Alberoschool CBS De Regenboog
Oostendestraat 4 A
4433 AK Hoedekenskerke

Schoolweging

Schoolweging
29.48
Spreiding
5.62

De schoolweging van De Regenboog Hoedekenskerke is 29,48 , met een spreiding van 5,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95,9%). Dit benadrukt de effectieve basiskwaliteit, ondanks de relatief kleine en krimpende leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau van 64% overtreft de inspectienorm van 47,1% ruimschoots. Dit geeft aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,48) meer leerlingen naar hogere rekenniveaus begeleidt dan verwacht. De score ligt 6,2% boven het vergelijkingsgemiddelde van 57,8%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage vwo-advies (42,9% vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen). De school lijkt een accent te leggen op theoretische doorstroom, terwijl praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio) onderbelicht blijft. De brede adviesrange van vmbo-k tot vwo sluit aan bij de matige spreiding in schoolweging (5,62).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Regenboog HoedekenskerkeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op De Regenboog volgen we de kinderen op diverse manieren. Een van die manieren is om de tussenresultaten op de toetsen van het leerlingvolgsysteem systematisch te analyseren en te gebruiken voor het opstellen van streefdoelen voor de daaropvolgende periode. Op deze manier spelen de tussenresultaten een belangrijke rol als een van de uitgangspunten voor het vormgeven van onderwijs op maat.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 37,5% van de leerlingen onder advies presteert (landelijk 11,8%), mogelijk gerelateerd aan de relatief hoge schooladviezen. Geen enkele leerling scoort boven advies (vs. 25,3% landelijk). Dit roept vragen op over de adviseringssystematiek, vooral gezien de hoge doorstroom naar vwo in voorgaande jaren.

Sociale ontwikkeling

Op onze school vinden wij het belangrijk dat kinderen zichzelf verantwoordelijk weten voor de dingen waarvoor zij verantwoordelijkheid dragen. De omgang met zichzelf, de naaste en de omgeving staan hierin centraal. Zelfkennis is hierin een belangrijke pijler. Wanneer je jezelf kent, kun je jezelf, je naaste en de omgeving optimaal ten dienst zijn. Om jezelf te leren kennen en de ander te helpen zichzelf te leren kennen is het geven en krijgen van feedback en dit kunnen verwerken van optimaal belang. Op onze school zit in het lesprogramma verweven dat kinderenverantwoordelijkheid dragen voor hun eigen leerproces en voor het klimaat in de groep. Iedereen kent daarin zijn rol. We bieden de kinderen gerichte technieken aan om feedback te geven en te krijgen. Zowel op sociaal als cognitief vlak. LEES MINDER

Verantwoordelijkheid tonen

Zelfkennis benutten

Feedback kunnen inzetten

Wat is de werkwijze van Alberoschool CBS De Regenboog voor sociale ontwikkeling?

Alberoschool CBS De Regenboog werkt met KIJK! voor de onderbouw en ZIEN voor groep 3 tot en met 8. Deze instrumenten worden systematisch ingevuld en de resultaten worden vertaald in een werkplan per groep. Op basis van de uitkomsten worden diverse acties met verschillende kinderen uitgevoerd. Deze acties worden altijd met ouders besproken. Waar mogelijk worden kinderen aan elkaar gekoppeld met als doel het stimuleren van de individuele ontwikkeling.

Welke registratievorm(en) gebruikt Alberoschool CBS De Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Alberoschool CBS De Regenboog gebruikt KIJK! en ZIEN om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Alberoschool CBS De Regenboog?

Alberoschool CBS De Regenboog gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: KiVa, Plezier op school, Trefwoord en De Poppies.