
Schoolweging
De schoolweging van De Vredeburg is 28,24 , met een spreiding van 6,06 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert De Vredeburg uitstekend vergeleken met zowel de signaleringswaarde (85%) als het landelijk gemiddelde (96,4%). Deze score reflecteert de intensieve basisvaardighedenaanpak in alle jaarlagen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterk theoretisch profiel: 25% havo en 20,5% vwo (samen 45,5%), ver boven de regionale benchmarks (26,6% havo/vwo). Tegelijkertijd is er aandacht voor maatwerk, met 4,5% vmbo-b/k-advies. De combinatie van hoge ambities en passend advies sluit aan bij het beschreven ontwikkelgerichte volgsysteem.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vredeburg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 179.59 | 176.67 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van elke leerling zo goed mogelijk te volgen, worden vorderingen zorgvuldig geregistreerd. Hiervoor wordt onder andere gebruik gemaakt van het digitale zorgdossier. In de groepen 3 t/m 8 worden toetsen afgenomen die horen bij de gebruikte leermethodes. Door goed te volgen, kunnen wij werk en uitleg tijdig aanpassen aan wat nodig is voor het kind. Ook wordt op onze school gebruik gemaakt van Leerling in Beeld, het leerling- en onderwijsvolgsysteem. De scores van deze toetsen zijn landelijk genormeerd, zodat de school de leerresultaten van het onderwijs kan vergelijken. De scores worden aangeduid in niveaus, die weergeven of het behaalde resultaat op de toets hoger, lager of juist gemiddeld is ten opzichte van leeftijdgenoten. Voor groep 3 t/m 8 zijn dit onder andere toetsen op het gebied van technisch lezen, begrijpend lezen, woordenschatontwikkeling, spelling en rekenen. Via Leeruniek houden wij voor zowel de groep, als de individuele leerling hun vorderingen bij op de methode gebonden toetsen en Leerling in Beeld. Waarbij doelen regelmatig worden bijgesteld. Dit doen we voor groep 3 t/m 8. Voor de groepen 1-2 wordt er gewerkt met Mijn Kleutergroep. Naast de leerontwikkeling volgen wij de leerlingen ook nauwgezet ten aanzien van hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Op onze school hebben wij een gesprekscyclus, waarin staat welke gesprekken wanneer gevoerd worden en wie daarbij aanwezig zijn. (ouders, leerlingen, leerkrachten) Doublurebeleid Als de leerresultaten en ontwikkeling van uw kind nog niet op niveau zijn, dan kan uw kind blijven zitten (doubleren). Uw kind wordt vanaf het begin van het schooljaar geobserveerd in de klas, toets resultaten worden bekeken en meerdere gesprekken worden gevoerd met u als ouder. De beslissing tot een doublure wordt, na inbreng van ouders, leerkrachten en IB-er (Intern Begeleider), uiteindelijk door de school genomen. Hierbij wordt ook gekeken naar alle informatie vanuit de schooljaren ervoor. De school heeft beslissingsrecht en bepaalt in welke groep een leerling geplaatst wordt. De ontwikkeling van alle leerlingen op onze basisschool wordt gevolgd en vastgelegd met behulp van CITO-Leerling in beeld. Met dit volgsysteem volgen wij algemene ontwikkeling van de leerlingen over een periode van een half jaar. De resultaten van de toetsen worden vergeleken met leeftijdsgenoten en de daaraan gekoppelde normering is landelijk. De groei van iedere leerling is hierbij belangrijk. We vergelijken de kinderen met zichzelf. Kleuterverlenging Tot 1985 gold 1 oktober als grens waarop kleuters wel of niet mochten doorstromen naar de eerste klas van de lagere school (groep 3 in het basisonderwijs). Sinds de invoering van het basisonderwijs is die datum geen formeel criterium meer bij de beslissing over de overgang naar de volgende groep. In de praktijk kijken wij op de volgende manier naar deze grens:Leerlingen die geboren zijn tussen 1 oktober en 31 december (de zogenoemde herfstleerlingen) stromen of na tweeënhalf jaar naar groep 3 (verlengde kleuterbouw), of na ruim anderhalf jaar door naar groep 3 (versnelde doorstroom). Uw kind wordt vanaf het begin van het schooljaar geobserveerd in de klas en er worden meerdere gesprekken gevoerd met u als ouder. We kijken naar de algehele ontwikkeling. Wanneer een leerling is geboren vóór 1 oktober en langer in groep 2 blijft, spreken we van een doublure. De school is in deze beslissing leidend.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage leerlingen dat onder advies presteert (8,1% vs. 11,8% landelijk). Maar liefst 24,3% stroomt door op een hoger niveau dan geadviseerd, een bevestiging van de zorgvuldige advisering volgens het 'opwaarts bijstellen'-principe uit het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Met de Kanjertraining leren kinderen, leerkrachten en ouders zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Vanuit de kanjertraining vullen alle kinderen van de groepen 5 t/m 8 de lijsten voor sociale veiligheid in. Bij de afname van deze sociale veiligheidslijsten wordt er gekeken naar de volgende onderdelen: Welbevinden, veiligheidsbeleving, ondervindt agressie, angst voor agressie, klas ziet problemen en de leerkracht treedt op. Na de afname worden deze lijsten geanalyseerd door de Intern Begeleiders en Kanjercoördinator. Hier gebruiken wij ook de adviezen vanuit het KANVAS voor. ICBS de Vredeburg valt op deze onderdelen binnen de score: Net zo veilig als 'de normgroep' tot: 'valt in de veiligste 20 % van de normgroep'. Het onderdeel welbevinden en veiligheidsbeleving komt in de lessen van de Kanjertraining terug. Op ICBS De Vredeburg blijven wij de kinderen wel monitoren op dit gebied door jaarlijks deze vragenlijsten af te blijven nemen. Door zit onderdeel regelmatig te observeren en analyseren verwachten wij dat onze leerlingen, leerlingen zijn vol zelfvertrouwen, zichzelf kunnen evalueren, respectvol om kunnen gaan met elkaar. LEES MINDER
vertrouwen
sociale redzaamheid
burgerschap
Wat is de werkwijze van ICBS De Vredeburg voor sociale ontwikkeling?
ICBS De Vredeburg hecht veel waarde aan sociale ontwikkeling en werkt aan het voorkomen van pesten. De school biedt duidelijkheid en structuur en hanteert een pestprotocol. Er wordt veel aandacht besteed aan de overdracht van normen en waarden, en de school werkt met de Kanjertraining, een methode gericht op de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen. Vertrouwen, sociale redzaamheid en burgerschap zijn belangrijke kernwaarden. De Kanjertraining-afspraken worden aan het begin van elk schooljaar besproken en ondertekend, en zijn zichtbaar in alle groepen. Alle leerkrachten volgen de basistraining en houden hun licentie bij door nascholing. Ook medewerkers van de SKH worden betrokken bij de training.
Welke registratievorm(en) gebruikt ICBS De Vredeburg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
ICBS De Vredeburg gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt ICBS De Vredeburg?
ICBS De Vredeburg gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.