dat elk kind recht heeft op een optimale leeromgeving, dicht bij huis en tussen vertrouwde vriendjes en vriendinnetjes. Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften die buiten ons reguliere aanbod vallen, onderzoeken we proactief de mogelijkheden voor een passende plek binnen onze schoolgemeenschap. Ons streven is om kwalitatief hoogwaardig en modern onderwijs te bieden, waarin leerkrachten verschillen tussen kinderen erkennen, stimuleren en ondersteunen met vertrouwen. Dit uit zich in onze aanpak: aansluiten bij individuele niveaus, duidelijke uitleg, een gestructureerde groepsdynamiek en continue professionele ontwikkeling van ons team. We reflecteren voortdurend op onze effectiviteit: 'Doen we de goede dingen en... doen we de dingen goed?' Onze onderwijsassistenten bieden extra ondersteuning in de klas of aan leerlingen die specifieke zorg nodig hebben. Speciaal voor hoogbegaafde leerlingen hebben we 'het Leerplein'. Onder begeleiding van onze hoogbegaafdheidsspecialist krijgen zij uitdagende activiteiten naast het reguliere lesprogramma, gericht op het ontwikkelen van hun leerstrategieën. Bovendien introduceren we wekelijks Engelse lessen in alle groepen, ter voorbereiding op een globaliserende wereld waarin de Engelse taal steeds belangrijker wordt. Toekomstig Aanbod aan Extra Ondersteuning: Leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften worden besproken met de Kwaliteitscoördinatoren. Indien nodig voeren zij pedagogisch en/of didactisch onderzoek uit. Op basis van de resultaten stellen zij, in samenwerking met de leerkracht, een OntwikkelingsPerspectief Plan (OPP) op. Dit plan beschrijft nauwkeurig de onderwijsdoelen en de te nemen maatregelen voor het kind. Door de inzet van extra leerkrachten en onderwijsassistenten breiden we continu de mogelijkheden binnen onze school uit. Klassenobservaties en overleg met interne specialisten zijn standaardonderdelen van onze zorgstructuur, altijd in nauw overleg met de ouders. Bij complexe problematiek kunnen we externe deskundigen inschakelen, zoals OnderwijsAdvies, BTSW, het zorgteam (ZAT), de schoolcoach, de GJZ, of een individueel onderzoek aanvragen. Ook hierbij staat ouderbetrokkenheid centraal.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en Ambitieuze Schoolplannen van ICBS De Vredeburg

Wat zijn de kernambities van het schoolplan van ICBS De Vredeburg?

Bij ICBS De Vredeburg koesteren we de ambitie om voortdurend kwalitatief, boeiend, eigentijds en betekenisvol onderwijs te leveren. Ons schoolplan is de blauwdruk voor continue verbetering en vernieuwing, altijd gericht op het welzijn en de ontwikkeling van onze leerlingen. Dit proces omvat de systematische vaststelling, uitvoering en evaluatie van onze doelstellingen. We focussen hierbij op vijf cruciale beleidsterreinen: onderwijsontwikkeling, organisatorische efficiëntie, personeelsbeleid, optimale huisvesting en financieel beheer. Deze vijf pijlers vormen de ruggengraat van ons kwaliteitszorginstrument. Binnen ons onderwijs werken we met heterogene groepen in de onderbouw (groepen 1-2) en homogene groepen in de bovenbouw (groepen 3-8). Om de leertijd te maximaliseren, hanteren we in de klas een didactiek op drie niveaus en passen we het EDI-principe (Expliciete Directe Instructie) toe voor effectieve instructie.

Hoe monitort ICBS De Vredeburg de onderwijskwaliteit en leerlingontwikkeling?

