
Schoolweging
De schoolweging van Uniek Hoeven is 28,16 , met een spreiding van 5,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
61,95% van de leerlingen bereikt het streefniveau, aanzienlijk boven de schoolspecifieke norm van 48,6%. Dit reflecteert een effectieve focus op cognitieve ontwikkeling, vooral in rekenen en taalvaardigheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
96,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school scoort hiermee iets hoger dan vergelijkbare scholen (96,4%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een sterke voorkeur aan theoretische leerwegen: 32,8% havo/vwo-advies (vs. 27,3% regio) en 13,4% vwo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0%), tegenover 1,01% in de regio. Dit past bij het beleid om leerlingen maximaal te laten doorstromen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Uniek Hoeven | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.83 | 175.23 | 175.61 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het volgen van uw kind In de klas letten de leerkrachten goed op de ontwikkeling van uw kind. Tussentijds nemen ze toetsen af, observeren ze, spreken met de kinderen, maken ze rapporten van de vorderingen en bespreken dit allemaal met collega’s waaronder de intern begeleider. Via een centrale, digitale opslag van gegevens (het kindvolgsysteem dat Parnassys heet) houden we de ontwikkeling van ieder kind zorgvuldig in de gaten. Daarbij wordt ook gekeken naar de resultaten van de hele groep. Aan de hand van de gegevens stelt de leerkracht een plan op op groeps- of kindniveau. Uiteraard bespreken we de vorderingen en plannen van het kind ook met het kind zelf en met de ouders. MijnRapportfolio Rapporten De kinderen van groep 1 (na min. 4 maanden onderwijs) en groep 2 krijgen aan het einde van het schooljaar een digitaal rapport, waarop de stand van de ontwikkeling duidelijk is af te lezen. In de groepen 3 tot en met 8 krijgen de kinderen twee keer per jaar een digitaal rapport. Sinds schooljaar 2022-2023 werken wij met een digitaal rapport in het programma: MijnRapportfolio. Het rapport doet verslag over de vorderingen en ontwikkelingen van de kinderen. Daarnaast is er een overzicht van de toetsen uit het leerlingvolgsysteem toegevoegd. In het portfolio worden ook foto’s en documenten opgeslagen, om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van uw kind(eren) op school. In de periode oktober-november en de periode maart-april krijgen ouders/verzorgers de mogelijkheid om tussentijds de resultaten digitaal via MijnRapportfolio in te zien. Kijk! 0-7 jaar Kijk! is een ontwikkelingsvolgsysteem dat wij hanteren voor kinderen in groep 1-2, ook onze voorschoolse kinderopvangpartners werken met Kijk!. Kijk! neemt het kijken naar kinderen als vertrekpunt voor het opzetten van activiteiten in de groep. Centraal bij Kijk! staat het observeren van kinderen bij activiteiten en in situaties die voor hen betekenisvol zijn. Om kinderen zo goed mogelijk te kunnen begeleiden in hun ontwikkeling, is het belangrijk voor leerkrachten om een duidelijk beeld te hebben van het ontwikkelingsverloop van kinderen in hun groep. Kijk! is tevens een belangrijk hulpmiddel bij het signaleren van onderwijsachterstanden en het rapporteren aan u als ouder. LVS-toetsen Naast de methode gebonden toetsen maken alle leerlingen twee keer per jaar toetsen die deel uit maken van het Cito Volgsysteem primair onderwijs. Alle toetsen van dit volgsysteem zijn op elkaar afgestemd, onder meer op het gebied van de rapportage. Met de toetsen van het volgsysteem kunnen we de vorderingen van individuele leerlingen, groepen leerlingen en het onderwijs bij ons op school van groep 3 tot en met 8 volgen.De prestaties worden vergeleken met die van medeleerlingen en met een landelijk gemiddelde. Daarbij worden de resultaten geplaatst in een soort grafiek, waaruit blijkt hoe de ontwikkeling van het kind verloopt. De leerkrachten worden gestimuleerd met collega’s te overleggen over de voortgang van ‘hun’ kinderen. Dit overleg levert vaak goede suggesties op voor een nog betere begeleiding van de kinderen.Minimaal tweemaal per jaar vinden er leerling- en groepsbesprekingen plaats waarin leerkrachten samen met de intern begeleider hun plan van aanpak evalueren en bijstellen voor de aankomende periode. Brede ontwikkeling De brede ontwikkeling van een kind in beeld brengen vraagt om een andere manier van de ontwikkeling volgen dan we traditioneel gewend zijn. Op BS Uniek willen we in beeld brengen wie het kind is, wat het kan, welke doelen en vaardigheden worden beheerst en welke talenten het heeft. Om het kind als geheel in beeld te brengen wordt er op BS Uniek gewerkt met Mijn Rapportfolio.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
32,14% presteert boven advies (vs. 25,27% landelijk), dankzij intensieve monitoring. Slechts 14,29% zit onder advies, wat aansluit bij het onderwijsconcept ‘opbrengstgericht werken’ zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Wij streven ernaar een school te zijn waar niet gepest wordt. Pas als het kind zich veilig voelt, kan het zich ontwikkelen. Dit betekent ook dat er consequenties zijn als leerlingen zich niet houden aan de gemaakte afspraken. BS Uniek geeft haar sociale klimaat vorm aan de hand van de uitgangspunten van Schoolwide Positive Behavior Support in de praktijk afgekort als SWPBS. SWPBS draagt bij aan een schoolbrede aanpak om een veilig en positief schoolklimaat te creëren dat het leren bevordert. Het schoolklimaat wordt vooral bepaald door de omgang met elkaar; kinderen, ouders en leerkrachten. Die omgang is bepalend voor de sfeer op school. Wij vinden het van groot belang dat uw kind zich op zijn gemak en veilig voelt op school. Er moet orde en regelmaat zijn. Waarden en normen dienen gerespecteerd te worden. Daar zijn gedragsverwachtingen voor nodig. Verwachtingen voor het spelen, verwachtingen voor het gedrag in de groep en de omgang met elkaar. Op BS Uniek werken we met gedragsverwachtingen die aansluiten bij onze kernwaarden. Aan de hand van deze gedragsverwachtingen maken wij met elkaar afspraken over hoe we met elkaar, de materialen en de omgeving omgaan. LEES MINDER
Wij zijn eerlijk
Wij zijn vriendelijk beleefd
Wij zijn positief
Wat is de werkwijze van Basisschool Uniek voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Basisschool Uniek zijn tot stand gekomen door studiedagen waarin het team deze waarden heeft gekozen. De waarden zijn zichtbaar in de school door middel van logo's. Binnen Positive Behavior Support (PBS) gaan we uit van deze kernwaarden.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool Uniek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Uniek gebruikt de volgende registratievormen: Kijk! alsook de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).