ICBS De Bloesem

Het team van ICBS De Bloesem in Hoofddorp

Current section: team
Femina Mullerstraat 74
2135 Hoofddorp

Zie hier hoe het team van ICBS De Bloesem is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van ICBS De Bloesem. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past ICBS De Bloesem bij jullie?

Ontdek hoe goed ICBS De Bloesem bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij ICBS De Bloesem zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 76% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (76%)
Man (24%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij ICBS De Bloesem. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8%)
25-35 jaar (24%)
35-45 jaar (32%)
45-55 jaar (32%)
55-65 jaar (4%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij ICBS De Bloesem werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (8%)
Indirect ondersteunend personeel (8%)
Management (4%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor ICBS De Bloesem gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging op ICBS De Bloesem: Zekerheid voor Uw Kind

Bij ICBS De Bloesem zorgen we voor continuïteit in het onderwijs voor uw kind. Onze proactieve aanpak garandeert dat lessen zo min mogelijk worden onderbroken, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. We volgen een zorgvuldig stappenplan om de best mogelijke vervanging te regelen. Dit begint met het benaderen van onze eigen pool van flexibele krachten binnen Meer Primair. Zo verzekeren we ons van gekwalificeerde en vertrouwde gezichten voor de klas. Indien nodig, schakelen we onze vaste invallers in, die de schoolcultuur en lesmethoden al kennen. Vervolgens kijken we naar duo-collega's of personeel dat met terugkomdagen werkt. Ook ambulante specialisten kunnen worden ingezet om specifieke expertise te bieden. In uitzonderlijke gevallen, waarbij directe vervanging op locatie niet mogelijk is, bieden we thuisonderwijs aan. Dit waarborgt dat uw kind altijd toegang heeft tot kwalitatief goed onderwijs, ongeacht de omstandigheden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Directie

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam op ICBS De Bloesem

6

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Dyslexie Expert
Interne Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Hoogbegaafdheidscoach
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Onze toegewijde taalspecialisten en rekenspecialisten ontwikkelen en implementeren innovatieve beleidsplannen, nauwkeurig afgestemd op ons schoolplan. Een van onze taalspecialisten is gespecialiseerd in dyslexie, met een focus op vroegsignalering middels de BOUW!-methode. De andere taalspecialist richt zich op complexe taalontwikkeling en ondersteuning voor NT2-leerlingen (Nederlands als tweede taal). De rekenspecialist biedt expertise bij complexe rekendiagnostiek, naast het strategisch beleid. Samen met onze remedial teacher en onderwijsassistenten bieden we gerichte ondersteuning voor deze kernvakken. Bij specifieke leerbehoeften stellen we in overleg met de intern begeleider een persoonlijk plan op.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsexpert
Interne Begeleider
Hoogbegaafdheidscoach
Kanjercoördinatoren

Toelichting van de school:

De Kanjertraining wordt actief geïntegreerd in ons lesprogramma voor alle groepen, van 1 tot en met 8, wat zorgt voor een herkenbare en positieve schoolcultuur. We besteden ook veel aandacht aan het sociaal-emotioneel welzijn van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. Tweemaal per jaar evalueren we de voortgang met de KanVAS-lijsten. Deze groepsanalyses stellen ons in staat om proactief te handelen. Bij signalering van specifieke behoeften voeren we individuele gesprekken met leerlingen, in samenwerking met leerkrachten en eventueel onze gedragsexperts of kanjercoördinatoren.

4

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsexpert
Interne Begeleider
Remedial Teacher
Hoogbegaafdheidscoach

Toelichting van de school:

Onze gedragsexperts observeren en ondersteunen leerlingen direct in de lesomgeving, wat bijdraagt aan een optimale leerervaring. Voor het bevorderen van taakgerichtheid maken we in groepen 3 en 4 gebruik van het bewezen effectieve Taakspel-programma. De specialisten voor meer- en hoogbegaafdheid zetten zich actief in om leerlingen te begeleiden bij hun leer- en taakaanpak. Elke afdeling beschikt over een inspirerende plusklas: 'Doorgang' voor de onderbouw, 'Opkamer' voor de middenbouw en 'Bovenkamer' voor de bovenbouw.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkelingsstimulering

Beschikbare specialisten:

Remedial Teacher
Specialistische Vakleerkrachten Beweging (Bewegen op Maat)

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde vakleerkrachten verzorgen wekelijks een extra uur lichamelijke opvoeding, inclusief gerichte aandacht voor motorische vaardigheden (MRT). Een toegewijde specialist promoot actief 'bewegend leren' binnen de klaslokalen. Tijdens de remedial teaching sessies is er ook structureel aandacht voor de ontwikkeling van motorische vaardigheden, om zo een algehele groei te waarborgen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van medische handelingen en persoonlijke verzorging verwijzen wij naar gespecialiseerde externe partners en diensten.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Ruime speelmogelijkheden rondom de school die uitnodigen tot bewegend leren.
Lokaal voor plusgroep
Groen schoolplein
Buitenklassen

