Mgr. Hanssen in Hoensbroek

Het team van Mgr. Hanssen in Hoensbroek

Current section: team
Zandbergsweg 115
6432 Hoensbroek

Zie hier hoe het team van Mgr. Hanssen is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Mgr. Hanssen. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Mgr. Hanssen bij jullie?

Ontdek hoe goed Mgr. Hanssen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Mgr. Hanssen gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Onderwijsondersteuning: Onze Aanpak bij Personeelsvervanging

Bij Basisschool Mgr. Hanssen garanderen we continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde teamleden. Of het nu gaat om ziekte, calamiteiten of wettelijk verlof, wij hebben een proactieve aanpak ontwikkeld om uw kind altijd de best mogelijke begeleiding te bieden. Sinds enkele jaren zetten wij een eigen flexteam in, bestaande uit ervaren en vertrouwde medewerkers. Deze specialisten zijn volledig ingeburgerd binnen onze schoolcultuur en bekend met de specifieke onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Ze bieden een stabiele en deskundige ondersteuning, vooral bij langdurige afwezigheid, waardoor de leerontwikkeling van uw kind gewaarborgd blijft. Dit interne vervangingssysteem zorgt niet alleen voor direct inzetbare, gekwalificeerde krachten, maar bevordert ook de collegialiteit en kennisdeling binnen het team. We zijn trots op onze flexibele schil die bijdraagt aan een veilige en stimulerende leeromgeving voor elk kind op onze school.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Nederlandse Taal
35.2%
Oriëntatie op jezelf en de wereld
25.2%
Rekenen en wiskunde
19.4%
Bewegingsonderwijs
9.7%
Petos (sociaal-emotionele ontwikkeling)
5.8%
Pauze
4.8%

Deskundige Ondersteuning: Specialisten voor Elke Leerbehoefte op Basisschool Mgr. Hanssen

6

Optimale Taal- en Rekeniwikkeling: Onze Specialisten

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingondersteuning
Intern begeleider met expertise in leerplannen
Orthopedagoog voor pedagogische en didactische advisering
Rekenspecialist voor rekenvaardigheid
Taalspecialist voor taalontwikkeling en communicatie
Logopedist voor spraak- en taalproblemen

Toelichting van de school:

Op basisschool Mgr. Hanssen geloven we in een gestructureerde aanpak voor elke leerling. Onze vakinhoudelijke werkgroepen ontwikkelen beleidsplannen die de specifieke werkwijzen en didactische benaderingen voor taal en rekenen beschrijven. Deze plannen, opgesteld met oog voor detail, garanderen een consistente en effectieve onderwijsontwikkeling. Voor gedetailleerde inzichten in onze methoden, nodigen we u uit contact op te nemen met de schooldirectie.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor sociaal gedrag
Intern begeleider voor brede leerlingondersteuning
Orthopedagoog voor emotionele ontwikkeling en welzijn

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen. De gespecialiseerde werkgroep Sociaal-Emotionele Ontwikkeling (SEO) stelt ons beleid op dit gebied op. Dit beleid is gericht op het creëren van een veilige en stimulerende omgeving waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen, zowel sociaal als emotioneel.

4

Positieve Gedragsvorming en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsproblematiek
Intern begeleider voor studie-aanpak
Orthopedagoog voor gedragsanalyse
Ergotherapeut voor taakaanpak en motoriek

Toelichting van de school:

De werkgroep SEO ontwikkelt ons beleid voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met onze interne begeleiders en gedragswetenschappers. Ons doel is om leerlingen de juiste vaardigheden en ondersteuning te bieden voor een succesvolle schoolloopbaan, met aandacht voor zowel gedrag als effectieve leermethoden.

3

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut voor bewegingsstimulatie
Ergotherapeut voor fijne en grove motoriek
Vakleerkrachten bewegingsonderwijs voor sportieve ontwikkeling

Toelichting van de school:

De werkgroep 'bewegend kind' is verantwoordelijk voor het opstellen van ons beleid op het gebied van motorische en lichamelijke ontwikkeling. We stimuleren actieve deelname aan bewegingsactiviteiten om de algehele gezondheid en fysieke vaardigheden van onze leerlingen te bevorderen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke vragen rondom medisch handelen en persoonlijke verzorging werken wij samen met externe partners en volgen we de geldende richtlijnen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Deskundige Leerlingondersteuning en Begeleiding op Mgr. Hanssen

