Kindcentrum Op de Elft / Henricusschool in Hippolytushoef

Het team van Kindcentrum Op de Elft / Henricusschool in Hippolytushoef

Current section: team
Elft 53
1777 Hippolytushoef

Zie hier hoe het team van Kindcentrum Op de Elft / Henricusschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum Op de Elft / Henricusschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum Op de Elft / Henricusschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum Op de Elft / Henricusschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum Op de Elft / Henricusschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 94.1% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (94.1%)
Man (5.9%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum Op de Elft / Henricusschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (27.8%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (22.2%)
45-55 jaar (5.6%)
55-65 jaar (11.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum Op de Elft / Henricusschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (64.7%)
Direct ondersteunend personeel (29.4%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum Op de Elft / Henricusschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Onze Aanpak bij Kindcentrum Op de Elft

Bij Kindcentrum Op de Elft / Henricusschool zorgen we voor een stabiele leeromgeving, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Onze eerste prioriteit is de continuïteit van het onderwijs. Daarom zetten we bij ziekte, bijscholing of verlof eerst de beschikbare duo-leerkracht of een collega in om lessen over te nemen. Indien interne oplossingen niet volstaan, benaderen we ons netwerk van bekwame invallers om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. Als er geen geschikte invalkracht beschikbaar is, onderzoeken we de mogelijkheid om de taken uit te voeren met ondersteuning van onze toegewijde onderwijsassistenten. In uitzonderlijke gevallen, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, kunnen we ouders tijdig verzoeken hun kind thuis te houden, bij voorkeur de middag voorafgaand aan de betreffende dag. Wij streven ernaar dat uw kind maximaal twee vaste leerkrachten heeft. Hoewel we dit zoveel mogelijk hanteren, kan incidenteel een derde leerkracht betrokken zijn, met name bij onvoorziene afwezigheid.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij bereiden leerlingen voor op hun functioneren in onze democratische maatschappij. Daar zijn niet alleen de basisvaardigheden taal en rekenen voor nodig, maar ook kennis, vaardigheden en houding om als zelfstandige burgers te kunnen leven. Kinderen leren hun eigen normen en waarden herkennen en kunnen daarmee een eigen identiteit vormen. Ons burgerschapsonderwijs werkt door in al ons handelen en vormen we aan de hand van onze waarden en de pedagogische leerlijn van de 7 gewoonten van The Leader in Me. Wij integreren burgerschap tevens in andere vakgebieden, bijvoorbeeld in wereldoriëntatie en taal.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Ondersteunende Specialisten voor Uw Kind op Kindcentrum Op de Elft / Henricusschool

3

Verbetering Taal en Rekenen: Specialistische Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Ondersteuning
Rekenspecialist voor Rekenvaardigheid
Taalspecialist voor Taalontwikkeling

Toelichting van de school:

Wanneer u zich zorgen maakt over de voortgang van uw kind, staat ons team klaar om te helpen. Bespreek uw vragen met de leerkracht, die samen met u en uw kind de benodigde ondersteuning zal bepalen. De leerkracht biedt aanvankelijk zelf gerichte hulp. Indien de initiële ondersteuning niet volstaat, schakelt de leerkracht de intern begeleider in. Ook wanneer de leerkracht specifieke vragen heeft over de onderwijsbehoeften van een leerling, is de intern begeleider het centrale aanspreekpunt. Extra begeleiding, bijvoorbeeld door een onderwijsassistent, wordt altijd met u als ouder gecommuniceerd. Zo blijven we samen betrokken bij de ontwikkeling van uw kind.

2

Sociaal-emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Schoolmaatschappelijk Werk via Incluzio

Toelichting van de school:

Kindcentrum Op de Elft / Henricusschool hecht veel waarde aan de sociale veiligheid van onze leerlingen. Via het leerlingvolgsysteem IEP, met het specifieke onderdeel 'Hart en Handen', monitoren we deze ontwikkeling nauwkeurig. We richten ons op diverse aspecten van sociaal-emotionele groei, zoals zelfvertrouwen, empathie, sociale vaardigheden en het herkennen en uiten van emoties. Eveneens stimuleren we creativiteit door aandacht te besteden aan werk, originaliteit, doorzettingsvermogen, samenwerking, doelgerichtheid en nieuwsgierigheid. Deze gegevens analyseren we om proactief te handelen, vaak in nauwe samenwerking met u als ouders. Voor onze jongste leerlingen (groep 1-2) gebruiken we 'MijnKleutergroep' om hun welzijn, betrokkenheid en sociaal-emotionele vooruitgang te volgen, zodat we activiteiten optimaal kunnen afstemmen. Leerlingen uit groep 6-8 vullen jaarlijks een tevredenheidsenquête in via 'Scholen op de Kaart'.

