Basisschool Wonderwijs in Hoensbroek

Het team van Basisschool Wonderwijs in Hoensbroek

Current section: team
Auvermoerstraat 2
6433 Hoensbroek

Zie hier hoe het team van Basisschool Wonderwijs is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Wonderwijs. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Wonderwijs bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Wonderwijs bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Wonderwijs zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 78.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (78.6%)
Man (21.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Wonderwijs. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10.7%)
25-35 jaar (28.6%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (7.1%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Wonderwijs werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70.4%)
Direct ondersteunend personeel (25.9%)
Indirect ondersteunend personeel (3.7%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Wonderwijs gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij Basisschool Wonderwijs: Een Duidelijk Plan

Bij Basisschool Wonderwijs zorgen we voor een optimale leeromgeving, ook bij afwezigheid van leerkrachten. Bij ziekte of gepland verlof van een docent streven we ernaar de lessen intern op te vangen, zodat de continuïteit van het onderwijs gewaarborgd blijft. Ondanks onze inspanningen, worden ook wij geconfronteerd met het landelijke lerarentekort. Dit kan leiden tot situaties waarin we niet altijd direct vervanging kunnen garanderen. In uitzonderlijke gevallen kan het noodzakelijk zijn om een leerlingengroep tijdelijk naar huis te sturen. We hanteren een eerlijk stroomschema om deze situaties zo evenredig mogelijk te verdelen over alle groepen. Ons doel is om de impact op de leerlingen zoveel mogelijk te minimaliseren en hen de best mogelijke educatie te bieden, zelfs tijdens uitdagende periodes.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school wordt gewerkt in jaargroepen die verdeeld zijn over drie units waarin meerdere leerkrachten, onderwijsondersteuners en (vak)specialisten samen verantwoordelijk zijn voor het geven van onderwijs. Binnen ons team is er een aantal medewerkers gespecialiseerd in; gedrag, taal- en rekenen, is er een taal-lees coördinator en zijn er unitleiders. De unitleiders vormen samen met de directie en de IB-er het managementteam van onze school. De school beschikt over meerdere ruimten voor verschillende onderwijsactiviteiten.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Wonderwijs: Ons Specialisten Team

4

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor leerontwikkeling
Gespecialiseerde Rekendocent
Logopedist voor spraak- en taalontwikkeling
Leescoördinatoren met expertise

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over gekwalificeerde leesspecialisten die leerlingen met leesuitdagingen effectief begeleiden. Deze specialisten werken nauw samen met leerkrachten om een gestructureerd leesonderwijs te garanderen, gericht op het vergroten van leesplezier en -vaardigheid. We zetten ons in voor een optimale taal- en rekenontwikkeling voor elke leerling.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern Begeleider voor sociaal welzijn
Ergotherapeut voor zelfredzaamheid
Kindercoach voor emotionele ondersteuning

Toelichting van de school:

Basisschool Wonderwijs hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Onze gedragsspecialisten bieden gerichte ondersteuning en begeleiding bij gedragsuitdagingen. Een toegewijde werkgroep, inclusief gedragsspecialisten, ontwikkelt en monitort continu de doelen voor sociaal-emotioneel leren, gedrag en burgerschap. Wij streven naar een veilige en positieve leeromgeving waar elk kind zich gewaardeerd voelt.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsstrategieën
Intern Begeleider voor leerstrategieën
Ergotherapeut voor taakaanpak

Toelichting van de school:

Binnen elke unit van Basisschool Wonderwijs zijn leerkrachten werkzaam die gespecialiseerd zijn in het ondersteunen van gedrag en werkhouding. Zij bieden praktische handvatten en strategieën om leerlingen te helpen zich beter te concentreren en hun schoolwerk effectiever aan te pakken. Onze aanpak is gericht op het bevorderen van zelfstandigheid en een positieve leerhouding.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor motorische ontwikkeling
Fysiotherapeut voor bewegingsstimulatie
Ergotherapeut voor fijne motoriek
Logopedist voor articulatie en mondgedrag

Toelichting van de school:

Voor de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen werken we samen met gespecialiseerde therapeuten. Vanaf schooljaar '24-'25 implementeren we het Partnering for Change programma, waarbij een ergotherapeut de onderbouw units ondersteunt en praktische adviezen geeft voor de fijne motoriek. Deze samenwerking met deskundigen zorgt voor een breed en effectief ondersteuningsaanbod.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Basisschool Wonderwijs bieden we geen specifieke medische handelingen of persoonlijke verzorging door schoolpersoneel aan. Voor dergelijke behoeften werken we samen met externe zorgverleners en verwijzen we ouders naar passende instanties.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
(Kinder)keukens
Techniekplek, laboratorium
Podium, dans- en concertruimte
Ruimtes voor kunst en creativiteit

Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool Wonderwijs

Onze Visie op Passend Onderwijs en Zorg

Bij Basisschool Wonderwijs geloven we sterk in een persoonlijk onderwijstraject voor elke leerling. Wij stellen ons voortdurend de vraag hoe we, samen met u als ouder, de best mogelijke ontwikkelingskansen kunnen creëren. Ons toegewijde team biedt een breed scala aan ondersteuning, van algemene begeleiding in de klas tot gespecialiseerde hulp. Ons onderwijsaanbod omvat basisondersteuning, met niveaus variërend van algemene klassikale ondersteuning tot specifieke hulp met inzet van interne en externe expertise. We streven ernaar om elke leerling binnen onze schoolmuren optimaal te laten groeien, waarbij we waar nodig samenwerken met partners. We bieden gerichte hulp bij leeruitdagingen zoals dyslexie, rekenproblemen en hoogbegaafdheid. Ook sociaal-emotionele ontwikkeling en het omgaan met verschillen staan centraal. Hiervoor beschikken we over diverse lesmaterialen en gespecialiseerde, gediplomeerde professionals. Voor aanvullende ondersteuning vanuit de Jeugdwet, zoals begeleiding of behandeling, werken we nauw samen met gemeentelijke instanties zoals JENS Helpt. Dit geldt ook voor zorgondersteuning vanuit de Wet Langdurige Zorg of Zorgverzekeringswet, waarbij we in overleg met u de afspraken maken. Indien specifieke behoeften buiten ons directe aanbod vallen, organiseren we een 'knooppunt'. Hierin werken we samen met ouders, jeugdartsen, schoolmaatschappelijk werk en andere experts om de juiste ondersteuning te vinden. Ons Schoolondersteuningsprofiel beschrijft onze ambities en ontwikkeldoelen voor de toekomst.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Innovatieve Schoolplannen op Basisschool Wonderwijs

Welke Ambitieuze Doelen Bevat Ons Vierjaren Schoolplan (2023-2027)?

Basisschool Wonderwijs heeft voor de periode 2023-2027 een strategisch schoolplan opgesteld met vijf kernverbeterdoelen. Deze doelen sturen ons dagelijks handelen aan en zorgen voor een continue ontwikkeling. Onze vijf focuspunten voor de komende vier jaar zijn: 1. **Innovatief Aanbod:** We zorgen ervoor dat ons onderwijsaanbod leerlingen optimaal voorbereidt op hun toekomstige schoolloopbaan en een actieve rol in de maatschappij. 2. **Groeipad Ontwikkeling:** We monitoren de leerontwikkeling van elke leerling nauwgezet, zodat zij een ononderbroken en succesvolle groei doormaken. 3. **Pedagogisch-Didactisch Meesterschap:** Ons team zet in op effectieve pedagogische en didactische werkvormen die leren en ontwikkelen stimuleren. 4. **Visie in de Praktijk:** De missie en visie van onze school zijn zichtbaar verankerd in al ons onderwijs en dagelijks handelen. 5. **Meetbare Resultaten:** We streven ernaar om resultaten te behalen die voldoen aan de gestelde kwaliteitsnormen en de verwachtingen overtreffen.

Hoe Realiseert Basisschool Wonderwijs Haar Kwaliteitsdoelen?

Bij Basisschool Wonderwijs verstaan we onder kwaliteit de succesvolle realisatie van onze schoolse doelen, tot volle tevredenheid van onze leerlingen, het team, het bestuur, de overheid en ouders. Kwaliteit wordt bij ons bepaald door heldere interne afspraken en scherp gedefinieerde doelstellingen. Deze doelen en normen worden mede bepaald door overheidsrichtlijnen en door onze eigen schoolse ambities, in nauwe samenwerking met leerlingen, ouders en het strategisch beleid van onze Onderwijsstichting Movare. Hierdoor stellen wij onze koers met vertrouwen vast en nemen wij onze verantwoordelijkheid serieus. Voor onze leerlingen betekent dit concreet: * Voelen zij zich veilig en gewaardeerd? * Ontvangen zij uitdagend en effectief onderwijs? * Leren zij voldoende om zich optimaal te ontwikkelen? Kwaliteit draait om onze effectiviteit in het bereiken van onze ambitieuze doelen. De Wet op het primair onderwijs definieert kwaliteitszorg als een doorlopend proces dat personeelsbeleid, duurzame inzetbaarheid van het onderwijspersoneel en de implementatie van beleidsplannen omvat, met als doel de wettelijke opdrachten en de eigen ambities van de school te realiseren. Voor ons is kwaliteitszorg een continu proces van reflectie en verbetering, waarbij we ons de volgende vragen stellen: * Doen we de juiste dingen om onze doelen te bereiken? * Doen we de dingen die we doen ook écht goed? * Hoe meten we dit succes en hoe borgen we dit? * Sluiten onze resultaten aan bij de verwachtingen van betrokkenen? * Hoe benutten we deze inzichten voor verdere groei? Basisschool Wonderwijs werkt gestructureerd, cyclisch en planmatig aan de verbetering en borging van de onderwijskwaliteit. Wij maken hiervoor gebruik van diverse meet- en kwaliteitsinstrumenten die ons ondersteunen bij de planning, monitoring en evaluatie van onze doelen. Deze instrumenten zijn verspreid over het schoolplan, zodat we continu inzicht hebben in onze voortgang. Onze belangrijkste kwaliteitsinstrumenten voor planning en evaluatie omvatten: * **Schoolplan:** Een vierjarig beleidsdocument met onze missie, visie en strategische doelen, opgesteld volgens het format van Movare (Mijnschoolplan.nl) en goedgekeurd door de MR en het CvB. * **Jaarplan:** Een jaarlijkse uitwerking van de schoolplan-doelen, inclusief evaluaties en nieuwe inzichten, eveneens volgens het Movare-format. Dit plan wordt ter informatie voorgelegd aan de MR en het bestuur. * **Q-gesprek:** Halfjaarlijkse kwaliteitsgesprekken tussen de schoolleiding, interne begeleider en het bestuur, versterkt met een onderwijsadviseur, voor een gezamenlijke kwaliteitsborging binnen Movare. * **Verbeterplan:** Implementatie van verbeterdoelen via de PDCA-cyclus, met transparante communicatie naar ouders via het ouderportaal en nieuwsbrieven. * **Kwaliteitskaart:** Een intern document dat periodieke kwaliteitsmetingen, gebruikte instrumenten en verantwoordelijkheden vastlegt voor een grondige zelfevaluatie. Input van de volgende meetinstrumenten wordt geanalyseerd en verwerkt in onze beleidsdocumenten: * Ultimview (toetsresultaten en tussenopbrengsten) * Leerlinganalyses (Digikeuzebord, MijnLeerlijn, Parnassys) * Interne audits (klassenbezoeken, kijkwijzers) * Oudertevredenheidsmetingen * Movare medewerkerstevredenheidsonderzoek (tweejaarlijks) * Externe audits door Movare * Q-gesprekken met het bestuur

