WSKO BS 't Startblok
Veilingweg 1 A
2675 BR Honselersdijk

Schoolweging

Schoolweging
28.6
Spreiding
5.62

De schoolweging van ’t Startblok Honselersdijk is 28,60 , met een spreiding van 5,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de signaleringswaarde (85%) en het landelijk gemiddelde (96,4%). Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral voor taalvaardigheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat lager is dan het vergelijkingscijfer (60,5%). De inspectienorm (48,6%) wordt echter ruim overschreden, wat aansluit bij de relatief gunstige schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn verdeeld over verschillende theoretische niveaus: 22,6% vmbo-(g)t, 16,1% havo/vwo en 9,7% vwo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regionaal). De nadruk ligt op doorstroom naar havo en hoger, met 25,8% van de adviezen in deze categorieën (vs. 29,5% landelijk).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t Startblok HonselersdijkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school maken we gebruik van Snappet, waardoor we dagelijks inzicht hebben in de vaardigheden en groei van de kinderen op diverse vakgebieden en de bijbehorende subdomeinen. Afhankelijk van de streefniveaus van de leerlingen worden speciale lesmaterialen ingezet om ervoor te zorgen dat de leerlingen het gewenste niveau bereiken. Als leerlingen vastlopen op bepaalde domeinen, worden er extra instructies gegeven om hen te ondersteunen. We hechten er veel waarde aan dat leerlingen zelf weten waar ze zich op moeten richten. Daarom voert de leerkracht regelmatig coachinggesprekken met de leerlingen om hun focus duidelijk te maken en te versterken. Twee keer per jaar volgen we de leerlingen aan de hand van het DIA leerlingvolgsysteem. Op basis van toetsresultaten gaan de leerkrachten van de verschillende bouwen met elkaar in gesprek om een gemeenschappelijke focus te bepalen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

28,95% van de leerlingen presteert boven hun advies (landelijk: 25,27%), terwijl slechts 10,53% onder presteert (vs. 11,81% landelijk). Deze resultaten ondersteunen de zorgvuldige adviesprocedure en de ‘warme overdracht’ naar het VO zoals beschreven in het schoolbeleid.

Sociale ontwikkeling

We staan voor ontwikkelingsgericht en handelingsgericht onderwijs en begeleiding, waarbij we uitvoering geven aan de Wet Passend Onderwijs. Hierbij is de ontwikkeling van uw kind leidend. Bij ons gaat het er niet om ‘hoe knap je bent’, maar ‘hoe je knap bent’. We dagen kinderen uit om zelf op onderzoek te gaan en datgene wat zij leren te presenteren aan de kinderen uit hun groep. We vinden het belangrijk dat ieder kind zich thuis voelt op ’t Startblok. Om deze ambities kracht bij te zetten, stellen we een prettige samenwerking tussen ouders, kind en school op prijs. LEES MINDER

Boeien

Groeien

Bloeien

Wat is de werkwijze van WSKO BS 't Startblok voor sociale ontwikkeling?

Door het onderwijs en de manier van leren aan te laten sluiten bij de kinderen (meervoudige intelligentie en gepersonaliseerd leren d.m.v. groep doorbroken werken en Snappet), zorgt WSKO BS 't Startblok ervoor dat kinderen gemotiveerd zijn en blijven om te leren. Kinderen leren er vaardigheden die ze nodig hebben om een leven lang te leren, zoals: kritisch denken, problemen oplossen, onderzoeken, ontwerpen, presenteren, samenwerken, etc. Door deze vaardigheden interdisciplinair en thematisch aan te bieden, blijft leren boeiend en betekenisvol. Daarnaast leren kinderen wat ze voor zichzelf en anderen kunnen doen. Via ORKA trainingen (gebaseerd op Rots en Water trainingen) leren de kinderen keuzes voor 'Superhelden': elkaar helpen, opkomen voor jezelf, relaxed terugpraten, elkaar aanspreken, de slimme plek en negeren.

Welke registratievorm(en) gebruikt WSKO BS 't Startblok om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

WSKO BS 't Startblok gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Mijn Kleuterklas (groep 1-2) en Looqin (groep 3 t/m 8).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt WSKO BS 't Startblok?

WSKO BS 't Startblok gebruikt de Orka training als methode voor sociaal-emotioneel leren.