3

Gedragsaanpak en Werkhouding: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gedrag
Externe Ergotherapeut
Schoolmaatschappelijk Werker

Toelichting van de school:

Onze externe ergotherapeut biedt gespecialiseerde begeleiding aan leerlingen die hiervoor zijn aangemeld. De schoolmaatschappelijk werker is één dag per week beschikbaar voor ondersteuning. U als ouder kunt uw kind rechtstreeks bij haar aanmelden voor hulp. Hoewel we geen eigen gedragsspecialist hebben, maken we gebruik van de expertise van het Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland. Zij ondersteunen ons bij het bieden van passende begeleiding aan leerlingen met specifieke gedrags- of werkhoudingsuitdagingen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei

Beschikbare specialisten:

Externe Ergotherapeut
Gecertificeerde Vakleerkracht Bewegingsonderwijs (Sportservice)

Toelichting van de school:

Onze externe ergotherapeut ondersteunt kinderen die aangemeld zijn bij haar praktijk, direct op school voor optimale resultaten.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke specialist voor medische handelingen of persoonlijke verzorging in dienst hebben, zijn diverse teamleden getraind als bedrijfshulpverlener. Zij staan klaar om eerste hulp te verlenen en zorgen voor een veilige omgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Leerpleinen
Tribune voor vieringen en voorstellingen

Optimale Leerlingondersteuning op Kindcentrum Op de Elft / Henricusschool

Deskundige Begeleiding en Ontwikkeling voor Elk Kind

Kindcentrum Op de Elft / Henricusschool werkt nauw samen met het Samenwerkingsverband Kop van Noord Holland PO. Wij ontvangen waardevolle ondersteuning van gedragswetenschappers, begeleiders en andere experts. Deze samenwerking stelt ons in staat om optimaal in te spelen op de individuele ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen. Het gezamenlijke doel is om elk kind de best mogelijke ontwikkeling te bieden, conform de wettelijke taken van zowel onze school als het samenwerkingsverband. Daarom is voor deze algemene ondersteuning geen toestemming van ouders vereist. Uitzondering hierop vormen diagnostische onderzoeken. Wanneer een gedragswetenschapper of ambulant begeleider diagnostiek uitvoert, zoals observaties, gesprekken of specifieke onderzoeken gericht op een individuele leerling, vragen wij altijd uw expliciete toestemming. Uw betrokkenheid is hierbij essentieel. Toekomstgerichte Ondersteuning: Samen Werken aan Groei Binnen ons kindcentrum streven we naar een steeds hechtere samenwerking om elk kind optimaal te faciliteren. We zetten ons actief in om drempels te verlagen, zodat alle kinderen volledig kunnen participeren. Een voorbeeld hiervan is ons initiatief om bijna-vierjarigen, onder deskundige begeleiding van pedagogisch medewerkers, al te laten deelnemen aan kleuteractiviteiten. Deze gezamenlijke aanpak stelt ons in staat om continu de meest geschikte leeromgeving voor elk kind te identificeren en te waarborgen. Zo creëren we een omgeving waarin ieder kind zich optimaal kan ontplooien en ontwikkelen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Voor een Bloeiende Toekomst

Wat zijn de ambitieuze doelen van ons schoolplan?

Ons strategische schoolplan voor 2024-2028 legt de fundamenten voor de komende jaren. Het schooljaarplan biedt een gedetailleerde uitwerking per jaar, zodat u altijd op de hoogte bent van onze voortgang. Beide documenten zijn op school in te zien. Continu verbeteren van ons onderwijs staat centraal. Dit realiseren we door bewezen lesmethodes, inspirerende professionele ontwikkeling voor ons team, een breed en boeiend lesaanbod en een stimulerende leer- en werkomgeving. Voor het schooljaar 2024-2025 focussen we binnen ons kindcentrum op vier kerngebieden. **Verbeterd Leesonderwijs:** In alle groepen 3 implementeren we de nieuwste editie van Lijn 3. Ons voltallige team volgt gespecialiseerde trainingen in de methodiek van José Schraven, wat onze expertise in leesonderwijs versterkt. **Verhoogde Aandacht voor Welbevinden en Schoolklimaat:** We waarborgen de naleving van onze schoolafspraken, de 'kapstokregels', en introduceren een schoolbrede methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit bevordert een veilige en prettige sfeer voor alle kinderen, met speciale aandacht voor burgerschapsvorming, zoals respect voor verschillen en conflictresolutie. **Optimalisatie van Handelingsgericht Werken:** Door regelmatige reflectie op onze lespraktijken en afstemming binnen het team, verbeteren we onze aanpak. We benutten leerlingvolgsystemen effectief en doelgericht. De kleuterleerkrachten volgen hiervoor een gezamenlijke training over MijnKleutergroep. **Versterking van Didactisch en Pedagogisch Handelen:** Ons onderwijs blijft zich ontwikkelen door continue collegiale consultatie, lesbezoeken en gerichte bijscholing.