Onze Aanpak voor Succesvol Onderwijs op Maat

Basisschool Mgr. Hanssen biedt in Zuid- en Midden-Limburg hoogwaardig onderwijs en professionele begeleiding aan kinderen met ernstige spraak- en taalstoornissen (TOS) en kinderen die slechthorend of doof zijn. We richten ons op leerlingen waarvoor het regulier onderwijs onvoldoende passende zorg kan bieden, inclusief combinaties met andere hulpvragen of beperkingen. Als schakelschool is onze missie gericht op een verantwoorde terugplaatsing naar het meest geschikte vervolgonderwijs. Dit realiseren we door planmatig en doelgericht te werken met een focus op handelingsgericht en opbrengstgericht werken (HGW/OGW). HGW plaatst de onderwijs-, ondersteunings- en begeleidingsbehoeften van elke leerling centraal, vastgelegd in ons leerlingbegeleidingssysteem. We evalueren onze ambitieuze doelen cyclisch om optimale resultaten te waarborgen. De leerlingenzorg binnen Mgr. Hanssen wordt gecoördineerd en versterkt door een multidisciplinaire Commissie Leerlingenzorg (CLZ). Voor elke leerling stellen we een individueel OntwikkelingsPerspectief (OPP) op, dat nauwlettend wordt gemonitord door de CvO ten behoeve van de voortgang. Wij streven naar een succesvolle overgang naar passend (speciaal) basisonderwijs of voortgezet onderwijs. Dit omvat gerichte werkzaamheden aan specifieke onderwijsbehoeften en het realiseren van een naadloze aansluiting op het programma van het regulier onderwijs. Deze aanpak geldt zowel voor onze onderwijslocaties als voor onze Ambulante Dienst. De ambulante begeleiding is gericht op een planmatige afbouw van ondersteuning, zodat leerlingen zelfstandig hun schoolloopbaan kunnen vervolgen. Vorig schooljaar hebben we 120 leerlingen succesvol geschakeld, waarbij circa 45% van de ondersteuningstrajecten kon worden afgerond. Onze visie en concrete doelen voor de toekomst zijn uitgebreid beschreven in ons schoolplan en de bijbehorende bijlagen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van Basisschool Mgr. Hanssen

Wat zijn de strategische doelen van ons schoolplan 2023-2027?

Ons schoolplan 2023-2027 schetst de strategische koers voor de komende jaren. Jaarlijks ontwikkelen onze werkgroepen specifieke plannen met concrete doelen, die aan het einde van het schooljaar worden geëvalueerd. Deze jaarplannen vormen de basis voor ons onderwijs. Voor het schooljaar 2025-2026 focussen we ons op de verdere ontwikkeling van mondelinge taalvaardigheid en de implementatie van thematisch werken. Elke werkgroep heeft hieraan bijgedragen met specifieke, meetbare doelen die passen binnen deze thema's. Onze belangrijkste doelen voor 2025-2026 zijn: 1. Burgerschapsonderwijs integreren in 80% van de klassen op alle locaties (Hoofdgebouw, Dependance, Roermond, Valkenburg). 2. De sociaal-emotionele methode PeTOS implementeren in 80% van de klassen op alle locaties. 3. De rekenconcepten van leerlingen versterken, met name op het gebied van Meten en Meetkunde, inclusief tijd, geld en het toepassen hiervan binnen thematisch werken. 4. Het 'eigenaarschap' van leerlingen stimuleren door hen te leren eigen leerdoelen te formuleren, ondersteund door groeps- en leerlinggesprekken. 5. De implementatie van Prowise Presenter afronden om interactief lesgeven te bevorderen. 6. Digitale geletterdheid bij leerlingen verder ontwikkelen. 7. Alle teamleden voorzien van psycho-educatie over stotteren bij kinderen, met speciale aandacht voor cluster 2 onderwijs.

Hoe waarborgt Basisschool Mgr. Hanssen de onderwijskwaliteit?

Kwaliteitszorg bij Basisschool Mgr. Hanssen kenmerkt zich door een continue focus op de kwaliteit van ons onderwijs en de begeleiding van leerlingen. We stellen onszelf steeds de vraag: Waar staan we voor? Hoe bereiken we onze doelen? Wat kan beter? En hoe borgen we behaalde resultaten? Een effectief kwaliteitszorgsysteem is essentieel voor het garanderen van hoogwaardig onderwijs. Dit systeem omvat vijf cruciale stappen: kwaliteitsbepaling, kwaliteitsbeheersing, kwaliteitsbewaking, kwaliteitsverbetering en kwaliteitsborging. Deze stappen zijn gedetailleerd uitgewerkt in hoofdstuk 5 van ons schoolplan. Elk jaar stellen we een nieuw jaarplan op, waarin de evaluatie van het voorgaande jaarplan centraal staat en de speerpunten voor het komende schooljaar worden vastgelegd. Dit zorgt voor een cyclus van continue verbetering en vernieuwing binnen onze school.

Speciaal Aanbod Jonge Kind Basisschool Mgr. Hanssen Hoensbroek

Toelichting van de school

Basisschool Mgr. Hanssen in Hoensbroek biedt geen voorschoolse opvang voor kinderen jonger dan 4 jaar. Kinderen kunnen voor kinderopvang terecht in hun eigen vertrouwde omgeving in de regio. Onze school verwelkomt leerlingen vanaf het moment dat er een officiële beschikking is afgegeven door de Commissie van Onderzoek. Dit zorgt voor een gestructureerde instroom en een optimale voorbereiding op het basisonderwijs. Voor leerlingen die doof of slechthorend zijn, is er een speciale regeling. Zij kunnen met een geldige beschikking vanaf 3 jaar instromen op onze basisschool, wat een vroegtijdige en gespecialiseerde ondersteuning garandeert.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Mgr. Hanssen extra programma's voor jonge kinderen?

Momenteel heeft Basisschool Mgr. Hanssen geen specifieke extra programma's voor jonge kinderen die nog niet aan de reguliere basisschoolleeftijd voldoen.

Met welke externe partijen werkt Mgr. Hanssen samen voor het jonge kind?

Basisschool Mgr. Hanssen werkt op dit moment niet samen met externe partijen voor specifieke programma's gericht op het jonge kind.
Team | Mgr. Hanssen in Hoensbroek | [2025] Schoolregister