Onze kwaliteitsborging is veelzijdig en data-gedreven. We gebruiken 'Scholen met Succes' om het schoolklimaat, pedagogische sfeer, werkomgeving, communicatie, management, leeraanbod, faciliteiten en loopbaanontwikkeling te peilen bij ouders, leerkrachten en leerlingen. De sociale veiligheid van onze leerlingen meten we eveneens via 'Scholen met Succes' en 'KANVAS'. Voor het in kaart brengen van leerlingopbrengsten op midden- en eindniveau, in relatie tot landelijke normen, maken we gebruik van ParnasSys. Dit gebeurt in nauwe samenwerking tussen intern begeleiders, leerkrachten en de directie. Daarnaast gebruiken we de 'Doorstroomtoets' voor een gedetailleerde analyse van het niveau van onze groep 8 leerlingen en de prestaties per vakgebied. In het periodieke Kwaliteitsgesprek met het College van Bestuur evalueren we gezamenlijk de onderwijskwaliteit. De professionalisering van ons team is essentieel. Leerkrachten krijgen volop kansen voor zowel externe als interne bijscholing, individueel of in teamverband. Via de Hoofdpoortacademie bieden we toegang tot ruim 200 cursussen. Tevens zijn we een trotse Kanjerschool, wat betekent dat al onze medewerkers getraind zijn in deze methodiek. De specifieke verbetertrajecten voor het komende jaar zijn gedetailleerd uitgewerkt in ons schoolplan 2023-2027, hoofdstuk 3.2. Voor een compleet overzicht nodigen we u uit de bijlage te raadplegen.

Welke structuren en methoden hanteert de school voor het behalen van onderwijsdoelen?

We monitoren onze onderwijsresultaten nauwgezet in samenwerking met onze onderwijsspecialisten. Tweejaarlijkse opbrengstgesprekken, waarbij intern begeleiders, de directie en leerkrachten betrokken zijn, analyseren de uitkomsten uit 'Leerling in Beeld'. Hierin formuleren we concrete doelen voor de volgende periode en beschrijven we de strategieën om deze te realiseren. De specialisten stellen jaarlijks een schoolanalyse op basis van 'Leerling in Beeld'. Daarnaast implementeren we 'LeerUniek', een methode die per groep en per leerling de benodigde aanpak en leerdoelen definieert, onder scherp toezicht van onze intern begeleiders. De stuurgroep van de school, bestaande uit intern begeleiders, de directie en de schoolcoördinator, evalueert periodiek de voortgang op onze verbeterpunten. Zo volgen we bijvoorbeeld het EDI-traject, waarbij de stuurgroep zorgt voor borging en evaluatie. Kennisdeling is cruciaal: leerkrachten delen opgedane expertise uit cursussen actief met collega's tijdens bouw- of teamvergaderingen.

Naadloze Overgang voor Jonge Kinderen bij ICBS De Vredeburg

Toelichting van de school

Bij ICBS De Vredeburg zorgen we voor een warme en gestructureerde start voor onze jongste leerlingen. Via de 'Peuterestafette', een gedetailleerd overdrachtsverslag van ouders, krijgen wij waardevolle inzichten in de ontwikkeling en behoeften van uw kind. Dit stelt ons in staat om ons onderwijs perfect af te stemmen op een soepele overgang van kinderopvang naar basisschool. Voorafgaand aan de start van uw kind vindt er een persoonlijk entreegesprek plaats tussen ouders en leerkracht. Hierin bespreken we het entreeformulier en de informatie uit de Peuterestafette, wat de basis legt voor een succesvolle schoolloopbaan. Na een maand schooltijd plannen we een evaluatiegesprek in om de eerste ervaringen uit te wisselen en eventuele vragen te beantwoorden. Indien nodig en met uw toestemming, onderhouden wij nauw contact met de vorige opvanglocatie om de continuïteit in de zorg en educatie te waarborgen.

Veelgestelde vragen

Biedt ICBS De Vredeburg specifieke programma's voor jonge kinderen?

ICBS De Vredeburg zet vol in op een optimale begeleiding van jonge kinderen met een gestructureerd overgangsproces en persoonlijke aandacht, zonder dat dit een apart 'extra' programma betreft.

Met welke kinderopvangpartners werkt ICBS De Vredeburg samen?

Voor een soepele overgang van uw kind werkt ICBS De Vredeburg nauw samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties, waaronder Stichting Kinderopvang Haarlemmermeer.

Voor een soepele overgang van uw kind werkt ICBS De Vredeburg nauw samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties, waaronder Stichting Kinderopvang Haarlemmermeer.

Team | ICBS De Vredeburg in Hoofddorp | [2025] Schoolregister