Christelijke Basisschool De Brandaris
Dussenstraat 34
2134 DL Hoofddorp

Schoolweging

Schoolweging
27.76
Spreiding
6.38

De schoolweging van De Brandaris Hoofddorp is 27,76 , met een spreiding van 6,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,78% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft De Brandaris ruimschoots de landelijke norm van 85%. Ook scoort de school hiërmee hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (96,45%), wat duidt op effectieve basisvaardighedenaanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 60,45% een hoger percentage streefniveau dan de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 50,1%. Dit ligt tevens boven het vergelijkingsgemiddelde van 61,13%. De focus op maatwerk in het onderwijsconcept draagt hieraan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke theoretische oriëntatie: 22% havo/vwo en 14% vwo (vs. 10,93% en 18,61% landelijk). Opvallend is het beperkte percentage praktijkonderwijs (0%) tegenover 1,01% regionaal. De brede adviesrange – van vmbo-b tot vwo – weerspiegelt de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 27,76) met significante spreiding (6,38).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Brandaris HoofddorpGemeente AmsterdamNederland
LIB175.66176.67175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De ontwikkeling en resultaten van de leerlingen worden op verschillende manieren gevolgd. Allereerst zijn er de dagelijkse observaties van de leerkrachten, deze worden ondersteund door de methodegebonden toetsen en de midden (april)- en eindtoetsen (juni) van CITO. De combinatie van deze verschillende bronnen geeft een totaalbeeld over de ontwikkeling van de leerling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met slechts 6,25% onderadvisering (tegen 11,81% landelijk) toont de school accurate plaatsingsvaardigheden. Het hoge percentage bovenadvies (33,33% vs 25,27% gemiddeld) onderstreept de kwaliteit van de doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het ontwikkelingsgericht volgsysteem.