Basisschool De Driesprong
Narcissenlaan 37
4542 BS Hoek

Schoolweging

Schoolweging
31.44
Spreiding
5.68

De schoolweging van De Driesprong Hoek is 31,44 , met een spreiding van 5,68 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,77% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school zowel de landelijke inspectienorm (85%) als het vergelijkingscijfer (95,23%). Dit duidt op stevige basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 62,37% – ruim boven zowel de eigen signaleringswaarde (43,5%) als het regionale gemiddelde (55,36%). Dit illustreert effectieve differentiatie in rekenonderwijs, vooral gezien de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke theoretische focus: 22,73% vwo-advies (vs. 18,61% regionaal) en 31,82% gecombineerd vmbo-(g)t/havo-advies. Tegelijkertijd blijft praktijkonderwijs beperkt tot 4,55%, wat lager is dan landelijke tendensen. De brede adviesspreiding (van vmbo-b/k tot vwo) reflecteert de diverse leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Driesprong HoekGemeente AmsterdamNederland
LIB178.9174.02175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De school gebruikt een leerlingvolgsysteem voor het volgen van de prestaties en de ontwikkeling van de leerlingen op schoolniveau. Om het ontwikkelproces te volgen, hanteren we een eigen toetskalender en hebben we ambities geformuleerd. Deze ambities liggen minimaal in de lijn van het landelijk gemiddelde passend bij het schoolgewicht. De intern begeleider heeft een coördinerende taak hierbij. De data wordt op school maar ook op bovenschoolsniveau geanalyseerd. De veiligheidsbeleving van leerlingen wordt eveneens jaarlijks gemonitord. De monitoring geeft inzicht in de feitelijke en ervaren veiligheid en het welbevinden van leerlingen. Op basis van de uitkomsten worden maatregelen ter verbetering opgenomen. De gegevens worden na analyse verzonden aan de inspectie. De analyse van de opbrengsten wordt opgenomen in een schoolrapportage.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 25% van de leerlingen onder hun oorspronkelijke advies presteert – ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit contrasteert met 56,25% op advies en 18,75% boven advies. Mogelijke verklaringen zijn de complexe schoolweging en de transitie naar intensievere begeleidingsmodellen sinds 2022.

Sociale ontwikkeling

Wij willen een school zijn waar iedereen zich thuis voelt en de voorwaarden voor ontplooiing van kinderen aanwezig zijn. Wanneer kinderen onze school verlaten, moeten ze voldoende redzaam zijn in sociaal opzicht. We leren kinderen zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen. Kinderen zijn in staat positieve relaties aan te gaan en tonen betrokkenheid ten aanzien van mensen om hen heen. Leerlingen, ouders en leerkrachten moeten zich veilig voelen binnen onze school. Door duidelijke afspraken en regels is voor iedereen helder wat er van hen verwacht wordt. Wanneer een kind zich veilig voelt, is de basis aanwezig om kennis op te nemen en zich verder te ontwikkelen als persoon. LEES MINDER

respect voor elkaar

aandacht voor elkaar

veiligheid en structuur

Wat is de werkwijze van Basisschool De Driesprong voor sociale ontwikkeling?

Aan het begin van elk schooljaar vindt er een overdrachtsgesprek plaats met de leerkracht van het volgende leerjaar, waarin onderwijsbehoeften op het gebied van leren en sociale redzaamheid worden besproken. Er wordt veel aandacht besteed aan groepsvorming door middel van de Kanjertraining. Gedurende het schooljaar worden wekelijks lessen gegeven vanuit de Kanjertraining, die gericht zijn op het bevorderen van sociale redzaamheid en sociaal-emotionele ontwikkeling. Groepsregels en afspraken worden aan het begin van het schooljaar opgesteld in samenwerking met de leerlingen. Leerkrachten en leerlingen in de bovenbouw vullen twee keer per jaar vragenlijsten in vanuit Kindbegrip. Leerkrachten voeren maandelijks gesprekken met leerlingen waarin betrokkenheid en welbevinden centraal staan. Persoonlijke leerdoelen op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling zijn ook een onderdeel van die gesprekke. Basisschool De Driesprong streeft ernaar dat elk kind zich gezien, gehoord en gekend voelt en dat niemand zich buitengesloten voelt.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Driesprong om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Driesprong gebruikt Kijk! en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Driesprong?

Basisschool De Driesprong maakt gebruik van Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.