Fabritiusschool
Fabritiuslaan 52
1213 CT Hilversum

Schoolweging

Schoolweging
21.12
Spreiding
4

De schoolweging van Fabritiusschool is 21,12 , met een spreiding van 4,00 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99,6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau (signaleringswaarde: 85%). Deze uitzonderlijke score – 1,2% hoger dan vergelijkbare scholen – onderstreept het inclusieve karakter van het basisonderwijs, waarbij alle leerlingen de essentiële vaardigheden beheersen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

81,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau (signaleringswaarde: 65%), ruim boven de inspectienorm. Deze score overtreft vergelijkbare scholen (73,97%) en benadrukt de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma, met name op rekengebied.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Een opvallende focus op hogere adviezen: 43,6% VWO (vs. 18,6% landelijk) en 22,6% HAVO, gecombineerd met minimale VMBO-adviezen (1,6% vmbo-k). Dit reflecteert zowel de leerlingenpopulatie als het ambitieuze onderwijsprofiel. Toch blijft er ruimte voor verbetering in doorstroom naar technische leerwegen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsFabritiusschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB179.69177.79175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden gerealiseerd door middel van het halfjaarlijks afnemen van de Leerling In Beeld toetsen van het CITO. De M (midden) toetsen worden afgenomen van leerjaar 3 t/m 7 in januari en de E (eind) toetsen worden voor de leerjaren 3 t/m 7 afgenomen in juni. In groep 8 wordt in november de B (begin) toets afgenomen en in februari de doorstroomtoets (voorheen de eindtoets). De uitkomsten van deze toetsen worden besproken binnen het MT van de school en individueel besproken met de groepsleerkracht(en) tijdens de groepsplanbesprekingen. Om een zuiverder beeld te krijgen van de groei van de individuele leerling wordt de vaardigheidsgroei bekeken en geanalyseerd. De kleuters worden gevolgd door een eigen kleutervolgsysteem KIJK.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

79,7% blijft op adviesniveau – 16,7% boven landelijk gemiddelde – wat duidt op accurate adviezen. Het lage percentage onderadvisering (10,2% vs. 11,8% landelijk) bevestigt de kwaliteit van de adviseringstrajecten, inclusief het verplichte NIO-onderzoek.

Sociale ontwikkeling

Visie De Fabritiusschool gaat ervan uit dat iedereen gelijkwaardig is, maar niemand hetzelfde. We leren kinderen vertrouwen te hebben in zichzelf waardoor een kind zich positief kan verbinden met anderen. We leren kinderen om oog te hebben voor de diversiteit in onze maatschappij. Hoe geven wij dit vorm? De kinderen leren dat er regels en afspraken gelden in de school en de maatschappij en handelen hiernaar. Kinderen nemen gedurende hun schooltijd kennis van of komen in aanraking met verschillende godsdiensten. Kennis, inzicht en begrip hebben van de multiculturele, democratische en inclusieve samenleving. Kinderen leren om respectvol om te gaan met mensen, milieu, natuur en materie. De medewerkers van school en de ouder(s)/verzorger(s) hebben hierin een voorbeeldfunctie. Kinderen leren dat ze hun mening op een respectvolle manier kunnen geven en laten daarbij een ander in z’n waarde. We gebruiken hiervoor o.a. de Fabritiusschool burgerschapsjaarkalender en onze methodes De Gelukskoffer, Taal Actief, Blits, Atlantis, Naut, Meander, Brandaan en SchoolTV (o.a. jeugdjournaal). Het leren samenleven vraagt van onze medewerkers een actieve rol. Op de Fabritiusschool vinden we het belangrijk dat de school een gemeenschap is waar kinderen en volwassenen leren: samen te werken, samen te leren en samen te delen. Kinderen worden serieus genomen en worden medeverantwoordelijk gemaakt voor een plezierige en veilige omgeving. LEES MINDER

respect

veiligheid

vertrouwen

Wat is de werkwijze van de Fabritiusschool voor sociale ontwikkeling?

De Fabritiusschool volgt de leerlingen vanaf de start in de breedte, inclusief hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit gebeurt met het LVS KIJK bij de kleuters en met de methode Leefstijl vanaf groep 3 tot en met groep 8. Jaarlijks wordt de sociale veiligheid van de leerlingen in de groepen 5 tot en met 8 gemeten. In schooljaar 2023-2024 was de score hiervan een 8,4! De school streeft ernaar de onderwijsbehoeften van elk kind goed in beeld te brengen en te bespreken, waarbij de sociaal-emotionele ontwikkeling een belangrijk onderdeel is. Er worden tweemaal per jaar groepsplannen opgesteld en besproken met de leerkrachten en interne begeleiders. Leerkrachten voeren individuele gesprekken met de kinderen, waarbij welbevinden een belangrijk thema is. Er is een pestprotocol aanwezig (zie schoolveiligheidsplan). De school probeert pesten te voorkomen door een goede structuur, de eigen 7 Gouden Leefregels, kindgesprekken en werkvormen in de klassen. De 7 Gouden Leefregels sluiten aan bij de sociaal-emotionele methode De Gelukskoffer.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Fabritiusschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Fabritiusschool gebruikt Kijk! en een Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Fabritiusschool?

De Fabritiusschool gebruikt De Gelukskoffer / De Gelukkige School voor sociaal-emotioneel leren.