
De resultaten van ICBS De Bloesem in Hoofddorp
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van ICBS De Bloesem, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past ICBS De Bloesem bij jullie?
Ontdek hoe goed ICBS De Bloesem bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van ICBS De Bloesem
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten via de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit geldt voor alle basisscholen, inclusief ICBS De Bloesem, en dient als een belangrijke indicator voor educatieve basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: De Ambitie van ICBS De Bloesem
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische doelen te bereiken. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen dit ambitieuze niveau te laten behalen aan het einde van groep acht. De specifieke streefwaarde voor ons streefniveau wordt door de inspectie bepaald op basis van onze unieke leerlingpopulatie. Deze op maat gemaakte norm helpt ons de voortgang van onze leerlingen nauwkeurig te volgen en te optimaliseren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van ICBS De Bloesem?
Het schooladvies voor de middelbare school bij ICBS De Bloesem wordt zorgvuldig samengesteld. Dit advies is gebaseerd op een holistische evaluatie die verder gaat dan alleen toetsresultaten. We kijken naar de prestaties in de cruciale groepen 6, 7 en 8, maar ook naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, de actieve werkhouding in de klas en de motivatie voor huiswerk. Dit proces verloopt in nauwe samenwerking. De leerkrachten van de huidige groepen, de vorige leerkrachten (vanaf groep 7), de intern begeleider en de directie overleggen gezamenlijk om tot een passend advies te komen. Dit uiteindelijke advies wordt vervolgens uitgebreid besproken met zowel de ouders als de leerling zelf. Wij betrekken ouders en leerlingen al vanaf groep 6 actief bij het traject. Gedurende deze jaren informeren we hen over het verwachte uitstroomniveau naar het voortgezet onderwijs, zodat de overstap soepel verloopt. De route naar het definitieve schooladvies volgt een duidelijke planning: Groep 6: Start van de oriëntatie op het voortgezet onderwijs in juni. Groep 7: Ontvangst van een voorlopig advies in juni. Groep 8 (schooljaar 2025-2026): Na de B-toetsen wordt een voortgangsadvies opgesteld. Van 8 tot en met 29 januari 2026 presenteren we het voorlopige advies. De doorstroomtoets vindt plaats tussen 26 januari en 15 februari 2026. Het advies op basis van de doorstroomtoets volgt uiterlijk 14 maart 2026. Het definitieve schooladvies wordt uiterlijk 23 maart 2026 verstrekt. De centrale aanmeldweek is gepland van 24 tot en met 30 maart 2026. Het definitieve besluit over de toelating tot het middelbaar onderwijs volgt uiterlijk 11 mei 2026.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op ICBS De Bloesem
Op ICBS De Bloesem zetten we de Kanjertraining centraal voor een positieve sociale ontwikkeling. Deze methode helpt kinderen, leerkrachten en ouders om effectief om te gaan met sociale uitdagingen. In de groepen 5 tot en met 8 vullen leerlingen jaarlijks lijsten in die de sociale veiligheid meten. Deze inventarisatie richt zich op cruciaal welbevinden, veiligheidsbeleving, en de ervaring met agressie. Ook wordt gekeken naar angst voor agressie, de perceptie van klasgenoten op problemen en de rol van de leerkracht. De Intern Begeleider en Kanjercoördinatoren analyseren deze resultaten, ondersteund door adviezen uit het Kanvas. ICBS De Bloesem scoort hierbij uitstekend, behorend tot de veiligste 20% van de normgroep. Welbevinden en veiligheid worden continu gestimuleerd via de Kanjertraining lessen. Door deze lijsten tweemaal per jaar af te nemen, monitoren we de sociale vooruitgang. Bijzonderheden leiden tot individuele gesprekken met leerlingen. Deze continue aandacht voor sociale vaardigheden resulteert in zelfverzekerde leerlingen die zichzelf kunnen evalueren en respectvol met elkaar omgaan. Dit draagt bij aan een veilige en stimulerende leeromgeving.
Vertrouwen opbouwen
Sociale redzaamheid vergroten
Wederzijds respect cultiveren
Hoe bevordert ICBS De Bloesem de sociale ontwikkeling van leerlingen?
ICBS De Bloesem hanteert een proactieve aanpak om pestgedrag te voorkomen, met een focus op duidelijkheid en structuur. Ons Sociaal Veiligheid Protocol, gebaseerd op de Kanjertraining, biedt richtlijnen bij pesten of grensoverschrijdend gedrag. We leggen sterk de nadruk op het overbrengen van normen en waarden. De Kanjertraining vormt de basis voor de sociale en emotionele groei van onze leerlingen. Via thema's, oefeningen en activiteiten stimuleren we vertrouwen, wederzijds respect en sociale redzaamheid. Dit zijn de kernwaarden die we in onze lessen uitdragen. Elk schooljaar starten we met de 'Gouden Weken'. Hierin stellen we samen met de kinderen de Kanjerafspraken op, die we vervolgens zichtbaar ophangen in de klassen. Deze afspraken gelden niet alleen tijdens schooltijd, maar we moedigen leerlingen ook aan om deze omgangsvormen na schooltijd toe te passen. Ons team is volledig getraind in de Kanjertraining. Leerkrachten volgen basistrainingen en blijven hun licentie onderhouden door middel van nascholing, wat de kwaliteit van onze sociaal-emotionele begeleiding waarborgt.
Welke tools gebruikt ICBS De Bloesem voor het meten van sociale opbrengsten?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten en de sociale veiligheid op school, maakt ICBS De Bloesem gebruik van de volgende registratievormen:
- Kanvas analyses
- Sociale veiligheidslijsten
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op ICBS De Bloesem?
Op ICBS De Bloesem zetten we effectieve methodes in voor sociaal-emotioneel leren om de ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren. De belangrijkste methodes die we hiervoor gebruiken zijn:
- Kanjertraining
- Taakspel
Inspectierapport ICBS De Bloesem: Wat de Onderwijsinspectie Beoordeelt
Bij ICBS De Bloesem streven we naar uitmuntend onderwijs, waarbij de ontwikkeling van elke leerling centraal staat. Onze school in Hoofddorp biedt een veilige en stimulerende leeromgeving waar kinderen zich optimaal kunnen ontplooien. Dit inspectierapport geeft inzicht in de kwaliteit en de resultaten van ons onderwijs, conform de richtlijnen van de Onderwijsinspectie.