Individuele Leerlingondersteuning op ICBS De Bloesem: Een Diepgaande Aanpak

Ons Toewijdingsbeleid aan Elk Kind

Op ICBS De Bloesem omarmen we het principe van passend onderwijs, waarbij we ons inzetten om elk kind, ongeacht specifieke onderwijsbehoeften, een stimulerende en ondersteunende leeromgeving te bieden binnen ons reguliere basisonderwijs. We geloven sterk in een aanpak die de individuele leerbehoeften centraal stelt, met een hechte samenwerking tussen de leerkracht als onderwijsprofessional, de ouders als deskundigen van hun kind, en het kind zelf met zijn unieke belevingswereld. Onze onderwijszorgstructuur is nauwkeurig beschreven in het Zorgverbredingsplan van CBS Tabitha en het Onderwijsprofiel van Passend onderwijs Haarlemmermeer. Dit omvat gedetailleerde informatie over ons leerlingvolgsysteem, de zorg op leerling-, groeps-, school- en bestuursniveau. We passen onze methodes aan met basis-, breedte- en verdiepingspakketten, en bieden aangepaste lesmaterialen voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij de basisstof of juist meer uitdaging zoeken. Dit omvat ook een speciale klas voor meer- en hoogbegaafde kinderen, waar we wekelijks coaching en uitdagende opdrachten aanbieden. Ons uitgangspunt is om leerlingen zo lang mogelijk binnen de reguliere groep te houden, aangezien onderzoek aantoont dat dit de meeste vooruitgang bevordert. Indien nodig, vullen we dit aan met gerichte oefening en instructie. Onze onderwijsondersteuners werken zoveel mogelijk in de klas om directe hulp te bieden. Voor leerlingen die een eigen leerlijn volgen, zowel voor taal, rekenen als voor beide vakken, stellen we een OntwikkelingsPerspectief (OPP) op. Ondanks onze uitgebreide zorgstructuur, kennen we ook grenzen. We faciliteren passend onderwijs binnen duidelijke voorwaarden, zodat we onze kerntaak kunnen waarmaken: elk kind begeleiden naar de eind- en kerndoelen van groep 8. Deze voorwaarden omvatten onder andere dat de leerling zich veilig voelt, zich aan de regels kan houden, zelfstandig kan werken, en dat er een goede samenwerking is met ouders en eventuele externe instanties. De leerbaarheid van het kind moet zodanig zijn dat het de leerstof grotendeels kan verwerken, met als streven dat elk kind de basisschool verlaat met beheersing van de leerstof tot en met groep 6. We onderscheiden ook situaties waarin extra ondersteuning niet passend is. Dit geldt bijvoorbeeld bij ernstige gedragsproblemen die de groepsrust verstoren, bij handicaps die specifieke verzorging vragen die het onderwijs belemmert, of wanneer de benodigde aandacht voor een leerling de aandacht voor andere leerlingen in de groep onevenredig beperkt. We streven ernaar om de zorgverbreding binnen haalbare grenzen te houden. Toekomstvisie: Bewegend Leren en Verhoogd Leerplezier 'Bewegend leren' is een steeds belangrijkere pijler binnen ons onderwijs geworden. De vernieuwde schoolpleinen bieden uitstekende mogelijkheden voor buitenlessen, en we integreren bewegend leren in diverse lessen om het leerplezier van onze leerlingen te vergroten. Voor het komende jaar staat verdere inventarisatie en implementatie van deze aanpak centraal.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Schoolplan: Kwaliteit en Toekomstgericht Onderwijs bij ICBS De Bloesem

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Bij ICBS De Bloesem zetten we vol in op het Expliciet Directe Instructie (EDI)-model, waarbij actieve betrokkenheid en betekenisvol leren centraal staan. Kinderen verwerken de lesstof op hun eigen tempo, met behulp van didactische modellen, begeleide oefening en collaboratieve werkvormen, inclusief bewegend leren. Onze vakgebieden worden ondersteund door gespecialiseerde beleidsplannen, gecoördineerd door HBO+ opgeleide specialisten. Deze plannen schetsen de route voor de achtjarige ontwikkeling van elk kind, met duidelijke jaarlijkse doelstellingen om de kerndoelen te bereiken. Twee keer per jaar evalueren we de voortgang tijdens groepsbesprekingen, vastgelegd in 'Groepsconsultatie', en stemmen we het onderwijs af op individuele behoeften. Daarnaast stellen we tweemaal per jaar concrete groepsdoelen op, zowel sociaal als cognitief, en evalueren we deze tussentijds. Eventuele groepsspecifieke interventies worden zorgvuldig besproken en gedocumenteerd. Sociale vaardigheden monitoren we met de KANVAS-lijst, tweemaal jaarlijks ingevuld. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, worden besproken met de Kanjercoördinator en gedragsspecialist, waarna gerichte plannen worden opgesteld. Alle leerkrachten zijn getraind in de Kanjertraining. Ons taalonderwijs volgt een doorlopende lijn van groep 1 tot en met 8, vastgelegd in een formeel taalbeleidsplan. Komend schooljaar onderzoeken het team en onze specialisten gezamenlijk nieuwe taalleermethoden. Voor rekenen wordt een nieuw beleidsplan ontwikkeld door onze rekenspecialist. In 2023 is een burgerschapsplan opgesteld om burgerschap actief te integreren in ons onderwijs. Dit plan krijgt komend jaar verder vorm, onder andere door het versterken van de leerlingenraad.

