Villa Vrolik
Harry Banninkstraat 3
1223 MP Hilversum

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

97.41% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden voor het voortgezet onderwijs beheersen, mede dankzij doelgerichte ondersteuning in het leerlingvolgsysteem.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

68.15% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat aangeeft dat een meerderheid van de leerlingen de ambitieuze doelen voor rekenen en taal weet te realiseren. Dit percentage ligt ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde voor deze specifieke leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 34.62% vwo-advies (vs. 18.61% landelijk) en 26.92% havo-advies. Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijs (0%) vergeleken met vergelijkbare scholen (1.01%), wat aansluit bij het cognitieve profiel van de school. De combinatie van vmbo-(g)t en havo/vwo-adviezen vormt 53.85% van het totaal.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsVilla VrolijkGemeente AmsterdamNederland
LIB177.79175.23177.34

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Het IKC neemt regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Dit gaat over aangeboden leerstof over een langere periode. De tussenresultaten worden in beeld gebracht met behulp van de uitslagen van de toetsen van Leerling in Beeld (DMT, rekenen, spelling, werkwoordspelling, begrijpend lezen) voor groep 3 t/m 7. In groep 8 nemen we de Eindtoets van Leerling in Beeld af. De M (midden) toetsen worden afgenomen in januari en de E (eind) toetsen worden afgenomen in juni. De uitkomsten van deze toetsen worden besproken tijdens analysemomenten met het team, tussen directie en IB (met terugkoppeling naar de leerkrachten) en individueel met de groepsleerkracht(en) tijdens de groepsplanbesprekingen. Om een zuiverder beeld te krijgen van de groei van de individuele leerling wordt de vaardigheidsgroei bekeken en geanalyseerd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 30.77% van de leerlingen boven advies (landelijk: 25.27%) en slechts 11.54% onder advies (landelijk: 11.81%) bewijst de school haar zorgvuldige advisering. De transparante communicatie over 'werkhouding en motivatie' in het adviesproces draagt hieraan bij, net als de structurele terugkoppeling vanuit VO-scholen.

Sociale ontwikkeling

Binnen het IKC dragen wij samen zorg voor verbinding en een prettige sociale cultuur. We zien elkaar, houden rekening met elkaar en leren hoe om te gaan bij conflicten of lastige sociale situaties. We zijn samen met elkaar verantwoordelijk voor een prettige cultuur en ieder draagt daarin zijn steentje bij. De school, de opvang zien we als oefenplaats waarin de kinderen de gelegenheid krijgen om te leren hoe je sociaal vaardig met elkaar omgaat. We werken vanuit vertrouwen en we benaderen elkaar in het IKC positief. Daarmee creëren we een klimaat waarin ieder in het IKC zich welkom voelt en gewenst. Omdat we werken vanuit de Daltonprincipes krijgen kinderen al van jonge leeftijd de kans en het vertrouwen om zich zelfstandig en verantwoordelijk te gedragen. De kinderen stellen hun eigen doelen en de leerkracht reflecteert veel met de kinderen; wat heb je gedaan, waarom heb je deze keus gemaakt en hoe is het verlopen? Zou je het de volgende keer weer zo doen of kan het anders? Daarnaast worden er meerdere kindgesprekken tussen leerkrachten en ouders gevoerd. Deze visie sluit goed aan bij de methode die we inzetten; de Gelukskoffer. Kinderen werken hierbij aan hun persoonlijke ontwikkeling en ontdekken hun eigen invloed op geluk. 7 thema’s keren in iedere groep terug: wat is geluk positief denken dankbaarheid talenten zelfvertrouwen toekomstdromen geluk doorgeven. Naast de methode De Gelukskoffer krijgen de kinderen ook Rots en Water-training bij de start van groep 3. Daar worden vanuit de kleutergroepen, nieuwe groepen gevormd. De training helpt bij de groepsvorming. Het hoofddoel van Rots en Water training: Het bevorderen van een positieve ontwikkeling van sociale en emotionele competenties en het voorkomen en/of verminderen van problemen op het intrapersoonlijke domein (hoe zien leerlingen zichzelf) en het interpersoonlijke domein (hoe gaan leerlingen met elkaar om). LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Respect

Wat is de werkwijze van Villa Vrolik voor sociale ontwikkeling?

Villa Vrolik werkt met de Gelukskoffer, een sociaal-emotioneel lessenpakket voor het basisonderwijs, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten uit de positieve psychologie, inclusief Burgerschap. De lessen zijn thematisch opgebouwd voor groep 1 t/m 8. Het lessenpakket vergroot het zelfvertrouwen van de leerling en zorgt voor een positieve sfeer in de klas.

Welke registratievorm(en) gebruikt Villa Vrolik om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Villa Vrolik gebruikt Parnassys Leerlijnen en het Sociaal - emotioneel functioneren van LIB om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Villa Vrolik?

Villa Vrolik gebruikt de Gelukskoffer en Rots en Water als methoden voor sociaal-emotioneel leren.