Basisschool Wonderwijs
Auvermoerstraat 2
6433 CC Hoensbroek

Schoolweging

Schoolweging
32.4
Spreiding
6.07

De schoolweging van Wonderwijs Hoensbroek is 32,40 , met een spreiding van 6,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt met 88,6% gehaald, ruim boven de inspectienorm (85%). Toch scoort de school hier lager dan vergelijkbare scholen (93,9%). De nadruk op basisvaardigheden via methode-onafhankelijke toetsen lijkt hier zijn vruchten af te werpen, maar er is ruimte voor verbetering.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau (38,9%) ligt net boven de signaleringswaarde (38,7%) maar onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (50,2%). Dit weerspiegelt de uitdagingen binnen de complexe leerlingenpopulatie. De school zet in op maatwerk, zoals beschreven in het adaptieve toetsprogramma vanaf groep 6.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn verdeeld met een focus op VMBO-niveaus: 52,5% van de leerlingen krijgt een VMBO-advies (tegenover 42% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het hoge percentage VMBO-k/-(g)t-advies (16,3% vs. 5,6% regio). Het aandeel havo/vwo-advies (9,3%) blijft onder het regionale gemiddelde (10,9%). Praktijkonderwijs komt niet voor in de adviezen, tegenover 1% regionaal.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente HeerlenGemeente AmsterdamNederland
205.2199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In onze school worden de tussenresultaten van het onderwijsproces op drie niveaus gemeten: Leerlingniveau: Alle leerlingen worden betrokken bij hun eigen leerproces. Wij verzamelen gegevens over de ontwikkeling van de kinderen tot en met het einde van de basisschool. Wij brengen de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften goed in beeld en proberen hier op af te stemmen. Tevens voeren wij kindgesprekken. Hier bespreken wij de resultaten en formuleren wij kindspecifieke leerdoelen. Leerlingen worden regelmatig getoetst. Via (methode)toetsen en de leerling in beeld toetsen wordt gekeken of de leerlingen de leerstof beheersen. Schoolniveau: Tweemaal per jaar worden er na de toetsperiode van het Leerlingvolgsysteem analyses gemaakt en verbeterdoelen per vakgebied opgesteld. Indien nodig wordt het aanbod en/of de activiteiten aangepast. In het team worden de tussenresultaten en de lopende verbeterplannen besproken. Goedlopende zaken worden geborgd en gemonitord.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend laag percentage van 8,9% zit onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 20% boven advies presteert. Dit benadrukt de zorgvuldige advisering, mede dankzij het uitgebreide volgsysteem met ADIT-toetsen vanaf groep 6. De focus op compenserende factoren in het schoolondersteuningsprofiel draagt hieraan bij.

Sociale ontwikkeling

Het is niet vanzelfsprekend dat kinderen vanuit de thuissituatie op een juiste wijze worden voorbereid op de toekomst. Juist om die reden willen wij kinderen handvatten bieden waarmee zij in het leven rekening leren houden met zichzelf en de ander. Door het aanleren van belangrijke levensvaardigheden op school neemt de kans op welzijn in belangrijke mate toe. Sinds schooljaar 23/24 zijn we gaan werken met het programma KiVa voor sociaal emotioneel leren (SEL) en burgerschap, hierdoor hopen wij de sociaal-emotionele competenties te versterken en de burgerschapscompetenties te verbeteren. KiVa is een schoolbreed programma gericht op leerlingen, leerkrachten, schooldirectie en ouders. Het bestaat uit een combinatie van interventies. Op schoolniveau zorgt KiVa voor een respectvolle cultuur waarin positief gedrag de norm is. Op klassikaal niveau biedt KiVa ondersteuning voor klassenmanagement. Op individueel niveau wordt gewerkt aan de sociale vaardigheden en de sociaal emotioneel ontwikkeling. Wij willen in schooljaar '24/'25 het partnerschap met ouders versterken. Ouders hebben namelijk een sterke rol binnen SEL en kunnen daardoor enthousiast raken. LEES MINDER

Weten hoe we het moeten doen.

We kunnen ons anders gedragen.

We besluiten het als groep samen anders te doen.

Wat is de werkwijze van Basisschool Wonderwijs voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Basisschool Wonderwijs zijn afgeleid uit de overeenkomsten tussen de missie en visie en de hoofdonderdelen van Sociaal Emotioneel Leren (SEL). Vanuit deze kernwaarden wordt richting gegeven aan het curriculum. Belangrijke onderwerpen zijn: SEL en schoolklimaat, SEL en de kindgesprekken, SEL en het volgen van ontwikkeling, SEL en vaardigheidstrainingen. De school werkt met een genormeerde systematiek om de veiligheidsbeleving bij leerlingen te meten. De resultaten hiervan worden geanalyseerd en waar nodig worden verbeteracties ondernomen.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool Wonderwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Wonderwijs gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Digikeuzebord, Kindbegrip en SEL wekelijks in de thuisgroepen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Wonderwijs?

Basisschool Wonderwijs gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: KiVa.