
Schoolweging
De schoolweging van De Schakel Hollum is 31,98 , met een spreiding van 3,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 90% geslaagden voor het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit resultaat (+4,8% boven het CBS-gemiddelde voor vergelijkbare scholen) onderstreept de effectiviteit van basisvaardighedenonderwijs, ondanks een complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
50% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen. Dit ligt net onder het vergelijkingsgemiddelde van 53,43%, maar ruim boven de signaleringswaarde van 41,2%. De school benadrukt in haar beleid maatwerk voor cognitief sterkere leerlingen, wat mogelijk verdere groei kan stimuleren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladviesbeeld is praktijkgericht: 40% vmbo-b en 20% vmbo-b/k. Toch valt 20% havo-advies op, wat hoger is dan regionale vergelijkingsscholen (16,07% havo). De brede adviesrange – van praktijkonderwijs tot havo – sluit aan bij de relatief hoge spreiding in schoolweging (3,98).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Schakel Hollum | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend veel leerlingen presteren boven advies: 60% tegen 25,27% landelijk. Slechts 20% zit op of onder het advies, wat duidt op terughoudendheid in advisering. Deze trend past bij het beleid om 'onderadvisering te voorkomen', zoals vermeld in het schoolplan 2022-2026.