Hoe waarborgt de school de realisatie van de gestelde doelen?

Onze schoolontwikkeling monitoren en borgen we via gestructureerde overlegstructuren, waarbij we het Plan-Do-Check-Act principe hanteren. Waar nodig ontwikkelen we specifieke plannen van aanpak, kwaliteitskaarten of beleidsplannen. Voor de kleuterklassen maken we gebruik van het gespecialiseerde kindvolgsysteem MijnKleutergroep. De ontwikkeling van leerlingen in groep 3 tot en met 8 volgen we nauwgezet via methodegebonden toetsen en het leerlingvolgsysteem IEP. De kwaliteit van ons burgerschapsonderwijs meten we met een zelfscan en leerlingenonderzoek. Aan het einde van elk schooljaar analyseren we de resultaten met het instrument Burgerschap Meten, om te bepalen of ons aanbod bijstelling behoeft.

Optimale Ontwikkeling voor Jonge Kinderen op Kindcentrum Op de Elft

Toelichting van de school

Onze school, Kindcentrum Op de Elft / Henricusschool, investeert in een sterke start voor jonge kinderen. Een team van toegewijde leerkrachten, waaronder specialisten voor het jonge kind, ontwikkelt continu een passend leer- en speelaanbod voor onze kleuters en de jongste leerlingen. Wij geloven in een naadloze overgang tussen opvang, peuterschool en basisschool. Daarom werken we nauw samen met de opvang binnen ons kindcentrum. Door gezamenlijke thema's en een warme overdracht van nieuwe leerlingen, zorgen we ervoor dat de ontwikkeling van elk kind optimaal wordt ondersteund. Dit minimaliseert de drempel en creëert een vertrouwde omgeving voor alle jonge talenten.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod biedt onze basisschool voor de jongste leerlingen?

Kindcentrum Op de Elft / Henricusschool biedt een rijk en afgestemd programma voor jonge kinderen. Dit omvat specifieke aandacht voor de onderbouw en een soepele overgang vanuit de kinderopvang. Onze leerkrachten met specialisatie jonge kind werken samen om een stimulerende omgeving te garanderen. Door gezamenlijke thema's met de opvang en een warme overdracht, faciliteren we de optimale ontwikkeling van elk kind.

Kindcentrum Op de Elft / Henricusschool biedt een rijk en afgestemd programma voor jonge kinderen. Dit omvat specifieke aandacht voor de onderbouw en een soepele overgang vanuit de kinderopvang. Onze leerkrachten met specialisatie jonge kind werken samen om een stimulerende omgeving te garanderen. Door gezamenlijke thema's met de opvang en een warme overdracht, faciliteren we de optimale ontwikkeling van elk kind.

Kinderopvang mogelijkheden
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
Kindcentrum voor brede ontwikkeling

Met welke partners werkt Kindcentrum Op de Elft samen voor jonge kinderen?

Voor een optimale start van jonge kinderen werkt Kindcentrum Op de Elft / Henricusschool samen met belangrijke partners. Binnen ons kindcentrum werken we nauw samen met Kinderopvang Hollands Kroon. Daarnaast onderhouden we een waardevolle samenwerking met Peuterschool de Sammeltjes, die gevestigd is buiten ons schoolgebouw.

Voor een optimale start van jonge kinderen werkt Kindcentrum Op de Elft / Henricusschool samen met belangrijke partners. Binnen ons kindcentrum werken we nauw samen met Kinderopvang Hollands Kroon. Daarnaast onderhouden we een waardevolle samenwerking met Peuterschool de Sammeltjes, die gevestigd is buiten ons schoolgebouw.

Team | Kindcentrum Op de Elft / Henricusschool in Hippolytushoef | [2025] Schoolregister