Hoe waarborgt ICBS De Bloesem de gestelde onderwijsdoelen?

We realiseren onze onderwijsdoelen door ze gedetailleerd uit te werken in ons jaarplan en deze jaarlijks kritisch te evalueren. Door de groeiende inzet van specialisten versterken we continu de kwaliteit van ons onderwijs. Om de tevredenheid van onze schoolgemeenschap te waarborgen, voeren we elke twee jaar een uitgebreide tevredenheidsonderzoek uit onder ouders, personeel en leerlingen, met behulp van 'Scholen met succes'. Uitkomsten worden geanalyseerd en leiden tot gerichte verbeterplannen, gecoördineerd door de directie. Jaarlijks vindt een algemene vergadering plaats waar de behaalde doelen worden geëvalueerd en nieuwe, ambitieuze doelen voor het komende schooljaar worden vastgesteld.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen bij ICBS De Bloesem

Toelichting van de school

ICBS De Bloesem in Hoofddorp biedt een stimulerende omgeving voor jonge kinderen om zich optimaal te ontwikkelen. Ons programma voor het jonge kind is ontworpen om nieuwsgierigheid te prikkelen en een sterke basis te leggen voor toekomstig leren. Wij geloven in een speelse en educatieve aanpak, waarbij elk kind de aandacht krijgt die het verdient. Ontdek hoe wij uw kind begeleiden in de eerste, belangrijke schooljaren. Ons doel is om een veilige en uitdagende leeromgeving te creëren, waarin jonge kinderen zich zelfverzekerd voelen en met plezier naar school gaan. Wij zetten ons dagelijks in om de talenten van elk kind te ontdekken en te stimuleren.

Veelgestelde vragen

Biedt ICBS De Bloesem extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, ICBS De Bloesem heeft een breed scala aan extra ondersteuningsprogramma's specifiek gericht op de behoeften van jonge kinderen. Dit omvat programma's die de motorische ontwikkeling bevorderen en speciale aandacht bieden aan kinderen die extra uitdaging of ondersteuning nodig hebben om hun volledige potentieel te bereiken. Deze initiatieven zijn ontworpen om een soepele overgang naar het basisonderwijs te garanderen en een positieve leerervaring te creëren vanaf de eerste schooldag.

Ja, ICBS De Bloesem heeft een breed scala aan extra ondersteuningsprogramma's specifiek gericht op de behoeften van jonge kinderen. Dit omvat programma's die de motorische ontwikkeling bevorderen en speciale aandacht bieden aan kinderen die extra uitdaging of ondersteuning nodig hebben om hun volledige potentieel te bereiken. Deze initiatieven zijn ontworpen om een soepele overgang naar het basisonderwijs te garanderen en een positieve leerervaring te creëren vanaf de eerste schooldag.

Ontdek ons gespecialiseerde aanbod voor jonge kinderen, inclusief programma's voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong en bewegingsactiviteiten op maat.

Met welke partnerschappen werkt ICBS De Bloesem samen voor het jonge kind programma?

ICBS De Bloesem werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties om een naadloze doorgaande leerlijn te waarborgen voor jonge kinderen. Deze samenwerkingen zorgen voor een consistente en ondersteunende omgeving, zowel op de opvang als op school. Onze partners zijn Kinderopvang Toolenburg (SKH), Kinderopvang Het Kasteeltje (Happy Kids) en Kinderopvang Tante Til (Partou). Door deze samenwerkingen kunnen wij een breed scala aan educatieve en zorgzame diensten aanbieden die aansluiten bij de ontwikkeling van uw kind.

ICBS De Bloesem werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties om een naadloze doorgaande leerlijn te waarborgen voor jonge kinderen. Deze samenwerkingen zorgen voor een consistente en ondersteunende omgeving, zowel op de opvang als op school. Onze partners zijn Kinderopvang Toolenburg (SKH), Kinderopvang Het Kasteeltje (Happy Kids) en Kinderopvang Tante Til (Partou). Door deze samenwerkingen kunnen wij een breed scala aan educatieve en zorgzame diensten aanbieden die aansluiten bij de ontwikkeling van uw kind.

Team | ICBS De Bloesem in Hoofddorp | [2025] Schoolregister