CBS Tabitha
Femina Mullerstraat 74
2135 MS Hoofddorp

Schoolweging

Schoolweging
27.78
Spreiding
6.39

De schoolweging van De Bloesem Hoofddorp is 27,78 , met een spreiding van 6,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, significant boven zowel de landelijke inspectienorm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96,4%). Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

58,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50,1% maar lager dan het vergelijkingsgemiddelde (61,1%). Dit suggereert potentieel voor versterking van verdiepend leren, vooral bij taalvaardigheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge aandeel vwo-adviezen (22,2% vs. 18,6% regionaal). De combinatie vmbo-(g)t/havo-adviezen (31,5%) vormt de grootste groep. Praktijkonderwijs komt met 1,85% overeen met regionale patronen, waarbij de school bewust kiest voor inclusie van deze doelgroep.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Bloesem HoofddorpGemeente AmsterdamNederland
LIB174.54176.67175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Vanaf groep 3 worden er methodegebonden toetsen afgenomen op het gebied van rekenen, spelling, taal en lezen. Vanaf groep 5 wordt wereldoriëntatie en begrijpend lezen getoetst. Het is zo mogelijk de prestaties van de kinderen goed te volgen. De leerkracht bepaalt aan de hand van deze toetsen of een kind nog extra instructie of oefenstof nodig heeft. Vier keer per jaar wordt een groeps-/leerlingbespreking gehouden, waarbij de groepsdoelen gesteld en geëvalueerd worden en wordt besproken welke extra individuele zorg eventueel nodig is. In de groepen 1/2 wordt gewerkt met het leerlingvolgsysteem van Inzichtelijk met daarop enkele aanvullingen die wij als school belangrijk vinden. Naast eerdergenoemde toetsen worden de kinderen uit de groepen 3 tot en met 8 twee keer per jaar getoetst met landelijke digitale toetsen van het CITO (Leerling in beeld). De Cito-toetsen omvatten voor de hogere leerjaren spelling, rekenen, technisch lezen, taalverzorging en begrijpend lezen. Deze toetsen laten zien hoe het kind presteert t.o.v. andere kinderen in Nederland in dezelfde leeftijdscategorie. Tevens worden de kinderen vanaf de tweede helft groep 3 in februari/maart en in mei/juni getoetst op leesniveau. Na de afnames, twee keer per jaar, worden de opbrengsten teambreed geanalyseerd en wordt een schoolzelfevaluatie gemaakt, waarin, in samenwerking met onze taal- en rekenspecialisten, eventuele interventies worden uitgewerkt. Tenslotte worden er ook in de groepen 3 t/m 8 op het gebied van de sociaal emotionele ontwikkeling twee keer per jaar door de leerkrachten en leerlingen observatielijsten per computer ingevoerd, de Kanvas. Dit is het volgsysteem van de Kanjertraining.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

34,6% van de leerlingen presteert boven advies - bijna 10% meer dan landelijk gemiddeld. Slechts 11,5% zit onder advies, vergelijkbaar met benchmark. Deze resultaten onderstrepen de effectiviteit van het adviestraject met doorlopende monitoring vanaf groep 6.

Sociale ontwikkeling

Met de Kanjertraining leren kinderen, leerkrachten en ouders zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Vanuit de Kanjertraining vullen alle kinderen in de groepen 5 t/m 8 de lijsten voor sociale veiligheid in. Bij de afname van deze sociale veiligheidslijsten wordt er gekeken naar de volgende onderdelen: - Welbevinden - Veiligheidsbeleving; - Ondervindt agressie; - Angst voor agressie; - Klas ziet problemen; - Leerkracht treedt op. Na de afname worden deze lijsten geanalyseerd door de Intern Begeleider en de Kanjercoördinatoren. Hier gebruiken wij ook de adviezen vanuit het Kanvas voor. CBS Tabitha valt op deze onderdelen binnen de score 'In de veiligste 20% van de normgroep'. Het onderdeel welbevinden en veiligheidsbeleving komt in de lessen van de Kanjertraining terug. Op CBS Tabitha blijven wij onze kinderen monitoren op dit gebied, door twee keer per jaar deze vragenlijsten af te nemen. Wanneer we in de vragenlijsten opvallende zaken zien, gaan we individueel in gesprek met het kind (de zogenaamde kindgesprekken). Door dit onderdeel regelmatig te observeren en analyseren, zien wij dat onze leerlingen vol zelfvertrouwen zitten, zichzelf kunnen evalueren en respectvol om kunnen gaan met elkaar. LEES MINDER

Vertrouwen

Sociale redzaamheid

Wederzijds respect

Wat is de werkwijze van CBS Tabitha voor sociale ontwikkeling?

CBS Tabitha probeert pesten zoveel mogelijk te voorkomen door duidelijkheid en structuur te bieden. De school heeft een Sociaal Veiligheid Protocol, gebaseerd op de Kanjertraining, dat wordt gevolgd bij pestgedrag of grensoverschrijdend gedrag. Er wordt veel aandacht besteed aan de overdracht van normen en waarden. Kanjertraining, gericht op de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen, is de basis. Aan de hand van thema's worden gesprekken gevoerd, oefeningen en activiteiten gedaan. Vertrouwen, wederzijds respect en sociale redzaamheid zijn belangrijke kernwaarden. Aan het begin van elk schooljaar worden de Gouden Weken ingezet en worden de Kanjertraining-afspraken met de kinderen bepaald, besproken en ondertekend. Deze regels gelden onder schooltijd, maar we verwachten dat ze ook invloed hebben op de manier waarop je na schooltijd met elkaar omgaat. Elke leerkracht volgt de basistraining en houdt zijn licentie bij door nascholing.

Welke registratievorm(en) gebruikt CBS Tabitha om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CBS Tabitha gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS Tabitha?

CBS Tabitha gebruikt Kanjertrainingen en Taakspel voor sociaal-emotioneel leren.