
Schoolweging
De schoolweging van Jan van Rijckenborghschool Hilversum is 25,04 , met een spreiding van 5,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Jan van Rijckenborghschool Hilversum | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? De tussenresultaten zijn voor de school een waardevolle aanvulling op de overige data. De gegevens worden gebruikt om naast de overige resultaten te leggen en deze te analyseren. De analyse op leerling, groeps-en schoolniveau worden gebruikt om de nodige interventies te kunnen doen, die nodig geacht worden. De school neemt methode gebonden toetsen af op het gebied van: rekenen, taal, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen. We observeren de kinderen in hun werk en gedrag en deze observaties worden ook meegenomen in de evaluaties. We nemen daarnaast niet-methode gebonden toetsen af, dit zijn leerlingvolgsysteem toetsen. Hierbij toetsen we rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen. We toetsen onze leerlingen om inzicht te krijgen in hun ontwikkeling en daarbij passende ondersteuning te kunnen bieden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Wij (het team, kinderen en ouders), hebben een duurzame relatie die zich kenmerkt door veiligheid, verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. Wij zien het als onze taak ervoor te zorgen dat het onderwijs aansluit bij de natuurlijke leerbehoefte van ieder kind. Wij willen daarmee bereiken dat kinderen hun talenten - in de breedste zin van het woord - ontwikkelen en zich erkend en gewaardeerd voelen. Alleen dan gaan kinderen vol zelfvertrouwen de wereld in. In een veilig leerklimaat kunnen kinderen het beste uit zichzelf halen, zodat zij allemaal op hun eigen manier vol zelfvertrouwen de wereld in kunnen gaan. Een veilig leerklimaat ontstaat wanneer er heldere afspraken worden gemaakt met de kinderen. De school maakt gebruik van de "Gelukskoffer". We hebben gekozen voor deze methode omdat we vinden dat een voorwaarde om rekening met "de ander" te houden is, dat je zelf gelukkig moet zijn. Met de "Gelukskoffer" werken we hier samen aan. De doelen van de "Gelukskoffer" worden gekoppeld aan de burgerschapsdoelen uit de methode "Kleine grote Denkers". De leerdoelen die we voor deze methode hebben vastgesteld, zijn tot stand gekomen door een alalyse te maken van onze leerlingpopulatie. Verer halen we leerdoelen voor burgerschap uit de leerlijnen van de methode Blink geïntegreerd. LEES MINDER
Veiligheid
Zelfstandigheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
In ons dagelijks onderwijs zijn wij vooral gericht op preventief pedagogisch handelen vanuit de kernwaarden. Hierbij stimuleren wij in alle situaties bij alle leerlingen gewenst gedrag. Dat doen wij door: Het hanteren van heldere gedragsverwachtingen in de hele school; Het visualiseren van gedragsverwachtingen in alle ruimtes; Het systematisch aanleren van gewenst gedrag; Het bekrachtigen van gewenst gedrag; Het consequent omgaan met ongewenst gedrag
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)