Optimale Start voor Jonge Kinderen bij Basisschool Wonderwijs

Toelichting van de school

Basisschool Wonderwijs biedt een naadloze overgang van peuteropvang naar basisschool met ons speciaal ontworpen programma voor jonge kinderen. We werken nauw samen met peuteropvang De Bijtjes, gevestigd in hetzelfde gebouw (BMV). Deze samenwerking zorgt voor een consistente leerlijn, door gezamenlijke thema's en activiteiten te ontwikkelen die de overgang naar de basisschool soepel laten verlopen. Binnen onze school hebben we een speciale in- en doorstroomgroep ingericht. Hier krijgen de oudste peuters en jongste kleuters gezamenlijk onderwijs aangeboden. Dit bevordert een vloeiende overgang naar de klassen doorbrekende onderbouwunit en garandeert een continue ontwikkeling voor onze allerkleinsten. Onze groepen 1 en 2 hanteren een thematische lesaanpak. Hierbij staan betekenisvolle, samenhangende activiteiten centraal, gericht op vooraf bepaalde leer- en ontwikkelingsdoelen. Voorafgaand aan elk thema stellen onze leerkrachten een gedetailleerde planning op. Deze planning beschrijft per ontwikkelingsgebied hoe we werken aan de verschillende leerlijnen en doelen, met themawoorden als kern. Het lesaanbod is zorgvuldig afgestemd op het individuele ontwikkelingsniveau en de specifieke onderwijsbehoeften van elk kind. We maken gebruik van bewezen methodes en materialen zoals Schatkist 3, Werkmappen voor gecijferd en fonemisch bewustzijn, en begrijpend luisteren. Ook Bouw!, het dyslexieprotocol, 123Zing en het DIGI-keuzebord ondersteunen onze aanpak. Om jonge kinderen optimaal te begeleiden, vroegtijdige signalering van voorsprong of achterstand mogelijk te maken en het onderwijs op maat aan te bieden, is een helder beeld van hun ontwikkeling essentieel. Daarom maken onze leerkrachten van groep 1 en 2 gebruik van de leerlijnen van het Digikeuzebord voor systematische observatie en registratie. Dit stelt ons in staat om de ontwikkeling van elk kind te volgen ten opzichte van leeftijdsgenoten en hun eigen voortgang te meten. Signalering vindt het hele jaar door plaats, waarbij we altijd uitgaan van wat het kind al kan.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Wonderwijs extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Wonderwijs biedt specifieke programma's en ondersteuning voor jonge kinderen, waaronder een gestructureerde overgang van de peuteropvang naar de basisschool.

Ja, Basisschool Wonderwijs biedt specifieke programma's en ondersteuning voor jonge kinderen, waaronder een gestructureerde overgang van de peuteropvang naar de basisschool.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke organisaties werkt Basisschool Wonderwijs samen voor het jonge kind?

Basisschool Wonderwijs onderhoudt een waardevolle samenwerking met Peuteropvang De Bijtjes en Flow Kinderopvang om een doorlopende leerlijn en optimale ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen.

Basisschool Wonderwijs onderhoudt een waardevolle samenwerking met Peuteropvang De Bijtjes en Flow Kinderopvang om een doorlopende leerlijn en optimale ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen.

Peuteropvang De Bijtjes
Team | Basisschool Wonderwijs in Hoensbroek | [2025] Schoolregister