
Schoolweging
De schoolweging van Protestants Christelijke Basisschool Het Mozaïek is 30,25 , met een spreiding van 4,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 97.6% van de leerlingen gehaald, ver boven de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs. De school scoort hiermee ook iets hoger dan vergelijkbare scholen (95.7%), wat een aandachtspunt vormt voor de regio.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 45.5% ligt. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe leerlingenpopulatie hogere doelen weet te realiseren. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57.3%, maar hanteren een lagere signaleringswaarde.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een brede spreiding met nadruk op theoretische routes: 20.6% vmbo-k en 26.5% havo/vwo-advies (tegenover 9.2% vmbo-k en 10.3% havo/vwo bij vergelijkbare scholen). Het aandeel praktijkonderwijs (2.9%) ligt iets boven het regionaal gemiddelde (1.0%), wat past bij de inclusieve visie van de school. Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen (35.3%), wat zorgvuldige afwegingen per leerling weerspiegelt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Protestants Christelijke Basisschool Het Mozaïek | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden rond eind februari gemeten door de IEP M-toetsen af te nemen. De volgende IEP toetsen worden afgenomen: AVI DMT (bij een AVI score die onder het leesniveau ligt, van wat de leerling eigenlijk zou moeten halen) Begrijpend lezen (vanaf eind groep 3) Spelling Rekenen De leerkracht maakt een analyse van de desbetreffende toetsen. Hierbij wordt rekening gehouden met de stimulerende- en belemmerende factoren en de onderwijsbehoeften van een leerling. De resultaten worden besproken met de kwaliteitscoördinator en eventueel de directeur. Hierop wordt door de directeur en kwaliteitscoördinator in samenwerking met het team een schoolanalyse gemaakt. Vanuit hier werken we verder aan het komende half jaar en stellen we doelen voor onze school op. Daarna worden de eindtoetsen afgenomen van IEP. Dit gebeurt rond mei/juni.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
68.8% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62.9%). Het percentage leerlingen onder advies (16.7%) is weliswaar hoger dan gemiddeld (11.8%), maar dit kan verklaard worden door de complexe leerlingenpopulatie. De school zet in op aanvullende begeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Vanuit de waarden van ons geloof en onze opvattingen hoe mensen met elkaar om dienen te gaan, verwachten wij dat iedereen respect voor elkaar heeft. Om respect op te kunnen brengen, is zelfrespect een voorwaarde. Er is kennis en begrip voor de ander nodig. Wij willen elk kind accepteren, zoals het is. Respectvol met elkaar omgaan, betekent eveneens dat elk kind zich veilig en vertrouwd moet voelen. Dit stimuleren wij door hoge eisen te stellen aan het leer- en werkklimaat van de leerlingen. Rust, structuur, regelhantering en regelontwikkeling achten wij hierbij van groot belang. Waar we elke dag mee te maken hebben is het klimaat in de klas. Wij proberen een sfeer te scheppen, waarin kinderen zich prettig en geborgen voelen en dat ze met plezier naar school gaan. We onderscheiden hierbij twee zaken. Enerzijds proberen we een zo goed mogelijke school te zijn. Wat inhoudt dat we willen proberen individuele capaciteiten van de leerlingen zo te ontwikkelen en te stimuleren dat populair gezegd: "er uit komt wat erin zit". Bewust werken aan een plezierige school betekent daarnaast dat we bijzondere aandacht besteden aan sociale vaardigheden en emotionele ontwikkeling. We vinden dat het aanleren hiervan niet iets is wat in een methode te vangen is. Het is iets wat alle dagen en ieder moment een rol speelt. LEES MINDER
We vertrouwen elkaar
Niemand speelt de baas
We helpen elkaar
Wat is de werkwijze van PCBS Het Mozaïek voor sociale ontwikkeling?
PCBS Het Mozaïek hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. De school gebruikt de Kanjertraining om een positieve sfeer in de klas te bevorderen en leerlingen handvatten te geven voor het dagelijks leven. De basisregels van de Kanjertraining zijn: We vertrouwen elkaar, We helpen elkaar, Niemand speelt de baas, Niemand lacht uit, Niemand doet zielig.
Welke registratievorm(en) gebruikt PCBS Het Mozaïek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
PCBS Het Mozaïek gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt PCBS Het Mozaïek?
PCBS Het Mozaïek gebruikt Kanjertrainingen en Rots&Water als methodes voor sociaal-emotioneel leren.