GBS De Wegwijzer
Sumatralaan 40
1217 GS Hilversum

Schoolweging

Schoolweging
24.23
Spreiding
5.98

De schoolweging van De Wegwijzer Hilversum is 24,23 , met een spreiding van 5,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97.78% behaalt vrijwel elke leerling het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De score is zelfs iets hoger dan bij vergelijkbare scholen (97.66%), wat aantoont dat de basisvaardigheden excelleert. Deze consistentie blijkt ook uit de 0% zittenblijvers in 2023-2024.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 71.11%, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 58.9%. Dit betekent dat ruim 7 op de 10 leerlingen een hoger cognitief niveau bereikt dan het basiscurriculum. De score ligt ook 3.45 procentpunt hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (67.66%), wat duidt op effectieve differentiatie in de bovenbouw.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke focus op hogere opleidingsniveaus: 23.08% vwo-advies (vs. 18.61% bij vergelijkbare scholen) en 15.38% havo/vwo-combinatie. Opvallend is de volledige afwezigheid van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl dit regionaal 1.01% bedraagt. De verdeling vmbo-(g)t/havo (23.08%) en havo (23.08%) benadrukt een brede middenmoot met kansen voor doorstroom.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Wegwijzer HilversumGemeente AmsterdamNederland
LIB178.75177.79175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Als school stellen we onderwijsdoelen die passen bij de leerlingpopulatie en die aansluiten bij scholen met vergelijkbare leerlingpopulaties. Om te bepalen in welke mate de schooldoelen worden gerealiseerd, nemen we toetsen af. We nemen toetsen af die horen bij de verschillende lesmethodes en halfjaarlijkse niet-methodetoetsen. Op De Wegwijzer gebruiken we als halfjaarlijkse niet-methodetoets de Leerling in Beeld-toets. Wanneer de resultaten van een toets in zijn geheel of op bepaalde onderdelen opvallen, worden de resultaten nader geanalyseerd. Op basis van deze analyse worden groepsbreed of op individueel niveau interventies ingezet om de gestelde doelen te behalen. Aanpassingen in de kwaliteit van het leerstofaanbod voor alle leerlingen, aanpassingen in de onderwijstijd, het didactisch handelen en de afstemming van het onderwijsleerproces op de verschillende behoeften van leerlingen zijn voorbeelden van dit soort interventies. De doelen en de interventie worden beschreven in het groeps- of individuele plan en worden na een vooraf vastgestelde periode geëvalueerd. Twee keer per jaar worden de halfjaarlijkse resultaten aan de hand van de Leerling in Beeld-toetsen besproken in het team. De leerkrachten presenteren de resultaten van hun eigen groep en de intern begeleider deelt de schoolresultaten. Op deze manier houden we niet alleen het leerling- en groepsproces in de gaten, maar houden we ook de schoolbrede ontwikkeling in het oog. Wanneer dat nodig is, kan er een schoolbrede interventie ingezet worden, om bepaalde resultaten op de langere termijn positief te beïnvloeden. Tijdens het bespreken van de halfjaarlijkse resultaten keuren we niet af op basis van wat is behaald, maar stemmen we af op basis van wat willen behalen. We kijken vooruit: wat is er nodig om alle leerlingen aan het einde van de komende periode het bij hen passende niveau te laten zien? Wat kan de leerkracht doen? Wat heeft de leerkracht daarbij nodig? Wat kan de onderwijsondersteuning betekenen? En de intern begeleider? Wat kan de schoolleider doen? Zo borgen we de kwaliteit van ons onderwijs in het handelen van de professionals. Individueel zijn we verantwoordelijk voor alle leerlingen, samen voor elke individuele leerling. Samen hebben we in beeld: wat kan én wat moet er geleerd worden? En hoe gaan we dat doen? Zo behalen onze leerlingen resultaten waar we met elkaar trots op zijn.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder het oorspronkelijke advies (0% vs. 11.81% landelijk). Maar liefst 37.5% scoort boven advies – een indicatie voor mogelijk terughoudende advisering. De 62.5% die op advies presteert, sluit aan bij het landelijk beeld (62.93%). Deze cijfers ondersteunen de claim uit het schoolbeleid over ‘kansrijke advisering’.

Sociale ontwikkeling

Jezus leert ons elkaar lief te hebben. Vanuit die opdracht willen we onze pedagogische visie vormgeven. We leren kinderen elkaar te accepteren en te waarderen om wie ze zijn. Ook als personeel willen we die stelregel uitdragen. We willen vanuit een positieve grondhouding met elkaar en met kinderen omgaan. Pestgedrag past daar niet bij. Daarom accepteren we dat niet en plaatsen waar nodig interventies om pestgedrag te weren en tegen te gaan. In taalgebruik en omgangsvormen vragen we een positieve, respectvolle en waarderende houding van elkaar en van leerlingen. We geloven dat ieder kind een creatie van God is, met al z’n gaven en talenten maar ook met z’n beperkingen. Dat vraagt van ons als personeel een liefdevolle, ondersteunende houding in de groei naar volwassenheid van onze leerlingen. Om ons te ondersteunen in ons pedagogisch klimaat gebruiken we de Kanjertraining; dit geeft ons een gezamenlijke taal om te gebruiken wanneer we met leerlingen omgaan. We leren leerlingen daarbij zichzelf te zijn, en zich niet te laten beïnvloeden door (negatief) gedrag van anderen. Positief gedrag stimuleren en belonen we. LEES MINDER

vertrouwen

veiligheid

wederzijds vertrouwen

Wat is de werkwijze van GBS De Wegwijzer voor de sociale ontwikkeling?

GBS De Wegwijzer besteedt dagelijks aandacht besteedt aan sociaal-emotionele ontwikkeling door gesprekken, een positief pedagogisch klimaat en de Kanjertraining. De Kanjertraining is gericht is op goed gedrag vanuit de christelijke waarden van liefde en vergeving. Wekelijks is er een Kanjertraining les voor alle groepen. De Kanvas-vragenlijst wordt tweemaal per jaar afgenomen om de sociale veiligheid in kaart te brengen. Het Stiltehuisje wordt gebruikt om leerlingen tot rust te laten komen en hun welbevinden te vergroten.

Welke registratievorm(en) gebruikt GBS De Wegwijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

GBS De Wegwijzer gebruikt de Kanvas vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt GBS De Wegwijzer?

GBS De Wegwijzer gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.